Är Apple spelens framtid?

Medlem
Är Apple spelens framtid?

Det händer väldigt mycket i spelbranschen just nu. Minecraft säljer bättre än Zelda, Angry Birds har blivit mer känt än Disney och Pokémon tillsammans, och små utvecklare tigger ihop startkapital från folk på nätet istället för att ta lån eller finansiera via de mer traditionella kanalerna.

Man kan utan att överdriva påstå att nya affärsmodeller är på väg in och gamla är på väg ut. Jag tror det kommer fungera sämre och sämre att sälja spel för 500kr i butik, när det finns så många digitala alternativ för 5kr.

Apple har redan tagit över stora delar av den bärbara marknaden. Barn idag får iPhones och iPads av föräldrarna, och det är ingen ovanlighet att se ungar sitta och spela på iPad idag istället för Vita eller 3DS.

Eftersom iPhone och iPad "does everything" är de extremt åtråvärda produkter. Var och varannan människa har dessa produkter idag, vilket gör att användarbasen är helt överlägsen de traditionella konsolerna. Lägg därtill att spelen kostar en hundradel av vad spelen gör till konsol. Och vad får du mest valuta för: 100 iPad-spel eller 1 Vita-spel?

Man märker att Apple har satt sina spår i spelbranschen när Nintendo går med helårsförlust för första gången på 30 år. SEGA rapporterar jätteförluster och Sony går med en förlust på drygt 2 miljarder. Allt medan Apple slår rekord varje år.

Detta är inte heller begränsat till bärbara konsoler, när Apple TV har etablerat sig ordentligt eller när man kommer kunna ansluta iPad-spel direkt till TV:n finns det längre ingen anledning för Svensson att köpa traditionella spelkonsoler. Endast core-spelarna kommer envist hålla sig kvar, men den smala målgruppen räcker inte för att Sony, Nintendo och MS ska kunna överleva på spelverksamheten.

Frågan är dels hur konsolaktörerna ska kunna ändra sin affärsmodell för att matcha Apples. Det säger sig självt egentligen, ingen som bara lite halvintresserad av spel kommer betala flera hundra när de egentligen bara behöver betala en tia.

De etablerade aktörerna är beroende av Svensson eftersom deras spel och konsoler är så dyra att ta fram - det räcker inte med bara core-publiken.

Den andra frågan är om det egentligen överhuvudtaget går att göra något mot Apple. De har en produkt som alla vill ha, som uppdateras en gång i halvåret och som kan göra lika mycket som en konsol.

Jag ser en framtid där alla spel från Nintendo, Sony och MS kommer hamna på iPhone/iPad, och möjligtvis Android också. Den gamla affärsmodellen håller helt enkelt inte längre. Game gick nyligen i graven, men det är bara början. Alla mellanhänder och återförsäljare när det gäller spel kommer sakta men säkert att upphöra existera. Den digitala revolutionen och smartphone-industrin gör att folk inte längre behöver gå till en butik och betala 500 för att barnet ska få något roligt att spela.

Medlem

Game har inte alls gått i graven, de ägs numera av OpCapita och kommer köra på som vanligt.


signatur

Burn in the light.

Medlem

Det finns många nya intressanta affärsmodeller, kör nu TRIBES tex, gratis att köra, man får XP men kan om man vill snabba på allt genom att köpa lite guld där man kan spendera som man vill, lysande ide som funkar!

Jag märker att min 7 åring verkligen föredrar iPaden framför sin dator/playstation 3, den är snabb smidig och det finns massor med spel, gamla PC spel som är konverterade där producenten redan utvecklat produkten och har haft den största kostnaden för utveckling för 10 år sedan, ren bonus för producenten.

Man kan genom hemma nätverket nu koppla ihop iPad / iPhone med sin TV och spela på TVn om man vill, lysande!

Det är som du kommer fram till TS, konsolernas dagar är förbi, tror att PCn har en framtid faktiskt, det såg mörkt ut ett tag, men min känsla är att den är på återtåg med alla MMO och shooters, folk har upptäckt att konsoler inte är det bästa spel mediumet.

Medlem

Digitalt kommer det säkert att bli, men jag tror inte att Apple kommer att ta över Microsofts tron på spelfronten, men den som lever får se.

Medlem

Bara för att föräldrar väljer apple/android produkter till sina barn för att spelen är billigare så kommer det i min mening inte hota spel industrin (möjligen den bärbara) som den är idag dock så kommer den säkert ändras på sikt.

Chansen är nog större Apple/Android spelmarknaden skulle döda spel industrin liknande vad som hände Atari. För skulle alla spel bli som Apple/Android spelen är just nu så skulle jag nog tappa intresset för spel totalt. Kvalite över kvantitet så är det bara!

