Underbarn - eller bara föräldrar som inte kan tänka?

Medlem
Underbarn - eller bara föräldrar som inte kan tänka?

"Kouhei" gjorde en tråd som inte direkt passar på denna sida och helt fel video. Men ändå kan en del vara intressant att diskutera. Nämligen underbarn, eller barn som blir tvingade av föräldrar.

De flesta här har väl sett ett videoklipp där ett barn sjunger grymt, åker skridskor grymt, spelar någon sport grymt. Ja, allt kan det handla om. Eventuella tankar som åker runt i eran skalle har nog varit "Vilket underbarn!". Låt oss fylla på youtubeklipp här (som är normala!) och sedan tjattra om det är ett underbarn eller onda föräldrar.

Låt mig börja med en video, jag letade omkring genom att söka på america's got talent:

Hur tror du hennes föräldrar är? Jag är inte avundsjuk bara för att jag inte kan sjunga 8). Men det känns som att hon kan ha för påstridiga föräldrar, eller är det hennes dröm (antagligen) och föräldrarna bara hjälper henne till den grad som de ska hjälpa?

Vad som är "normalt" eller ej är ju relativt, käre Siken. Sen har ju ingen av oss en blekaste aning om situationen för t ex "underbarnet" i filmklippet – allt vi kan göra är ju att spekulera vilt – och det känns väl inte så givande, eller? Rent allmänt tycker jag att föräldrar bör pusha på sina barn inom rimliga gränser och inte låta det gå till överdrift, men vad som är rimligt och ej är ju högst subjektivt från förälder/barn till förälder/barn.

Medlem

Håller med Sebastian.
Jag kan t.ex. känna att jag gärna hade blivit pushad mer som barn. Satt mest jämt och spelade spel och lekte. Inget fel med det, men ibland kanske huvudet hade "tjänat" på att göra lite annat också.


signatur

Have a good time!

Inaktiv

Finns inga underbarn enligt mig. Endast barn som har blivit pushade hårt för att bli exceptionellt bra vid tidig ålder. Sen om det bra eller dåligt är svårt att säga, så länge barnet inte mår dåligt av det så är det väl okej.

"Underbarn" är lite som "talang" som för övrigt är ett ord som jag hatar. Talang existerar inte, det handlar bara om avsiktlig och specifik träning och en jävla timmars träning bakom det som folk kallar för "talang". Så jävla störande ord.

Jag känner mig t.ex uppriktigt sagt förolämpad om någon säger att "Fan, du har ju talang på det där med att rita. Jag önskar att jag också hade det!". Precis som om man har fått det gratis vid födseln när det i själva verket ligger tusentals timmar av självstudier och en passion för det för att nå dit man är.

Medlem
Skrivet av mordsint:

Finns inga underbarn enligt mig. Endast barn som har blivit pushade hårt för att bli exceptionellt bra vid tidig ålder. Sen om det bra eller dåligt är svårt att säga, så länge barnet inte mår dåligt av det så är det väl okej.

"Underbarn" är lite som "talang" som för övrigt är ett ord som jag hatar. Talang existerar inte, det handlar bara om avsiktlig och specifik träning och en jävla timmars träning bakom det som folk kallar för "talang". Så jävla störande ord.

Jag känner mig t.ex uppriktigt sagt förolämpad om någon säger att "Fan, du har ju talang på det där med att rita. Jag önskar att jag också hade det!". Precis som om man har fått det gratis vid födseln när det i själva verket ligger tusentals timmar av självstudier och en passion för det för att nå dit man är.

Jag har varit helt inne på dina banor tidigare men har insett motsatsen. Det finns väldigt många studier som pekar på att vissa människor har lättare än andra för vissa saker. Derek är ett bra exempel eller till och med "bevis" på att man kan bli född till "något" (även fast det kanske är ett extremfall - men liknande exempel finns inom bild/konst, matematik, språk): http://www.youtube.com/watch?v=r6HCXx8U6Ko

Jag tror att jag har lätt för matematik t.ex. då jag inte behöver studera mycket alls för att klara av tentor som de flesta har stora problem med. Å andra sidan har jag problem som andra inte har.


signatur

Have a good time!

Medlem

Ur ett biologiskt perspektiv kan väl "underbarn" vara genetiskt?
Precis som många påpekar, är det högst individuellt hur mycket tid man behöver lägga för att lära sig något nytt.

Känner många som knappt behöver öppna boken och bara gå på föreläsningar för att få 5:a på tentan. Själv måste man plugga rätt hårt för att hänga med (även fast jag är oerhört intresserad av ämnet i fråga).


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

MFZ
Medlem

finns ju en del savanter som man skulle kunna definiera som underbarn inom olika områden.


signatur

“Blessed be the stonecutters. it took a quarry to bury the dreams.”

Inaktiv
Skrivet av Brain:
Skrivet av mordsint:

Finns inga underbarn enligt mig. Endast barn som har blivit pushade hårt för att bli exceptionellt bra vid tidig ålder. Sen om det bra eller dåligt är svårt att säga, så länge barnet inte mår dåligt av det så är det väl okej.

"Underbarn" är lite som "talang" som för övrigt är ett ord som jag hatar. Talang existerar inte, det handlar bara om avsiktlig och specifik träning och en jävla timmars träning bakom det som folk kallar för "talang". Så jävla störande ord.

Jag känner mig t.ex uppriktigt sagt förolämpad om någon säger att "Fan, du har ju talang på det där med att rita. Jag önskar att jag också hade det!". Precis som om man har fått det gratis vid födseln när det i själva verket ligger tusentals timmar av självstudier och en passion för det för att nå dit man är.

Jag har varit helt inne på dina banor tidigare men har insett motsatsen. Det finns väldigt många studier som pekar på att vissa människor har lättare än andra för vissa saker. Derek är ett bra exempel eller till och med "bevis" på att man kan bli född till "något" (även fast det kanske är ett extremfall - men liknande exempel finns inom bild/konst, matematik, språk): http://www.youtube.com/watch?v=r6HCXx8U6Ko

Jag tror att jag har lätt för matematik t.ex. då jag inte behöver studera mycket alls för att klara av tentor som de flesta har stora problem med. Å andra sidan har jag problem som andra inte har.

Finns minst lika många studier som styrker att ingen föds med en speciell talanggen för något.

Att det sen finns savanter, gravt autistiska personer osv är helt annan sak. Det är väl dom som jag skulle definiera som "underbarn" eller "undermänniskor". Självklart finns det egenskaper och attribut osv som gynnar personen i vissa områden. Med rätt träning, med rätt handledning och en tillräckligt mycket träning och en brinnande passion så är det uppenbart att personen kommer att överträffa vad som anses som medel.

Men att bara svänga med ordet "talang" så fort någon är exceptionellt bra på någonting där det finns solklara kopplingar till extremt hårt jobb och mycket passion bakom personens prestation är ju bara korkat enligt mig. Som sagt, jag anser att det är en direkt förolämpning av personens brinnande passion och hårda jobb som ligger bakom.

Har jag en talang om jag är bra på problemlösning och har lätt för matematik jag också? Nej, det är bara ett tecken på att jag har lätt för att tänka logiskt men även det är till stor del upptränat genom åren. Faktum är att jag hade väldigt svårt för matte i årskurs 1-3 i grundskolan men jag fick en väldigt bra personlig assistent i matte och mitt intresse för det ökade och idag har jag i alla fall läst Matte E.

1
Skriv svar