Gears of War-designern försvarar DLC på skivan

Robot
Gears of War-designern försvarar DLC på skivan

"Det är den hemska sanningen i spelindustrin. Jag gillar inte att behöva göra det, men det är sån verkligheten är", säger Cliff Bleszinski.

#epic, #gears-of-war


Medlem
Gears of War-designern försvarar DLC på skivan

"kanske började de på nya spel då istället?"
Nuff said.

Idag ska spelen vara tjugo år så man kan mjölka sönder spelarna istället för att börja producera en uppföljare.

Medlem

Med andra ord menar han också att DLC som släpps senare och inte är färdig planerat eller påbörjad har kompabilitetsproblem ifall det inte ligger på skivan. Någon som ser logiken i det? Det där är bara rent av skitsnack. Kompabilitetsproblem beror på rutten jävla design av motorn. Det är skitsamma om det ligger på skivan eller på hårddisken.


signatur

Idono. That's me!

Medlem

Tro fan att Cliff försvarar det. Han gillar de extra pengarna han får.

Medlem
Skrivet av Tobblish:

"kanske började de på nya spel då istället?"
Nuff said.

Idag ska spelen vara tjugo år så man kan mjölka sönder spelarna istället för att börja producera en uppföljare.

Näää.. Minns hur man enkelt kunde ladda ned nya banor till battlefield och warcraft, starcraft utan att betala en spänn. Så som jag ser det har dåtidens patchar blivit DLC, dåtidens expansioner har blivit fulla spel, och då tidens fulla spel släpps sällan och halvfärdiga.

Medlem
Skrivet av MooDHooDs:
Skrivet av Tobblish:

"kanske började de på nya spel då istället?"
Nuff said.

Idag ska spelen vara tjugo år så man kan mjölka sönder spelarna istället för att börja producera en uppföljare.

Näää.. Minns hur man enkelt kunde ladda ned nya banor till battlefield och warcraft, starcraft utan att betala en spänn. Så som jag ser det har dåtidens patchar blivit DLC, dåtidens expansioner har blivit fulla spel, och då tidens fulla spel släpps sällan och halvfärdiga.

Så sant.
"Det var bättre förr"

Skrivet av Cliff Bleszinski:

Utvecklarna behöver ha nytt material att skapa under den tiden...

Ja när han vinklar det så här går i alla fall meningarna ihop utan att skära sig i skrift. De får gärna börja använda den tiden till att sälja damsugare på istället & inkludera allt som vart planerat innan release i spelet, speciellt om det är med på skivan.

Medlem
Skrivet av Tobblish:
Skrivet av MooDHooDs:
Skrivet av Tobblish:

"kanske började de på nya spel då istället?"
Nuff said.

Idag ska spelen vara tjugo år så man kan mjölka sönder spelarna istället för att börja producera en uppföljare.

Näää.. Minns hur man enkelt kunde ladda ned nya banor till battlefield och warcraft, starcraft utan att betala en spänn. Så som jag ser det har dåtidens patchar blivit DLC, dåtidens expansioner har blivit fulla spel, och då tidens fulla spel släpps sällan och halvfärdiga.

Så sant.
"Det var bättre förr"

Gamla goa tiden då nya banor ofta var skapade av moddare. EA stängde ner BF3-servrar som under betan moddade till 128 spelare.

Medlem

förstår inte det där med nödvändigt ont... om de gör klart spelet och släpper det man inte hann få med på skiva som gratis DLC så är det väll ingen som klagar? tror problemet ligger i att folk tvingas betala för att köpa en ofärdig produkt och sedan betala igen för att få hela. men nu pratar jag väll i nattmössan igen

Medlem

Nej tacka vet jag gamla spel på GoG och även nya för den delen, Legend of Grimrock har gett mig tillbaks suget att spela Dungeon Master (går att ladda ner samtliga delar i DM serien på denna sida http://www.dungeon-master.com/). Förhandsbokade det precis, har tröttnat på hur de stora bolagen behandlar sina kunder. Ger mycket hellre mina pengar till en utvecklare som bryr sig mer om sitt spel och sina kunder än att tjäna stora pengar på dom.

