Hur många år kvar tills Nintendo slutar med hårdvara?

Medlem
Hur många år kvar tills Nintendo slutar med hårdvara?

Nu vet jag att vissa inte kommer hålla med, men Nintendo har aldrig gjort bra hårdvara:

NES: Var tekniskt sämre än Master System och flera av hemdatorerna på den tiden. Det var inte NES som gjorde att NES sålde, det var dess spel.

SNES: Nintendos bästa konsol hårdvarumässigt sett, men ändå slö jämfört med Mega Drive. Spela NHL-spelen och jämför tempot. Visst hade SNES många grafiska trix men nog fan kunde de stoppat in en snabbare processor då konsolen kom nästan två år efter Mega Drive.

N64: Kassetter. Undermåligt arbetsminne. Kass polygonhantering. Men precis som SNES hade den grafiska trix som var riktigt fina för sin tid. Dock totalt överhypad för er som var med då det begav sig. De snyggaste N64-spelen såg bättre ut än de snyggaste PsOne-spelen, men de flesta N64-spel var fulare än de flesta PsOne-spelen.

GC: Kom ett år efter Ps2 och samtidigt som Xbox. Saknade DVD-spelare och var inte lika kraftfull som Xbox.

Wii: I princip samma hårdvara som GC, men med en gimmick som blev "the next big thing". Det vill säga, ända tills Kinect kom och tog över den gimmickrollen. Wii-försäljningen har varit dålig ända sedan Kinect kom, och det beror på att Svensson köper det som är häftigast för stunden medan gamern föredrar kvalitet. Wii var häftigast under 2-3 år innan Kinect kom och tog över den rollen. Idag är det ingen som vill ha Wii eftersom den har undermålig hårdvara och i princip inga kvalitetstitlar (förutom Mario och Zelda).

Wii U: Om vi fokuserar på handkontrollen så är Nintendo återigen sent ute. Apple har redan exakt samma koncept med Apple TV och Air Play. Du använder iPad som en handkontroll och ser spelet på tv:n. Det finns redan. Wii U finns inte än och har redan föråldrad teknik.

Fråga dig själv:

Kommer någon att köpa en ny konsol för att spela CoD med den "nya" handkontrollen? Nej, folk behåller sina 360 och Ps3.

Kommer Wii U ha en chans i teknisk prestanta mot 720 och Ps4? Nej, det tror inte jag. Anledningen är att den nya handkontrollen är väldigt dyr för att vara en handkontroll som ingår i alla hårdvarupaket, och då måste såklart Nintendo göra billig hårdvara för att inte priset ska skena iväg.

Nintendo är verkligen fail när det gäller hårdvara. Årets helårsförlust kommer bara bli den första i en lång rad innan de slutar tillverka hårdvara och går över till att göra spel för Apples produkter.

Även om MS och Sony gör bättre hårdvara kommer de inte heller rå på Apple i långa loppet tror jag, men denna diskussion finns redan i en annan tråd.

Hur många år har Nintendo kvar som hårdvaruutvecklare? Jag tror Wii U och 3DS blir deras sista konsoler. 3DS har floppat och ingenting talar för att Wii U kommer bli en succé.

2015 kommer det första Mario-spelet till iPad. Kom ihåg att jag sade det först.

Medlem

Vet inte om jag skulle kalla 3DS för en flopp precis känns väl mer som PS Vita går åt det hållet i så fall

Det finns så mycket felaktiga påståenden och lösa antaganden i den här texten att jag inte ens vet var jag ska börja. Om du seriöst tror på det du själv skriver så har du ingen vidare koll på spelbranschen.

Medlem
Skrivet av Kouhei:

Nu vet jag att vissa inte kommer hålla med, men Nintendo har aldrig gjort bra hårdvara:

NES: Var tekniskt sämre än Master System och flera av hemdatorerna på den tiden. Det var inte NES som gjorde att NES sålde, det var dess spel.

SNES: Nintendos bästa konsol hårdvarumässigt sett, men ändå slö jämfört med Mega Drive. Spela NHL-spelen och jämför tempot. Visst hade SNES många grafiska trix men nog fan kunde de stoppat in en snabbare processor då konsolen kom nästan två år efter Mega Drive.

