Spelar spelvåld roll?

Inaktiv

Because I Got High

Tycker det är tvärtom, jag blir inget annat än lugn och avslappnad när jag kör. Dör jag i ett spel tänker jag bara "Hmmm.... vad ska man gö nudå för att komma förbi..." ungefär. Men forskare gör också sånt här bara för försöka skrämma folk från att spela, för att egentligen tror jag ärligt talat till och med medierna vet att spel inte är ett dugg farligt.

Medlem

Åh sånt här blir jag så arg på....Jo visst mördare kan anväda sig av detta, pedofiler likaså men de kan lika gärna använda filmer msn, fb o all möjlig skit som inte är "farlig". Allt ont som någonsin hänt i världshistorien MÅSTE va spelens fel. Varken Mord, våldtäkter, mobbning eller något dylikt fanns tydligen INTE innan spelet "Pong" kom. Just den dagen föddes alla massmördare o all skit tydligen. Hur gjorde gärningsmän innan tekniken? Jo de läbba runt efter personer nere i stan, vilket är mycket värre då du får psykiskt sjuka personer som är mer aktiva och i närheten av offret till skillnad från om du sitter hemma trygt vid din dator och råkar skriva med en idiot. Sen kan igen hjälpa att du inte fattar att denna personen vill dig illa.

Hur som helst;

BRA syn på verkligheten meningslösa, objektiva," låter personliga känslor spela in i sin forskning", sådan syn har ju dessa nötter som har sagt såhär.
Fan ja spela GTA när jag var 10 år, inte sprang jag runt o slog ihjäl folk o tog deras pengar efter det. Har ALDRIG någonsin ens sett ett slagsmål på 20 år. Och där kan vi räkna med ungefär 1000000 utekvällar.
Enligt er forskning ska ju jag vara massmördare? Vad hände där? Eller är det den LOGISKA förklaringen som spökar? Att psykiskt sjuka personer som sitter och tänker/vill göra människor illa sätter sig i sådana spel då det är en dröm för dem att få göra det i verkligheten. Alltså var de redan sjuka innan de ens satte sig vid ett datorspel. Personer blev mördade innan Pong. Personer med samma problem fanns innan det med.

Ne Visst spel kan föda aggresivitet MEN vad kan inte det egentligen, dessa så kallade "upplysningen om hur spel är" gör mig lite små arg, filmer, sporter, allt möjligt kan också göra en arg. Skulle jag sitta i en IRL diskussion med forskaren som kom ut med rapporten EFTER svenska regeringen sagt att spel inte är farligt att de är farligt, Skulle jag nog känna rätt starka agg mot honom. Ohhh han spelar spel, visade nyss aggressivt beteende!!!!!
NJA, denna personen säger att min hobby är farlig utan att ha en aning om vad han pratar om. Det är som att jag skulle komma in i hans liv och total kritisera hans hobby.
Vilket kanske är Fotboll, HUR MÅNGA HAR INTE DÖTT AV FOTBOLLS HULIGANER? Där har ni min tes. Hur många har dött för att någon annan har spelat dataspel där mödraren sagt, "det var för att jag spelade ett våldsamt spel" gentemot dödsfall relaterat med fotboll som är sveriges nationalsport. Den är inte farlig för där dör ju faktiskt folk! Eller hur tänker ni?

Personer kommer in och kritiserar spel och säger så här är det när de aldrig har spelat en minut själva. Kommer in med näsan högt i vädret o konstaterar något i media utan att ha en aning om vad spel är.
Det brukar fungera bra när man tror att man vet mer om något än vad VI spelare gör om spel som lagt så jäkla mycket tid och har så mycket vänner inom det. Jag har aldrig träffat någon person som jag har kvar som vänner från spel som någonsin var i fängelse eller gjort något kriminellt. och det är på 10 års tid.

. Det kan ju också va det "snabba" samhället vi har idag. Vi har ju inget rättssamhälle i Sverige för fem öre, ALLT är så sjukt jäkla krångligt, vi över konsumerar. att ens få tag i ett litet papper kan ta månader, va fan är det om liksom. Ne som farfar säger "ENKLAST VERK GÅR SÄKRAST". Sverige är väl nästa Grekland

Inaktiv

Sånt jävla hyckleri att försöka beskylla dataspel för våld.

Det har med hur samhället ser ut, dåliga föräldrar, fel prioriteringar, fattigdom etc etc.