Medlem

Låter som säljsnack och självrättfärdigande. DLC är en styggelse.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

skitsnack. Den snubben kan ta o köra upp den där plastsågen nånstans...

Hmm, don't like it. Men, det är upp till oss att antingen köpa eller dissa.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Säg det till CD Projekt Cliff.

Medlem

folkets fel som köper DLC's
vadå ett team som bara sitter? börja med ett nytt spel då ?
sen klagar dom på piratkopiering undra varför...

men å andra sidan är det säkert väldigt många som köper skiten så varför inte tänker dom säkert...

Medlem

Självklart är det bara att börja påta på nästa spel, det är ju inte så att man kanske vill att nästa projekt är bestämt och finansierat innan man börjar jobba på det, nä sånt behöver man ju inte göra när det kostar mångmiljonbelopp att utveckla ett spel. Det är ju bara för artisterna att rita lite, designers att designa lite och programerare att programera lite så har man ju fått till början på nästa spel. Hoppas de gissar rätt bara, för det vore ju synd om de ritat riddare, designat borgar och gjort en rtsmotor, när det i slutändan blev en erotiskt steampunkshooter.
Förr i tiden så kostade spel en bråkdel att utveckla av vad de gör idag. Utvecklarteamen har gått från 2-10personer till 400+. För att garantera att de anställda faktiskt får lön, (för lönekostnaderna är det som är den stora utgiften) så måste spelen finansieras (hallå EA, Activision). Är det här verkligen så svårt att förstå?

Medlem
Skrivet av maucau:

en erotiskt steampunkshooter.

DET hade å andra sidan varit ett spel värt att förhandsboka.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem
Skrivet av asdfg:

Säg det till CD Projekt Cliff.

Utmärkt exempel, nästan vilket annat företag hade tagit extra betalt för både 2.0 och enhanced version

Citat:

• 4 min CGI Intro (announced on Fall conference)
• 3 additional hours of gameplay (2 new important adventures)
• Introducing 3 new important Characters
• New locations
• A new in-game Arena mode leaderboards panel
• New transitional cinematics
• Final boards - movies summarizing the player’s game choices
• Recap movie
• New Game Outro Cinematic
• 11 additional Cutscenes

Citat:

• 40+ new technical and gameplay enhancements, 100+ technical improvements made to date.
• All 9 previously released DLC packs.
• The new tutorial gradually explains the depth of The Witcher 2’ combat and gameplay mechanics.
• A new difficulty setting that provides the ultimate challenge for players. It also provides a completely new set of dark-themed gear.
• Arcade-style mode. Infinitely replayable and progressively more challenging, Arena lets you hone your combat techniques against different monster types.

Låter som två stora DLCs för de flesta företag, men CD-Projekt ger oss det gratis... och just det, de var inte inkluderade på disken, jag har än så länge inte märkt några kompabilitetsproblem...

Tänk om det materialet man färdigställer då kunde släppas i en patch gratis istället då? Om ni nödvändigtvis ska jobba med mer innehåll till spelet. Eller kanske bygga vidare till en fullfjädrad expansion? Bara en tanke, De där argumenten köper jag inte...

Skribent

Kanske bara jag som är trött men har svårt att förstå andra stycket. Vad är det som är kommentar från FZ och vad är det Cliff har sagt? I de andra styckena markeras det tydligt att det är citat från Cliff men i andra stycket anser jag det oklart om allt är citat från Cliff eller om FZ har slunkit in någon smårolig/satirisk kommentar som brukar hända ibland. Tänker självklart på sista meningarna där det står: "det är oklart hur spelutvecklarna gjorde förr i tiden innan termen DLC existerade – kanske började de på nya spel då istället?"

