Spela in från TV?

Medlem
Spela in från TV?

Hej, är det lagligt att spela in saker som sänds på TVn och använda det för privat bruk?

Eftersom bland annat telia lockar med inspelningsbar box så man kan spela in saker som sänds på TVn funderar jag på om det är det. Det var ju det för sju år sedan men är det nu? Det var ju även lagligt att ge någon annan en kopia om man så ville, men det kanske också ändrats.

Medlem

Jo det är lagligt. För privat bruk :P. Dock inte att sprida ditt inspelade material.

Medlem

Man får spela in Tv för eget bruk men så vitt jag förstår så får du inte dela med dig av det materialet ens till familj/vänner.

Om det inte var olagligt att dela med sig så skulle det ju inte vara olagligt att dela med sig av inspelade avsnitt av t.ex. Simpsons etc etc så länge det är från tv...

Taget från, jag vet jag vet, Antipiratbyrån's FAQ:

Skrivet av Antipiratbyrån:

Får jag ladda ner tv-program som en privatperson lagt ut på Internet om de redan visats på tv?
Nej, om de nedladdade tv-programmen lagts ut på Internet utan tillstånd från rättighetshavarna så är det
olagligt att kopiera. Kopiering för privat bruk är bara lagligt om förlagan är ett lovligt exemplar.

Skrivet av Antipiratbyrån:

Får jag kopiera film från TV till DVD eller VHS?
- Ja, kopiering för privat bruk är tillåtet om du kopierar från en lovlig förlaga, som i detta fall en lovlig Tv-utsändning.

Däremot får du inte lägga ut filmen på Internet om du inte har tillstånd från rättighetshavaren.

Så... ja du får spela in, men endast för eget bruk, inte låna ut eller ladda upp på nätet.

EDIT: Arrgh beat me to it men mitt svar har citat XD

Medlem
Skrivet av Fuidama:

EDIT: Arrgh beat me to it men mitt svar har citat XD

Haha! Du fick en moralisk seger.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Känns som att det bör vara lagligt ja, med tanke på inspelningsbara digitalboxar.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Så länge man inte lägger up på youtube eller säljer ect så är det väl knappast något problem.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av r3lev4nt:

Känns som att det bör vara lagligt ja, med tanke på inspelningsbara digitalboxar.

... och gamla videoapparater.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

MFC
Medlem

TV-Kort FTW!


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Men är det lagligt att spela in från SVT play/TV4 play för privat bruk då?

MFC
Medlem
Skrivet av Siken:

Men är det lagligt att spela in från SVT play/TV4 play för privat bruk då?

Jag ser inte hur det skulle vara ett problem då programmen som sänds där har sänts i TV och man får spela in från TV för privat bruk. Så länge man inte sprider materialet bör det vara OK anser jag.

EDIT 1: Om det INTE är OK får TV4 gärna lägga upp villkoren för jag hittade inga...

EDIT 2: SVT anser inte att det är OK att spela in: http://kontakt.svtplay.se/org/svt-play/d/spela-in-2/

EDIT 2: Ännu mer svar på frågan från SVT: http://kontakt.svtplay.se/org/svt-play/d/spela-in-pa-usb-minn...


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Det anser jag också. Men lagligt?

MFC
Medlem
Skrivet av Siken:

Det anser jag också. Men lagligt?

Hittade lite svar på frågorna hos SVT. TV4 får gärna lägga upp sina villkor eller klargöra det på "Frågor och svar"

SVT anser inte att det är OK att spela in:
1. http://kontakt.svtplay.se/org/svt-play/d/spela-in-2/
2. http://kontakt.svtplay.se/org/svt-play/d/spela-in-pa-usb-minn...


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Hur står sig lagen om man rippar en betald hyrfilm på t ex cdon och behåller för privat bruk och visar för nära och kära?

Finns det någon lag som säger att det är förbjudet att streama gratisfilm på nätet?
Jag menar, youtube har ju massvis med musik och videor upplagda som är upphovsrättsskyddade. Väldigt mycket har legat kvar utan att något har hänt. Vad är det som ger youtube rätten att behålla dessa? Är medveten om att varje användare har ett eget ansvar för vad som läggs upp.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

När du hyr filmen ingår det i det avtal du accepterar (automatiskt) att du inte får kopiera innehållet alls.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

1
Skriv svar