Vad är OK att visa i spel? Censur/yttrandefrihet

Medlem
Vad är OK att visa i spel? Censur/yttrandefrihet

Ska vad som helst få visas i spel eftersom det inte är på riktigt, eller ska det finnas gränser/censur?

Ska riktigt grovt våld skildras där man verkligen får se hur äckligt det faktiskt ser ut i verkligheten, eller ska det censureras?

Kan spelmediet fungera som en kanal för att visa och framför saker som inte är OK i verkligheten?

Personligen tycker jag det mesta är OK, men drar gränsen vid omotiverat, grovt våld och pedofili. Sånt ska aldrig få visas.

Medlem

Finns det inte en oskriven regel om att våld mot barn i spel är omoraliskt och inte ska visas?
Våldtäkt har jag inte heller något minne om att jag sett från något seriöst företag.
Så den ultimata censuren skulle vara våldtäkt mot barn kanske?

Barn har väl funnits med i form av zombies t.ex.
Vilket för mina tankar till Dead Island som hyllades så mycket för sin fina trailer med ett barn som blev en zombie. Lustigt nog så finns det inga i spelet och det sägs att det fanns först men togs bort pga kontroversen. Vilket är BS enligt mig. Hoppas det kommer Dead Island 2 (Dead World? ) och att zombie barn finns med.

Jag skulle inte ha några problem om det fanns barn och hundar/katter i GTA spelen t.ex. Men Rockstar fick ju så mycket skit för Hot coffee mod.
Så vilken shitstorm det skulle bli om det fanns barn med i GTA5 t.ex. går nog inte att föreställa sig.

En fråga Kouhei: Vad anser du vara omotiverat grovt våld?
GTA bygger ju i princip på just det. Det som gör spelet roligt är ju att t.ex. ta sig upp till taket på ett hus och knäppa lite folk eller ramma dem med en lastbil. Samma sak gäller ju Saints Row spelen som är ännu värre om man tänker på t.ex. septiktank bilen som bokstavligen sprutar avföring på folk. Fast i Saints Row så har du ju faktiskt direkta fiender som man ska döda. I GTA är man i princip emot allt och alla.

KoP
Medlem

Spel "borde" ha samma förhållningsregler till vad som får visas som t.ex film.
Och andra sidan så är man som filmtittare passiv medans man som spelare kan
vara aktiv i det som sker.. så mjaaa.. svår fråga.

Medlem

Jag tycker allt som anses vara okej att visa i filmer är okej att visa spel.
No more, no less.

Medlem

Tycker personligen att barn våld borde vara tillåtet, men det borde få en ordentlig varning på förpakningen, precis som diskriminering/droger/sex etc.

tycker själv det är skit irriterande att man inte kan skada barn i skyrim.
Dock inte för att jag är psykiskt störd och finner det kul att döda barn i dator spel.
Men om man exempel lönnmördar ngn i skyrim, så finns det inget mer irriterande en att märka att det fanns barn i huset, som sedan springer iväg (antar att dem springer mot vakterna och "skvallrar" på dig)

Däremot antar jag att en kompromiss skulle fungera.
Typ att om man slår ett barn med ett svärd i skyrim, så kommer inget blod, barnet skriker inte, utan denne bara faller till marken och texten "Namn has been knocked unconscious" Alternativt ta bort barn helt och hållet från spel där man kan döda i princip varje npc.


signatur

Rwa?

Medlem

Antar här att spel fungerar som verklighetsflykt för de flesta, som de flesta hobbys är. Därför tycker jag att spel är ett medium som kan besparas ifrån realistiska konflikter. Humoristiska inslag kan få vara undantag, men då ska de vara välgjorda.

För att ge något slags svar på frågan: Nej, jag skulle inte vara bekväm i att skada barn, inte heller kränka folkgrupper. Att det finns lagar mot det tycker jag är självklart. På vilket skruvat sätt skulle detta påverka spelets syfte?(utvecklarglasögon).

Spel kan även kategoriseras som konst, den debatten är ännu värre.

*Edit: Kommer någon ihåg i Bioshock när spelaren fick välja mellan att skörda eller rädda Little Sisters? Då var jag inte kaxig


signatur

You fell out of the sky I ain't listening to nothing you say!

Medlem

Jag vill minnas att killer7 hade en filmsekvens där en av fienderna höll upp ett avhugget barnhuvud. Visserligen såg man inte när det höggs av, men i alla fall. Det är nog det mest magstarka jag sett i ett spel som har med barn att göra.

Medlem

Tycker då själv det är konstigt att barn får dödas i både böcker och filmer utan att det värkar vara något större gnäll.

I Flugornas herre dödas ett antal barn och det har säkerligen varit en del folk som inte gillat detta, men jag har inte sätt någon större debatt om detta, I Southpark dödas eller skadas barn i princip i varje avsnitt.

I diverse skräckfilmer är barn "det läskiga monstret"

tycker inte att spel borde vara annorlunda.

