Djävulens påfund...

Medlem
Djävulens påfund...

Svensk vapenexport.

Låter det bra?
Det borde det göra för vi är bra på att exportera vapen, så bra att vi svenska exporterar mest vapen per invånare. Imponerande?
Jag personligen bryr mig egentligen inte, vi tillverkar vapen som någon köper. Dock med den vanliga svenska inställningen att dom vapen vi säljer inte får användas till att skada folk med...
Nu är svenska vapenexport uppe på löpsedlarna igen, vi har sålt vapen till Saudiarabien och ska även hjälpa dom att konstruera en fabrik för missiltillverkning. So what?
Nu vart det ju, humoristiskt nog, en liten hetsjakt på skyldiga moderater men i grunden är det ju sossetanten Leni Björklund som godkänt det hela 2005. Även Pakistan har fått tillgång till svensk vapenmateriel under Björklunds godkännande. Björklund var även den ansvarige för dom enorma nedläggningarna av svenska regementen och utbildningscentrum för några år sedan.

Nåväl, ryssen har fullt upp hemma än så länge och danskarna verkar vara mer sura på terrorister i nuläget så vi kanske inte behöver något skydd. Som det är nu så har vi inget skydd. Innan år 2000 så skulle en rysk invasion ta cirka 72 timmar från gränsen till Stockholm och totalt övertagande, nu beror det mest på hur bra jobb vägverket har gjort...
Idag har vi bara ett insatsförsvar.
Rätt eller fel, tja, vi behöver inget större försvar så visst är ett insatsförsvar bra men utformningen hade kunnat vara så mycket bättre. Försvaret skulle kunna bidra med samband, transporter och manskap. Att få en bättre samverkan mellan militären och civila organisationer som tex. Sjöräddningen och annan räddningsverksamhet. Varför kan vi inte använda försvaret till att rädda folk?
Visst görs det men på en väldigt liten skala.
Dessutom skulle räddningstjänsten kunna plocka mer personal från f.d militärer om dom var bättre insatta i räddningsverksamheten från början.

Nåväl, åter till vapenexporten. Vi ska ju inte sälja vapen till stater som bryter mot mänskliga rättigheter, befinner sig en väpnad konflikt eller liknande. Lite kul är det att då se listan på våra största kunder...

1 Sydafrika
2 Nederländerna
3 USA
4 Finland
5 Pakistan
6 Schweiz
7 Storbritannien
8 Frankrike
9 Danmark
10 Tyskland
11 Singapore
12 Indien
13 Grekland
14 Norge
15 Australien
16 Kanada
17 Italien
18 Förenade Arabemiraten
19 Thailand
20 Sydkorea
21 Mexiko
22 Tjeckien
23 Österrike
24 Spanien
25 Malaysia
26 Japan
27 Brasilien
28 Estland
29 Saudi­arabien
30 Lettland

http://www.expressen.se/nyheter/ku-anmaldes-for-avtalet---red...

Just nu är det ju Saudiarabien som är det svarta fåret, detta då man inte tillåter kvinnor att köra bil. Personligen tycker jag kanske det är fel sätt att behandla folk på men vi förstår inte deras kultur. Vi kan inte heller påtvinga vår kultur på dom. Jag tycker att det är helt okej att sälja vapen till Saudiarabien, det kanske till och med skulle generera lite rabatt på bensinen...vilket miljöpartiet genast skulle motsätta och så får Saudiarabien ett högre pris istället ( 2 kr/l, nej det går vi inte med på, minst 13 kr/l måste vi betala...gärna med lite extra avgifter också om det går bra)

När är det fel att sälja vapen?
Ja, jag tycker själv att det är fel att sälja till länder som bryter mot mänskliga rättigheter. Det är en självklarhet att neka dom vapen, även länder som är i en väpnad konflikt.
Men varför neka ett land på grund av deras kultur?
Trodde vi inte höll på med sådant i Sverige...

Annars på ämnet väpnad konflikt så satte jag mig i natt vid halv två tiden framför TVn, slog på stereon, på med hörlurarna och vevade igång PS3:an med spelet Dead Space 2.
Jag köpte spelet vid releasen och spelade igenom en stor del (trodde jag), innan jag kom av mig. Så när sömnen inte ville infalla inatt så skulle jag spela klart det sista av spelet...
Nu var det tydligen flera timmar kvar med necromorferna och deras outtröttliga hunger efter min hals och blod.
Grymt spel men lite svårt att spela i längre perioder av någon anledning. Kanske blivit soft på äldre dar...

Så nu sitter man framför datorn, Metallica live-bluray i bakgrunden och väntar på Apples stora nyhet vid 1900 ikväll. Så vad blir det?
En ny iPad 3 eller en 2s?
Kanske lägger man ner hela konceptet?
Kanske blir det en ny AppleTV eller en riktig Apple TV?
Allt man verkligen helt säkert vet är att det ska handla om "touch".
Har haft en strid ström kunder som frågar en massa dumma frågor dom senaste månaderna. Som om vi i butiken skulle veta mer om Apples tankar och idéer än någon annan. Att allt som Aftonbladet skriver är sant och iPad 3 släpps idag med integrerat holodeck?
En sak är dock säker, vad det än är man kommer med så kommer det att sälja...

Surfplattor, Djävulens påfund eller Guds underverk. Skit samma men nu finns det en hel drös på marknaden, iPad är väl det självklara valet men Sony har en rätt tuff produkt med egna idéer, likaså Asus och deras sjukt snabba Transformer Prime. Samsung är väl okej dom med, bra färg i skärmen men inget märkvärdigt annars. Kul att folk bara frågar efter Samsung, kan det ha att göra med att Samsung får medhåll efter alla bråken med Apple...?
Efter lite säkerhetsinformation/utbildning dom senaste dagarna så kommer jag nog inte att skaffa en Androidbaserad platta i alla fall. Herrejävlar säger jag bara, någon som vill köpa en HTC-telefon by the way...

#blogg

Djävulens påfund...

Det blev visst en iPad3 men massor av nymodigheter som man själv inte har någon nytta av.

Vad det gäller vapenexporten tror jag sveriges ekonomi hade fått ett stort svart hål om vi inte hade sålt "leksaker" till krigsbenägna länder. Inte för att vi - gemene man, har någon nytt av de pengarna, men det ser bra ut på pappret.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Men det blev ju ingen "iPad 3", det blev en "The New iPad"...
Med 4g och hotspot-funktion...

iPad behövde inte göras om speciellt mycket, man ligger hästlängder före konkurrenterna. Lite småfix och man behåller fokuset. Apple har aldrig lett utvecklingen av ny teknik bara använt ny teknik på ett bättre sätt.

Angående vapen så är det bättre att vi säljer än någon annan...

Har du testat "den nya iPad"? Ser likadan ut som den andra. Fast, nyheterna ligger väl mest under skalet.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Den är tyngre och tjockare...
Lite kul att jag sålde fler iPad2 under söndagen efter 3:ans släpp.
Men det är en ganska stor skillnad på skärmen och det är en bra produkt. Jag vill ha den...

1
Skriv svar