Tumme upp och ner?

Medlem
Tumme upp och ner?

Ugh... Varför har FZ gett sig in på den eran där man ska rösta på andras inlägg om dem är konstruktiva eller inte?
Precis som World of Tanks forumet, så fort man har en åsikt som kanske inte en annan tycker, får man direkt ett minus, två minus, och nästa dag har man tio. Sen efter det är man trollförklarad direkt.

Det om något lär ge ännu sämre stämning här på forumet för då blir man förbannad när man får tumme ner med...

Medlem

Sluta skriva skitinlägg då (j/k)

Jag tycker det är bra, dom kunde gärna få införa ett mer avancerat karmasystem* för min del.

*Folk med bra karma kan posta utan begränsningar och ge karma + eller - för andra, folk med dålig karma har begränsningar på hur ofta dom kan posta t. ex, utmärk sätt att begränsa alla dessa troll som bara säger " X suuger, Y är bäst, alla som spelar Z är idioter"


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Redaktör
Skrivet av totte1015:

Ugh... Varför har FZ gett sig in på den eran där man ska rösta på andras inlägg om dem är konstruktiva eller inte?
Precis som World of Tanks forumet, så fort man har en åsikt som kanske inte en annan tycker, får man direkt ett minus, två minus, och nästa dag har man tio. Sen efter det är man trollförklarad direkt.

Det om något lär ge ännu sämre stämning här på forumet för då blir man förbannad när man får tumme ner med...

Det ger fler sorteringsmöjligheter och ger välfformulerade inlägg en extra skjuts. Man kan givetvis fortsätta att bläddra i forumet på gammalt vanligt vis om man så önskar. En eller annan tumme ner får man leva med.


signatur
Medlem

Håller med OP. Resultatet blir bara att oliktänkande och kritiska människor blir ännu mer sällsynt i detta forumet (något som redan är ett problem i min mening).


signatur

Imperator

Medlem

Oh, nice, tack.

Har längtat länge efter en sådan funktion, hoppas den används rätt och att den inte bara används som ett slags "åsikts-betyg" som trådskaparen var inne på.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

jag tycker det är kanon. förstår inte varför man skulle "sluta skriva" bara för att man får några tummen ner på en post. Tror att folk är relativt smarta här också. Tummen ner behöver ju inte per automatik betyda dåligt inlägg, utan snarare att folk inte håller med.

Medlem
Skrivet av Bruden123:

jag tycker det är kanon. förstår inte varför man skulle "sluta skriva" bara för att man får några tummen ner på en post. Tror att folk är relativt smarta här också. Tummen ner behöver ju inte per automatik betyda dåligt inlägg, utan snarare att folk inte håller med.

Det är ju precis det som är problemet...
Så fort någon inte håller med så blir det tumme ner, det är fel. Men när ett inlägg är helt osammanhängande eller bara helt fel, då är det en sak och använda det systemet.
Det var det WoT' forums var till för, men det blev inte så. Alls.

Medlem
Skrivet av totte1015:
Skrivet av Bruden123:

jag tycker det är kanon. förstår inte varför man skulle "sluta skriva" bara för att man får några tummen ner på en post. Tror att folk är relativt smarta här också. Tummen ner behöver ju inte per automatik betyda dåligt inlägg, utan snarare att folk inte håller med.

Det är ju precis det som är problemet...
Så fort någon inte håller med så blir det tumme ner, det är fel. Men när ett inlägg är helt osammanhängande eller bara helt fel, då är det en sak och använda det systemet.
Det var det WoT' forums var till för, men det blev inte så. Alls.

så vad gör det om någon gör tummen ner på något dom inte håller med om? det finns ju absolut ingenting negativt med det?

Frilansare

Allting kan missbrukas. Men meningen med det här är ju att stimulera inlägg som gjorts med lite eftertanke, snarare än "PS3 suuuuger feeeett". Jag tror att det blir bra, ingen har dött av en nedåttumme.

