Robot
Wasteland

Wasteland 2 har dragit in 2,4 miljoner dollar på Kickstarter. Varför? Johan Martinsson söker svaret genom att spela den 24 år gamla föregångaren.

#wasteland-2, #fallout, #baldurs-gate, #planescape-torment


Medlem
Wasteland

Griniga gubbar?!! Vafalls, pojkvasker! Gå väck från min gräsmatta! ..men oss emellan så kan jag erkänna att kaktusarna inte var roliga på den tiden heller. Även om jag minns att jag varvade spelet fyra eller fem gånger. Och manualens informationssnuttar var inte där för att de inte fick plats. De var tro det eller ej, spelets kopieringsskydd.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Jh
Medlem

Bra skriven artikel! Mer sånt. Ett nöje att läsa.
Men griniga gubbar får du skippa


signatur

*Beeping**beeper*beep*you up the*beep*you*beeping**beep*of a*beep*!

Medlem

Du skriver på ett väldigt underhållande sätt! Creds till dig, Johan.
Nu pratar jag kanske bara för mig själv, men jag hade gärna sett fler sådana här "blasts from the past". Även om det här var före min tid som spelnörd, så är fortfarande Fallout 1 & 2 min absoluta favoriter.

Medlem

En av mina favoritsaker är om man börjar läsa i manualen. Imellanåt ber spelet dig kolla upp speciella sidor i manualen där det står mer information (lite som ett kopieringsskydd)...jag tror det är 1-100 paragrafer.

Om man läser de från 1 - 100 så hittar man en massa bullshit grejer också...en lång redogörelse om hur en kvinna duschar och låter vattnet rinna längs sin kropp - helt plötsligt drar hon sina vapen och riktar mot dig och ifrågasätter varför du sitter och läser paragraferna (något i den stilen) DET är humor!


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Ravenknight:

Griniga gubbar?!! Vafalls, pojkvasker! Gå väck från min gräsmatta! ..men oss emellan så kan jag erkänna att kaktusarna inte var roliga på den tiden heller. Även om jag minns att jag varvade spelet fyra eller fem gånger. Och manualens informationssnuttar var inte där för att de inte fick plats. De var tro det eller ej, spelets kopieringsskydd.

Precis! Lite som kodhjulen som Radiance/Krynn serierna har


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Jag vet inte hur mycket utav det i början som ska tas seriöst, men att säga att kickstarter inte kommer kunna skapa nya innovativa titlar är absolut galenskap.

Underhållande artikel i övrigt dock, men som sagt, jag har personligen väldigt svårt att se något dåligt med Kickstarter.

Medlem

Nja, jag förstod inte grejen med den här artikeln riktigt. Kul med "a blast from the past" dock, då jag är gammal grinig gubbe, stolt sådan också
Sen kan man ju diskutera hur många innovativa spel det släpps ifrån dom större bolagen redan som det ser ut idag...

Det fina med Kickstarter är att det är valfritt. Gillar du inte korv, köp inte korv.
Vill du inte stödja ett nytt Wasteland, ge dom inte din veckopeng.

Gillar idén med Kickstarter, har lagt slantar till projekt som Baldur's Gate och Shadowrun. Kommer säkert lägga ut pengar till flera.

Medlem

"För att sätta mig i säkerhet flyr jag in en… grotta. Hmm. Rent historiskt har väl inte rollspelsgrottor gjort sig kända som de mest säkra av platser, så jag erkänner, jag tänkte fel där."

klockrent

Medlem

Jag tror att det som gjorde Wasteland så underbart 1988 var att det inte fanns något liknande och det tog många år efter det innan ett så "bra" spel dök upp. Själv var jag 12-13 år då och det om inte fanns i spelet fixade fantasin.

Ska nog rota fram foldern och se om manual och liknande fortfarande finns kvar bland de gamla c-64 grejerna och drömma mig tillbaka nån gång...

Medlem

Helskönt skrivet!

Nu blev man ju lite sugen att testa detta.. Man var ju lite för ung vid release.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Ja, jag gillar verkligen inte hur Kickstarter kanske kan ge utvecklare en chans att utveckla spel som inte bara går ut på att tjäna pengar, utan som faktiskt kanske görs med lite själ också. Jag oroar mig över framtiden då jag i och med Kickstarter inte kan känna mig trygg i att nya spel såsom Call of Duty: 2013 kommer, eller årets kopia på World of Warcraft, FIFA, NHL, GTA, m.fl. - eller deras sliskiga hyllningsrecensioner av köpt spelpress.

Att FragZone dessutom numer tillåter att skribenter från Aftonbladet - som tycker att svåra spel är en sjukdom - förpestar denna sedan länge nedgånga "blaska", förvånar mig inte alls.

Jag vet inte riktigt varför jag bemödade mig om att skriva det här över huvud taget, i stället för att bara ta bort mitt bokmärke hit, men det kändes som något jag var tvungen att göra.