N64: Kassetter. Undermåligt arbetsminne. Kass polygonhantering. Men precis som SNES hade den grafiska trix som var riktigt fina för sin tid. Dock totalt överhypad för er som var med då det begav sig. De snyggaste N64-spelen såg bättre ut än de snyggaste PsOne-spelen, men de flesta N64-spel var fulare än de flesta PsOne-spelen.

GC: Kom ett år efter Ps2 och samtidigt som Xbox. Saknade DVD-spelare och var inte lika kraftfull som Xbox.

Wii: I princip samma hårdvara som GC, men med en gimmick som blev "the next big thing". Det vill säga, ända tills Kinect kom och tog över den gimmickrollen. Wii-försäljningen har varit dålig ända sedan Kinect kom, och det beror på att Svensson köper det som är häftigast för stunden medan gamern föredrar kvalitet. Wii var häftigast under 2-3 år innan Kinect kom och tog över den rollen. Idag är det ingen som vill ha Wii eftersom den har undermålig hårdvara och i princip inga kvalitetstitlar (förutom Mario och Zelda).

Wii U: Om vi fokuserar på handkontrollen så är Nintendo återigen sent ute. Apple har redan exakt samma koncept med Apple TV och Air Play. Du använder iPad som en handkontroll och ser spelet på tv:n. Det finns redan. Wii U finns inte än och har redan föråldrad teknik.

Fråga dig själv:

Kommer någon att köpa en ny konsol för att spela CoD med den "nya" handkontrollen? Nej, folk behåller sina 360 och Ps3.

Kommer Wii U ha en chans i teknisk prestanta mot 720 och Ps4? Nej, det tror inte jag. Anledningen är att den nya handkontrollen är väldigt dyr för att vara en handkontroll som ingår i alla hårdvarupaket, och då måste såklart Nintendo göra billig hårdvara för att inte priset ska skena iväg.

Nintendo är verkligen fail när det gäller hårdvara. Årets helårsförlust kommer bara bli den första i en lång rad innan de slutar tillverka hårdvara och går över till att göra spel för Apples produkter.

Även om MS och Sony gör bättre hårdvara kommer de inte heller rå på Apple i långa loppet tror jag, men denna diskussion finns redan i en annan tråd.

Hur många år har Nintendo kvar som hårdvaruutvecklare? Jag tror Wii U och 3DS blir deras sista konsoler. 3DS har floppat och ingenting talar för att Wii U kommer bli en succé.

2015 kommer det första Mario-spelet till iPad. Kom ihåg att jag sade det först.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Det finns så mycket felaktiga påståenden och lösa antaganden i den här texten att jag inte ens vet var jag ska börja. Om du seriöst tror på det du själv skriver så har du ingen vidare koll på spelbranschen.

Börja gärna någonstans så ska jag kommentera allt du skriver.

Skrivet av Kouhei:

"Kommer Wii U ha en chans i teknisk prestanta mot 720 och Ps4? Nej, det tror inte jag."

Vi vet redan med största sannolikhet att Wii U inte kommer prestera lika tekniskt väl som PS4 och nästa Xbox.

"Årets helårsförlust kommer bara bli den första i en lång rad innan de slutar tillverka hårdvara och går över till att göra spel för Apples produkter."

Vad bygger du dessa antaganden på? Det är väldigt olikt Nintendo att gå med förlust överhuvudtaget, och mycket av kostnaderna har sedan tidigare attribuerats till R&D på nya konsolen och svag yen, mm. Du menar att de helt magiskt kommer börja gå med sådan brakförlust att de tömmer sitt enorma kassavalv på rekordfart och blir tredjepartsutvecklare åt Apple-telefoner inom ett par tre år? Ursäkta, men det går inte att ta det resonemanget seriöst.

"Även om MS och Sony gör bättre hårdvara kommer de inte heller rå på Apple i långa loppet tror jag, men denna diskussion finns redan i en annan tråd."

"Rå på Apple" på vilket sätt? Vad menar du?

"Hur många år har Nintendo kvar som hårdvaruutvecklare? Jag tror Wii U och 3DS blir deras sista konsoler. 3DS har floppat och ingenting talar för att Wii U kommer bli en succé."

...
3DS vände redan förra året från något av en besvikelse till en enorm succé. Kolla siffror innan du snackar. Jämför du DS och 3DS i försäljning under samma livscykel för de båda konsolerna så ligger 3DS över mega-succén DS ännu så länge, så att kalla konsolen en flopp är totalt vansinne. Om 3DS är en flopp, vad är då Vita?