Ser väll hällre barn våld i spel (där allt är dator animerat och inte ser realistiskt ut.) än i en film, där det faktiskt är ett riktigt barn som spelar offret/monstret.

Men en en gång, antar att min värld är helt uppochner.


signatur

Rwa?

Allt ska få visas förutom pedofili.

Det borde absolut tas i åtanke vad som visas, och Hur det visas, i vilket sammanhang.
Den tekniska utvecklingen har nu omöjligjort det att direkt jämföra dagens spel med dem för 15 år sedan.
Våld är ju okej, det går inte att hindra och är vidsprätt mer accepterat, dock måste det granskas hur det framförs.
Formalisten i mig suckar djupt i besvikelse när jag ser hur många av Dagens och kommande spel handskas med våld och sex. Oftast blir det "Kameran" som gottar sig i blod och bröst, något som tidigare hanterades med skickligt placerade vinklar och objekt framförde ändå "vad" som skedde, idag kan tyckas att mantrat snarare är visa allt.

Och jag tycker det är en konstig utveckling som sker samtidigt som tillgängligheten hindrar försök med riktad marknad, det går inte att säga att det är bara för 18+ (eller vilken märkning de nu väljer), för spelrummet består inte enbart av den där mogna ansvarsfulla individen.

Tänker på hur Kniven i BF tagit form, tidigare var det bara som ett hugg i luften, i BF3 som jag spelar frekvent, Med dess grafiska splendor innom animation!, sträcker vi nu ut och tar tag i fienden som vänder sig om och i en kort stund möter våra ögon när kniven sätter sig rakt under hackan. Vi gick från ett hugg i luften på lågupplösta gubbar, till högupplösta motioncapture "personer" med fysisk respons.

Jag blev själv illa till mods i "Homefront" och tyckte att Killzone3 tog det ett steg för långt för att spelet skall vara njutbart och försvarbart som bara underhållning.

Vad jag menar kan bäst exemplifieras vid 1:50 i denna video. (Spoilers för dem som nu inte spelat KZ3, men om ni håller er till den tid jag angav så spoilas inga story element.)


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Jag tycker det mesta är okej. För att göra det enkelt så håller jag med ett par föregående poster och tycker att det som får visas på film (och även lägga till att det som skrivs i böcker och tidningar) är ok.

Precis som med all annan underhållning så styr ju innehållet vilka som vill ha spelen. Gillar man inte tecknade sagor med pratande djur ? Skippa Lejonkungen. Gillar man inte splatterfilmer ? Skippa Braindead. Gillar man inte soldater som skjuter folk ? Skippa Modern Warfare.

Eftersom datorspel aldrig har några riktiga offer har jag svårt att se något som egentligen är för extremt att ha med. Gillar jag det inte ? Skippa. Sätt åldersgräns på extrema saker bara, som vanligt.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Inaktiv

Överdrivet omotiverat våld, pedofili, grafiska våldtäkter och sådant skit behöver inte renderas i ett spel i mitt tyckte. För mig finns det fortfarande en skillnad mellan ett spel & film, våldtäkt i spel är inte det samma som i film om det vill säga är du som är bakom spakarna. Det kan inte vara bra för huvudet, om du redan är intresserad i sånt så borde du nog söka hjälp och inte elda på störningen i ett spel.

Men visst, vi kan ju vara moral polis och fråga oss själva varför det är mer allmänt okej att spränga skallar av folk istället? Än så länge har jag inte träffat på ett skjuta spel som målar en bättre verklighet av dödande än din valfria Hollywood film. Med undantag av kanske lite mer trogna krigsfilmer.

Både i verklighet och i spel så är det mycket mindre personligt att skjuta en människa än att stycka den up close. Dehumaniserade våldet i dagens samhälle är just det över ex. annat. Så ja en del saker passar i spel medan andra mindre även fast de kan vara lika ont & brutalt.


signatur

The definition of insanity?

Ish
Medlem

Rosengård rape simulatior 2013 (now with cooperative gameplay..)


signatur

"If the road ahead is long, don't turn back"

Medlem
Skrivet av Annanaz:

Tycker då själv det är konstigt att barn får dödas i både böcker och filmer utan att det värkar vara något större gnäll.

I Flugornas herre dödas ett antal barn och det har säkerligen varit en del folk som inte gillat detta, men jag har inte sätt någon större debatt om detta, I Southpark dödas eller skadas barn i princip i varje avsnitt.

I diverse skräckfilmer är barn "det läskiga monstret"

tycker inte att spel borde vara annorlunda.

Ser väll hällre barn våld i spel (där allt är dator animerat och inte ser realistiskt ut.) än i en film, där det faktiskt är ett riktigt barn som spelar offret/monstret.

Men en en gång, antar att min värld är helt uppochner.

Vill nominera den citerade texten till trådens bästa inlägg hittills.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av Traveller in time:

Jag blev själv illa till mods i "Homefront" och tyckte att Killzone3 tog det ett steg för långt för att spelet skall vara njutbart och försvarbart som bara underhållning.

