Epic: "Bulletstorm skadades av piratkopiering"

Medlem

Förvånad över allt Bulletstormhat här, men å andra sidan så har jag aldrig riktigt följt utvecklingen av detta spel.

När jag först hörde talas om spelet så trodde jag att det bara skulle vara ett annat tråkigt dudebro FPS och helt enkelt unvek det, men när det kostade 5e på Steam för ~2 veckor sedan så köpte jag det i alla fall, och oj vad kul det är. Helt underbar over-the-top action där man kan besegra fienderna på alla möjliga sätt. Helt klart ett av det bästa FPSen som kommit denna generation, bara första FEAR och Bioshock som möjligtvis är bättre.

Medlem

Gör man skitspel så skyll inte på piratkopiering.

Medlem

portningen var väll näst intill ospelbar på pc?

Medlem

Dålig portning=piratkopiering befogad.


signatur

Meep!

Medlem

Skitportning = piratkopiering.

De verkar aldrig lära sig. Om man köper spelet med den portningen så blir man ju lurad i princip? Nu har jag inte testat Bulletstorm men dom som har testat det säger att det var en horribel portning till PC.

Medlem

Jag köpte Bulletstorm men inte spelat det ännu, står inplastat i hyllan. Ska jag få pengar tillbaka av EA? Skulle jag köpa det nu så ligger det väl på en ca. 100 kr

Ska ta och spela det någon vacker dag men bara inte blivit av.

Moderator | Testpilot

OM man inte kunde ladda hem spelet tror jag inte heller folk skulle köpa det, om ni förstår vad jag menar.

Laddar du hem ett spel och spelar lär du i många fall aldrig ha köpt det heller. Piratkopiering eller inte.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Paddington:
Skrivet av Wartex:
Skrivet av Paddington:

Vilka spel är det som inte skadas av piratkopiering?

Spel som är gratis eller sådana som man måste köpa för att spela i multiplayer, där det verkligt roliga ligger, typ som Minecraft.

Man kan inte piratkopiera sånt som är gratis hur gärna man än skulle vilja

Minecraft är ju dock inte gratis.

Inaktiv

Körde 360 versionen hos en polare, var verkligen inte min typ av spel.
Kändes som ett spel för Gears/CoD spelare, "macho" grabbar som springer runt och skriker "dick tits" ect.

Dinosaurien var helt ok dock :).

Medlem

gör man ett skitspel så får man räkna med att folk inte vill pröjsa 500 för det.


signatur

//monster

Medlem

WTF är Bulletstorm? Inte ens hört talas om det..

Min förklaring till sämre försäljning av spel (min version), är att jag knappt köper några spel längre. MMO's är vad jag spelar, och dit går mina pengar.

Hmm vilket icke mmo köpte jag senast? Det var nog battlefield bad company 2 till pc, för ett bra tag sen. Inhandlar enbart när jag är helt såld på ett spel. Inga impulsköp för mig, och råka sponsra skit.


signatur

Spelar mest: State of Decay 2

Medlem

Hahahha undrar varför det "piratades"
GFWL
Buggar på launch
Extremet dålig MP
Har för mig att det inte fanns en FOV silder på launch heller
Var ju somsagt en Port dessutom

Köpte "skiten" förra veckan för det kostade typ 50 kr på Steam (rea)

Medlem

Så fort ett spel inte säljer bra (oavsett riktig orsak) så är det piratkopieringens fel. Trots detta ÖKAR all försäljning. Hur i HELVETE förklarar de det? Enkelt, det gör de inte, bara gråter floder över att alla inte vill köpa alla spel, och det är de onda piraternas fel.

I min värld är det IPRED och FRA's fel, eftersom efter de två lagarna slutade jag köpa spel. Som privatperson kan man bara protestera med plånboken, och det är det jag gör.


signatur

I drank what?

Medlem

själv tycker jag inte spelet borde varit mer värt än 200kr högst. var väl bara 6 timmar långt?

Medlem

Tittade man i begagnathyllorna hos Game så fanns det ju Bulletstorm till både PS3 och Xbox i dem redan dagarna efter att det släpptes... Spelade det själv till PC, det var inte speciellt roligt och hela den här grejen med att man skulle vara så våldsam som möjligt för att få höga poäng bidrog ju inget till spelet i sig.

Medlem

Värdelöst spel på alla plattformar

Skrivet av Paddington:

Vilka spel är det som inte skadas av piratkopiering?

Bra spel som folk vill lägga pengar på? Piratkopiering handlar i regel om att:

A) Folk vill testa spelet för att se om det verkligen är värt pengarna.

B) Inte råd att köpa AAA titeln när den kostar 500-600kr och köper den senare när den gått ner i pris.

C) Inte alls har råd att köpa spel.

