Epic: "Bulletstorm skadades av piratkopiering"
Chefen på Epic Games säger att Electronic Arts inte var nöjda med försäljningen av Bulletstorm. Han menar att piratkopieringen av pc-versionen var en del av orsaken.
#epic-games, #bulletstorm, #electronic-arts, #people-can-fly
Bra spel + bra portning = Bra försäljning
Bra spel + dålig portning = "Bortskämda jävla PC spelare , sluta gnäll"
Dåligt spel + bra portning = Kass försäljning men då kan man inte skylla på pirater , oh wait finns det bra portade men dåliga spel?
Dåligt spel + dålig portning = Kass försäljning , men att spelet är dåligt skyller man på pirater
säger som jag skrev på swec:
Kul att se hur man skyller på piratkopiering samtidigt som vissa andra helt enkelt ber om pengar i förväg och på ett par dagar får in flera miljoner dollar.
Hur kommer det sig sen att Epic nu ska utveckla ett spel endast för PC?
http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20...exklusiv-titel
"Bra spel + bra portning = bra försäljning"-formeln gällde dock inte för Psychonauts och många andra spel. Finns så många andra faktorer som man måste ta med. Bulletstorm marknadsfördes inte så värst mycket (gjorde det det alls?) för PC. Sen vet jag inte det säkert, men det kanske kom ut något annat spel samtidigt för PC som var/marknadsfördes bättre och överskuggade Bulletstorm? Eller så kanske folk bara var tillfälligt trötta på shooters just då.
Tyckte själv inte att Bulletstorm verkade vara något att hänga i granen ens innan det kom ut. En brun korridorshooter i mängden.
Piratkopiering är alltid en bra ursäkt när man gör en så dålig portning att man har sämre precision när man använder iron sights för att muskänsligheten ÖKAS jämfört med det vanliga siktet.
Att en av utvecklarna kläcker ur sig det här på twitter när pc-spelare försöker fixa med config-filerna för att göra spelet spelbart och bli av med mouse smoothing, acceleration, etc visar ju bara att de lika gärna kunnat skita i att göra pc-versionen.
Gjorde tyvärr misstaget och köpte spelet, inte för fullpris iaf, men värre bugghärva var det länge sedan jag spelade. Scriptade sekvenser som inte initierades, AI som fastnade i/på bänkar/etc och liknande så hela sektioner fick spelas om.
Kul med utvecklare, oavsett hur bra eller dåligt spel säljer på PC kan de alltid skylla på piratkopierigen. Skulle ett spel sälja mer än CoD, så kan de fortfarande säga att det sålt ännu mer om folk inte piratkopierat så mycket
Spelar ingen roll om det är bra portat (Homefront, The Witcher) eller dåligt portat (CoD), det är nmanet, inte kvalitén, som är avgörande i slutenden för den stora massan.
Visst fins undantag, äkta gamers som köper spel beroende på hur bra de är, inte hur känt IP det handlar om, men de kommer alltid vara en minoritet på alla plattformer.
Spelet var låst till max 62 fps,
något man ändrar genom en rad i en .ini fil. dock något som var för ansträngande för epic eller people can fly.
mouse smoothing är on som standard, utan någon väg att ändra på det i menyerna.
åter igen får man vända sig till ini filerna om man vill få bukt med det.
etc etc.
om de inte ens kan ordna upp sådant så får de fan inte gnälla.
Verkar som det är dags damma av alla antipiraters förlegade tankesätt: "Varje nedladdad kopia är en förlorad försäljning", eller något liknande. Fördummad pragmatism, hur som helst.
För egen del kan jag säga att mitt provspelande av spelet ledde inte till något köp. Detta för att spelet inte var bra nog.
Inte köpvärt, helt enkelt, ingenting mer eller mindre.
Vilka spel är det som inte skadas av piratkopiering?
Spel som är gratis eller sådana som man måste köpa för att spela i multiplayer, där det verkligt roliga ligger, typ som Minecraft.
Man kan inte piratkopiera sånt som är gratis hur gärna man än skulle vilja
Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.
Ja, spelet hade faktiskt potential att kunna ha varit bra. Jag testade bara pc-versionen och den var faktiskt horribel. Jag vet ju i och för sig inte hur konsollversionen är men att säga att "portningen inte var den bästa" måste nog vara en hygglig underdrift.
A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche
Ja Epic, hur förklarar ni alla framgångar med alla Kickstarter projekt, för inte kan det väl vara så att det faktiskt finns spelare som är beredda att göra rätt för sig? Nu har jag visserligen inte spelat Bulletstorm men jag hade velat att ni kom med en sådan här kommentar innan nyåret, då hade jag skitit blankt i att köpa det.