För jävligt att debatten överhuvudtaget går in på spel som en orsak. Blundar gör man för alla verkliga allvarliga problem vi har.

KoP
Medlem

Ja och lyssnar man på rockmusik blir man satanist och ägnar dagarna åt att bränna ner gamla träkyrkor. Ständigt detta sökande efter syndabockar istället för att undersöka individen, uppväxtförhållanden m.m.

Inaktiv

PEGI symboler är lika larviga som hela debatten om spelvåld, ingen bryr sig om dom och åldersgränserna är helt åt skogen.
När jag var 13 år hade jag massor av spel rekommenderade från 18 år och det har inte gjort mig till en våldsam person, snarare en smartare person med bättre allmänbildning.
PEGI sätter ju åldersgräns 3 år på bilspel med halvnakna brudar i.
En 3 åring vet väl knappt hur man spelar ett bil spel.
Hela spelvåldsdebatten är skrattretande, dom som börjar tjaffsa om det kan ju helt enkelt hålla sig undan våldet om dom inte gillar det, låt majoriteten ha roligt, dom där andra känsliga mesarna kan ju göra allt det där andra dom tycker är så mycket roligare, som att gå i kyrkan å be till den där gud t ex.


signatur

Måndag gör jag ingenting, ingenting, ingenting, tisdag ser jag mig omkring, mig omkring, mig omkring!

Medlem

vad ska man säga om spelvåld kontra våld i verkligheten.. tycker inte det finns några kopplingar alls...

Medlem

Det är väll bra att de forskar på ämnet, men det är kanske mer intressant vad segregering och övriga sociala aspekter har för inverkan på ungdomar. Våldsamma spel har funnits så pass länge att om det vore en stark faktor, så borde det synts i statistiken, både på nationell nivå och global nivå.

Medlem

Jag har spelat våldsamma spel, bland annat Soldier of Fortune och diverse andra riktigt våldsamma spel i snart tio år och jag känner att jag inte har några problem... jag vill inte slå ner nån... Jag har den uppfattningen att det är idioter som slår ner och dödar PÅ RIKTIGT, det finns minst lika många våldspeddon som inte spelar spel så att till exempel Behring spelade MW2 är coincidental, Saddam Hussein spelade väl inte aggro-spel eller?

Kan tycka det är skönt att skjuta av sig när man är arg på nåt, funkar varje gång, flickvännen har till och med fått Modern Warfare av mig så hon kan skjuta av sig om hon är irriterad på nåt.


signatur

"Ungefär lika användarvänligt som en ihoprullad skallerorm"

Inaktiv

Eftersom människan är en lågfungerande och lågförstående ras så kommer det alltid att finnas primitva saker som lockar oss, som våld i spel, våld i tv etc. Det är som med alkohol, våra kroppar är inte gjorda för det men som primitiv ras dricker vi ändå för vad ska vi annars göra av våra liv, det är ju kul tycker vi, likaväl tycker vi det är kul att spela våldsspel och se våldsfilmer. Det är ju standard för en lågutvecklad ras. Skulle vi någonsin få möta en högutvecklad varelse i universum skulle det inte ens existera ordet våld, alkohol, narkotika, religion i deras sinnen, eftersom det är kännetecknande för en låtutvecklad ras och de skulle helt enkelt inte vara högutvecklade med sådana primitiva beteenden som göromål. Synd bara att människan aldrig kommer att nå dit, utan de kommer med största sannolikhet ha utplånat sig själva innan.

Människan kommer alltid med sina fruktansvärt stora egon, sin girighet och lust för kortsiktig tillfredställelse att välja den enkla primitiva vägen i livet, som gynnar den egna individen men missgynnar människosamhället i stort.

Var ska man lära sig handla rätt då? Jo givetvis av sina föräldrar och i skolan. Sedan kan det vara för sent. Men det går inte idag eftersom männsikans utveckling inte har kommit dit än då politiker, föräldrar och lärare har någon aning om vad de ska göra för att skapa ett våldsfritt, alkohol och drogfritt, tryggt samhälle utan psykisk sjukdom, våld och andra primitva beteenden. Det tar många generationer innan en stor förändring kan ske eftersom många lever hela sitt liv på samma sätt, utan att genomgå någon större förändring.