OnTopic så är DLC ett riktigt sattyg, släpp riktiga expansioner istället. Det enda DLC jag köpt var till Borderlands när det 70% på "Clap Traps Robot revolution", då gav jag ca~1,50€ nå mer skulle jag aldrig ge för DLC.

Medlem

Kanske dom borde jobba mer på patcher så att spelen är 100% klara & spelbara vid release -.-....

Inaktiv

Oavsett vad denna artikel egentligen vill säga så får jag ändå påstå att Gow3 har haft det bästa DLC som jag någonsin köpt.. Införskaffade seasonpass och mer för pengarna är nog svårt att få, en prequel sp/co-op plus nya karaktärer och riktigt bra mp-banor för en fast summa.

Om DLC håller denna kvalitet har jag absolut inget emot att betala lite extra för att få mervärde i ett spel. Kommer ha skoj med detta lir en lång tid framöver.


signatur

äldre än dig!

Medlem

Försvara det så mycket ni bara än vill, det är kunderna/fansen som tar stryken...

Medlem

Låter som ett väldigt lustigt resonemang...

Det finns ju tokbra och många exempel på när så inte är fallet, det har ju gått förr som på räls att släppa uppdateringar, tillägg etc. Downloadable content är ju ett "relativt" nytt påfund, inte är det väl så att det blivit svårare att lägga in en extra bana, eller modell för spelutvecklare, bara för att koden inte finns med på skivan? Då blir ju all framtida DLC, omöjlig? Mass Effect 3 extended slutet skulle aldrig vara möjligt?


signatur

Nämen!

Medlem

Extra Credits förklarade till viss del Day 1 DLC, men är verkligen inget som jag själv personligen tycker om.

http://penny-arcade.com/patv/episode/mass-effect-3-dlc

Medlem
Skrivet av Friberg:

Gamla goa tiden då nya banor ofta var skapade av moddare. EA stängde ner BF3-servrar som under betan moddade till 128 spelare.

Nu kan jag visserligen inte reglerna för BF3-betan utantill, men jag är ganska säker på att moddning inte är tillåten. Syftet med en beta är trots allt först och främst att testa vanilla-versionen av spelet i verkligheten.

On topic: Det är ju faktiskt så att liknande saker har hänt tidigare, t.ex är det ju inte ovanligt att spel har haft content som aldrig använts, kanske främst i RPGs. Det har ju dykt upp moddar där man har "låst upp" quests et.c. som varit inkluderat på skivan men inte kom med i spelen av diverse skäl. Visserligen oftast för att utvecklarna inte hann göra färdigt dem eller de strukits ur det släppta spelet av andra skäl. Vampire the Masquerade - Bloodlines är väl ett känt exempel. Det kom moddar som låste upp (och färdigställde) quests som fanns med i koden för spelet men som inte var 100% färdiga.

Medlem
Skrivet av RazorShard:
Skrivet av Friberg:

Gamla goa tiden då nya banor ofta var skapade av moddare. EA stängde ner BF3-servrar som under betan moddade till 128 spelare.

Nu kan jag visserligen inte reglerna för BF3-betan utantill, men jag är ganska säker på att moddning inte är tillåten. Syftet med en beta är trots allt först och främst att testa vanilla-versionen av spelet i verkligheten.

On topic: Det är ju faktiskt så att liknande saker har hänt tidigare, t.ex är det ju inte ovanligt att spel har haft content som aldrig använts, kanske främst i RPGs. Det har ju dykt upp moddar där man har "låst upp" quests et.c. som varit inkluderat på skivan men inte kom med i spelen av diverse skäl. Visserligen oftast för att utvecklarna inte hann göra färdigt dem eller de strukits ur det släppta spelet av andra skäl. Vampire the Masquerade - Bloodlines är väl ett känt exempel. Det kom moddar som låste upp (och färdigställde) quests som fanns med i koden för spelet men som inte var 100% färdiga.

Ganska tydligt att EA inte vill ha moddning eller liknande eftersom de inte ens ger ut serverfilerna som med BF2.

