Double Fine kickstartade Kickstarters spelsektion

Robot
Double Fine kickstartade Kickstarters spelsektion

Tim Schafers och Ron Gilberts klassiska äventyrstitel var starten på en digital investerarboom för spelprojekt. Kickstarter röjer makalösa siffror.

#double-fine-productions, #adventure


Medlem
Double Fine kickstartade Kickstarters spelsektion

Även om dett anatagligen inte kommer slå ut traditionel spelfinansiering (och den nya med 100 dlcs för 200 kr styck) så är det en maktdemonstration från oss, kunderna. Förhoppningsvis tar spelindustrin till sig lite av det i alla fall och börjar se oss mer som de kunder vi faktisk är och inte zombieslavar.

Medlem

Tim Schafer och Ron Gillbert, det var det som fick det att vakna till liv.

Det och i o med att dessa storheter fick med sig media på att uppmärksamma kickstarter projekt.


signatur

Nämen!

Medlem

Tror att hela spelbranschen får sig en tankeställare av detta. Vad spelutgivare tror slutkunden vill ha överensstämmer inte alltid med vad den faktiska slutkunden vill ha. Nu kanske de får sig en tankeställare och faktiskt börjar lyssna på gamers.

Kickstarter lär vara bra och fortsätta må bra av att titlar ges ut på det sättet, framförallt mer nischade produkter. Kickstarter kommer nog aldrig helt ersätta utgivarna, men kanske vara ett komplement. Fullproduktioner som kostar runt 30 miljoner dollar lär aldrig bli fullt finansierade av Kickstarter tror jag.

Men detta är ett statement så att säga. Hoppas de tar intryck av det. Det behövs.

Lyssna på utvecklarna, ge dem mer fria tyglar, och lyssna på slutkunden!

Allt handlar inte om cinematics och snygg grafik i slutändan!

Medlem

Det skulle vara intressant att se vad som hade hänt om ett av världens mest hypade/efterlängtande oldschool spel, Final Fantasy VII hade hamnat som en remake i ett kickstarter projekt.

Medlem

Här är en väldigt inressant intervju med Gabe Newell från 2009 där han pratar om att han gärna vill få in denna funktion på steam så fort dom lyckats utforma en bra metod som gör det möjligt att genomföra det.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=87pe...

Kanske kommer vi finna denna funktion på steam inom en snar framtid?

Någon spel journalist bör ju allvarligt talat intervjuea Gabe om hur han ser på Kickstarter spelboomen och om dom aktivt jobbar med att implementera denna funktion till steam!?

Om Valve ännu inte jobbar med HL3 ännu så skulle det bli det ultimata och perfekta pilot spelet för ett sådant projekt med tanke på hur stor fanbasen är för Half Life serien. Vore också ett otroligt bra PR trick för dem.

Medlem
Skrivet av zymax:

Tror att hela spelbranschen får sig en tankeställare av detta.

Nej. varför skulle te.x EA få för sig att istället lyssna på några (med deras mått) få hardcorespelare och sälja mindre spel. Inte så troligt.. Däremot så kommer mindre utvecklare att lockas av detta.

Det trista är att det bara är amerikanare som kan använda sig av Kickstarter.. känner själv en del utvecklare som skulle vilja dra igång men som inte kan för att de är från U.K eller andra delar av världen.


signatur
Medlem

För er som saknar de gamla taktiska Rainbow Six och SWAT spelen, Christian Allens projekt behöver fortfarande lite hjälp på slutspurten. http://www.kickstarter.com/projects/355932838/crowdsourced-ha...

Medlem

"Hur tänker du att spelbranschen kommer förändras utifrån Kickstarter"

Borde kanske inte speljournalistiken också förändras?

Vad sägs om att Fragzone går i frontlinjen och blir en av de första stora spelsiterna som aktivt testar/kollar upp specifika intressanta kickstarter projekt och skriver mer om dem?

Medlem

Om detta innebär början till slutet för spelutgivare kan jag bara säga att det var fan i mig på tiden :).

Medlem

Zero Point Interactive var FÖRST med kickstart och pledge!

Interstellar Marines!

http://www.interstellarmarines.com/

Sen kan ni ju snacka!

/DT


signatur

Denon / Pioneer

Medlem

Förhoppningsvis kommer det att generera riktiga PC-anpassade spel med tekniska lösningar som försvunnit i och med konsolanpassade spel. Jag hoppas även att det kommer att släppas spel vars ambition inte är att det skall passa alla.

Kanske kan denna typ av finansiering påverka och ge utvecklare förmånligare kontrakt men det är inte något jag riktigt tror på, då måste kickstarter bli betydligt större än vad det är idag.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av VonSnoe:

...
Om Valve ännu inte jobbar med HL3 ännu så skulle det bli det ultimata och perfekta pilot spelet för ett sådant projekt med tanke på hur stor fanbasen är för Half Life serien. Vore också ett otroligt bra PR trick för dem.

Jagtror inte att ett HL-spel har några problem att skaffa pengar på ett traditionellt sätt. Jag hoppas att företag som egentligen har pengar inte kommer att utnyttja kickstarter för att de är snåla. Tänk dig om de skulle starta kickstarter för nästa Modern warfare-spel eller uncharted eller mass effect. Nej tack.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Sött när ni tror att traditionella spelbranschen ska få sig en törn av detta.

Dom pengar dessa kickstarters genererar är ju knappt en en hundradel av pengarna som AAA spel kostar idag.

Medlem

Tim Schafer is da boss


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Medlem
Skrivet av Mikzarn:

Sött när ni tror att traditionella spelbranschen ska få sig en törn av detta.

Dom pengar dessa kickstarters genererar är ju knappt en en hundradel av pengarna som AAA spel kostar idag.

Men när 90% av spelen som produceras av den "traditionella" branschen är neddummat,urvattnat skräp så är det väl skönt att det finns alternativ för oss som vill ha tillbaka spel med spelglädje och inte sväljer storbolagens "casual" skit.


signatur

More COOP for the masses

Medlem

De stora i spelbranschen kommer väl kanske inte förändras alltför mycket, dock så känns det som att chanserna för att mindre företag ska kunna fortsätta/börja göra spel ökar med hjälp av dem Me like.

Medlem
Skrivet av Zerp:

"Hur tänker du att spelbranschen kommer förändras utifrån Kickstarter"

Borde kanske inte speljournalistiken också förändras?

Vad sägs om att Fragzone går i frontlinjen och blir en av de första stora spelsiterna som aktivt testar/kollar upp specifika intressanta kickstarter projekt och skriver mer om dem?

Det vore faktiskt riktigt intressant att få sådana artiklar! Har själv inte stödjt något på kickstarter pga att jag knappt har någon koll på vad som finns där och inte har ork för att kolla upp det själv. Men om det kom artiklar med kanske en samling länkar till kickstarterprojekt och en text om varje så skulle jag helt klart tänka mig att donera en del.

Medlem

Jag tycker att kickstarter är det bästa som hänt spelvärlden sedan indiespel började komma.

Stora företag har nästan helt slutat göra spel som jag vill spela.


signatur

// Bacon <3

Medlem

Finns det en lista på spel som faktiskt blivit klara genom kickstarter? Eller har inget någonsin blivit klart?

Medlem

Varfär skulle spelindustrin bry sig om detta nämnvärt? Det handlar om supersmå summor i företagsvärlden.

1
Skriv svar