"Ingenting" talar för att Wii U blir en succé, _enligt dig_. Det är många gamers som inte riktigt gillar casual-stuket på Wii, men faktum kvarstår att ingen hemkonsol utöver PS2 kan matcha försäljningssiffrorna. Nintendo är antagligen världsledande på spel som passar hela familjen, och hutlöst stora varumärken som Super Mario, Mario Kart, Wii Fit, Smash Bros. och liknande säljer i upplagor som bara megatitlar som Call of Duty kan rivalisera. Du tror att allt det där helt magiskt försvinner till nästa generation, och att 3DS magiskt blir en dunderflopp (och Wii U med), vilket tvingar Nintendo ur hårdvaru-racet? Du får ursäkta, men det går inte att ta dig seriöst när du kommer med sådana påståenden. Nintendo gjorde vinst på både Nintendo 64 och Gamecube fastän maskinerna inte var marknadsledande, och mer rimligt är att de (med tanke på den gamla tekniken) kommer göra en stor vinst även på Wii U när den släpps även ifall konsolen inte blir en lika stor succé som Wii.

Nintendo är det spelföretag som är minst troligt att lämna hårdvarubranschen eftersom det enda de kan är spel, och de har aldrig gått med förlust på någon av sina konsoler (bortsett typ Virtual Boy, antagligen).

"2015 kommer det första Mario-spelet till iPad. Kom ihåg att jag sade det först."

Läs det jag skrev ovan. Om du fortfarande står fast vid den här meningen finns bara en sak att säga... Trolleri, trollera!

Grattis till ett helt meningslöst inlägg! Jag vet att du tycker pc är bäst i hela världen och att allt annat är skräp, men vad har det med diskussionen att göra?

Medlem

Saken du missar kontinuerligt med dina exempel är att du antar att styrkan i hårdvaran är direkt betydande för försäljningen. I princip alla de konsoler du räknat upp utom möjligtvis GCen har ju sålt väldigt bra, där Wii:n och DS:en har sålt helt sinnessjuka siffror. DSen har ju för satan sålt 150 miljoner ex. Det är groteskt mycket. 3DSen har haft en dålig start men även den börjar gå igång nu, samtidigt som Vitan säljer sämre. Hur Wii U kommer sälja vet jag inte, men med de siffror som det sålts tidigare så är jag inte förvånad att den också säljer bra med nya rekord. Varför ska ett företag som tjänat miljarder på hårdvara (även från dag 1, något varken sony eller MS gör) sluta tillverka hårdvara? Och på vilket sätt har 3dsen floppat tycker du?

http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20120220/3ds-snabbast-salja...


signatur

Videomupp

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av Kouhei:

"Kommer Wii U ha en chans i teknisk prestanta mot 720 och Ps4? Nej, det tror inte jag."

Vi vet redan med största sannolikhet att Wii U inte kommer prestera lika tekniskt väl som PS4 och nästa Xbox.

Med största sannolikhet? Kallar du motstridiga rykten och spekulationer för "största" sannolikhet? Vi har ingen aning om hur kraftfull Wii U kommer att bli, lika många säger att den har över 1GB RAM (vilket är minst dubbelt så mycket som 360/Ps3) som ryktena som säger att den blir klenare än 360/Ps3. Och med tanke på det extrema hemlighetsmakeriet är det dessutom inte omöjligt att det är Nintendo själva som planterar dessa rykten i media för att förvirra Sony och MS. Man får ju sällan reda på källan, utan bara "en spelutvecklare som har utvecklingskitet".

"Årets helårsförlust kommer bara bli den första i en lång rad innan de slutar tillverka hårdvara och går över till att göra spel för Apples produkter."

Vad bygger du dessa antaganden på? Det är väldigt olikt Nintendo att gå med förlust överhuvudtaget, och mycket av kostnaderna har sedan tidigare attribuerats till R&D på nya konsolen och svag yen, mm. Du menar att de helt magiskt kommer börja gå med sådan brakförlust att de tömmer sitt enorma kassavalv på rekordfart och blir tredjepartsutvecklare åt Apple-telefoner inom ett par tre år? Ursäkta, men det går inte att ta det resonemanget seriöst.

Det finns en anledning att Nintendo går med förlust, och det är att spel blir dyrare och dyrare att utveckla. Kan nog tänka mig att deras lanseringstitlar till Wii U har kostat en vacker slant, inte minst med tanke på att Nintendo aldrig utvecklat HD-spel med avancerade polygonmodeller förut.

