Varför skaffar folk barn?

Medlem
Varför skaffar folk barn?

Uppenbar anledning kanske, men tänker efter:

- Föräldrar skickar sina barn till dagis så snart det går - för de har inte tid att ta hand om dem själva

- Man skaffar barnvakt på helgerna så att man får "vara för sig själva" en stund

- Det nya begreppet "nattis" börjar diskuteras i olika kommuner där föräldrar kan lämna in sina barn även nattetid

Min enkla fråga är: Varför kan inte dagens föräldrar ta hand om sina barn idag? Är det för att samhället har blivit så stressigt att man inte har tid för någonting längre förutom att tjäna pengar? Varför skaffar man i så fall barn? Är det bara för att "man ska ha"? För att alla andra gör det? För att det är social skam att INTE ha barn?

Medlem

Det kan vara många anledningar. En del vill gärna ha barn, men har lite tid. Andra matas hela tiden med "när skall du skaffa barn?", "hade det inte varit roligt med en liten?" osv osv från kollegor, familj och vänner så att dom till slut tröttnar och skaffar ett bara för att få slut på tjatet.

Sedan är det trist att så många har så lite tid för dom, kanske det beror på dagens samhälle där helst båda två skall arbeta, istället för att en är hemma och är hemmafru/hemmaman och tar hand om huset/barnen.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Måste bara förtydliga att nattis är till för folk som jobbar natt. Sen tror jag att suget att skaffa barn är ganska djupt genetiskt rotat. Jag har själv varit ganska svalt inställd till att skaffa barn tills nyligen. Sen kan jag inte svara på varför det är ok att för mig att skaffa barn just nu och inte förr.


signatur

Inled oss ej i frestelsen
Utan fräls oss från Ondo

Medlem
Skrivet av conthox:

Det kan vara många anledningar. En del vill gärna ha barn, men har lite tid. Andra matas hela tiden med "när skall du skaffa barn?", "hade det inte varit roligt med en liten?" osv osv från kollegor, familj och vänner så att dom till slut tröttnar och skaffar ett bara för att få slut på tjatet.

Sedan är det trist att så många har så lite tid för dom, kanske det beror på dagens samhälle där helst båda två skall arbeta, istället för att en är hemma och är hemmafru/hemmaman och tar hand om huset/barnen.

Jag har faktiskt väldigt svårt att tro att någon skaffar barn bara för att få slut på tjat , det måste ligga en annan anledning under det också i så fall , för barn är ju ett enormt ansvar som man inte bara skaffar utan att tänka.

Medlem

Först vill jag nog nämna att de flesta är glada över sina barn. Men att uppfostra barn tror jag är kan vara väldigt jobbigt. Du tar ju faktiskt hand om och ansvarar för en annan människa 24 timmar om dygnet. Därför behövs det en paus ibland. Därför anlitar man barnvakten.
Dagis och nattis är mer att man helt enkelt är tvungen för att kunna jobba.

De saker du nämner har nog en del inverkan på vissa. Men den största anledningen tror jag är att vi är skapta för att föröka oss. Den biologiska klockan helt enkelt. Sen blir en hel del barn till på grund av dumhet och lathet också, men det är en annan historia.

Problemen du räknar upp dock är helt klart en effekt av dagens samhälle enligt mig. Förr hade men mer tid och större sociala (läs familj) skyddsnät. Man bodde fler tillsammans och man jobbade mindre utanför hemmet. Detta har bytts ut mot 8 timmars arbetsdag för båda föräldrar tillsammans med ett socialt skyddsnät i statlig regi. När vi sen drar ner på de statliga sociala stöden så blir man tvungen att jobba mer och därmed hamnar barnen längre på dagis och föräldrar blir tvugna att skicka dem på nattis osv osv.

Detta var en grov generalisering men det är endå ganska nära det jag tror. Vi har helt enkelt bytt en struktur för att ta hand om barn till en annan som vi sen sakta gör sämre för att folk ogillar att hjälpa andra. Men det är modernt att vara egoistisk just nu så vi får väl vänta på det oundvikliga sociala uppror som kommer med varje generationsskifte. Eller byta struktur igen.

Inaktiv

tyvärr får vemsomhelst skaffa barn, gravt psykiskt sjuka ,pedofiler, missbrukare osv..

Medlem

Jag är ganska övertygad om att det är väldigt "genetiskt rotat" då jag inte har sett någon vidare argument till att skaffa, personligen vill jag inte ha barn pga uppväxten med min syster (oh the horror).