Medlem

Hm, det är väl ingen som förväntar sig att ett 24 år gammalt spel ska kännas fräscht och fantastiskt som det gjorde då? eller? Pong var revolutionerande då, men inte nu... jag vet inte, artikeln kanske var 100% ironisk bara att det gick mig förbi.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Styx:

Nja, jag förstod inte grejen med den här artikeln riktigt. Kul med "a blast from the past" dock, då jag är gammal grinig gubbe, stolt sådan också
Sen kan man ju diskutera hur många innovativa spel det släpps ifrån dom större bolagen redan som det ser ut idag...

Du besvarar väl din egen förundring? Det är en retroartikel, med vissa budskap. Det släpps väl gott om innovativa spel idag, men det är inte dem som säljer bäst.

Skrivet av Styx:

Det fina med Kickstarter är att det är valfritt. Gillar du inte korv, köp inte korv.
Vill du inte stödja ett nytt Wasteland, ge dom inte din veckopeng.

Till skillnad från andra spel som du blir tvingad att köpa?

Medlem
Skrivet av Mang:

Hm, det är väl ingen som förväntar sig att ett 24 år gammalt spel ska kännas fräscht och fantastiskt som det gjorde då? eller? Pong var revolutionerande då, men inte nu... jag vet inte, artikeln kanske var 100% ironisk bara att det gick mig förbi.

Läser man herr skribents tidigare "arbete" så framgår det ganska tydligt att det inte är sarkasm det handlar om, tyvärr.

Medlem

I min värld är det ganska uppenbart att det är en hel del humor med i det som skrivs..


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Tycker personligen dom här artiklarna är bland det roligaste man kan läsa på FZ'a och kickstarter förtjänar en känga, även om det var att ta saken långt till överdrift.

Men ibland tror jag fan att FZ'as kommentarer är en del av klagomuren.

Medlem

FZ's kommentarer ÄR en del av klagomuren. Iallafall senaste halvåret.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Till skillnad från andra spel som du blir tvingad att köpa?

Nej, men eftersom de andra spelen säljer stora mängder så är det inte ofta såna här oldskool spel dyker upp. Men när de använder kickstarter så är chansen betydligt större att de gör det.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Jag tycker att den här typen av artiklar kan vara ganska underhållande att läsa. Men i det här fallet tror jag texten hade blivit betydligt roligare och mer intressant/givande om du åtminstone försökt att lära dig spelets grunder först. Att halva artikeln består av (mer eller mindre) trams som "sen inser jag att jag inte ens vet hur man pratar med folk, lol" känns lite väl banalt. Ger du dig in på att spela ett ~25 år gammalt rollspel borde det inte komma som en överraskning att det inte är lika lättförståeligt och användarvänligt som modernare titlar, och att ögna igenom manualen innan man spelar första gången är ett hett tips. Om folk klarade av att förstå sig på Wasteland på 80-talet så borde det inte vara några större problem nu heller mer än att speldesignen känns bökig, för det är ju inte direkt raketforskning vi talar om.

Gillade GTA-texten betydligt mer. Att spela retro-lir och klanka ned på hur obegripliga de är när man inte ens ids ta reda på hur de fungerar först och ge dem en ärlig chans känns lite väl mycket som ett cheap shot i min bok.

Inaktiv

Det är väl en del i det roliga med att damma av klassiker som denna och lägga den i handen på en som inte var med på den tiden och läsa hur de upplever dem Jag håller själv på och spelar Legend of Grimrock (http://www.gog.com/gamecard/legend_of_grimrock) just nu och det var ju precis så här som Eye of the beholder såg ut, eller? Skulle nog få en chock om jag spelade det idag. Man minns klassikerna som mycket snyggare än vad de faktiskt var hehe

Hej alla! Snabbt förtydligande:

Jag försökte få det att framgå att mitt Kickstarter-resonemang inte skulle tas helt seriöst (jag dissade ju det själv!). Tanken med den här artikelserien (Elite-artikeln var den första) är att spela gamla klassiker ur ett "moderna gamern"-perspektiv. Därför försöker jag retas lite med både "gammelgamern" som ihärdigt menar att det minsann var bättre förr och den "moderna gamern" som måste ha snabba... "Modern Warfare"-kickar för att vara nöjd. Så jag intar rollen som den senare, även om jag faktiskt gör mitt bästa när jag spelar. Det ÄR svårt att förstå de här gamla spelen, och man ids inte alltid bläddra igenom en 200 sidor lång manual.

Med det sagt så är tanken med artiklarna att de ska vara underhållande, samtidigt som man får en inblick i dessa gamla klassiker som man kanske hört så mycket om, men aldrig orkat spela. Kul att många verka ta den för vad den är!

Medlem

Skälet till att du fick läsa paragrafer i manualen är INTE att texten inte fick plats i spelet....

Det var en variant av kopieringsskydd på den tiden, bara vi dinosaurier kommer ihåg detta system i dag.

Medlem

Manualen, Manualen, Manualen.