Eftersom spelen blir dyrare och dyrare måste Nintendo sälja mer och mer - men de säljer mindre och mindre eftersom Apple äter upp en stor del av Nintendos målgrupp - barn och familjer. Svenska föräldrar köper inte en 3DS till sina barn idag, de köper en iPad som inte bara är tekniskt överlägsen och erbjuder filmtittande, utan som även är billigare såvida man inte bara vill skaffa ett fåtal spel till sin konsol.

Nintendo är helt enkelt rökta. De kan inte konkurrera i techracet med Sony och MS, och de kan inte konkurrera om barnfamiljerna med Apple. Det står i ett vakuum mitt i, och kommer inom några år att tvingas inse att den enda vägen att gå är att bli tredjepartsutvecklare.

"Även om MS och Sony gör bättre hårdvara kommer de inte heller rå på Apple i långa loppet tror jag, men denna diskussion finns redan i en annan tråd."

"Rå på Apple" på vilket sätt? Vad menar du?

Apple TV och Air Play. Du använder din iPad som en handkontroll och får upp bilden på storbilds-tvn. Hoppsan! Helt plötsligt kommer de stationära konsolerna att bli utkonkurrerade av Apples innovativitet också. Bärbara konsolerna var bara första anhalten.

"Hur många år har Nintendo kvar som hårdvaruutvecklare? Jag tror Wii U och 3DS blir deras sista konsoler. 3DS har floppat och ingenting talar för att Wii U kommer bli en succé."

...
3DS vände redan förra året från något av en besvikelse till en enorm succé. Kolla siffror innan du snackar. Jämför du DS och 3DS i försäljning under samma livscykel för de båda konsolerna så ligger 3DS över mega-succén DS ännu så länge, så att kalla konsolen en flopp är totalt vansinne. Om 3DS är en flopp, vad är då Vita?

Vände i Japan ja på grund av att Nintendo (med största sannolikhet) mutade till sig Monster Hunter till julförsäljningen, samtidigt som två av deras största Mario-spel släpptes. I USA och Europa kan du ju titta på hur många 3DS-spel du ser på topplistorna. Och i USA säljer 360, som är sex år gammal, bättre än 3DS. 3DS säljer knappt bättre än Wii i USA ens.

Anledningen till att 3DS ligger över DS första året är för att DS tog tid på sig att komma igång - och det var tack vare spel som Brain Training och nintendogs som DS blev en sådan megasuccé - den typen av spel kommer inte ha samma verkan för 3DS, vilket också är anledningen till att du kommer se att 3DS-försäljningen står sig slätt gentemot DS-försäljningen två år framåt från och med idag.

Vita är en megaflopp av episka proportioner, men Sony är ett gigantiskt mycket större företag än Nintendo. När Sony tv-division går med brakförlust kan andra divisioner rädda företaget som helhet. Nintendo däremot har inga andra divisioner utan är piskade att gå med vinst på spelen. Och i år är första gången på 30 år som de går med förlust - det är en vändpunkt och mycket beror på Apple.

"Ingenting" talar för att Wii U blir en succé, _enligt dig_. Det är många gamers som inte riktigt gillar casual-stuket på Wii, men faktum kvarstår att ingen hemkonsol utöver PS2 kan matcha försäljningssiffrorna. Nintendo är antagligen världsledande på spel som passar hela familjen, och hutlöst stora varumärken som Super Mario, Mario Kart, Wii Fit, Smash Bros. och liknande säljer i upplagor som bara megatitlar som Call of Duty kan rivalisera. Du tror att allt det där helt magiskt försvinner till nästa generation, och att 3DS magiskt blir en dunderflopp (och Wii U med), vilket tvingar Nintendo ur hårdvaru-racet? Du får ursäkta, men det går inte att ta dig seriöst när du kommer med sådana påståenden. Nintendo gjorde vinst på både Nintendo 64 och Gamecube fastän maskinerna inte var marknadsledande, och mer rimligt är att de (med tanke på den gamla tekniken) kommer göra en stor vinst även på Wii U när den släpps även ifall konsolen inte blir en lika stor succé som Wii.

Nintendo är det spelföretag som är minst troligt att lämna hårdvarubranschen eftersom det enda de kan är spel, och de har aldrig gått med förlust på någon av sina konsoler (bortsett typ Virtual Boy, antagligen).