Det kanske ses om "orättvist" att jag jämför, men ju mer jag tänker på hur uppväxten med min syster var (det skiljer 7 år mellan oss) desto mer är jag rädd för att skaffa en som blir likadan. Sen så är jag absolut inte villig att ta ansvar för en annan person, så jag donerar hellre sperma till en bank, kastrerar mig så är jag klar med den drivkraft med förökningen.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Inaktiv

det roliga är väl bara att sätta på så många olika tjejer som möjligt, får dom barn måste man bara betala underhåll

Medlem
Skrivet av AntonAlmighty:

barn är ju ett enormt ansvar som man inte bara skaffar utan att tänka.

Du menar att alla missbrukare av olika slag, samt fattiga som egentligen inte har råd att skaffa barn men gör det i alla fall måste ha en j-vligt bra anledning till att få barn och inte bara skaffar barn helt tanklöst?

Ok, missbrukarna kanske inte har vett på att använda preventivmedel eller göra abort, men "vanliga" människor som skaffar 3-6 barn trots att båda är arbetslösa och knappt har råd med hyran?

Var inte länge sedan det var ett sådant par som grät ut i media och tyckte att det var för svårt för småbarnsfamiljer att klara sig. Rent spontant kan man undra varför som skaffade barn 3 och 4 när dom knappt hade råd med de 2 första...


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Inaktiv
Skrivet av conthox:
Skrivet av AntonAlmighty:

barn är ju ett enormt ansvar som man inte bara skaffar utan att tänka.

Du menar att alla missbrukare av olika slag, samt fattiga som egentligen inte har råd att skaffa barn men gör det i alla fall måste ha en j-vligt bra anledning till att få barn och inte bara skaffar barn helt tanklöst?

Ok, missbrukarna kanske inte har vett på att använda preventivmedel eller göra abort, men "vanliga" människor som skaffar 3-6 barn trots att båda är arbetslösa och knappt har råd med hyran?

Var inte länge sedan det var ett sådant par som grät ut i media och tyckte att det var för svårt för småbarnsfamiljer att klara sig. Rent spontant kan man undra varför som skaffade barn 3 och 4 när dom knappt hade råd med de 2 första...

mm ..sen tär dom på trygghetssystemen .. och barnen blir kåkfarare och prostituerade

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av AntonAlmighty:

barn är ju ett enormt ansvar som man inte bara skaffar utan att tänka.

Du menar att alla missbrukare av olika slag, samt fattiga som egentligen inte har råd att skaffa barn men gör det i alla fall måste ha en j-vligt bra anledning till att få barn och inte bara skaffar barn helt tanklöst?

Ok, missbrukarna kanske inte har vett på att använda preventivmedel eller göra abort, men "vanliga" människor som skaffar 3-6 barn trots att båda är arbetslösa och knappt har råd med hyran?

Var inte länge sedan det var ett sådant par som grät ut i media och tyckte att det var för svårt för småbarnsfamiljer att klara sig. Rent spontant kan man undra varför som skaffade barn 3 och 4 när dom knappt hade råd med de 2 första...

Du har ju såklart rätt, det ända jag menade var att ingen människa med förstånd gör barn BARA för att få slut på ett tjatande? Den personen skulle jag aldrig vilja umgås med i alla fall.

Medlem
Skrivet av ohem:

Jag är ganska övertygad om att det är väldigt "genetiskt rotat" då jag inte har sett någon vidare argument till att skaffa, personligen vill jag inte ha barn pga uppväxten med min syster (oh the horror).

Det kanske ses om "orättvist" att jag jämför, men ju mer jag tänker på hur uppväxten med min syster var (det skiljer 7 år mellan oss) desto mer är jag rädd för att skaffa en som blir likadan. Sen så är jag absolut inte villig att ta ansvar för en annan person, så jag donerar hellre sperma till en bank, kastrerar mig så är jag klar med den drivkraft med förökningen.

Kan ibland finnas andra genetiska orsaker till varför man inte vill föra sin säd vidare, så som lätt att bli tjock, industrijobb (då kommer ju även barnet få detta) dålig hårväxt osv.

