80-talist försöker spela Elite

Robot
80-talist försöker spela Elite

Går det fortfarande att spela Elite, egentligen? Vi skickade ut en livrädd Johan Martinsson på hans livs mest förvirrade rymdresa. Och han kom tillbaka med ett svar.


Medlem
Elite

Har tillbringat måååånga nätter med detta på 80 talet. Men har du väl köpt autodocking computer med den underbara klassiska musiken är det faktiskt ganska bra.. Fuel scoop för att tanka nära solar osv. Finns lite uppdrag att göra också förutom handla. Men Elite 2 är 1 miljon gånger bättre. Tack för återblicken

Medlem

/Sarkasm på
Det är noobs som skribenten som gör att spel-branchen är en miljardindustri för att man gör spel till casual-spelare istället för att satsa på BRA spel gjort för hardcore-spelare!
Hade man satsat på hardcore hade spelen givetvis blivit bättre och därmed sålt ännu mer!
/Sarkasm av

Jag älskade också Elite för den delen...

Inaktiv

Fan vilka minnen! Men jävlar vad jag delar Johan Martinssons frustration över hur svårt Elite var. Samma sak med Frontier: Elite 2 som jag liksom Elite 1 spelade på min Amiga 500. Var det inte svårighetsgraden som tog död på en så var det alla förbannade buggar. Men ibland (envis som man var när man var ung) så kom man rätt långt och min längsta sparning så hade jag köpt ett gigantiskt skepp, anlitat en besättning som säkert var lika stor till antalet personer som jobbar på Ullared och tjänade pengar på alla typer av uppdrag som gick att ta på space ports och rymdstationerna. Och visst har man fraktakt knark i sina "Elit-dagar"... Oh ja... Det har man. Men anser jag mig för ung? Aldrig Längtar fortfarande efter den dagen då ett nytt Elite kommer tillkännages


signatur

ASUS Maximus Gene-Z | Intel i5 2500 3.3GHZ (OC 4.3GHZ) | 16GB DDR3 1600MHZ | 1xEVGA GTX 670 2GB FTW | DELL U2412M | 2x1TB 7200rpm HD

Medlem

Fantastiskt ända från "Befinner mig plötsligt i vad mina vana rymdfararögon genast identifierar som rymden"

Medlem

Haha, rolig artikel!

Medlem

Har flest minnen från Elite II, riktigt bra. Saknar den typen av spel idag. Förutom X3 så finns det inte något i samma genre. Privateer var också ett rymdspel som var riktigt kul.

Johan: Dags för dig att ge dig på 2an nu då Eller varför inte de första Ultima och Might and Magic spelen.

Medlem

Så här skall spel se ut! (Fast det skall vara wire frame grafiken, den här är lite för gräll.) Spel SKALL vara hårda, oförlåtande och grymma, det skrämmer bort casuals och får mig att känna mig speciell


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Ja, Elite nötte jag också en hel del när det begav sig. Man var helt uppslukad av grafik och den frihet spelet levererade.
Jag kommer ihåg att man fick vara noggrann när man dockade (men skribenten verkar vara helt inkompetent som pilot) så man köpte autodockning.

Jag tror att det är många gamla spel som inte fungerar för dagens publik som fastnat i spelträsket i... skall vi säga "casual"-spel a la MW2 eller något liknande. Många gamla spel var frustrerande och man var tvungen att tålmodigt bli bättre på dem. Idag så är det tvärt om, spel är för lätta och det är i princip omöjligt att misslyckas (då man misslyckas får man en achevement eller någon hjälp som säger att man är rätt duktig i alla fall).. En balans mellan de två skulle vara bättre i mitt tycke.

Hade Elite släppt idag hade dockningssekvensen bestått av ett quick time event (tryck X snabbt), när man lyckats med det skulle fler cut scenes spelas upp medan man kasserar in några achevements, unlocks samt en digital guldstjärna som man kan visa på facebook och twitter. Autopiloten för dockning skulle endast finnas för de som förbeställt på Origin (tills den ändå släpps som DLC tre veckor senare).


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Haha, suverän artikel. Mer sånt! Dessutom roande formuleringar, och en nostalgitripp tillbaka till barndomen på kuppen. (Älskade Elite på den tiden.)

De bra spelen ÄR svåra, det är de spelen man minns. De enda bra spelen idag, som inte är svåra, är de som har en så bra handling att de lika väl kunde varit en film.

Det är få artiklar på FZ som jag läser noggrant numera men den här var en av dem!


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Jag tyckte Elite var horribelt att spela på C64:an på "den gamla goda tiden", mest för att vektorgrafiken var så förbaskat seg. Avsevärt bättre var då Elite 2: Frontier när det kom på Amiga, mycket lättare att docka.

Jh
Medlem

Amatör.. Å andra sidan var spelen "lite" mer krävande på den tiden. Saknar utmaning i dagens spel.


signatur

*Beeping**beeper*beep*you up the*beep*you*beeping**beep*of a*beep*!

Medlem

Kul artikel:), men ärligt äldre spel var inte bättre, man kommer ihåg dom mest för att det var dom spel som var mest populära på dess platform.

Anyhow, Elite 2 på amigan var kul och inte allt för svårt , det tog bara en jvla tid o komma nån vart.