Wii var en enda stor gimmick, och idag har Kinect tagit över gimmickrollen. Folk köpte Wii som galningar, men bara Wii Sports och Wii Fit typ.

Skillnaden idag är att utvecklingskostnaderna är så mycket högre att Nintendo helt enkelt inte kan komma sist en gång till (som de gjorde med Gamecube). Nintendo har erkänt att de går med förlust på varje 3DS som säljs efter prissänkningen, och kommer inte vända det innan höst i år. Anledningen till att 3DS floppade är för att barnfamiljer världen över har lärt sig att man kan få 50 iPad-spel för ett 3DS-spel. Och du kan väl knappast hävda att ett enda 3DS-spel har lika mycket värde som 50 iPad-spel?

"2015 kommer det första Mario-spelet till iPad. Kom ihåg att jag sade det först."

Läs det jag skrev ovan. Om du fortfarande står fast vid den här meningen finns bara en sak att säga... Trolleri, trollera!

Se mina svar ovan.

Som sagt: trolleri, trollera. Det tycks inte finnas någon rim och reson med dig. Den här diskussionen ligger på så låg nivå att jag inte ens känner att det är värt att fortsätta, min tid är viktigare än så. Jag hoppas verkligen att du bara trollar och att du inte tror det där på riktigt.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Som sagt: trolleri, trollera. Det tycks inte finnas någon rim och reson med dig. Den här diskussionen ligger på så låg nivå att jag inte ens känner att det är värt att fortsätta, min tid är viktigare än så. Jag hoppas verkligen att du bara trollar och att du inte tror det där på riktigt.

När du besegras i en saklig debatt och ger upp för att du har slut på argument kan du väl åtminstone erkänna det istället för att kalla folk för troll. Jag vet att det är populärt att kalla var och varannan för troll idag, men i alla fall.

Medlem
Skrivet av Kouhei:
Skrivet av Sebastian Lind:

Som sagt: trolleri, trollera. Det tycks inte finnas någon rim och reson med dig. Den här diskussionen ligger på så låg nivå att jag inte ens känner att det är värt att fortsätta, min tid är viktigare än så. Jag hoppas verkligen att du bara trollar och att du inte tror det där på riktigt.

När du besegras i en saklig debatt och ger upp för att du har slut på argument kan du väl åtminstone erkänna det istället för att kalla folk för troll. Jag vet att det är populärt att kalla var och varannan för troll idag, men i alla fall.

Har man minsta hum om hur spelbranschen fungerar och om företagen som verkar i den så förstår man också att det du framför är intet annat än fria (och i de flesta fall) helt galna fantasier, helt utan täckning. Det handlar inte om att jag har slut på argument. Det handlar om att vad jag än säger så säger du emot med nya fria fantasier eller missuppfattningar om hur branschen fungerar, och jag tror inte att vad jag än säger så kommer det att bli någon ändring på det.

Jag älskar att diskutera spelbranschen och spel i allmänhet och har inga problem med att man ibland tycker olika, men när folk kommer med så verklighetsfrånvända påståenden som du gör så finner jag inget värde i att fortsätta debatten. Den håller för låg nivå helt enkelt, sen får du tolka det precis hur du vill.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av Kouhei:
Skrivet av Sebastian Lind:

Som sagt: trolleri, trollera. Det tycks inte finnas någon rim och reson med dig. Den här diskussionen ligger på så låg nivå att jag inte ens känner att det är värt att fortsätta, min tid är viktigare än så. Jag hoppas verkligen att du bara trollar och att du inte tror det där på riktigt.

När du besegras i en saklig debatt och ger upp för att du har slut på argument kan du väl åtminstone erkänna det istället för att kalla folk för troll. Jag vet att det är populärt att kalla var och varannan för troll idag, men i alla fall.

Har man minsta hum om hur spelbranschen fungerar och om företagen som verkar i den så förstår man också att det du framför är intet annat än fria (och i de flesta fall) helt galna fantasier, helt utan täckning. Det handlar inte om att jag har slut på argument. Det handlar om att vad jag än säger så säger du emot med nya fria fantasier eller missuppfattningar om hur branschen fungerar, och jag tror inte att vad jag än säger så kommer det att bli någon ändring på det.

Jag älskar att diskutera spelbranschen och spel i allmänhet och har inga problem med att man ibland tycker olika, men när folk kommer med så verklighetsfrånvända påståenden som du gör så finner jag inget värde i att fortsätta debatten. Den håller för låg nivå helt enkelt, sen får du tolka det precis hur du vill.

