EA påstås ha kopierat Warhammer-tanks till sitt C&C-spel

Medlem

Nu är det dock så att EA har licens för Warhammer i spelsammanhang.
Vet inte om det påverkar, men det är möjligt att de hittat något kryphål i licensen som innebär att de kan använda modellerna i andra spel än just Warhammer.

Medlem

Man får ju hoppas att Games Workshop stämmer dem.

Medlem
Skrivet av Ichabod:

Nu är det dock så att EA har licens för Warhammer i spelsammanhang.
Vet inte om det påverkar, men det är möjligt att de hittat något kryphål i licensen som innebär att de kan använda modellerna i andra spel än just Warhammer.

De har licens för Warhammer Fantasy, 40k-licensen har THQ fortfarande; det är två olika IPn.

Skulle inte förvånat mig om de outsourcat en del av grafiken till en kinesisk studio (det är vanligt att man gör idag) och att de sedan kopierat upp det här och sen har någon som inte känt till 40k släppt igenom det. Spelet är ju inte ens ute än så det är lite väl mycket skrik för ingenting, men folk gillar ju att gnälla på sina favorit-hat-objekt.

Copyright, mönsterskydd eller inget skydd alls - Den enskilda grafikern som gjorde detta är en riktig jävla lamer. Vem fan totalrippar någon annans design på det här sättet? Referenser är roliga, inspiration är postivt, att "stjäla" idéer är brilliant i den mån man omordnar idéerna till en ny, bättre helhet.
Men har man kommit till den punkt att man rippar ett koncept rakt av utan att ens försöka förbättra eller lägga på en personlig touch, då kan man lika gärna lägga ner som spelutvecklare.

Medlem

Hade vi levt i en mindre skev värld hade detta ansetts som ett easter-egg och en kul grej.

Medlem

Ser ruskigt likt ut ja..men frågan är hur de skulle undvikit detta?

I WWI (första världskriget och delvis i WWII) så fanns det tidiga stridsvagnar som skulle kunna gälla som förlaga till de i Warhammer, stora boltar på chassit istället för svetsade och avigt (enligt dagens standard) placerade sidotorn etc.

Vad jag menar är att Warhammer isåfall "plagierat" en fd Irl standard.

Svårt det här, å ena sidan tycker jag att det är plagiat utav C&C gänget men...


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem

Det ser ju faktiskt så ut men jag kan inte förstå varför isåfall. Hur svårt ska det vara att designa en egen fantasy-stridsvagn. Det kan ju t o m jag göra.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem
Skrivet av slartibartfast:

Copyright, mönsterskydd eller inget skydd alls - Den enskilda grafikern som gjorde detta är en riktig jävla lamer. Vem fan totalrippar någon annans design på det här sättet? Referenser är roliga, inspiration är postivt, att "stjäla" idéer är brilliant i den mån man omordnar idéerna till en ny, bättre helhet.
Men har man kommit till den punkt att man rippar ett koncept rakt av utan att ens försöka förbättra eller lägga på en personlig touch, då kan man lika gärna lägga ner som spelutvecklare.

Bra skrivet. Att vara inspirerad och använda det som en mall till att göra något bättre och mer unikt är godkänt men inte att kopiera rakt av eller göra minimal föränding så det knappt syns. Mycket korkat.

Påstås? Det är samma tanks ju för fan!

Medlem
Medlem
Skrivet av Bla_Ze:
Skrivet av Landelusen:

Stopp å belägg här nu... är inte hela Starcraft en enda stor kopia av WH 40 000 ursprungligen? Terrans å Space Marines är ju rätt lika om jag inte minns helt galet exempelvis? Allt detta skrikande för att det är EA och inte Blizzard som "lånat"..

Jag drar slutsatsen här att du inte tittat på bilderna, annars hade du skrivit något sådant dumt.

Blizzard har "lånat" en hel del, men det gäller mest själva konceptet, alltså "power armour marine"
och massor med andra grejer. Det är ganska stor skillnad på Space marines och Marines i starcraft.
Medans bilderna ovan i princip är Ctrl+C.

Oj, det där med "dumt" kändes lite onödigt och får stå för dig. Min åsikt kvarstår dock, tycker det är löjligt att man lackar så otroligt bara för att det är EA och inte någon annan utvecklare/utgivare. Har full respekt för att man ogillar EA, delar den åsikten t.om., men att man lånar/kopierar/inspireras av andra känns ju förhållandevis tilltaget inom design överhuvudtaget, även om det kanske är pinsamt uppenbart ibland vart man lånat ifrån.

Tack EA, sabba C&C ännu mer... Kör serien i botten vet jag. Eller ja, det har ni redan gjort med C&C 4. Kommer aldrig förlåta er för Westwood.


signatur

Out of everything I've lost, I miss my mind the most!

Medlem

Vet vi ens att dessa bilder är legit? Artikeln hänvisar till Reddit, Och i den tråden har jag inte sett några direkta Källor... Om detta stämmer så är det ju bara löjligt, förhoppningsvis kommer detta lösar förhållandevis smärtfritt

Medlem

Varför kopierar man en tank som ser ut att komma ifrån någott program från nikelodion... Vad har hänt med C&C!!??? =(

Medlem

Hur länge har EA rätt till Warhammer fantasy Ipn?