Om ett spel "piratkopieras" 1.000.000 gånger så finns det inget som säger att ett företag har förlorat 1.000.000 försäljningar. För det första så kan potentiellt alla dessa "pirater" vara köpare. Det kan vara folk som aldrig hade haft råd att köpa spelet (därav kan man inte heller se det som en förlust), alternativt folk som skulle ha köpt spelet för att sedan sälja det billigt på tradera... vilket innebär att de endå "förlorar" ett ex.

Nä, de får sluta skylla ifrån sig. Vad som företagen behöver göra är:

1) Skapa spel som konsumenterna vill ha
2) Sätta en prislapp som gör spelet tillgängligt för en bred massa
3) Sälja spelet på ett kostandseffektivt och smidigt sätt (digitalt).

Finns hur många bra exempel ute på marknaden som helst. De stora företagen skulle kanske börja göra sin hemläxa istället för att bara gnälla på pirater?

Inaktiv

jag är glad att jag laddade ned spelet och inte köpte det för storyn var kort som fan

Medlem

Mycket skitsnack från Epic senaste tiden. Erkänner att de har gjort en dålig portning och sedan skylla på piratkopiering GG!

Medlem

Stora utvecklare har verkligen blivit paranoida. Att dem vågar skylla på pirakopiering när spelet va så jävla dåligt på PC. Dålig portning är bara början av det. Det va helt jävla uselt gjort. Jag kom så långt att jag inte ens ville ladda hem skiten på hur dåligt det va portat.


signatur

Idono. That's me!

Medlem

Det är mycket enkelt.

Hade spelet varit bra hade tillräckligt många köpt det via konsol för att motivera en efterföljare helt oavsett hur värdelös portningen till PC var.

För hade det gått bra för dem på konsol hade de ju bara kunnat säga att de inte tänker porta uppföljaren till PC istället över huvud taget.

Men lustigt nog brukar ett bra konsolspel sälja bra på PC också även om portningen är dålig... hmmm.....

Vad som kan nämnas är att en dålig PC-portning generellt står för 1-5% av utvecklingskostnaderna MAX. Så även om den dåliga portningen säljer dåligt på PC var den nästan alltid en god affär då det inte är svårt för PC försäljning (som dessutom har långt bättre marginaler via steam) att dra in de få procenten.

Detta inses mycket lätt bara genom att se på hur många dåliga PC-portningar vi har.

Alla Utvecklare hade knappast portat till "piratmarknaden" om det var dyrt. Utan de gör det för att det är så sjukt billigt att göra att det nästan omöjligen blir en förlustaffär, även om spelet piratkopieras.

Medlem

Det var nog inte alls pga piratkopiering, snarare pga dålig publisering. GFWL vill jag minnas? aldrig i helvete att man köper något sådant skräp.

Medlem

"Vi gjorde en pc-version av Bulletstorm, och den sålde inte så bra"
"Visst var det inte den bästa pc-portningen någonsin"

Herp derp.

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Bra spel + dålig portning = "Bortskämda jävla PC spelare , sluta gnäll"

På vilket sätt är vi PC spelare bortskämda? Har vi inte lika mycket rätt att få ett bra spel till PC som ni har till konsol? Själv tycker jag det är synd att spelutvecklare ska behöva bygga spel till skit maskiner bara för att de ska tjäna pengar! Kan inte folk köpa bättre datorer och kräva bättre grafik som spelutvecklare kan bygga!?


signatur

¯\_(ツ)_/¯

Medlem

Skrev en del om detta när SweC la upp nyheten igår, men:

Om folk inte ens vill köpa spelet när det ligger ute på Steam för €5, vad säger det Epic?


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

spelet sög skyll inte på piratkopieringen, är spelet bra så köper folk det.


signatur

Lite Dyrare Lite Finare

Medlem

Jaha vad tråkigt.

Inget tipstack? Tipsade om detta igår.

Medlem

Man kan diskutera för och nackdelarna med piratkopiering länge och väl, men det som är så tragiskt här är att han går ut och säger hur lite de bryr sig om portningen. Jag tycker verkligen att det är minst lika tragiskt.

Medlem
Skrivet av Annanaz:
Skrivet av Harakiri:

Bra spel + bra portning = Bra försäljning
Bra spel + dålig portning = "Bortskämda jävla PC spelare , sluta gnäll"
Dåligt spel + bra portning = Kass försäljning men då kan man inte skylla på pirater , oh wait finns det bra portade men dåliga spel?
Dåligt spel + dålig portning = Kass försäljning , men att spelet är dåligt skyller man på pirater

personligen är väll Konsol spelarna mer bortskämda? Tyckte det var ätt jävla gnäll om den dåliga portningen av Dragon age till konsolerna.

No kidding?

Var en pina att spela igenom!


signatur

Everybody needs help.

123
Skriv svar