Nintendo om Wii U-ryktet: spelupplevelsen är viktigast

Robot
Nintendo om Wii U-ryktet: spelupplevelsen är viktigast

Nyligen ryktades det att Wii U är tekniskt svagare än Xbox 360 och PS3 – nu ger Nintendo svar på tal!

#nintendo


zsm
Medlem
Nintendo om Wii U-ryktet: spelupplevelsen är viktigast

Det är ju helt sant, men sen till vem spelupplevelsen är riktad är där Nintendo faller platt. Deras casual-gamer-inriktning stör mig något förbannat.

Inaktiv

Nintento Wii har ju sjunkigt som en sten senaste året, och de sista månadernas försäljningssiffror är katastrofala. En anledning är att de inte får tredjepartsspel som görs till 360/PS3, helt enkelt för att deras maskin är, just det, för svag. Gör de en för svag Wii U kommer de kanske få problem sen igen när Microsoft och Sony kommer med nytt.

Medlem

Jag sa mitt i förra tråden...

Det är ett skott i foten för dem.


signatur

Nämen!

Medlem

med andra ord bekräftat, hej vi har en svag maskin som inte kommer hänga med.


signatur

God is dead

Medlem
Skrivet av Buio:

Nintento Wii har ju sjunkigt som en sten senaste året, och de sista månadernas försäljningssiffror är katastrofala. En anledning är att de inte får tredjepartsspel som görs till 360/PS3, helt enkelt för att deras maskin är, just det, för svag. Gör de en för svag Wii U kommer de kanske få problem sen igen när Microsoft och Sony kommer med nytt.

så sant


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

Om Wii U har en grafikprocessor motsvarande AMD 4850 så är den knappast svagare än Nvidia 7800 (PS3) eller AMD X1800 (360).

Medlem

Spelupplevelsen är viktigast men grafiken och fysiken är ändå en stor del av spelen och i många fall förbättrar upplevelsen.

Kommer skippa Wii U om jag inte skulle råka vinna en masssa pengar, kände aldrig att mitt Wii var värt pengarna, känner även att PS3 var tveksam men det är bara för att den gick på 5000kr när jag köpte den.

Medlem

Åtminstonde HD..så är jag nöjd

Medlem

Visst är spelupplevelsen viktigast, det är därför Super Mario 257 kommer att medfölja tillsammans med resten zelda racing 88 och Donkey kong HD 35. Efter det så kommer inget mer förutom kombinationer av tidigare nämnda spel.

Medlem

Grafiken i Wii U-demot såg ju ut ungefär som nåt ur 3DMark 03, och med tanke på att spel aldrig uppnår samma grafik som en demonstration var ju detta inte direkt oväntat.

Medlem

Vad hände på E3 2004?

Medlem
Skrivet av bleetzer:

Vad hände på E3 2004?

Och 7 minuter in på denna


signatur

Det var detta...

Så han menar alltså att spelupplevelsen inte förbättras med bättre ljud och grafik?

Medlem

*suck* de slösar för mycket på kontrollen.

Inaktiv

Det är mycket riktigt att grafiken inte är allt, kan fortfarande idag plocka fram mitt gamla Super Nintendo och ha förbannat kul. Däremot förhöjs upplevelsen med bra grafik och jag tror Nintendo gör sig själva en ordentlig björntjänst med att gå en helt annat riktning än deras konkurrenter.
Wii sålde för att det var något nytt och revolutionärt. Idag kan alla det här konceptet och Nintendo kan inte längre enbart sälja maskiner på motion-kontroller.
Dessutom vet fortfarande inte många idag vad fan Wii U är för någonting. Är det en gigantisk kontroll eller är det som en iPad?
Får jag gissa så räknar jag med en brakförlust för Nintendo ett år efter releasen.

Medlem

Visst är spelupplevelsen det viktigaste, men hur jäkla efter är inte Nintendo som först släppte en konsol samtidigt som de andra men hade dubbelt så dålig grafik, det var väl ok då.. men nu släpper de ännu en ny som har snäppet sämre än 6år gamla konsoler, det är inte ok enligt mig, även om upplevelsen räknas mest.

Medlem

Att dom inte lärt sig något från Wii fiaskot, ingen hardcore gamer använder en konsol som är för klen för alla stortitlar -_-


signatur

Game long and prosper

Medlem

Kan hålla med om att det är ett rejält(!!) tryck på grafiken i dagens läge. Lite synd faktiskt då många spel som är roliga hamnar i bakgrunden eftersom de inte är grafiskt snygga. Nu gillar jag bra grafik, men idag ligger vi i ett läge där grafiken är så avancerad att själva spelupplevelsen inte riktigt hänger med. Ta typ total war serien. Rome och medieval gick att modda bra eftersom grafiken inte var så rejäl (Bra för sin tid!). Men nu har man Shogun 2 (Grymt roligt spel för den delen) som är tekniskt mer avancerat. Då är det knappt möjligt att modda. Det kommer nu ta ett tag innan de som moddar och fixar med sådana grejer att komma ikapp teknologin idag. Därför är det bra att det finns spel som fokuserar på grafik och samtidigt är det bra att det finns spel som fokuserar på gameplay i första hand. Både behövs för att spelen ska kunna utvecklas

Medlem

Anledningen till Nintendo Wii's framgång:
60% Hype
39% Inkompetens från Microsoft och Sony
1% Bra spel

Wii är och förblir inget annat än en gimmick och med tanke på hur det bara är en tids fråga nu innan konsolerna försvinner helt och hållet för att ersättas med mobiltelefoner, tablets, PC, finns det nog goda chanser att Nintendo blir först att falla. Dels med tanke på hur lite som talar för Wii U men främst hur urmjölkade dem flesta av deras franchises redan är och hur få nya, bra, orginella titlar som kommit från Nintendo dem senaste 10-15åren.