Inaktiv

Det handlar väl mera om att spelutvecklarna gör spelen helt fel. Idag handlar det om att man ska farma achievements och köpa DLC. Vart är känslan? Jag vill kunna ha kul i spel.

Det är därför jag väljer att lira Angry Birds en timma nån tråkig kväll istället för att dra igång xboxen eller lira något Steam spel. Känns som om spelen blir sämre och sämre och mer krävande tyvärr vilket får folk att hålla tillbaka. Hellre köper man en smartphone för 5000 kr och spelen kostar 5 kr per styck än att bränna +9000 kr på en dator där spelen och allt annat kostar +400 kr.

Medlem

Ytterligare en ny affärsmodell som verkar intressant, gjord på ett seriöst sätt för spelarna där ochså utvecklaren tjänar pengar: http://eu.battle.net/d3/en/services/auction-house/info#q5

Medlem

Rör inte en produkt från Apple.. Inte bara Apple som har mobil spel nej? Android har också.


signatur

Linux is not user-friendly. It _is_ user-friendly. It is not ignorant-friendly and idiot-friendly

Inaktiv
Skrivet av andreashal91:

Rör inte en produkt från Apple.. Inte bara Apple som har mobil spel nej? Android har också.

Fjanteri på hög nivå. Det enda jag äger från Apple är en Ipod Shuffle och det är den bästa Mp3 jag har använt. Lätt att använda när man tränar och löper.

Resten av produkterna suger dock

Medlem

Intressant frågeställning. Som någon annan påpekade så tror jag inte Apple kan rubba PC-marknaden då den är för flexibel. Konsolmarknaden kan helt klart påverkas genom surfplattornas intåg, speciellt om man kan koppla ihop dem med TV. Nu är jag inte jätteinsatt i konsoler med enligt mitt tycke så verkar Nintendo inte vara lika grafik och hårdvara baserat som Xbox och Playstation. Det kan vara en nackdel för just Nintendo då vanliga Svensson hellre köper spel för 30kr istället för 300kr som är lika funktionsdugliga. Och om surfplattor och smartphones skulle kunna få rörelsesensorer så kommer de definitivt bli ett hot. Det finns dock en sak som talar i mot Apple och det är att de inte varit intresserad av spelmarknaden förut och inte har så stor erfarenhet av den.


signatur

Inled oss ej i frestelsen
Utan fräls oss från Ondo

Inaktiv

Går ju än så länge inte att jämföra skitspelen på iphone med ett riktigt gott PC lir (eller konsollspel för den delen). Det mesta som finns till telefoner är snabba lir som varar i ett par minuter, visst var det skitkul i början men nu lirar jag inget på min telefon längre. Känns som att iaf appstore är helt handikappad av alla kloner av minsta lyckad produkt som kommer ut. Same shit om och om igen, för mycket för att man ens ska orka testa.

Däremot tror jag att marknaden vänder just tack vare Apple och även till viss del Kickstarterprojekt, samt att PC växer sig starkare (någon har sagt att PC gått nedåt men dom yrar bara

Hursomhelst så lär vi i framtiden få se en annan affärsmodell och lite mer där kunden kanske får som den vill, jag hoppas på öka valmöjlighet då gaming är vardagsnöje för många människor och helt enkelt är mainstream.

Sen tror jag också att EA om ett par år sitter i skiten om dom inte börjar lyssna mer på sina kunder och anpassar sin onlinedistribution. Men sina trollpriser går dom åt samma håll som Game, och detta samtidigt som annan alternativ distribution växer sig starkare. Även en jätte måste anpassa sig.

Därtill har vi trender som kommer och går, och jag tror att en stor mängd av dagens casualgamers kommer att vilja ha mer avancerade spel. Och dagens kids lär efterråga något annat än Angry Birds när dom lirat tjugo spel som är likadana.

Medlem
Skrivet av showerguy:
Skrivet av andreashal91:

Rör inte en produkt från Apple.. Inte bara Apple som har mobil spel nej? Android har också.

Fjanteri på hög nivå. Det enda jag äger från Apple är en Ipod Shuffle och det är den bästa Mp3 jag har använt. Lätt att använda när man tränar och löper.

Resten av produkterna suger dock

Fjanteri? Självaste produkterna är väl inget fel på. Det är företaget det är något jävla fel på. Så som dom håller på att stämmer folk hit o ditt o leker allan och tar sån jävla överpris för sina skit produkter. (och nej, jag är inte en p12 som inte har råd med deras produkter) Cancer företag om jag får säga mitt! Dom är så jävla sura att Android kopierar av iphone. men vänta lite nu.. http://www.lazytechguys.com/wp-content/uploads/2011/10/photo-...
kommer inte den från Android? ser så ut!


signatur

Linux is not user-friendly. It _is_ user-friendly. It is not ignorant-friendly and idiot-friendly

Medlem
Skrivet av andreashal91:

Rör inte en produkt från Apple.. Inte bara Apple som har mobil spel nej? Android har också.

