Gabriel Knight-skaparen startar ny äventyrsstudio

Robot
Gabriel Knight-skaparen startar ny äventyrsstudio

Jane Jensens nya företag Pinkerton Road fokuserar på de mörka äventyrsspel hon gjort sig ett namn på, utvecklarna söker nu pengar via Kickstarter.

#gabriel-knight, #sierra-on-line, #pinkerton-road


Medlem
Gabriel Knight-skaparen startar ny äventyrsstudio

Snygg styvdotter

Medlem

Kickstarter kommer ruinera mig, men jag kan inte låta bli att donera. Ska bli kul att se när alla dessa projekt börjar bära fukt.

Medlem

Jag gillar inte upplägget på detta dock. Jag hade lugnt donerat om det inte verkade vara något fuffens.

Med andra ord avvaktar jag lite. Men jag är sjukt sugen.


signatur

//Schmoo

Medlem

Då jag inte spelat något av hennes spel men däremot läst om dom så fick jag uppfattningen om att videon innehåller en hel del spoilers. Äger själv del tre i GK serien men ska helt klart spela denna serie från början samt nog även skaffa Gray Matter.

Medlem

kasst skådespel

Medlem

Gabriel Knight! Bra skit!


signatur

http://www.kompaniet.nu :+: #kompaniet @ QuakeNet

Medlem

Ojoj... Gabriel Knight serien gillade jag verkligen när det begav sig... förutom de sista alstren... 1-3 var så jädrans bra.... ett till sånt spel vore ju inte helt fel

Medlem

Första Gabriel Knight är en av mina absoluta favoriter när det gäller peka&klicka äventyrsspel, tycker bara Day of the Tentacle är bättre. GK 2&3 var bra dom med, men hade gärna sett dom i samma stil som GK1 istället för att använda skådespelare i GK2 och 3D-grafik i GK3, vilket nu har åldrats något avsevärt. GK1 ser ut att vara det spel som åldrats minst, tack vare dess fina 2D-grafik.

Hur som helst, Moebius verkar lite GK-aktigt, hoppas det blir bra

Medlem

Gabriel Knight-spelen har den absolut mest välskrivna story jag stött på i spelväg. Älskar hur dom bakade in riktig historia och religion och byggde storyn runt fakta men med en övernaturlig twist.

Har naturligtvis redan pledge'at då jag är en fanboy av stora mått, men kan råda även de som inte spelat Gabriel Knight att stödja detta om en stark story och välutvecklade karaktärer är något ni saknar i dagens spelutbud. Ni kommer inte bli besvikna, fram med plånboken nu

Medlem

Det börjar bli väldigt tjatigt med "kickstarter projekt" Kan inte spel industrin/utvecklare finansiera sina spel utan att mängder av spelare ska skänka pengar. Då är det något som blivit fel.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem

jag tror det här med kickstarters är nåt andra giriga företag har börjat ta del av till sina scams ^^ men det är bara paranoida jag som tänker så antar jag haha

Medlem
Skrivet av sgt_lol:

jag tror det här med kickstarters är nåt andra giriga företag har börjat ta del av till sina scams ^^ men det är bara paranoida jag som tänker så antar jag haha

Hade det varit som du tror så hade iaf inte jag satsat en krona på det här. Nej vad det handlar om är att utvecklare kan skippa den del som skadar deras verk mest och detta är oftast utgivaren. Visst, en utgivare behövs än så länge för att ge oss spel som kostar som ME spelen att utveckla och där utvecklaren har ett par hundra anställda.

Jag är så enormt trött på hur utgivare behandlat inte bara sina kunder utan även sina utvecklare. Det verkar som EA har börjat inse detta då de nu kommer med den ena gratis grejen efter den andra och det är bara bra. Jag donerar hellre mina pengar till en utvecklare jag tror på än att ge dom till en utgivare som Ubisoft, Activision eller EA (de utgivare som är värst i branschen enligt mig).

Raleigh Holmes = Söt!!

Medlem
Skrivet av chopper:

Det börjar bli väldigt tjatigt med "kickstarter projekt" Kan inte spel industrin/utvecklare finansiera sina spel utan att mängder av spelare ska skänka pengar. Då är det något som blivit fel.

Ja, precis! Det är ju "något som är fel", det är just därför crowd funding behövs. Ta ex. Wasteland 2, en uppföljare som beviserligen _MÅNGA_ har trånat efter och som Brian Fargo hade pitchat till utgivare i åratal utan att någon nappade. Nu blir spelet verklighet tack vare fansen! Dessutom kan hans studio nu vara sina egna "herrar" och slippa bry sig om vad alla MBA:s hos en eventull utgivare tror säljer.

Därutöver handlar det ju inte om att skänka pengar. Det är ju som en förbokning, du köper ju faktiskt spelet! Dessutom till ett i många fall otroligt förmånligt pris (ex. 15$ d.v.s. runt 100kr i fallet med Wasteland 2).

Jag har personligen svårt att se varför folk gnäller på det här. Skit i att delta om det inte är något ni är intresserade utav, men gnäll fan inte på konceptet då det förmodligen är det vettigaste som hänt spelindustrin på många år.

CTI
Medlem
Skrivet av chopper:

Det börjar bli väldigt tjatigt med "kickstarter projekt" Kan inte spel industrin/utvecklare finansiera sina spel utan att mängder av spelare ska skänka pengar. Då är det något som blivit fel.