Bara av rent intresse, vad i Homefront gjorde dig illa till mods?

Skrivet av Annanaz:

Tycker då själv det är konstigt att barn får dödas i både böcker och filmer utan att det värkar vara något större gnäll.

I Flugornas herre dödas ett antal barn och det har säkerligen varit en del folk som inte gillat detta, men jag har inte sätt någon större debatt om detta, I Southpark dödas eller skadas barn i princip i varje avsnitt.

Du har helt rätt i det du säger. T.ex Alma i FEAR. Mycket av det som gör FEAR så psykologiskt påfrestande är väl att hon är just ett barn.

Men t.ex; I Fallout 3 och Fallout NV kan du inte döda barn (utan moddar). Hurruvida man kan döda barnen i Skyrim vet jag inte, då jag inte är lagd åt det hållet att jag provat. Annars finns det ju sekvenser där barn dödas eller skadas, fast det är underförstått och inte synligt på skärmen, som t.ex i MW3.

Jag säger som andra har sagt här; Får det ske i film, bör det få ske i spel.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Jag hajjar inte riktigt vad all diskussion är om.

Alltså, det är ju märkningen av spel/film som skall "förvarna" om innehållet.

Om man inte tycker om våld, se inte filmer med våld i. Samma sak med spel, tycker man inte om svordomar eller våld, spela inte spelen med sådant i. Tycker man inte om spel med sexistiskt innehåll, spela inte sådana spel. Svårare än så borde det inte vara.

Sedan är det föräldrarnas sak att se till att barnen inte spelar spel som inte passar dom. Vilka spel som inte passar dom, ja, det är också upp till föräldrarna. Det är dom som har yttersta ansvaret.

Om man hela tiden skall förbjuda saker som det finns personer som tycker illa om/tar illa vid sig av, då får man snart förbjuda det mesta då det alltid kommer finnas någon som tar illa vid. Hur skulle det se ut? Eller skall man ka en kommité som avgör vad som är tillräckligt stötande för att förbjudas? Vilka skulle ingå i den kommitén?

Nej, låt utvecklare göra det spel som de vill göra. Sätt sedan märkning på spelen som talar om vad det är för spel. Då kan var och en avgöra vilka spel som han/hon vill spela och hålla sig borta från sådana spel som han/hon kan bli stött av. Simple as that.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Skrivet av r3lev4nt:

Bara av rent intresse, vad i Homefront gjorde dig illa till mods?

Hanteringen av våldet, som i Homefront inte bara riktades mellan ditt gevär och fienden, Hur de motiverade spelaren genom historien. Intro sekvensen där två föräldrar manar sitt väldigt unga gråtande barn att inte titta när föräldrarna blir arkebuserade av koreanerna. Lite senare möter vi mamman som med sitt skrikande spädbarn förtvivlat tar skydd bakom en soffa i ett hus, fastklämd mellan er och koreanerna med kulor vinandes förbi öronen. Sen har vi den tvådelade fosfor-granat scenen i ett kapitel.

Det som gjorde mig illa till mods med scener som dessa i Homefront var hur dessa scener användes för att sporra spelaren till att känna avsky och verkligen vilja Skuta ner varenda korean, Och att det funkar så bra, de där vågorna med fiender vi annars inte tänker på i fps som COD fick i Homefront en djupare mening. Något som ett visuellt medium måste ta i åtanke och speciellt i ett spel där spelaren tvingas in i scenarion, det går inte att värja sig emot oavsett om en inte gillar våld eller inte har något problem med det alls. (läste precis Brittiska Playr2 -undersökning om föräldrar bryr sig om åldersmärkningar eller ej.)

Sen kan Formalisten i mig anmärka på implikationerna med fps vyn, ur hanns ögon styr vi hanns handlingar etc... Men att dyka ner i en massgrav med en avrättad person stirrandes rakt in i dina ögon, det blir inte njutbart att spela. Jag orkade i alla fall inga långa sittningar, en eller två kapitel åt gången.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Allt möjligt bör tillåtas och folk ska själva ta ansvar för vad de väljer att spela. Dock ska det alltid finnas feta förvarningar på plats

Inaktiv
Skrivet av conthox:

Sedan är det föräldrarnas sak att se till att barnen inte spelar spel som inte passar dom. Vilka spel som inte passar dom, ja, det är också upp till föräldrarna. Det är dom som har yttersta ansvaret.

Fast vi är i 2000-talet nu, moderna föräldrar kan varken uppfostra eller tar ansvar för sina barn.
De är tyvärr fullt upptagna med att gå på gymmet 5 dagar i veckan, wordfeuda och dricka öl på helgerna.

Det finns gott om barn så unga som 8-9 som spelar Battlefield 3,
och högger runt med kniv tillsammans med sina jämngamla kompisar!


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

1
Skriv svar