Inaktiv

Måste väl gå att distribuera via nätet istället? Har ju fungerat utmärkt tidigare med tidiga DLC samt klassiska expansioner, så det argumentet köper jag inte.

Tror ju generellt inte på att
1. Spelet är klart, alla nöja? BRA!
2. Nu gör vi DLC som gör fansen glada men det ska endast vara nytt content.

Givetvis tummar dom på gränserna och tar bort saker som dom gjort tidigare och släpper igen som DLC.

Razorshard: visst kan det finnas rester kvar och saker som inte är kompletta, men återigen så var det skräp som aldrig såldes.

Medlem

http://extra-credits.net/episodes/mass-effect-3-dlc/

En bra sammanfattning över varför det är som det är.

/ LordDaimos

Just därför alla ska börja spela ArmA, ett fps som inte konsolifierat och har ett väldigt bra modding stöd och trevliga utvecklare som faktiskt pratar med fansen regelbundet på deras officiella forum.

Medlem
Skrivet av Scitalis:
Skrivet av asdfg:

Säg det till CD Projekt Cliff.

Utmärkt exempel, nästan vilket annat företag hade tagit extra betalt för både 2.0 och enhanced version

Citat:

• 4 min CGI Intro (announced on Fall conference)
• 3 additional hours of gameplay (2 new important adventures)
• Introducing 3 new important Characters
• New locations
• A new in-game Arena mode leaderboards panel
• New transitional cinematics
• Final boards - movies summarizing the player’s game choices
• Recap movie
• New Game Outro Cinematic
• 11 additional Cutscenes

Citat:

• 40+ new technical and gameplay enhancements, 100+ technical improvements made to date.
• All 9 previously released DLC packs.
• The new tutorial gradually explains the depth of The Witcher 2’ combat and gameplay mechanics.
• A new difficulty setting that provides the ultimate challenge for players. It also provides a completely new set of dark-themed gear.
• Arcade-style mode. Infinitely replayable and progressively more challenging, Arena lets you hone your combat techniques against different monster types.

Låter som två stora DLCs för de flesta företag, men CD-Projekt ger oss det gratis... och just det, de var inte inkluderade på disken, jag har än så länge inte märkt några kompabilitetsproblem...

Tänk om det materialet man färdigställer då kunde släppas i en patch gratis istället då? Om ni nödvändigtvis ska jobba med mer innehåll till spelet. Eller kanske bygga vidare till en fullfjädrad expansion? Bara en tanke, De där argumenten köper jag inte...

Kanske är det för att CD Projekt utvecklar främst till PC? Nu släpps visserligen Witcher 2 till Xbox, men allt det där ligger ju på skivan och är inbyggt i spelet. Det går inte att spela spelet utan de nya grejerna på Xbox, för de funktionerna/karaktärerna/hela köret är inte DLC/patch för Xbox, de är del av "vanilla"-upplevelsen.
På PC är det en uppgradering som man får ladda ner om man vill, inget måste, men Xboxen kan inte välja bort det.

PC does not equal Xbox. Och då Epic inte utvecklat något PC-exlusivt (eller överhuvudtaget släppt något sedan UT3, som inte innehöll något DLC på skivan) så har han rätt i det där med kompabilitetsproblem, tror jag. Kanske inte problem, förresten, men det gör det enklare, särskilt om DLC:t innehåller funktioner som måste integreras så bra som möjligt med spelet. Antar att det är för att man inte behöver installera spel på hårddisken på Xboxen (för en del gör väl inte det?), och att det därför blir svårare att installera DLC:n?

Jag gissar bara, och vill egentligen inte försvara detta med DLC på skivan, men det är så läget är. Plus jag tror att han vet nog vad han snackar om, mer än de flesta här inne iaf...

Anyway, jag ogillar det lika mycket som många andra, men tur för mig som inte har Xbox och inte spelar Xbox/PS3-spel, då.

12
Skriv svar