Mass Effect 3-slutet kan vara falsk marknadsföring

Robot
Mass Effect 3-slutet kan vara falsk marknadsföring

Amerikanska organisationen Better Business Bureau hävdar att Biowares kontroversiella slut på Mass Effect-trilogin kan ha vilselett konsumenterna.

#mass-effect-3, #bioware, #electronic-arts


Medlem

Nu börjar det likna något. man ska vrida om öronen på Bioware, falsk marknadsförning är inte ok.

Medlem

Asså jag tycker det folk har gått helt över styr med det här. Jag förstår varför folk var upprörda, jag gillade inte slutet heller, men någon jävla måtta måste det ju ändå vara? Det som nästan är sorgligast utav allt är att det dåliga slutet har gjort att folk totalt glömt att Mass Effect 3 var fruktansvärt bra fram till de sista 10 minuterna.

Aja, vi får se vad som händer med extended helt enkelt. Jag är inte helt såld på idén att ändra på slutet när det redan var "klart" men om jag sätter mina förväntningar lågt så är det i alla fall svårt att bli besviken.

Medlem

men drop it för helvete... ja slutet kanske sög.. move on !!!!!

Medlem
Medlem

Det börjar gå lite överstyr nu. Om folk var lika engagerade angående andra titlar så skulle personer som Peter Molyneux, John Romero, Will Wright och många andra hängas offentligt. Hela den här Mass Effect 3 "skandalen" är mer överhypad än vad slutet var dåligt.

Medlem

Men för i självaste skogstrollet, det är ett spel. Spela, skratta, gråt, blir arg, whatever. Kommer de göra en uppföljare så kommer de väl på något fiffigt sätt att göra detta.


signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Medlem

Det här visar väl kanske mer än något hur bra och framgångsrika Bioware är tycker jag. Folk skulle inte bry sig så mycket om de inte på allvar älskade spelen.
Sen tycker jag själv inte att en spelare har rätt att kräva en ändrad story mer än en läsare har rätt att ändra handlingen i en bok.

Medlem

yes... hoppas dom hamnar i finkan


signatur

jag inte hittat på något vettigt att skriva här än

Medlem
Skrivet av Ahris:

Det här visar väl kanske mer än något hur bra och framgångsrika Bioware är tycker jag. Folk skulle inte bry sig så mycket om de inte på allvar älskade spelen.
Sen tycker jag själv inte att en spelare har rätt att kräva en ändrad story mer än en läsare har rätt att ändra handlingen i en bok.

Rätt att kräva ändring har man inte. Men man har Fan i det rätt att höja sin röst och säga att det som erbjöds var uselt och dessutom felaktigt marknadsfört. Sedan om företaget väljar att agera på det för att behålla den lilla goodwill de nu har kvar efter fiaskot är en helt annan sak. Det beslutet ligger inte hos konsumenterna oavsett hur högljutt de beklagar sig.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Inaktiv

Det är ett jävla spel för i helvete, gå vidare i livet. Slutet var kanske inte det allra bästa men spelet var fortfarande snuskigt underhållande, något många tycks glömma.
Jag gråter för mänskligheten när jag läser att folk försöker hitta kryphål för att stämma EA och Bioware pga spelets slut.

Medlem

Får man inte det som det står på förpackningen att man ska få är det ju fel. Står det att ett spel innehåller en kampanj med 50 uppdrag och multiplayer men sedan visar sig ha 2 uppdrag och ingen multiplayer är det ju fel. I det här fallet är det ju inte fokus på om sluten som var med var dåliga eller inte utan att, som det står i artikeln här, att spelarens val under resan inte betydde ett skit i slutet.

Säljer man en produkt ska man hålla vad man lovar. Kan man inte hålla det ska man heller inte lova något.

Edit: ordval.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

det är ju bra att folk säger ifrån, men det känns som om varenda spel numer slänger sig med falsk marknadsföring, det är en del av hypen och beskrivningen av ett spel som alltid överdrivs och om mass effect 3 faller för detta borde i nästan alla moderna spel falla i samma fälla.

Medlem

Om man aldrig säger ifrån så får man nöja sig med mer framtida skit. Tycker det är viktigt att detta sker då det med stor säkerhet får Bioware och förhoppningsvis andra utvecklare och utgivare att tänka om.


signatur

Just an honest man in a leather mask

Sen om man går efter marknadsföring så kan man troligtvis stämma varenda litet spel där ute. Vilka spel har inte skrytit med "revolutionerande" AI och smarta fiender som sen visar sig vara enormt korkade, stäm dem också när man ändå håller på.

Medlem

Herregud... Jag var nöjd med slutet. Jag vill bara ha en epilogue vad som händer med varje enskild ras och sitt crew. En epilogue som Dragon Age Origins. Men kanske en riktigt snygg "art bild" till. T ex Garrus återförenades med sin far och systrar. Så får man se en bild där han håller om dem eller något.