Medlem

Biologiska drifter i skallen?
Det är väl något sånt

Medlem

Vi lever i ett mycket stressigt samhälle idag. Du kan inte bara skippa jobbet för att va hemma med barnet hela tiden för då får man jo bo på gatan. Sen att folk som är 15-24 som går i skolan eller lever på soc skaffar barn.. Det har tydligen blivit populärt att skaffa barn när man är ung.. Iaf här på Gotland..


signatur

Linux is not user-friendly. It _is_ user-friendly. It is not ignorant-friendly and idiot-friendly

Medlem
Skrivet av andreashal91:

Vi lever i ett mycket stressigt samhälle idag. Du kan inte bara skippa jobbet för att va hemma med barnet hela tiden för då får man jo bo på gatan. Sen att folk som är 15-24 som går i skolan eller lever på soc skaffar barn.. Det har tydligen blivit populärt att skaffa barn när man är ung.. Iaf här på Gotland..

Men är det verkligen så? Kan inte en av föräldrarna vara hemma och familjen leva på en lön? Det gick ju förr, så varför inte idag? Man måste ju inte förköpa sig på massa prylar.

Medlem

Du gillar barn, eller hur utav trådarna du skapar att dömma?
Flera låsta trådar, förmodligen mer än barn du har?


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem

Jag antar att det finns lika många anledningar som det finns människor som har faktiskt har skaffat barn, det är väl högst inviduellt? Det är något som föräldrarna velat göra? Det känns rätt? Tradition?
Många vill nog ha barn någon gång i livet, att spekulera i vad detta beror på är väl ganska onödigt.

Men det jag undrar över är snarare vad som får dig att tro att så många har barn för länge på förskolan och hos andra. Jag tror de flesta vill vara med sina barn i så stor utsträckning som möjligt, att föräldrar då och då behöver avlastning är ju inget negativt. Det är påfrestande att ha barn och föräldrar behöver kunna ägna sig åt sig själva och åt sin partner ifall man nu har en sådan, inte bara för sin egen skull utan även för barnets.

Sedan tror jag att även barn tröttnar på sina föräldrar och förskolan är då något positivt. Barn behöver variation precis som vuxna för att må bra.

Att föräldrar inte kan vara hemma på samma sätt som förr är ju på grund av att samhället har förändrats sedan "förr i tiden". Idag behöver de allra flesta jobba och det i sig är också något bra.

Medlem

Jag kommer bli farsa, med en tjej som jag träffade över nätet, första gången vi träffades så låg vi utan kondom. Kollade såklart med henne först om hon gick på piller eller ej, chansen med piller är nästintill omöjlig, så jag tog förgivet att det var no problems.

20 veckor senare får jag ett PM. Hon säger att hon är gravid och inte "vågat" säga något ifall de skulle bli missfall.
Tror faktiskt aldrig hon tog piller. 20 veckor efter utan att säga något, låter väl mer än planerat, but who knows.

Där har du min anledning till att jag råkat bli föräldrer, självklart får jag skylla mig själv som valde bort hatten på den lille.


signatur

Life is short , play more

Medlem

Låter som TC vill att socialfallen och de som är oförmögna att skaffa jobb ska vara personerna som för mänskligheten vidare. Har du sett filmen Idiocracy? Skrämmande.

Medlem

För att folk gör som det står i Bibeln.


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem
Skrivet av mosoloa1:

För att folk gör som det står i Bibeln.

Står det i bibeln att man skall ha samlag?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av kaealy:

Låter som TC vill att socialfallen och de som är oförmögna att skaffa jobb ska vara personerna som för mänskligheten vidare. Har du sett filmen Idiocracy? Skrämmande.

Vad snackar du om? Jag vill att föräldrar ska ta ansvar för sina barn! Som det är nu råder det en hagalenhet utan dess like:

Jag ska ha barn!
Jag ska ha villa!
Jag ska ha bil!
Jag ska ha solsemester varje år!
Jag ska ha alla de senaste prylarna som ger status!
Jag ska ha ett välbetalt jobb!

Jag ska ha, jag ska ha, jag ska ha, jag ska ha...

MFC
Medlem
Skrivet av Kouhei:

Jag vill att föräldrar ska ta ansvar för sina barn! Som det är nu råder det en hagalenhet utan dess like:

Jag ska ha barn!
Jag ska ha villa!
Jag ska ha bil!
Jag ska ha solsemester varje år!
Jag ska ha alla de senaste prylarna som ger status!
Jag ska ha ett välbetalt jobb!

Jag ska ha, jag ska ha, jag ska ha, jag ska ha...

Tycker din fråga ställs på ett sätt som är typiskt någon som inte själv har barn.