Oj... Tror jag aldrig har sett dig arg/irriterad på detta forum... Jag gjorde en liten bild till dig! Hoppas du blir gladare!

[img=http://i41.tinypic.com/2n8ogzp.jpg

Större bild http://i42.tinypic.com/2ywetxs.jpg


signatur

Linux is not user-friendly. It _is_ user-friendly. It is not ignorant-friendly and idiot-friendly

Medlem

Ja och Internet är ju bara en fluga.

Tycker du ska ta detta med Nintendo och se om de håller med. Eller bättre upp, varför inte ta det med Nintendos konkurrenter? De kanske iallafall har motivation att hålla med dig, men kommer inte att göra det.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Du fick svar på din fråga redan på ditt första exempel. Det var spelen som gjorde NES så stort och inte hårdvaran. Så länge Wii U kommer ha bra spel så spelar det ingen roll om det är gårdagens eller morgondagens teknik.

Medlem

Perfekt användning av den gif bilden. Nathan Fillion ftw.

Inaktiv

Så länge det finns japaner så kommer Nintendo's konsoler att sälja som smör. Att vi här i väst inte är lika kåta på Wii U och 3DS är ju en annan sak, men det betyder inte att hårdvaruutvecklingen kommer att upphöra med tanken på hur sjukt mycket pengar Nintendo drar in på sina inhemska fans.

Medlem
Skrivet av mordsint:

Så länge det finns japaner så kommer Nintendo's konsoler att sälja som smör. Att vi här i väst inte är lika kåta på Wii U och 3DS är ju en annan sak, men det betyder inte att hårdvaruutvecklingen kommer att upphöra med tanken på hur sjukt mycket pengar Nintendo drar in på sina inhemska fans.

Tänkte precis skriva i princip samma sak men du hann först

Och att Sebastian har slut på argument och kalla dig troll för att han inte har något bättre för sig var det roligaste jag hört under denna påskhelg

Medlem

Nintendo slutar nog med hårdvara när konsumenten anser att mjukvaran som Nintendo tillhandahåller inte är värd hårdvarans pris! Samma gäller Sony och Microsoft!

T-T-T-Thats all folks!

Medlem

Så länge Nintendo har pokémon kommer jag att ge dem pengar

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Grattis till ett helt meningslöst inlägg! Jag vet att du tycker pc är bäst i hela världen och att allt annat är skräp, men vad har det med diskussionen att göra?

trolling in a troll thread

Skrivet av andreashal91:

Oj... Tror jag aldrig har sett dig arg/irriterad på detta forum... Jag gjorde en liten bild till dig! Hoppas du blir gladare!

Hahahahaha, himla fin bild! Jo, nog fick den mig att dra på smilbanden, alltid. Inte varje dag någon går och ritar en bild åt en, tack så mycket!

Skrivet av VeGeTa_0709:
Skrivet av mordsint:

Så länge det finns japaner så kommer Nintendo's konsoler att sälja som smör. Att vi här i väst inte är lika kåta på Wii U och 3DS är ju en annan sak, men det betyder inte att hårdvaruutvecklingen kommer att upphöra med tanken på hur sjukt mycket pengar Nintendo drar in på sina inhemska fans.

Tänkte precis skriva i princip samma sak men du hann först

Och att Sebastian har slut på argument och kalla dig troll för att han inte har något bättre för sig var det roligaste jag hört under denna påskhelg

Jaså, är det så? Varsågod, här kan du se officiell och översatt försäljnings-data direkt från Nintendo, vilket klart och tydligt visar att BÅDE 3DS och Wii sålt betydligt mer i både USA och Europa jämfört med Japan. Med andra ord är inte de "inhemska fansen" så dominanta som du/ni påstår.

Inaktiv
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av VeGeTa_0709:
Skrivet av mordsint:

Så länge det finns japaner så kommer Nintendo's konsoler att sälja som smör. Att vi här i väst inte är lika kåta på Wii U och 3DS är ju en annan sak, men det betyder inte att hårdvaruutvecklingen kommer att upphöra med tanken på hur sjukt mycket pengar Nintendo drar in på sina inhemska fans.

