Spelvåldsdebatten – så tycker spelarna

Robot
Spelvåldsdebatten – så tycker spelarna

Höstens och vinterns forskardebatt om spelvåld har rört upp mycket känslor. Men vad tycker spelarna själva om hälsolarmen och moralpaniken? Vi har givetvis frågat.


Medlem
Spelvåldsdebatten – så tycker spelarna

Spelprofiler vet i tusan om jag tycker de är.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

Det är bara en enda svenssonspelare i denna artikel ju, resten är ju spelutvecklare själva eller media.

Medlem

"Vad tycker du om mediernas hantering av spelvåld? "
- Media vill få fler tittare och läsare. Det blir ofta sensationalism.

"Hur påverkar detta spelarna och industrin? "
- Fördomar skapas då stora rubriker utan seriös grund publiceras.
- Jag tror att spel säljer mer om de får stora rubriker.

"Och tror du att fiktiva våldsspel kan orsaka verkligt våld?"

- Teoretiskt, kanske? I praktiken just nu, nej.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Löjligt är vad det är. Handlar om dåliga föräldrar som inte vill ta ansvar för sina egna barn... Förstår att det är svårt att sova om nätterna om man skulle göra en lite mer kritisk analys av sina barn, kanske vem som är förebild och uppfostrar dom. Kan det vara så osannolikt att det är föräldrarnas fel vad barnen gör?!

Tycker det är tråkigt att dom bara letar syndabockar och aldrig försöker lösa problemet: VÅLDSAMMA BARN, inte tv-spel

Medlem

Jobbar med ungdomar i mellanstadiet, utav 60 elever är det en eller två som utmärker sig med tendenser som kommer från spel. 1sta är imitation av vålds sekvenser från spel och 2.a är överdrivet målande/klottrande av vapen.

Min åsikt är att spel skapar kreativa barn, men vissa barn skall inte spela våldsspel alls då det motiverar dem till ett beteende som skrämmer och skadar folk i deras omgivning.

Medlem

Vad tycker du om mediernas hantering av spelvåld?

Ungefär som det mesta bortom mediernas kunskapsnivå - dåligt.
Det handlar självklart om att maximera exponeringen, därför låter man radikala människor (som har fel) delta i debatten.

Hur påverkar detta spelarna och industrin?

Spelare kan få dåligt rykte. Yngre spelare kan få spelförbud eller löjliga hårda begränsningar från oinformerade föräldrar. Industrin klarar sig bra. Industrin har alla beslutsfattare på sin sida tack vare ansvarsfulla och detaljerade åldersmärkningar. Industrin anpassar sig till samhällets krav så de kommer alltid undan. Dock är det orättvist att vissa spel kan totalförbjudas i vissa länder.

Och tror du att fiktiva våldsspel kan orsaka verkligt våld?

Ja, det har ju bevisligen hänt i enstaka fall att spelande leder till våldshandlingar. Problemet ligger dock djupare rotat än så. Att förbjuda våldsspel är att angripa symptomen. Låt mig ta ett exempel. Det finns säkert de som är kapabla att döda en annan människa för att hen skalar en apelsin på "fel" sätt. Det betyder inte att vi behöver en lagstiftning mot apelsiner eller en paragraf om hur man skalar apelsiner. Vi behöver snarare bättre psykvård.

Medlem

Lustigt att man alltid försöker hitta nya annledningar till människans våldsamma natur trotts att vi varit våldsamma sedan artens uppkomst.. fråga en överlevare från andra världskrigets koncentrationsläger om det var bättre förr..


signatur

Dear Developers. Rock is overpowered, please nerf.
Paper is fine. Yours truly, ~ Scissors

Medlem

Jag tror inte att medias skribenter ens själva tror på att spelvåldet leder till problem.
Inte alls. Spelarna har alltid dragits med våldsdebatten. Den är på inget sätt ny. Allt är som vanligt.
Fiktivt våld kan nog späda på och inspirera en människa som redan mår dåligt och är aggressiv. Om det är skäl nog att förbjuda våld i spel så får vi nog förbjuda alla böcker utan ett lyckligt slut när vi ändå håller på. Musikscenen kan ju reduceras till lycklig dansband. Eller så hjälper våldet i spel samtidigt många människor att få utlopp för sina aggressioner utan att skada någon, precis som vissa former av extrem metal visat sig göra. Alltså: Det är ett säkert sätt att få utlopp för maktbegär och destruktivitet.