Man skaffar inte barn som man skaffar bil. Antingen blir barnet till för att det råkar bli så eller för att man vill ha ett barn. Konstigare än så är det inte. Sedan är det så att folk kan faktiskt ha ett jobb både dag och/eller natt som gör att man måste lämna sitt barn på dagis. Ja, det finns tillfällen då man som förälder vill ha en stund för sig själv och det är naturligt med avlastning ibland. Ser inte hur du inte kan se det. Det jag KAN hålla med om är att folk kan tendera att lämna barn på dagis även när de skulle kunna ha barnen. Men DET är ett undantag anser jag.

Min fråga till dig blir således, har du själv barn?


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av Kouhei:

Vad snackar du om? Jag vill att föräldrar ska ta ansvar för sina barn! Som det är nu råder det en hagalenhet utan dess like:

Jag ska ha barn!
Jag ska ha villa!
Jag ska ha bil!
Jag ska ha solsemester varje år!
Jag ska ha alla de senaste prylarna som ger status!
Jag ska ha ett välbetalt jobb!

Jag ska ha, jag ska ha, jag ska ha, jag ska ha...

"Jag vill ha, jag vill ha, jag vill också ha. Jag är så avundsjuk"... var inte det en sång?

Men jo, kan hålla med dig om att många inte nöjer sig någon gång, utan man är lite egoistisk och girig. Men det blir väl så när man är bortskämd och har det så bra så att man kan fokusera på lyx istället för att få ihop mat för dagen. Så är det i alla bättre länder, på gott och ont.

Lite grand som "jämställdshetsdebatten" där man märker att kvinnor i Sverige har det så bra så att dom kan lägga ned tid och energi på patetiska skitsaker som att det skall heta "tjänstekvinna" och inte "tjänsteman" när det är en kvinna som är anställd. Att det heter "sjuksköterska" trots att det är en manlig anställd gör dom dock inget åt, då är den s.k. "jämställdhetskampen" bortblåst, fast det är en annan diskussion.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Jag har två barn 14 & 9 år, jag spenderar all min och deras fritid med dem då vi har träningar 5 dagar i veckan och matcher nästan alla helger.
Tror att de har varit bortlämnade hos någon släkting ca 8 gånger sedan de föddes.
Jag ser alltid till att de är med på alla aktiviteter som jag och min fru gör, man skaffar inte barn för att lämna bort dem.

Mvh sWeRaT_


signatur

Sugen på att spela BF2 med ett glatt gäng?
I sådant fall kolla gärna in http://www.phd-gamers.se/

Det finns alla möjliga anledningar, samtidigt tror jag det är en sorts självbekräftelse att skaffa avkomma.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Kouhei:
Skrivet av kaealy:

Låter som TC vill att socialfallen och de som är oförmögna att skaffa jobb ska vara personerna som för mänskligheten vidare. Har du sett filmen Idiocracy? Skrämmande.

Vad snackar du om? Jag vill att föräldrar ska ta ansvar för sina barn! Som det är nu råder det en hagalenhet utan dess like:

Jag ska ha barn!
Jag ska ha villa!
Jag ska ha bil!
Jag ska ha solsemester varje år!
Jag ska ha alla de senaste prylarna som ger status!
Jag ska ha ett välbetalt jobb!

Jag ska ha, jag ska ha, jag ska ha, jag ska ha...

- Föräldrar skickar sina barn till dagis så snart det går - för de har inte tid att ta hand om dem själva

- Det nya begreppet "nattis" börjar diskuteras i olika kommuner där föräldrar kan lämna in sina barn även nattetid

Min enkla fråga är: Varför kan inte dagens föräldrar ta hand om sina barn idag?

Från ditt första inlägg, vad är det du inte fattar? Återigen skapar du en tråd där du inte har en jävla aning vad du egentligen diskuterar och kan inte stå för vad du skriver i tidigare inlägg.

Hur fan blandar du ens ihop de löjliga påstående du gjorde för att skaffa barn med människor behov till barnomsorg?

Medlem
Skrivet av kaealy:

Min enkla fråga är: Varför kan inte dagens föräldrar ta hand om sina barn idag?

För att dom inte har tid? Dom flesta arbetar mellan 7-16. Sen finns dom som jobbar natt.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Till de unga som inte är vuxna:
Pengar växer inte på träd, man måste jobba för att få dom.

så kort enkelt svar.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Som det nämndes tidigt så ligger det i våra gener att skaffa barn. Sen finns det självklart vissa som skaffar det för att deras vänner/släktingar har det och de vill då följa strömmen att också skaffa...men ja det ligger i våra gener.

123
Skriv svar