Och min mammas gamla skittelefon från Sony Ericsson har också spel, men det betyder inte att det är bra spel. Jag kan inte komma på ett enda bra exklusivt spel till Android, och det är ju dom exklusiva AAA-spelen som är farliga för den bärbara spelmarknaden. Inte fan köper du väl en 3DS eller Vita för att spela spel som Angry Birds, Cut the Rope och Wordfeud? Men jag vet många som har köpt eller ska köpa en Iphone eller Ipad för att spela exklusiva spel som Infinity Blade 1&2, Galaxy on Fire 2 (undantag för Xperia), Baldur's Gate EE, gamla klassiker från Square Enix m.m.

Testpilot

Nej

Inte förrän de kommer med hårdvara som konkurrerar med konsollerna om icke-casual spelen.
Eftersom apple älskar att låsa in sina användare så kommer de aldrig att kunna rubba PC , de kan dock slå sig in mot konsollerna.

Skrivet av Kouhei:

Angry Birds har blivit mer känt än Disney och Pokémon tillsammans

Vad baserar du det på?

Skrivet av Kouhei:

Angry Birds har blivit mer känt än Disney och Pokémon tillsammans

Vad baserar du det på?

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av Kouhei:

Angry Birds har blivit mer känt än Disney och Pokémon tillsammans

Vad baserar du det på?

Att spelet/spelen har nästan 1 miljard nerladdningar vilket är nästan en sjättedel av jordens befolkning. Pokémon-spelen brukar väl säljas i cirka 15 miljoner om jag inte minns fel - viss skillnad. Och du kan ju fråga valfri person idag vem de känner till: Kalle Anka och Musse Pigg eller Angry Birds.

Succén är ju tack vare iPhones/iPads/Androids enorma utbredning över hela jorden. Nu ska Angry Birds snart släppas på konsol har jag hört, en märkligt drag av Rovio tycker jag. Varför bemöda sig att konvertera till avdankade konsoler där spelet kommer sälja en bråkdel av det redan gjort? Visst vill de säkert nå ännu fler, men har man spelet på iPhone/iPad har man liksom redan nått alla.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av Kouhei:

Angry Birds har blivit mer känt än Disney och Pokémon tillsammans

Vad baserar du det på?

tror det baserades på chockvärdet och att det kliade i fingrarna så han var tvungen att skriva nåt.

Medlem

Vidare har Apple börjat konkurrera ut vanliga digitalkameror och GPS:er också. Det är inte bara spelbranschen som ger vika under deras tyngd. Apple har helt enkelt en produkt som kan väldigt väldigt mycket istället för att nischa in sig på ett litet område. Om man tar spelen som exempel är det ju bara ett fåtal som verkligen sätter värde på allt extra innehåll konsolspelen har i jämförelse med iPad-spelen, Svensson (de allra flesta) vill bara ha ett snabbt och billigt tidsfördriv.

Jag tror flera industrier kommer börja gå på knänen pga att de helt enkelt inte klarar av att konkurrera med iPhone/iPad. Kameror, spel, GPS just nu, men i framtiden även vanliga mobiler, laptops, böcker (bokhandlare) och betaltv-leverantörer som Canal Digital när Apple TV slår igenom på allvar.

Det hoppas jag verkligen inte och som tur är det väl ganska osannolikt.

Medlem
Skrivet av Kouhei:
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av Kouhei:

Angry Birds har blivit mer känt än Disney och Pokémon tillsammans

Vad baserar du det på?

Att spelet/spelen har nästan 1 miljard nerladdningar vilket är nästan en sjättedel av jordens befolkning. Pokémon-spelen brukar väl säljas i cirka 15 miljoner om jag inte minns fel - viss skillnad. Och du kan ju fråga valfri person idag vem de känner till: Kalle Anka och Musse Pigg eller Angry Birds.

Succén är ju tack vare iPhones/iPads/Androids enorma utbredning över hela jorden. Nu ska Angry Birds snart släppas på konsol har jag hört, en märkligt drag av Rovio tycker jag. Varför bemöda sig att konvertera till avdankade konsoler där spelet kommer sälja en bråkdel av det redan gjort? Visst vill de säkert nå ännu fler, men har man spelet på iPhone/iPad har man liksom redan nått alla.

Angry Birds finns som gratisversion, och räknas med i antalet nerladdningar. Spelet finns på i stort sätt alla plattformar, och med den överhype som råder över spelet så är det ju ganska uppenbart att många laddar ner det för att testa. Det lär säkert vara några som dessutom laddat ner spelet flera gånger.