Idag är föräldrar som sina barn lika vilsna och förstår inte ens grundläggande saker som vad som fungerar och inte fungerar i ett tryggt samhälle. De hänger på facebook och tittar på förnedringstv. Som förälder måste man vara ett föredömme. Tittar man på tv idag så är det väl nästan bara 1:an och 2:an som kan ha vettiga program, annars är det ju bara en massa människor, som kallar sig själva vuxna som håller på och fjantar sig, så som man förväntar sig av en 15 åring och inte en 30 åring eller äldre. Jag blir äcklad av media som inte tar sitt ansvar för vad de visar på tv.

Det är ingen skillnad mellan barn och förälder längre. Inte konstigt att barnen växer upp till ungdomar och sedan vuxna och blir helt vilsna. Får sedan i sin tur barn mellan 20 och 30 och det rullar på. Vad ska de lära sina barn? Hur man skrattar åt andra när de håller på och flamsar i tv? Lära de hänga på facebook? Lära de hur man dricker sig full? Det är ett fint liv, supa och titta på dokusåpor. Blir man riktigt intelligent av.

Det är väl ungefär på den nivån det är idag mer eller mindre. Jag tänker mig om ungefär 30 år. Vilka föredömmen kommer att finnas då när alla idag äldre människor över 60 är döda. Då har alla fjantar som idag är mellan 20 och 30 blivit mellan 50 och 60, kommer de att ha förändrats mer än fysiskt?

Jag grämer mig för framtiden minst sagt. Våldet blir grövre därute. De psykiskt sjuka blir fler. Klyftorna mellan de som har mycket pengar och de som har lite blir större. Som det ser ut är vi ju på väg käpprakt mot fel håll. Det är ju meningen att vi ska utvecklas och gå framåt inte tvärtom. Och då pratar jag självklart om den mentala utvecklingen inte sekundär teknisk, som alltid skulle komma i andra hand i ett högutvecklat samhälle..

Människan är knappast på väg framåt i utvecklingen förutom i tekniken utan snarare på väg tillbaka till grottan.

Medlem

Att kalla människan lågt stående varelse är lite skitnödigt. Visst vi har mycket som går åt fel håll, men det finns väldigt mycket som går åt rätt håll. Egoism och girighet är inte något unikt för människan, utan är ett arv alla varelser som lever i ett evulotionärt system med hög konkurens dras med. Att vi förstört vår planet handlar inte om ondska, utan brist på överblick. När man inte ser konsekvensen av sitt handlande så upplevs hanldingen som konsekvenslös, även om något sådant knappast existerar.

Att våldet skulle bli grövre är en myt jag har hört hela mitt liv. Däremot är vår exponering av det grova våldet högre än någonsin. Jag pratar inte om våldsamma spel eller filmer, jag pratar nyhetsrapportering. Lägg till att vi är en ständigt växande population, vilket resulterar i att mängden dåd ökar, men ökar proportioneligt enligt tillväxten. Nyheter har en tendens att få saker som att verka närmare än vad de faktiskt är. Man läser om att någon blivit skjuten, så upplever man att risken att bli skjuten ökat, även om de som löper störst risk att bli skjutna är de som är kriminella. Slumpmässiga våldsbrott är fortfarande mycket ovanligt.

De psykiskt sjuka kanske blir fler, jag har inte läst några siffror på det, men låter troligt då vår kunskap om vårt psyke ökar hela tiden och att våra läkare blivit bättre på att diagnostisera dessa sjukdommar.

Klyftan mellan fattiga och rika ökar i Sverige just nu, för vi har en regering som för en sådan politik. Men även om klyftan ökar, så har välståndet i världen ökat globalt. Det är självklart stor skillnad mellan olika nationer,

Nu låter det säkert som att jag tycker att allt är frid och fröjd på jorden, vilket inte är sant. Men jag tycker inte det finns någon poäng att försöka svartmåla verkligheten. Att sitta och ha ågren över saker man inte kan göra något åt är fullständigt poänglöst. Res dig upp, påverka det du kan till det bättre och hoppas att du kan få fler att följa ditt exempel. Att sitta på ett spelforum och gnälla, gör inte saken bättre.

Medlem

Bilden man ser på förstasidan för denna artikel, vilket spel är det ifrån?

Medlem

vad i ***** xD vilken jävla målsgrupp dem ställer frågorna till då .... typ super kristna gamlingar och små barn på 5 år som inte har mer IQ än en apa ...

12
Skriv svar