Tänkte precis skriva i princip samma sak men du hann först

Och att Sebastian har slut på argument och kalla dig troll för att han inte har något bättre för sig var det roligaste jag hört under denna påskhelg

Jaså, är det så? Varsågod, här kan du se officiell och översatt försäljnings-data direkt från Nintendo, vilket klart och tydligt visar att BÅDE 3DS och Wii sålt betydligt mer i både USA och Europa jämfört med Japan. Med andra ord är inte de "inhemska fansen" så dominanta som du/ni påstår.

Se där, tvärtemot vad jag antog. Mina antagande var dock tagna direkt ur arslet så det är väl inte så konstigt om jag hade fel.

Skrivet av mordsint:
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av VeGeTa_0709:
Skrivet av mordsint:

Så länge det finns japaner så kommer Nintendo's konsoler att sälja som smör. Att vi här i väst inte är lika kåta på Wii U och 3DS är ju en annan sak, men det betyder inte att hårdvaruutvecklingen kommer att upphöra med tanken på hur sjukt mycket pengar Nintendo drar in på sina inhemska fans.

Tänkte precis skriva i princip samma sak men du hann först

Och att Sebastian har slut på argument och kalla dig troll för att han inte har något bättre för sig var det roligaste jag hört under denna påskhelg

Jaså, är det så? Varsågod, här kan du se officiell och översatt försäljnings-data direkt från Nintendo, vilket klart och tydligt visar att BÅDE 3DS och Wii sålt betydligt mer i både USA och Europa jämfört med Japan. Med andra ord är inte de "inhemska fansen" så dominanta som du/ni påstår.

Se där, tvärtemot vad jag antog. Mina antagande var dock tagna direkt ur arslet så det är väl inte så konstigt om jag hade fel.

Utgå från verkligheten istället för bakdelen, så blir det mycket mer givande diskussioner.

Medlem

Har alltid tyckt om Nintendos konsoler och deras spel.
Bryr mig inte särskilt mycket att de är klenare.

Dock

förstår jag inte varför de helt enkelt inte massuppgraderar deras nästa konsol, det är mer eller mindre den enda kritik de får, att deras konsoler är klena. Och med så mycket pengar de har borde det inte vara så svårt...


signatur

Everybody needs help.

Medlem
Skrivet av andreashal91:

Oj... Tror jag aldrig har sett dig arg/irriterad på detta forum... Jag gjorde en liten bild till dig! Hoppas du blir gladare!

[img=http://i41.tinypic.com/2n8ogzp.jpg

Större bild http://i42.tinypic.com/2ywetxs.jpg

hahahahaha

Medlem
Skrivet av Apministern:

Har alltid tyckt om Nintendos konsoler och deras spel.
Bryr mig inte särskilt mycket att de är klenare.

Dock

förstår jag inte varför de helt enkelt inte massuppgraderar deras nästa konsol, det är mer eller mindre den enda kritik de får, att deras konsoler är klena. Och med så mycket pengar de har borde det inte vara så svårt...

Svårt är det säkert inte för dom. Min gissning är att dom låst in sig i ett hörn lite med Wii U då handkontrollen säkert kostar en del så måste dom väl antagligen spara på hårdvaran för att hålla priset på en rimlig nivå.

Medlem
Skrivet av Kouhei:

Nu vet jag att vissa inte kommer hålla med, men Nintendo har aldrig gjort bra hårdvara:

NES: Var tekniskt sämre än Master System och flera av hemdatorerna på den tiden. Det var inte NES som gjorde att NES sålde, det var dess spel.

SNES: Nintendos bästa konsol hårdvarumässigt sett, men ändå slö jämfört med Mega Drive. Spela NHL-spelen och jämför tempot. Visst hade SNES många grafiska trix men nog fan kunde de stoppat in en snabbare processor då konsolen kom nästan två år efter Mega Drive.

N64: Kassetter. Undermåligt arbetsminne. Kass polygonhantering. Men precis som SNES hade den grafiska trix som var riktigt fina för sin tid. Dock totalt överhypad för er som var med då det begav sig. De snyggaste N64-spelen såg bättre ut än de snyggaste PsOne-spelen, men de flesta N64-spel var fulare än de flesta PsOne-spelen.

GC: Kom ett år efter Ps2 och samtidigt som Xbox. Saknade DVD-spelare och var inte lika kraftfull som Xbox.