Medlem

alla är 30+. är inte majoriteten av folk som spelar mellan typ 16-26 år (min uppfattning). Har bara skummat igenom det hela också så jag kan ha missat något.
Däremot får Maria Zandihn gärna höra av sig!

Medlem

Jag blir ibland aggressiv när jag spelar, men det är när jag förlorar. Då kan det skrikas o slås i tangentbord/soffa. Men det händer när det går dåligt på vad som helst. Att breivik hämtade sin inspiration från WoW eller CoD är inte konstigare än om det hade varit från mission impossible filmerna eller nåt.

Medlem

Vad tycker du om mediernas hantering av spelvåld?

Jag tycker det är löjligt, våldsamma spel har funnits i väldigt många år. och forskningen för att få reda på om det verkligen leder till våld är bara slöseri med pengar.

Hur påverkar detta spelarna och industrin?

Jag tror det inte påverkar dem alls, de flesta bryr sig inte om åldersgränsen så det spelar då ingen roll för dem.

Och tror du att fiktiva våldsspel kan orsaka verkligt våld?

Om det orsakar våld eller inte är väl från person till person. Om man kollar i Amerika där de publicerar massvis av mord och våld, så är det en jävla skillnad jämförelsevis med Canada som inte publicerar mycket alls. Om folk vill ha uppmärksamhet, så är det ju ett bra sätt att ta till våld när medierna publicerar det som de gör. Men konsekvenserna är en annan femma.

Medlem
Skrivet av firsov:

alla är 30+. är inte majoriteten av folk som spelar mellan typ 16-26 år (min uppfattning). Har bara skummat igenom det hela också så jag kan ha missat något.
Däremot får Maria Zandihn gärna höra av sig!

Av vad jag har hört är ju det typ 30+ år som är medelåldern för en "gamer".

Medlem

Kloka människor det där, jag håller med det mesta som sagts.
Otroligt löjligt att vi i denna tid fortfarande ses väldigt annorlunda av "icke-gamers" som tror de vet allt och mer än gärna tar chansen att smutskasta och spä på en falsk debatt. Man bör även skylla en hel del på vissa medier som mer än gärna drar till med rubriker i stil med att MÖRDAREN lirade GTA 4 eller BF2 på x datum sedan begick han ett mord seriöst...

Inaktiv

Varför skulle ens spel orsaka våldsamma människor? Det är ju bara så jävla dumt att komma och säga sådant.
Tecknade filmer, vanliga filmer, musik och spel har ju fått skit i alla dessa år men det är för fan 2012 nu, då borde dom väl inse att våldsspel, våldsfilmer och musik inte föder våld.
Det sitter i personens psyke hur han är, bara för dom spelar spel innebär det inte att det är spelet som orsakat allt.
Du kan bli minst lika våldsam av att bara gå ut och gå. Men gamla stofiler från 60 talet måste ju alltid gnälla. Moralkärringar och andra människor som bör läggas in på museum ska alltid klaga och gnälla för inget alls.

Tycker detta är en av dom löjligaste grejerna att ens debattera
om över huvudtaget. Vi alla vet sanningen

Medlem

Om dom vill veta vad spelarna tycker, kolla i forum...

Medlem

Om spel gjorde att folk mördade och våldtog, skulle inte var och varannan människa mörda och våldta? Och vad drev folk till att mörda och våldta innan spel kom?

Medlem

Det låter lite som dem skyller allt det våldsamma på spel. Men glömmer lätt det smutsiga förflutna som människan har haft. Det har varit vår natur sen vi människan blev till. Allt från greker till nutids Syrien.