Medlem

Don't copy that floppy!


signatur

Welcome to the Manglerdome

Inaktiv

You wouldn´t steal a tank!


signatur

Förövrigt anser jag att Red Dead Redemption skall släppas till PC.

Inaktiv

det måste finnas en anledning att kopiera modeller från WarHammer, tror inte att EA är så korkade att dom tror att ingen skulle märka det, för att kopiera en sån stor grej som warhammer kommer att synas. man får väll se framöver vad EA och Games Workshop säger om det hela.

Medlem
Skrivet av kaealy:
Skrivet av Godnoken:

Jaha? Vad är grejen?

För det första är det långt ifrån en exakt kopia och för det andra så är det en ny modell med en ny textur. Har dom patent på alla olika tanks eller?
Visst, de ser lika ut men så vitt jag vet så skulle det inte vara olagligt att skapa någon liknande vara.. Det verkar ju som att man inte ska få ha något likt enligt er.

Eh det är nästan en exakt kopia av en baneblade och orc tanken som de snott är en identisk kopia. Såklart du kan ha patent på en design av en tank, är du på riktigt eller? Du tror inte att det finns patent på t ex chassiet på leoparden? Du har ett väldigt barnsligt perspektiv när du uttrycker det sådär.

Ska bli intressant att se dock, Workshop lär ej låta detta gå obemärkt.

Vart är bilderna på orc tanken då?
Tror du alla stoldesigners har patent på varenda pytteliten detalj eller? Kolla bara på varenda jävla pall, det är inte någon stor skillnad alls. Samma sak här.
Och om nu EA har licens på Warhammer i "spelsammanhang" så skulle det inte vara konstigt om de skulle få lov att göra en LIKNANDE tank.


signatur

Wai

Medlem
Skrivet av vampyrer_suger:

Hur många av er som gapar i tråden spelar Spelet i fråga?

Jag har testat spelet men skiten laggar ju apmycket, har ingen aning varför men kanske bara är jag. sitter på en hyffsat ny gaming rigg o pratar inte 4 år gammal utan 1-2 år bara så hårdvarumässigt,

Medlem
Medlem

men hallå,, orka lixom,, ea`s tank(eller ea hit och ea dit, det är ju spelutvecklaren och inte ea som gjort detta spel) kan lika gärna vara en kombination av alla dom 100 tals konceptbilder och ingame tanks som har gjorts sedan det första c&c spelet, bara för att man gör ngt som sedan olyckligen visar sig se ut som ngt som redan gjorts betyder inte det att man har kopierat det rakt av, det finns ju så många varianter av samma saker i spelvärlden, så att skapa ngt som sedan inte kommer likna ngt annat idag är väldigt svårt tror jag.
och ska man börja från "fel" ände och titta på hur allt annat ser ut och sedan göra ngt eget därefter funkar inte,, då har man redan fått så mycket inspiration så att slutresultatet kommer låna/likna ngt annat ändå...

Medlem

Det är väl inget att hetsa upp sig för, dem har bara "samplat" tanks
d.v.s snott 4 takter av en baneblade, precis som man gör inom musiken, det är vedertaget att man gör så
och att EA skulle göra det förvånar mig inte alls.

Industrispionage / plagiat har funnits sen jesus sprang i kortbyxor, och det kan dem inte stoppa!

Sampla på bara!


signatur

Denon / Pioneer

Medlem

Brukar tycka att dessa copyrightgrejer oftast är löjliga men den där tanken är ju rakt av kopierad typ.

Medlem
Skrivet av Godnoken:
Skrivet av kaealy:
Skrivet av Godnoken:

Jaha? Vad är grejen?

För det första är det långt ifrån en exakt kopia och för det andra så är det en ny modell med en ny textur. Har dom patent på alla olika tanks eller?
Visst, de ser lika ut men så vitt jag vet så skulle det inte vara olagligt att skapa någon liknande vara.. Det verkar ju som att man inte ska få ha något likt enligt er.

Eh det är nästan en exakt kopia av en baneblade och orc tanken som de snott är en identisk kopia. Såklart du kan ha patent på en design av en tank, är du på riktigt eller? Du tror inte att det finns patent på t ex chassiet på leoparden? Du har ett väldigt barnsligt perspektiv när du uttrycker det sådär.

Ska bli intressant att se dock, Workshop lär ej låta detta gå obemärkt.

Vart är bilderna på orc tanken då?
Tror du alla stoldesigners har patent på varenda pytteliten detalj eller? Kolla bara på varenda jävla pall, det är inte någon stor skillnad alls. Samma sak här.
Och om nu EA har licens på Warhammer i "spelsammanhang" så skulle det inte vara konstigt om de skulle få lov att göra en LIKNANDE tank.

http://www.gamespot.com/news/ea-explains-command-and-conquers...

Finns länkat i den där artikeln och det är direkt från the horses mouth, någon som gör nyaste C&C gjorde en NO-NO och EA är i damage control mode.

Inaktiv

tror jag ska ringa Franska staten så då dom kan sätta dit både Games Workshop och EA för ha tagit deras Stridsvagns designer på char B1 och mark 4. Baneblade ser ju ut som dem två ihoptryckt med 3-4 extra kanoner. Om man kollar på dem och jämför med Banebladen så kommer ni se likheten xD

12
Skriv svar