Tror extended cut kan göra susen.


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem

Helt otroligt vad mycket whine alltså. Vad är det för pubertala retrogossar som bebor detta forum? Hur orkar ni sitta och grina på varenda me3 topic? Samtidigt som ni försöker värja er med en rad begrepp ni knappt behärskar överhuvudtaget. Att hon ens uttalar sig sådär är bara pr-stunt, dessutom är det svensk rätt som gäller i Sverige och således marknadsföringslagen. Att ni sitter på trådar och skriver att hela spelvärlden är ond är så fjantigt. Att det ens görs ett extended cut pga gnälliga fanboys är ett under. Ni har köpt en produkt, självklart ska man vara nöjd med den men ett spel är en subjektiv upplevelse och med tanke på att det bemötts oerhört positivt av i princip varenda respektabel speljournalist tyder på att de faktiskt har lyckats.

Ingen tvingar er till att köpa något och DLC är framtiden, ungefär som att digitalt kommer att ta över vid ett senare tillfälle. Att ett företag råkar ha en business-plan är väl kanske inte heller tillräckligt upseendeväckande för operation tin foil hat? Och om ni nu är så oerhört nöjda med gamla spel från 10-15 år tillbaks, spela dem då och sluta grina. Det är som majoriteten här MANISKT måste få klaga lite och leka spelguru, ni är bara ett gäng nördar, samma som jag. Och hela "sista gången de fick min slant" oj oj oj, komigen nu, tror på allvar att den där kommentaren leder till något annat förutom det faktum att du framstår som en riktig pajas, på nätet tillika.

Medlem

Men lägg ner... Ja ja, slutet lämnade jävligt mycket att önska och jag tror de har fattat poängen nu. Sägs om att sitta ner, nypa igen och låta dem fixa det istället? BBB, Allvarligt... Det här börjar få proportioner värdiga Aftonbladet.

Medlem
Skrivet av Remus:

Herregud... Jag var nöjd med slutet. Jag vill bara ha en epilogue vad som händer med varje enskild ras och sitt crew. En epilogue som Dragon Age Origins. Men kanske en riktigt snygg "art bild" till. T ex Garrus återförenades med sin far och systrar. Så får man se en bild där han håller om dem eller något.

Tror extended cut kan göra susen.

Kunde inte sagt det bättre själv!

Medlem
Skrivet av Andyrew:

Helt otroligt vad mycket whine alltså. Vad är det för pubertala retrogossar som bebor detta forum? Hur orkar ni sitta och grina på varenda me3 topic? Samtidigt som ni försöker värja er med en rad begrepp ni knappt behärskar överhuvudtaget. Att hon ens uttalar sig sådär är bara pr-stunt, dessutom är det svensk rätt som gäller i Sverige och således marknadsföringslagen. Att ni sitter på trådar och skriver att hela spelvärlden är ond är så fjantigt. Att det ens görs ett extended cut pga gnälliga fanboys är ett under. Ni har köpt en produkt, självklart ska man vara nöjd med den men ett spel är en subjektiv upplevelse och med tanke på att det bemötts oerhört positivt av i princip varenda respektabel speljournalist tyder på att de faktiskt har lyckats.

Ingen tvingar er till att köpa något och DLC är framtiden, ungefär som att digitalt kommer att ta över vid ett senare tillfälle. Att ett företag råkar ha en business-plan är väl kanske inte heller tillräckligt upseendeväckande för operation tin foil hat? Och om ni nu är så oerhört nöjda med gamla spel från 10-15 år tillbaks, spela dem då och sluta grina. Det är som majoriteten här MANISKT måste få klaga lite och leka spelguru, ni är bara ett gäng nördar, samma som jag. Och hela "sista gången de fick min slant" oj oj oj, komigen nu, tror på allvar att den där kommentaren leder till något annat förutom det faktum att du framstår som en riktig pajas, på nätet tillika.

Kan väl passa på att påpeka att "anti-whinarna" är dem som gnällt mest i denna tråden.

GG.


signatur

Just an honest man in a leather mask

Medlem
Skrivet av Andyrew:

Helt otroligt vad mycket whine alltså. Vad är det för pubertala retrogossar som bebor detta forum? Hur orkar ni sitta och grina på varenda me3 topic? Samtidigt som ni försöker värja er med en rad begrepp ni knappt behärskar överhuvudtaget. Att hon ens uttalar sig sådär är bara pr-stunt, dessutom är det svensk rätt som gäller i Sverige och således marknadsföringslagen. Att ni sitter på trådar och skriver att hela spelvärlden är ond är så fjantigt. Att det ens görs ett extended cut pga gnälliga fanboys är ett under. Ni har köpt en produkt, självklart ska man vara nöjd med den men ett spel är en subjektiv upplevelse och med tanke på att det bemötts oerhört positivt av i princip varenda respektabel speljournalist tyder på att de faktiskt har lyckats.