Angry Birds Space har sålt drygt 10 miljoner exemplar, och med tanke på hur billigt och hur lättillgängligt det är att köpa spelet så kan man ju säga att Angry Birds har lite drygt 10 miljoner aktiva fans, för jag tvivlar ju på att dom som bryr sig behöver spara ihop 7kr för att ha råd med spelet, och det har ju gått drygt 2 veckor nu sen det släpptes. Dom som vill köpa det har köpt det vid det här laget.

Medlem

Nintendo kan nog förlora många kunder, men Apple kan å sin sida förlora "iPad" kunder till konsolerna istället. Deras småspel funkar bra som inkörsport, men när folk är less på angry birds och farmville vill de ha mer, och då kan inte Apple leverera, då blir det PC eller konsol.

Medlem

Dagen då spel såsom D3 och fps som bf3 fungerar bra på iPad kan jag tänka mig att konsol-marknaden skulle kunna känna sig hotad men det lär inte hända de närmaste åren.

Kontrollmöjligheterna är dessvärre inte det samma som till en PC eller konsol och jag (min personliga åsikt!) tror därför inte heller att de kommer konkurrera ut varandra. De tillför vardera sin egen charm till spelandet och i ärlighetens namn tror jag apple och iPhone+iPad snarare bidrar en positiv effekt till spelandet och spelbranschen som bara kommer växa sig starkare. Jämnför hur många spel som säljs idag jämnfört med för 5 år sedan eller 10. Det handlar oftast om mångmiljoner fler vilket tyder på en starkare marknad idag (såklart). Spelandet kommer bara bli större och mer utbrett.

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Kouhei:
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av Kouhei:

Angry Birds har blivit mer känt än Disney och Pokémon tillsammans

Vad baserar du det på?

Att spelet/spelen har nästan 1 miljard nerladdningar vilket är nästan en sjättedel av jordens befolkning. Pokémon-spelen brukar väl säljas i cirka 15 miljoner om jag inte minns fel - viss skillnad. Och du kan ju fråga valfri person idag vem de känner till: Kalle Anka och Musse Pigg eller Angry Birds.

Succén är ju tack vare iPhones/iPads/Androids enorma utbredning över hela jorden. Nu ska Angry Birds snart släppas på konsol har jag hört, en märkligt drag av Rovio tycker jag. Varför bemöda sig att konvertera till avdankade konsoler där spelet kommer sälja en bråkdel av det redan gjort? Visst vill de säkert nå ännu fler, men har man spelet på iPhone/iPad har man liksom redan nått alla.

Angry Birds finns som gratisversion, och räknas med i antalet nerladdningar. Spelet finns på i stort sätt alla plattformar, och med den överhype som råder över spelet så är det ju ganska uppenbart att många laddar ner det för att testa. Det lär säkert vara några som dessutom laddat ner spelet flera gånger.

Angry Birds Space har sålt drygt 10 miljoner exemplar, och med tanke på hur billigt och hur lättillgängligt det är att köpa spelet så kan man ju säga att Angry Birds har lite drygt 10 miljoner aktiva fans, för jag tvivlar ju på att dom som bryr sig behöver spara ihop 7kr för att ha råd med spelet, och det har ju gått drygt 2 veckor nu sen det släpptes. Dom som vill köpa det har köpt det vid det här laget.

Precis min åsikt. Det kommer såklart säljas fler exemplar med tiden men räkna ett spel som WoW. 12 miljoner aktiva spelare som flest, första spelet: 449kr, alla expansioner: 750kr (detta borträknat collectors edition som kostar runt 700-800 kr stycket och många köper faktist dem) och en aktiv månadskostnad på 100 kr / spelare. Där snackar vi pengar. Tar nog ett antal år innan zynga faktist nått upp i den mängden pengar. Sen finns det ju självklart stora omkostnader för blizzard men det är ändå trivialt i det stora hela.

Medlem

Nej, Apple kommer aldrig bli spelens framtid. Jag har dock en annan definition av spel än vad du har.

Inaktiv
Skrivet av raefzm88:

Nej, Apple kommer aldrig bli spelens framtid. Jag har dock en annan definition av spel än vad du har.

Du har en annan definition av spel än majoriteten. Casualspel är spel också och tro det eller ej, men dom säljer bättre än dina hardcorespel som du bara måste spela på PC och ingenting annat.

Det är bara att bita i det sura äpplet och inse fakta.

Medlem

Frågan är om spelen är Apples framtid?

Medlem
Skrivet av mordsint:
Skrivet av raefzm88:

Nej, Apple kommer aldrig bli spelens framtid. Jag har dock en annan definition av spel än vad du har.

Du har en annan definition av spel än majoriteten. Casualspel är spel också och tro det eller ej, men dom säljer bättre än dina hardcorespel som du bara måste spela på PC och ingenting annat.

Det är bara att bita i det sura äpplet och inse fakta.

Aj aj! ;_;

Medlem

It's on!

12
Skriv svar