Verkar inte som du förstår hur spelindustrin ser ut och hur den har påverkat spelen som kommer ut på marknaden.

Säg att spelutvecklare X vill göra ett spel, då spelet är så pass stort att det kommer ta 18 månader att göra och sysselsätta låt oss säga 30 personer, då måste detta spel företag ha kapital för 540 månadlöner plus kapital för fasta avgifter hyra, el osv.

Och gå till banken och ta ett lån nää funkar ju inte, så dom måste vända sig till en utgivare som är villig att investera i projektet, men utgivaren vill ju inte ta några större risker utan vill ha till baka sina pengar med vinst, så spel som sticker utanför normen för dagens spel, får oftast ingen utgivare och spelet blir aldrig gjort.

Därför har spelgrenar som Adventure, Turnbased, klassika RPG med flera, mer lr mindre dött ut, men nu finns kickstarter så vi gamers kan investera i dom spelen vi vill ha, och donerar du 15 dollars räcker det för att få spelet vilket är riktigt billig, och om ett projekt inte når upp till sitt doneringsmål tex 200.000 dollar så dras inga pengar från dom som valt att investera i spelet.


signatur

The Toys: PC I7 4930K@4,5Ghz - 32Gb - Strix RTX 3080, Ps5, Ps4 + SSD, Ps3, Ps2, Ps1 Mini, Xbox 360, Nintendo Famicon NES, Amiga 500 Mini

Medlem

Dock har det ju potential att bli rätt jobbigt på sikt om kickstarter-plattformen ska kapitaliseras på så mycket som möjligt, men för närvarande då det är ett relativt nytt fenomen så fungerar det ju, så länge parten som doneras till infriar sitt löfte givetvis. Några riktigt trevliga projekt hittills tycker jag personligen!

Angående Gabriel knight så var det faktiskt inget jag spelade; jag har aldrig varit direkt intresserad av äventyrsspel med några undantag. Ska jag vara helt ärlig har jag inte ens spelat alla Monkey Island.

Medlem

Hon och John Romero ser gangska lika ut

Inaktiv
Skrivet av chopper:

Det börjar bli väldigt tjatigt med "kickstarter projekt" Kan inte spel industrin/utvecklare finansiera sina spel utan att mängder av spelare ska skänka pengar. Då är det något som blivit fel.

Kickstarter är ju det bästa som har hänt spelbranschen på väldigt länge. Det öppnar upp möjligheten för mindre utvecklare att få utveckla spel som dom själva vill göra, åt sina fans, med hjälp av sina fans.

På vilket sätt skulle det vara "tjatigt"? Vill du hellre se femtioelva generiska FPS/TPS-spel bara för att det är sånt som säljer miljontals exemplar? Det om något måste ju bli jävligt tjatigt.

Medlem

Vacker styvdotter

Medlem
Skrivet av gebe:
Skrivet av chopper:

Det börjar bli väldigt tjatigt med "kickstarter projekt" Kan inte spel industrin/utvecklare finansiera sina spel utan att mängder av spelare ska skänka pengar. Då är det något som blivit fel.

Ja, precis! Det är ju "något som är fel", det är just därför crowd funding behövs. Ta ex. Wasteland 2, en uppföljare som beviserligen _MÅNGA_ har trånat efter och som Brian Fargo hade pitchat till utgivare i åratal utan att någon nappade. Nu blir spelet verklighet tack vare fansen! Dessutom kan hans studio nu vara sina egna "herrar" och slippa bry sig om vad alla MBA:s hos en eventull utgivare tror säljer.

Därutöver handlar det ju inte om att skänka pengar. Det är ju som en förbokning, du köper ju faktiskt spelet! Dessutom till ett i många fall otroligt förmånligt pris (ex. 15$ d.v.s. runt 100kr i fallet med Wasteland 2).

Jag har personligen svårt att se varför folk gnäller på det här. Skit i att delta om det inte är något ni är intresserade utav, men gnäll fan inte på konceptet då det förmodligen är det vettigaste som hänt spelindustrin på många år.

PS. Jag gnällde inte sade bara att det börjar bli många. Läs inte in en massa av mina rader som bara finns i din fantasi vad jag tycker. O tack för upplysningen hur det fungerar, men jag är redan på läst. Så lägg inte egna felaktiga tolkningar av min text. Tack.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem
Skrivet av mordsint:
Skrivet av chopper:

Det börjar bli väldigt tjatigt med "kickstarter projekt" Kan inte spel industrin/utvecklare finansiera sina spel utan att mängder av spelare ska skänka pengar. Då är det något som blivit fel.

Kickstarter är ju det bästa som har hänt spelbranschen på väldigt länge. Det öppnar upp möjligheten för mindre utvecklare att få utveckla spel som dom själva vill göra, åt sina fans, med hjälp av sina fans.

På vilket sätt skulle det vara "tjatigt"? Vill du hellre se femtioelva generiska FPS/TPS-spel bara för att det är sånt som säljer miljontals exemplar? Det om något måste ju bli jävligt tjatigt.

1

Visst en bra ide att göra detta men de har ploppa upp iett sista tiden. Jag är inte negativ mot iden bara mot konstiga tolkningar av mina in lägg. OM det dyker upp ett kick starter varje vecka så kan det bli tjatigt. Varför inte kolla på dessa med lite kritiska ögon. Har svårt att tro att allt är mjölk o honung..


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

1
Skriv svar