Ingen tvingar er till att köpa något och DLC är framtiden, ungefär som att digitalt kommer att ta över vid ett senare tillfälle. Att ett företag råkar ha en business-plan är väl kanske inte heller tillräckligt upseendeväckande för operation tin foil hat? Och om ni nu är så oerhört nöjda med gamla spel från 10-15 år tillbaks, spela dem då och sluta grina. Det är som majoriteten här MANISKT måste få klaga lite och leka spelguru, ni är bara ett gäng nördar, samma som jag. Och hela "sista gången de fick min slant" oj oj oj, komigen nu, tror på allvar att den där kommentaren leder till något annat förutom det faktum att du framstår som en riktig pajas, på nätet tillika.

För att nära nog vara en självutnämnd lingvist verkar du inte ha förstått vad artikeln, och de flesta klagande, faktiskt tycker är fel.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

eld
Medlem
Skrivet av Andyrew:

dessutom är det svensk rätt som gäller i Sverige och således marknadsföringslagen

http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Lagar/Om-marknadsforin...

Citat:

Vilseledande reklam
En säljare får i reklamen inte använda påståenden som är vilseledande, exempelvis när det handlar om varans kvalitet eller pris. Säljaren får inte heller utelämna väsentlig information så att marknadsföringen blir vilseledande. Om informationen är oklar, obegriplig eller tvetydig jämställs det med att information utelämnats.

Medlem

Så jävla rätt !!!

Medlem

suck... Det är ju det här man har vetat hela tiden! Bioware har gjort ett "dåligt" slut för att få uppmärksamhet. Inte för att skryta men det fattade man ju från första början...

Medlem
Skrivet av Hagmannen:
Skrivet av Remus:

Herregud... Jag var nöjd med slutet. Jag vill bara ha en epilogue vad som händer med varje enskild ras och sitt crew. En epilogue som Dragon Age Origins. Men kanske en riktigt snygg "art bild" till. T ex Garrus återförenades med sin far och systrar. Så får man se en bild där han håller om dem eller något.

Tror extended cut kan göra susen.

Kunde inte sagt det bättre själv!

Håller med! Slutet är inte dåligt.

Medlem

@ SWEBarb

Du kanske skall ta och fundera över ditt nick, för svenska behärskar du tydligen inte

Och jo, Ass effect 3 sög fet dromedarballe!


signatur

Denon / Pioneer

Medlem

Wow, ser ingen som whinat om slutet på spelet i den här tråden men ändå whinar folk om att folk whinar på spelets slut. Jisses!

Jag har själv inte spelat Mass Effect 3, därmed kan jag inte uttala mig om huruvida slutet är subjektivt bra eller inte. Men objektivt sett, baserat på vad jag läst om ämnet, har EA/Bioware tabbat sig ganska ordentligt i den här frågan. Det dom gjort är FEL utan tvekan. De har marknadsfört något i deras spel som faktiskt inte finns att tillgå i spelet. Med anledning av detta har de som köpt spelet, i tron om att marknadsföringen varit sanningsenlig, all rätt i världen att, inte bara klaga, utan också kräva att få den produkten de var lovade.

Sen är det ju så som vissa nämnt här att det då ligger i utvecklarens/utgivarens händer om dessa vill ändra något eller inte. Förlora en stor del av sin fanbase eller försöka reparera skadan, jag tycker att Bioware tog rätt beslut i det här fallet.
Som jag nämnde ovan tycker jag alltså att det är helt rätt att folk klagar och kräver förändring. Jag hoppas bara att man kan lyckas göra liknande dåd i andra sammanhang inom spelindustrin, Simplifiering, mjölkning, överanvändning av DLC, you name it. Mycket är ruttet i den industrin som många av oss på den här sidan följt och bevakat ivrigt sedan barnsben. Kanske detta är en början mot en positiv förändring? Det är så jag ser det i alla fall.

Det blir för övrigt ett köp av ME3 om extended cut-sluten visar sig stämma någolunda överens med det som EA/Bioware marknadsfört. De två andra spelen i serien var riktigt bra i alla fall.

Medlem

Kan och kan, det ÄR falsk marknadsföring

Medlem

Som konsument önskar man ändå att det kom en fällande dom i ett sånt här mål, vilket som helst inte nödvändigtvis ME3, så att speutvecklare inte kan skriva en sak och ge oss spelare nåt annat. Är ju så det funkar för alla andra produkter.

1
Skriv svar