Ser vi tendenser till missbruk kommer vi förstås att beivra detta.

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Allting kan missbrukas. Men meningen med det här är ju att stimulera inlägg som gjorts med lite eftertanke, snarare än "PS3 suuuuger feeeett". Jag tror att det blir bra, ingen har dött av en nedåttumme.

Ser vi tendenser till missbruk kommer vi förstås att beivra detta.

Kan ni ge ert ord på att ni inte kommer banna folk baserat på betygen på deras inlägg då? Blir inlägget borttaget om det får för många nedtummar, som på Youtube?


signatur

Imperator

Medlem

Skulle vilja veta om tummarna även kommer att införas nedanför nyheterna? Vore mycket smidigare om man kan tumma utan att behöva gå in i forumtråden och göra det.

Trevlig helg allihopa!

Redaktör
Skrivet av Reize:

Kan ni ge ert ord på att ni inte kommer banna folk baserat på betygen på deras inlägg då? Blir inlägget borttaget om det får för många nedtummar, som på Youtube?

Ja, jag kan lova att ingen bannas på grund av tummarna. Den som begår grova regelbrott kan bannas, och det är moderatorerna som avgör det.

Skrivet av asdfg:

Skulle vilja veta om tummarna även kommer att införas nedanför nyheterna? Vore mycket smidigare om man kan tumma utan att behöva gå in i forumtråden och göra det.

Jag tror och hoppas det.


signatur
Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av asdfg:

Skulle vilja veta om tummarna även kommer att införas nedanför nyheterna? Vore mycket smidigare om man kan tumma utan att behöva gå in i forumtråden och göra det.

Jag tror och hoppas det.

Kan ni ge er på att de kommer göra.

Medlem
Skrivet av musse1:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av asdfg:

Skulle vilja veta om tummarna även kommer att införas nedanför nyheterna? Vore mycket smidigare om man kan tumma utan att behöva gå in i forumtråden och göra det.

Jag tror och hoppas det.

Kan ni ge er på att de kommer göra.

Det låter som musik i mina öron.

Ett förslag om detta, och jag vet inte vilket resonemang ni hade innan så jag säger bara vad jag tycker skulle hjälpa här. Kan ni göra så att det går att se hur många som tryckt på respektive upp eller ned tumme, en anonym räknare så att säga. Som det är nu om någon ger tummen ner (-1) så kan den som fick en negativ tumme enkelt trycka på tummen upp på sitt eget inlägg och då nollställa till (0) igen och därmed förkasta den tidigare åsikten.

vill helt enkelt kunna se hur många gånger Upp och Ned knapparna blivit intryckta.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Traveller in time:

Ett förslag om detta, och jag vet inte vilket resonemang ni hade innan så jag säger bara vad jag tycker skulle hjälpa här. Kan ni göra så att det går att se hur många som tryckt på respektive upp eller ned tumme, en anonym räknare så att säga. Som det är nu om någon ger tummen ner (-1) så kan den som fick en negativ tumme enkelt trycka på tummen upp på sitt eget inlägg och då nollställa till (0) igen och därmed förkasta den tidigare åsikten.

vill helt enkelt kunna se hur många gånger Upp och Ned knapparna blivit intryckta.

Ja, det är tekniskt möjligt. Vi tar en lite funderare på hur vi kan göra det presentationsmässigt snyggt och om vi känner ett behov av funktionen. Tack för input!

Medlem

Sweclockers lösning är då helt klart bättre där inlägget blir "highlighted". Det ser lite seriösare ut.
Tycker då jag.

Medlem
Skrivet av GooGeL:

Sweclockers lösning är då helt klart bättre där inlägget blir "highlighted". Det ser lite seriösare ut.
Tycker då jag.

Någon sorts "highlight" av ett inlägg som många gillat vore inte helt fel.

Medlem
Skrivet av musse1:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av asdfg:

Skulle vilja veta om tummarna även kommer att införas nedanför nyheterna? Vore mycket smidigare om man kan tumma utan att behöva gå in i forumtråden och göra det.