Medlem

Fast Nintendo gör ju sin grej liksom, det vet vi ju. Dom har inte brytt sig om att "hänga med" tidigare så man borde väl inte bli så förvånad att det fortsätter så.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

Nintendo kommer tappa väldigt mkt som det ser ut nu, anledningen till att wii sålde trots dålig grafik osv osv var pga det nya "sättet" att spela på plus mario, zelda och gänget. Se bara de senaste åren. Men jag hoppas de har en överraskning som är unik, då kan det sälja

Medlem

En grej jag verkligen stör mig på som jag läste på nintendos hemsida är att man ej kommer kunna köpa Kontrollen separat, om man vill spela mer spelare på Wii U, så måste man inhandla dom "gamla" wii kontrollerna.

Lite oftopic men men..

Medlem
Skrivet av Chilli88:

En grej jag verkligen stör mig på som jag läste på nintendos hemsida är att man ej kommer kunna köpa Kontrollen separat, om man vill spela mer spelare på Wii U, så måste man inhandla dom "gamla" wii kontrollerna.

Lite oftopic men men..

Detta kommer ändras tror jag, dom hållde på förra året och ta fram en lösning för att använda 2 Skärm kontroller samtidigt.

De är inte långt kvar till E3 nu och då kommer vi få alla våra frågor besvarade.

Medlem

Det här är ju bara ett standardsvar från Nintendo eftersom de vill undvika allt snack om tekniska specifikationer. Det betyder ju varken att maskinen blir stark eller svag.

Lite kvällstidningsvarning på FZs rubrik.

Inaktiv
Skrivet av Kouhei:

Lite kvällstidningsvarning på FZs rubrik.

Nja. FZ skrev i princip det Nintendo sa. Hade det varit Aftonbladet så hade rubriken varit "Nintendos chock, chefen gör skumt uttalande" och vid sidan av hade det funnits "Banta 20kg på sju dagar med Wii" och "Arbetslös vann 5 miljoner på poker med Wii".

Inaktiv

Gillar bilden, ser ut som han njuter av att bli påkommen med ännu en lögn. Nintendo var ungefär 5 år efter med Wii, som presterade nästan lika bra som PS2. Nu är de ungefär 7 år efter med Wii U, som presterar nästan lika bra som ett PS3. Nu krävs ju inte många polygoner eller kraftfull fysik för att rita upp zelda, mario och de andra, men tredjepartstillverkarna skippade många portar till Wii.

Den sena lanseringen av Wii U, när både Sony och MS förväntas ha sina nya maskiner ute redan 2013, blir ett stort problem. Casual-gamers hittar nya plattformar, som smartphones, plattor och även de mindre spelen i PSN osv. Risken att man köper Vita istället för Wii U finns med, det verkar som prestandan inte är mycket bättre än så.

Jag hoppas inte lika många "går på det" som han står och ljuger om. Tycker man ska fokusera på riktiga konsoler från vår nutid istället för att nostalgisk försöka ge Mario och grabbarna ännu en hjärtmassage. Inte ens om de lanserat Wii U 2005 hade jag köpt den. Att släppa 7 år gammal hårdvara för att maximera vinsten hoppas jag betalar sig med ett rejält missnöje från alla.

Ingen tvekan om att de kommer göra vinst redan dag ett. Nintendo gör massa pengar och skulle ha råd att vara mycket frikostigare än Sony var 2005, när de gick back med över $200 på varje såld enhet. Ändå mjölkar de argumentet att spelglädjen är viktigast. Visst har han rätt i det, men det finns gränser. Jag har haft mitt PS3 sedan release, och bara för att grafiken har varit bäst, har jag inte lidit av förlorad spelglädje. Varför skulle jag 7 år senare köpa ett Wii U? Med PS4 runt hörnet?

Skrivet av Buio:
Skrivet av Kouhei:

Lite kvällstidningsvarning på FZs rubrik.

Nja. FZ skrev i princip det Nintendo sa. Hade det varit Aftonbladet så hade rubriken varit "Nintendos chock, chefen gör skumt uttalande" och vid sidan av hade det funnits "Banta 20kg på sju dagar med Wii" och "Arbetslös vann 5 miljoner på poker med Wii".

jo så hade den varit.... jobbar du på AB ?


signatur

För det mesta bakbinds Troubadix och förses med munkavle .

Medlem

En del tjöt om hardcoregamers här... En hardcoregamer skulle aldrig använda en konsol överhuvudtaget.

Medlem
Skrivet av Lord Pingu:

En del tjöt om hardcoregamers här... En hardcoregamer skulle aldrig använda en konsol överhuvudtaget.

Joo, för det kommer inte några "hardcoregames" längre

12
Skriv svar