Elite körde jag aldrig av någon anledning.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Elite fastnade jag aldrig för riktigt. Körde det på 64an. Men när Elite : Frontier kom till A500 så tyckte jag det var fantastiskt roligt, spelade säkert 500 timmar. Det var friheten och sandboxupplägget som lockade, även om det var svårt och jävligt hela tiden

Ett sånt spelsläpp, med den svårighetsgraden, skulle inte överleva 5 minuter i dagens spelsamhälle. Finns för stort utbud och för många släpp idag. Fastfood liksom...

Det var bättre förr, då fick man fan lära sig att gilla spelhelvetet, vare sig man ville eller inte. Hade man lagt sina surt förvärvade veckopengar på ett spel så skulle det fan bara va roligt. Spela eller dö! Punkt.

Det var bättre förr.

Bra artikel, mer sånt!

Medlem

Haha, det var riktigt roligt att läsa. En anledning är humorn (härliga formuleringar/liknelser Johan), det andra var det som många andra reagerat på - nostalgin. Ja usch vad många timmar som finns investerade i både 1:an och 2:an, hoho. Det är (helt ärligt) först nu i vuxen ålder när jag läser Johans reflektion - Elite är oförlåtande - som jag inser att "Jo, så var det ju faktiskt" för inte sjutton tänkte jag det när jag var (knappt) sjutton. Huga.. Mer artiklar med Johan, gärna andra gamla klassiker (sa någon Gauntlet, Spy vs. Spy och Mission Impossible? ) fast det blir kanske svårt att återupprepa denna (åter)recensionen.


signatur

#1:GB 965-DS4,C2D,E6600,8800GTS,4x1Gb,250Gb,600W.
#2:ASUS A8N-SLI Deluxe,Athlon64 X2 4200+,X850XL VIVO+AC5,3Gb,880Gb,650W

Medlem

28 eh...
Det betyder alltså att jag är... Umm...

Aj..

Inaktiv

Som en del andra här, har även jag suttit klistrad med Elite när jag var yngre. Fantastiskt spel på den tiden, äkta nostalgi.

Lustigt är att jag faktiskt läste en liknande nostalgiartikel om Wing Commander för några dagar sen. Origin Systems, får en liten tår i ögat för alla bra spel de gjorde och producerade.

Medlem

Mer såna här tillbaka blickar! Mer old-school recensioner! Älskar att läsa det!

Får mig nästan lust att slå mig ner och lira gammla Elite igen, svårt var det, men det gjorde det bara mer skoj! Sånt som saknas idagens spel, en svårighetsgrad allan.


signatur

Nämen!

Medlem

Måste bara säga klart bästa fredags läsningen på många år

Medlem

Tycker man dockningen i Elite är svår så rekommenderar jag följande:

Ladda ner Orbiter.
Starta på jorden.
Försök docka med ISS.

Bemästra det så är det inga problem med Elite-dockningar mer...

Medlem

Underbar artikel ! Tack för en mycket underhållande läsning

Medlem

måste väll va den första som svär i kyrkan. Elite var ett buggigt skitspel.
Visst det var banbrytande för sin tid men med dagens mått mätt var det uselt.

Medlem

kan inte minnas första spelet jag spelade men de tog lååång tid att ladda minns jag iaf

Medlem

Minns inga buggar i Elite på C64 i alla fall, jag spelade det här spelet väldigt mycket när det begav sig och gillar fortfarande liknande spel. Jag tyckte det var roligt FÖR att det var svårt tills man fått lite skill. Det där med att docka manuellt och jaga pirater blev ganska enkelt när man fått lite rutin på det samtidigt som man kunde avlida direkt om man blev för kaxig. Perfekt svårighetsgrad var det.
Jag har fortfarande inte sett något som har slagit Elite i genren, det närmsta var nog Jumpgate (Som jag spelade med Elite's tangentbordsättning för att trivas med styrningen hehe).

Medlem

"Tybalt 2012-03-30 18:28:33" Kan bara hålla med trots den sanna ironin. O helt otroligt vad tålamods krävande spelen var på den tiden. Så för oss gamers som var med på den tiden är nog dagens spel ganska automatiserade vid en jämförelse. O visst var det äkta hardcore spel nivå. De flest av dagen stora titlar är en "promenad i parken" om man jämför svårighets grad. Fattar knappt att man satt och gnetade o malde trotts att det tog en massa tid o var frustrerande svårt emellanåt.
Tack för tidsresan den nostalgi trippen var det bästa jag läst på länge här!


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem

Lysande artikel!

Medlem

Underhållande artikel

Medlem

Synd att det skall vara så förbenat oklart om Elite 4 någonsin kommer att dyka upp eller inte. Han har ju gått från det är under utveckling till det är på ritbordet till det är under utveckling i 12 år typ :/

Medlem

Jag har inte spelat Elite heller, Johan. Jag blev inte mera sugen nu.

Däremot kom jag att tänka på ett rymdutforskarspel till Mega drive. Man åkte runt med en besättning av olika raser... någon som minns vad det hette?

Medlem
Skrivet av Sandman666:

Det var bättre förr, då fick man fan lära sig att gilla spelhelvetet, vare sig man ville eller inte. Hade man lagt sina surt förvärvade veckopengar på ett spel så skulle det fan bara va roligt. Spela eller dö! Punkt.

Det var bättre förr.

Håller med dig!

Som tur är finns det trots allt några få undantag - säger bara Dark Souls. Ahhhh, härligt oförlåtande och skön old school-känsla. Visserligen helt annan genre men det är lugnt. Vi som inte hade några problem med manuella dockningssekvensen i Elite (efter viss träning) stortrivs.

12
Skriv svar