Wii: I princip samma hårdvara som GC, men med en gimmick som blev "the next big thing". Det vill säga, ända tills Kinect kom och tog över den gimmickrollen. Wii-försäljningen har varit dålig ända sedan Kinect kom, och det beror på att Svensson köper det som är häftigast för stunden medan gamern föredrar kvalitet. Wii var häftigast under 2-3 år innan Kinect kom och tog över den rollen. Idag är det ingen som vill ha Wii eftersom den har undermålig hårdvara och i princip inga kvalitetstitlar (förutom Mario och Zelda).

Wii U: Om vi fokuserar på handkontrollen så är Nintendo återigen sent ute. Apple har redan exakt samma koncept med Apple TV och Air Play. Du använder iPad som en handkontroll och ser spelet på tv:n. Det finns redan. Wii U finns inte än och har redan föråldrad teknik.

Fråga dig själv:

Kommer någon att köpa en ny konsol för att spela CoD med den "nya" handkontrollen? Nej, folk behåller sina 360 och Ps3.

Kommer Wii U ha en chans i teknisk prestanta mot 720 och Ps4? Nej, det tror inte jag. Anledningen är att den nya handkontrollen är väldigt dyr för att vara en handkontroll som ingår i alla hårdvarupaket, och då måste såklart Nintendo göra billig hårdvara för att inte priset ska skena iväg.

Nintendo är verkligen fail när det gäller hårdvara. Årets helårsförlust kommer bara bli den första i en lång rad innan de slutar tillverka hårdvara och går över till att göra spel för Apples produkter.

Även om MS och Sony gör bättre hårdvara kommer de inte heller rå på Apple i långa loppet tror jag, men denna diskussion finns redan i en annan tråd.

Hur många år har Nintendo kvar som hårdvaruutvecklare? Jag tror Wii U och 3DS blir deras sista konsoler. 3DS har floppat och ingenting talar för att Wii U kommer bli en succé.

2015 kommer det första Mario-spelet till iPad. Kom ihåg att jag sade det först.

Okej, jag är en av de som inte håller med dig. Det finns många saker som jag ställer mig frågande till.

Vad gäller NES så visst, den är sämre än Master System. Men inte så konstigt, då NES kom redan 1983 och Master System släpptes senare.

Vad gäller SNES så hade Mega Drive förvisso en snabbare processor, men på alla andra punkter utklassar SNES:en Mega Drive. En konsol som kom redan 1990 men som höll väl så länge spelen höll sig till 2D och inte behövde mycket minne (introsekvenser, samplat tal och andra godsaker som fick plats på en CD-rom fick man som snesspelare sukta efter).

Vad gäller N64, så visst, du har ett par poänger...Ska man jämföra med PlayStation så tycker jag dock att det är stor skillnad, N64 har inte alls lika pixliga fula texturer (de är suddiga istället, vilket är ett fall framåt trots allt) och internminnet var större vilket möjliggjorde större nivåer och världar. Jämfört med Dreamcast som släpptes 2,5 år senare eller med samtida PC-spel så ser dock det mesta till N64 inget vidare ut.

Gamecube var inget prestandamonster som Xbox, men den var betydligt mindre och billigare, och starkare än PS2. Gamecubes snyggaste spel såg faktiskt bättre ut än de snyggaste till PS2.

Wii...tja, vad ska man säga? Kass prestanda, gillar man inte att vifta så...

Samma sak ser ju ut att bli fallet med Wii U, om den nu är klen. Jag hade hoppats på en kraftfull konsol från Nintendo den här gången men...det blir nog inte så. Vad gäller gamepaden så har man ju inte alls samma möjligheter med en iPad som med Wii U dock. Wii U har traditionella knappar och fullbudgetspel, iPad har små billiga touchbaserade spel. iPad har väl heller inte möjligheten att visa en sak på tv:n och en annan på tableten?

Nåja, egentligen spelar allt detta ingen större roll. Nintendo kanske aldrig har haft den bästa prestandan eller de bästa konsolerna, men de vet hur man tjänar pengar. Jämför t.ex. PSP med DS och se hur det gick.

Så länge Nintendo kan göra spelen och marknadsföra konsolerna så att folk köper så lär de inte överge sina konsoler och bli tredjepartsutvecklare, som Sega blev. Det är ingen risk att det händer än på ett bra tag. De har även ett mycket bra sätt att handskas med pengar på och har knappt gått med förlust ett enda kvartal. De står även på två ben och om de stationära konsolerna går dåligt kan de falla tillbaka på de portabla. Eller tvärtom.

12
Skriv svar