Spelvåldsdebatten – så tycker spelarna

Inaktiv

Moralpanik eller inte - jag kan absolut se en problematik i att unga människor exponeras för grovt våld oavsett om det sker när de tittar på film eller MMA-matcher eller om de spelar datorspel där våldet är både grafiskt och realistiskt. Inte därför att jag tror att det gör ungdomar till massmördare men därför att man kan må psykiskt dåligt av det helt enkelt. Inte konstigare än att barn får mardrömmar av läskiga filmer.

Medlem

- "Har du hört den förut?"

- Ja

Inaktiv

Eftersom människan är en lågfungerande och lågförstående ras så kommer det alltid att finnas primitva saker som lockar oss, som våld i spel, våld i tv etc. Det är som med alkohol, våra kroppar är inte gjorda för det men som primitiv ras dricker vi ändå för vad ska vi annars göra av våra liv, det är ju kul tycker vi, likaväl tycker vi det är kul att spela våldsspel och se våldsfilmer. Det är ju standard för en lågutvecklad ras. Skulle vi någonsin få möta en högutvecklad varelse i universum skulle det inte ens existera ordet våld, alkohol, narkotika, religion i deras sinnen, eftersom det är kännetecknande för en låtutvecklad ras och de skulle helt enkelt inte vara högutvecklade med sådana primitiva beteenden som göromål. Synd bara att människan aldrig kommer att nå dit, utan de kommer med största sannolikhet ha utplånat sig själva innan.

Inaktiv
Skrivet av durktotten:

Eftersom människan är en lågfungerande och lågförstående ras så kommer det alltid att finnas primitva saker som lockar oss, som våld i spel, våld i tv etc. Det är som med alkohol, våra kroppar är inte gjorda för det men som primitiv ras dricker vi ändå för vad ska vi annars göra av våra liv, det är ju kul tycker vi, likaväl tycker vi det är kul att spela våldsspel och se våldsfilmer. Det är ju standard för en lågutvecklad ras. Skulle vi någonsin få möta en högutvecklad varelse i universum skulle det inte ens existera ordet våld, alkohol, narkotika, religion i deras sinnen, eftersom det är kännetecknande för en låtutvecklad ras och de skulle helt enkelt inte vara högutvecklade med sådana primitiva beteenden som göromål. Synd bara att människan aldrig kommer att nå dit, utan de kommer med största sannolikhet ha utplånat sig själva innan.

Vilka arter är det som är mer högfungerande och högförstående i jämförelse menar du?

Medlem
Skrivet av firsov:

alla är 30+. är inte majoriteten av folk som spelar mellan typ 16-26 år (min uppfattning). ...

I de undersökningar jag sett så är medelåldern i genomsnitt 35.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av durktotten:

Eftersom människan är en lågfungerande och lågförstående ras så kommer det alltid att finnas primitva saker som lockar oss, som våld i spel, våld i tv etc. Det är som med alkohol, våra kroppar är inte gjorda för det men som primitiv ras dricker vi ändå för vad ska vi annars göra av våra liv, det är ju kul tycker vi, likaväl tycker vi det är kul att spela våldsspel och se våldsfilmer. Det är ju standard för en lågutvecklad ras. Skulle vi någonsin få möta en högutvecklad varelse i universum skulle det inte ens existera ordet våld, alkohol, narkotika, religion i deras sinnen, eftersom det är kännetecknande för en låtutvecklad ras och de skulle helt enkelt inte vara högutvecklade med sådana primitiva beteenden som göromål. Synd bara att människan aldrig kommer att nå dit, utan de kommer med största sannolikhet ha utplånat sig själva innan.

Du kanske skulle skriva en barnbok om rymden eller nåt

Medlem

Jag tycker Orvar Säfström har en viktig poäng när han säger: "Tyvärr kan också de ändlösa angreppen leda till en återhållen intern debatt. Man undviker att ta upp verkliga problem inom spelkulturen eftersom man inte vill ge gratis ammunition till spelhatarna."

Vilket man ju kan se bara på dessa forum. Så fort det kommer en artikel om spelvåld så börjar alla tjafsa om att spel inte alls leder till våld och alla som kommer med en invändning är idioter. Nu tror inte jag heller att man automatiskt blir en mördare av spel, men att spelvåld påverkar på ett eller annat sätt, det gör det säkert.

12
Skriv svar