Jag personligen tror ju att även om Bulletstorm hade haft världens bästa DRM och helt enkelt inte hade gått att stjäla så hade det inte sålt ett piss bättre för det. Ingen jag känner väljer mellan att köpa och att tanka. Är det ett spel man vill spela köper man det. Dom jag känner som tankar spelar spelen i en halvtimma mest för att få bekräftat hur kasst det var...
Sen är ju hans uttalande bland dom roligaste i världen.
"Vi vet att det inte var världens bästa portning men.." Men vi tycker nog att spelarna kan betala för våran skit ändå, vi har ju faktiskt lagt ner lite tid på den...
Hörru pysen, vill du ha timlön kan du börja köra slamsugarbilen, vill du ha våra pengar, gör nåt värt att köpa...
Bra spel + bra portning = Bra försäljning
Bra spel + dålig portning = "Bortskämda jävla PC spelare , sluta gnäll"
Dåligt spel + bra portning = Kass försäljning men då kan man inte skylla på pirater , oh wait finns det bra portade men dåliga spel?
Dåligt spel + dålig portning = Kass försäljning , men att spelet är dåligt skyller man på pirater
personligen är väll Konsol spelarna mer bortskämda? Tyckte det var ätt jävla gnäll om den dåliga portningen av Dragon age till konsolerna.
Rwa?
Fast det ser ju ut som att man skjuter monster och sånt. Då har man redan snävat in sig till kategorin 6-10 år, och för att de ska köpa behövs reklam.
Floffe, stolt elitist och besserwisser. Han anser att företaget bör exproprieras då han är oroad över hur man väljer att begränsa yttrandefriheten.
Kan inte minnas det här alls. Visst namnet är bekant, men vet inget mer om det. Marknadsföring eller kanske bara att det inte tilltalade mig när det dök upp? Tänker jag på fel spel om jag säger att det var väldigt pubertal humor i det?
"Bra spel + bra portning = bra försäljning"-formeln gällde dock inte för Psychonauts och många andra spel. Finns så många andra faktorer som man måste ta med. Bulletstorm marknadsfördes inte så värst mycket (gjorde det det alls?) för PC. Sen vet jag inte det säkert, men det kanske kom ut något annat spel samtidigt för PC som var/marknadsfördes bättre och överskuggade Bulletstorm? Eller så kanske folk bara var tillfälligt trötta på shooters just då.
Tyckte själv inte att Bulletstorm verkade vara något att hänga i granen ens innan det kom ut. En brun korridorshooter i mängden.
Såklart måste ett spel marknadsföras tillräckligt för att nå ut till massan så det går runt , finns en tröskel spelen måste komma över för att bli storsäljare och Psychonauts nådde inte dit . Det som är kul är att GOG mfl digitala återförsäljare hjälper att pusha bra spel som kan sälja riktigt bra även efter såhär lång tid.
Resonemanget att piratkopiering ledde till dåliga försäljningssiffror är ologiskt.
Vad hade de väntat sig? Att pirater skulle göra ett undantag just för Bulletstorm och köpa det, trots att varje illegal nerladdning inte är samma ska som ett exemplar som aldrig köptes?
Sluta ljuga Epic!
Även om en ekonomisk förlust pga. piratkopiering kunde bevisas så har ni ändå fel. Ska ni bedöma försäljningssiffror måste ni ju ändå jämföra med konkurrenter på PC-marknaden, och de har precis samma "problem" med piratkopiering som ni har.
Det var en riktigt hemsk portning som därtill ackompanjerades av GFWL. Epic förtjänar dåliga säljsiffror när de behandlar sina kunder på det viset.
Tycker för övrigt att Bulletstorm var ett rätt överskattat spel. Ingen hopp-knapp, väldigt kort, konsol-skadat och taskigt vapenutbud (seriöst - vem körde igenom det utan att ha hagelbössa och revolver större delen av tiden?)
När ska dom fatta att bara för att 5mil laddar ner deras spel illegalt så betyder det inte att dom 5miljonerna skulle köpt spelet om man inte hade kunnat ladda ner det illegalt.... suck..
Och att erkänna att det var en VÄRDELÖS porting men ändå lägga över skiten på pirater är ju att erkänna att deras spel var skit.
Eller så kanske spelet sålde bättre tack vare just denna kopiering, tror färre hade köpt det om de inte kunnat testa spelet innan. Piratkopiering har alltid funnits och kommer alltid finnas, hade det inte varit för den tvivlar jag starkt på att datorer sålt så bra som de gjorde när de kom, jag tvivlar även på att Microsoft hade varit den ledande utvecklaren av OS. Ni lever i en industri där denna form av kopiering funnits sedan de första hemdatorerna kom, är ni verkligen så naiva att ni tror att det går att göra något åt den på det sätt som sker nu? Vad är det som säger att de som laddar ner inte sedan köper er produkt eller till och med redan har köpt den?