Men att lägga det ansvaret på spel är att lägga en skugga över oss spelare, syndabockarna i denna debatt. Men nyligen så har många forskningar gjorts och våldet har minskat över åren. Så jag tror vi är på väg åt rätt riktning !

Tackar för mig.

Medlem

Debatten om våldsamma spel gör folk våldsammare är ju rätt löjlig egentligen. Det verkar finnas de som verkligen vill vara i rampljuset och visa att de har rätt oavsett vad det är. Spelen är väl bara det senaste offret men tidigare (och fortfarande) har det varit en massa tjat om våldsamma filmer, "inspirerande" låt-texter och vete katten vad annat också. Nötter finns det i överflöd och om de triggas av något i ett spel behöver det inte vara något våldsamt. Dessutom behöver det inte vara ett spel överhuvudtaget; det kan lika gärna vara en film, en låt, en bok, en serietidning, en morgontidning eller vad som helst. Eller ingenting.

Bara för att man förbjuder våldsamma datorspel försvinner inte våldet i världen som genom ett trollslag. Mänskligheten lyckades bråka med varandra rätt bra långt innan man kunde skriva så jag kan tänka mig att det skulle gå rätt bra i fortsättningen med.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

Om jag talar för mig själv, så kan jag ju inte tycka att -jag- blir våldsam iallfall.

Inbiten "gamer" (23 år) , jag tror att de värsta "våldsamma tendenser" jag har haft, har varit: slagit en mus i skrivbordet (gymnasie-tiden) för att mina kära polare sprang iväg under en team-fight i DOTA och sa något i stil med "It was funny cause you were the one to be left behind" på ventrilo haha.

Utöver det, så kan jag iallafall inte tycka att våldsamma spel har påverkat mig något, jag menar våld överhuvudtaget.
Jag tittade på gamla kult/splatt filmer när jag gick i 6:an, så våld från olika medier verker ju inte ha så stor effekt:)

Min åsikt är den "klassiska" Har folk en skruv lös/våldsamma tendenser ,så gör spel/film det varken bättre eller sämre.

Just my 2 cents

Medlem

Blame Canada!

Medlem

Användningen av just sensationalismen inom media är väl det som skapar problemen inte det man skriver om, sensationalismen handlar ju om att använda sig av fördomar för att sälja, och fördomar föder fördomar, inte nödvändigtvist samma fördom heller.

Medlem

om spel hade påverkat så mycket som medierna vill påstå skulle alla som spelat pacman springa runt i mörka korridorer och käka piller

eller alla tetris spelare kuta in i ett vardagsrum och placera alla möbler i en hög för att försöka på dem att försvinna

eller också hade det funnits överdrivet många rörmockare för nästan alla har ju spelat super mario bros

och själv spelar man battlefield cs cod postal 2 duke nukem cnc renegade half life mm och jag springer inte runt och skjuter på folk för det

så nej spel påverkar inte spelarna på ett så katastrofalt sätt som media påstår


signatur

Robert Bond www.bondmaster.tk
gratis spel från 3drealms: ftp.3drealms.com

Medlem

Vad tycker du om mediernas hantering av spelvåld?
- Videovåldsdebatten upprepas som ett eko och är precis lika menlös den här gången. Media söker en syndabock att blåsa upp som "ett nytt hot", att spel får denna roll är ett tydligt tecken på att mediet går igenom samma historia som t.ex film. Bara mycket snabbare.

Hur påverkar detta spelarna och industrin?
- Spelarna påverkas inte alls. För industrin är detta dock en viktig milstolpe som tyder på utveckling. Diskussionen påverkar kanske inte utvecklingen nämnvärt men när ämnet "spelvåld" är dött för media så kommer branschen vara mer väletablerad och accepterad än förr, redo för utveckling av innehållet och med större friheter. Jag tror exempelvis att spel som "Six Days in Fallujah" var före sin tid och kommer att bli vanligare när debatten är död.

Och tror du att fiktiva våldsspel kan orsaka verkligt våld?
Nej, orsaken till sådant våld kan inte spåras till en enskild faktor.