Jag tror och hoppas det.

Kan ni ge er på att de kommer göra.

Då kan ni ju passa på och lägga till "citera"-funktionen där också!

Medlem

Efter ett tags användning är det ju faktiskt tydligt att FZ's medlemmar (Inte alla, men uppenbarligen många), inte är mogna nog för denna funktionen. Tumme ner ges konstant baserat på menings-skiljaktigheter, och inte på post-kvalitet. Om det hade visats publikt vid personers ID till vänster hade jag nog haft -200 helt enkelt för att jag inte håller med det folk skriver i många sammanhang.

Edit:
Vill ni ha ett strålande exempel på hur "korrekt" tummarna används kan ni kolla här. Om admin anser att mina posts håller dålig attityd, dålig kontext eller allmänt dåligt kvalitet så får jag väl ta den smällen. Jag tycker iallafall inte att det känns så..

http://www.fz.se/forum/artikelkommentarer/kandisar-stodjer-ka...


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av r3lev4nt:

Efter ett tags användning är det ju faktiskt tydligt att FZ's medlemmar (Inte alla, men uppenbarligen många), inte är mogna nog för denna funktionen. Tumme ner ges konstant baserat på menings-skiljaktigheter, och inte på post-kvalitet. Om det hade visats publikt vid personers ID till vänster hade jag nog haft -200 helt enkelt för att jag inte håller med det folk skriver i många sammanhang.

Edit:
Vill ni ha ett strålande exempel på hur "korrekt" tummarna används kan ni kolla här. Om admin anser att mina posts håller dålig attityd, dålig kontext eller allmänt dåligt kvalitet så får jag väl ta den smällen. Jag tycker iallafall inte att det känns så..

http://www.fz.se/forum/artikelkommentarer/kandisar-stodjer-ka...

Såg inte att du hade en enda minustimmer i den där tråden...

Medlem

Då har det blivit fixat nu. Hade minst -2 på varenda post.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Antikvitet

Utan att gå in på detaljer: Vi har olika mekanismer för att se till så folk inte sitter och nedtummar andra systematiskt.

Vi har förstås infört den här funktionen därför att vi tror att den berikar sajtens diskussionsklimat, inte för att någon annan sajt har tummar. Vi kan förstås ha fel, men nu ska vi pröva ett tag och tweaka lite. Jag tror vi kan få till det på ett bra sätt.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Medlem
Skrivet av r3lev4nt:

Efter ett tags användning är det ju faktiskt tydligt att FZ's medlemmar (Inte alla, men uppenbarligen många), inte är mogna nog för denna funktionen. Tumme ner ges konstant baserat på menings-skiljaktigheter, och inte på post-kvalitet. Om det hade visats publikt vid personers ID till vänster hade jag nog haft -200 helt enkelt för att jag inte håller med det folk skriver i många sammanhang.

Edit:
Vill ni ha ett strålande exempel på hur "korrekt" tummarna används kan ni kolla här. Om admin anser att mina posts håller dålig attityd, dålig kontext eller allmänt dåligt kvalitet så får jag väl ta den smällen. Jag tycker iallafall inte att det känns så..

http://www.fz.se/forum/artikelkommentarer/kandisar-stodjer-ka...

Håller fullständigt med. Tendensen är tydlig, Gilla eller Ogilla på FZ verkar i första hand användas för meningsskiljaktigheter och inte för att signalera postkvalitet. Jag håller inte med John om att jag tror att det berikar diskussionsklimatet, snarare tvärtom. Min egen åsikt är att anonyma röstningar är alltför enkelt att missbruka när det kommer till att ge andra människor en extra slutkläm för att de har råkat uttrycka en åsikt som inte passar.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Ganska bra idé där kanske.. Vad sägs om röstning där man kan se vem som röstat? Vet inte hur mycket det skulle hjälpa, men en del kanske?


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

1
Skriv svar