Inaktiv

Jag gillar sånt här, när ni faktiskt går ut och intervjuar folk så dom får berätta sina åsikter om spel istället för att endast redaktionen på fz ska betygsätta och tycka utifrån sina egna åsikter. Skulle vara ännu roligare om ni intervjuade lite mer blandat, även yngre hardcore spelare som lägger mycket tid på att spela spel så det inte endast blir skribenter, redaktörer... Ta random folk på stan, det hade varit kul (spelintresserade såklart). Jag skulle lätt ställa upp på en intervju!


signatur

Måndag gör jag ingenting, ingenting, ingenting, tisdag ser jag mig omkring, mig omkring, mig omkring!

Medlem

Jag har spelat sen PONG tiden om det har någon betydelse, jag anser att spelvåldsdebatten ändå har en grund, att spela spel som WoW, cs ect spel med "normal" våld halt i sig anser jag precis lika skadligt eller oskadligt som att kolla på Die hard 2...Däremot tycker jag i ärlighetesnamn att vissa spel går över gränsen, spel som MW2 ect är lite väl brutala när man ska slackta en hel flygplats med oskyldiga civila barn och poliser ect, det är så jag själv blir äcklad, personligen vägrade jag sälja det spelet till folk under 18år när jag jobbade på Onoff.

AW8
Medlem

Medierna älskar att hitta en syndabock, och då får spelen lida. "Psykiskt störd", "mobbad i flera år" eller "värdelös uppfostran" duger av någon anledning inte när de rapporterar om en skolskjutning eller liknande.

Jag har ingen aning om i vilken utsträckning detta påverkar spelarna och spelindustrin.

Jag är däremot övertygad att våldsamma spel inte leder till våldsamma spelare. Bara för att jag älskar Grand Theft Auto så betyder ju inte det att jag en dag kommer att meja ner alla elever på min skola. Varför skulle jag? Att försöka belysa ett sådant samband är inte bara en förolämpning mot hela gaming-kulturen, det är även en förolämpning mot vårt förstånd.

Håller för övrigt med Maria Zandihns sista stycke till fullo:

Citat:

Tror du att våldsamma spel kan orsaka verkligt våld?
– Nej. Allt från litteratur till rockmusik och videovåld har fått skulden för att det finns våldsamma människor. Det är både enkelt och tacksamt att hitta en syndabock i stället för att själv ta ansvar för sina egna handlingar eller hur man uppfostrar sina barn.


signatur

PC gamer 'til I die.

Medlem

Låt alla de som tycker spel är våldsamma få spela Red Orchestra.

Medlem

Hmm, det var inte allt förlänge sedan vi hade obligatorisk värnplikt i Sverige, ändå är majoriteten av dessa som gått igenom värnplikt inte benägna att gå ut och skjuta ihjäl människor, spränga byggnader/fordon, eller skada.

Men TV-Spel, det kan influera och skapa mördare och ligister som inte vet skillnad på verklighet och fantasi?
Nej, det finns ingen koppling. Du måste vara en person som redan innan har tendenser till att bli våldsam, och då tror jag du blir influerad av precis vad som helst.


signatur

Nämen!

Medlem

Om nu datorspel hade gjort spelare våldsamma så borde det absolut inte vara en massa bollande mellan de olika undersökningarna de gör där vissa "bevisar " och andra motbevisar kopplingen mellan spelvåld och riktigt våld, fram och tillbaka, om och om igen. Då majoriteten av alla ungdomar idag spelar datorspel, och majoriteten av dessa i sin tur spelar våldsamma spel, så borde det gå att se en klar koppling till riktigt våld hos de som spelar tycker man, om deras anklagelser nu skulle stämma.
Ungdomsvåldet borde ju även det vara ett rejält problem där de flesta är ute och slåss om kvällarna.
Men tror fler bråkstakar hittas i AIKs hejarklack än på dreamhack, så varför ger de sig inte på sporten istället?

12
Skriv svar