För i tiden var man ofta tvungen att studera manualen innan man väl började spela. Det hörde liksom till. Det fanns inga tutorials och spelen var inte så nerdummade att man direkt kunde börja lira. Det här är på gott och ont, men det var så det fungerade. Det optimala vore en blandning mellan old school och hur det fungerar nu mera. Tror att det är det här Wasteland 2 kommer rikta in sig på. Man tar det bästa ifrån 2 världar.


signatur

Inte en chans att jag lägger 1 krona på ett SOE spel i framtiden.

Medlem

Det går ju alltid att disktutera om spel var bättre för, och visst är det så att de känslosvalningar som uppstår när man pratar om gamla spel drabbar en själv också utan att överhuvudtaget ta hänsyn till hur spelmekanik fungerar idag. Men det spelar nog egentligen ingen roll, var det bra då är det bra idag! Vilka remakes skulle vi vilja se? En egen topp fem lista (utan inbördes ordning)
Moonstone
Cannon Fodder
Chaos Engine
Zak McKracken and the Alien Mindbenders
Rick Dangerors
Flashback

Medlem

Chaos Engine var klockrent

Trevlig artikel, även om jag tyckte den förra var roligare - men det kanske är just för att wasteland fungerar även nuförtiden, det är bara uråldrigt jämfört med liknande moderna spel. Kort sagt inte nog med udda features i våra nutida ögon sett

Manualskydden var irriterande, men de var i alla fall inte lösenord på 32+ tecken med hela alfabetet (små och stora bokstäver ofc) + siffror inkluderat. Egentligen skulle de kunna använda dem som kopieringsskydd, jag lovar att de skulle vara mer effektiva. Eller nåja...

Medlem

Oj, jag hade väntat mig ett lite mera seröst försök att spela spelet...

Typ: http://www.youtube.com/watch?v=IvYcu5qaO-s

Eller: http://www.youtube.com/watch?v=0uxhae0YQbE&feature=relmfu

Folk som inte heller spelat det förut, men som inte har problem med att förstå, spela och klara ut spelet.

Och det går att få tillbaka hälsa utan att irra runt i öknen(?!), Jag vill minnas att man kunde stå och vänta på stället och bara trycka fram tiden till alla var friska igen.

Har du medic eller Doctor färdigheterna så kan du hela dina kamrater i strid, färdigheterna ger inte tillbaka Hälsa, men flyttar dom ett eller flera steg uppåt i statusläge enligt nedan:

Normal status
Unconscious (UNC)
Serious (SER)
Critical (CRT)
Mortal (MRT)
Comatose (COM)
Deceased (DEC)

Fascinerande att läsa hur mycket svårare klassikerna tydligen har blivit med åren... För så måste det väl vara?


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Jag tänkte följa upp dr00ls kommentar om att ta bort bokmärket till Fz. Jag tycker att den här typen av artikel, eller ska man kanske kalla det för ett kåseri, är helt OK och kan vara underhållande. Förvisso skrattar jag ÅT skribenten snarare än MED skribenten. Men på samma sätt som man kan skratta åt Paris Hiltons försök att göra något kan man ju göra det åt skribentens. Om skribentens syfte är att bjuda på sig själv och att vi ska få ett gott skratt åt hur dålig han är på att spela gamla klassiska spel, ja då är det rätt kul.

Mitt problem med FZ är inte dessa småartiklar, utan att på sistone har alla nyheter slagit an den här tonen också. FZ har alltid varit en seriös sida för spelnyheter, men det har det slutat med och det är synd.

Visst finns det plats för det oseriösa, humoristiska, också. Men varför inte ha en avdelning för detta? Och varför inte klara av att förmedla seriösa nyheter längre?

Frilansare
Skrivet av Grimmy-:

Jag tänkte följa upp dr00ls kommentar om att ta bort bokmärket till Fz. Jag tycker att den här typen av artikel, eller ska man kanske kalla det för ett kåseri, är helt OK och kan vara underhållande. Förvisso skrattar jag ÅT skribenten snarare än MED skribenten. Men på samma sätt som man kan skratta åt Paris Hiltons försök att göra något kan man ju göra det åt skribentens. Om skribentens syfte är att bjuda på sig själv och att vi ska få ett gott skratt åt hur dålig han är på att spela gamla klassiska spel, ja då är det rätt kul.

Mitt problem med FZ är inte dessa småartiklar, utan att på sistone har alla nyheter slagit an den här tonen också. FZ har alltid varit en seriös sida för spelnyheter, men det har det slutat med och det är synd.

Visst finns det plats för det oseriösa, humoristiska, också. Men varför inte ha en avdelning för detta? Och varför inte klara av att förmedla seriösa nyheter längre?

Hej Grimmy!

Hur kan du säga att alla artiklar på FZ har slagit an den här tonen? Det är en försvinnande minoritet som har det här formatet eller den här tonen. Kanske sticker de ut extra för dig, så att du selektivt bara minns dessa?

Jättetrist om du lämnar oss, men framför allt synd att du gör det på så skeva grunder. Om lite helghumor inte har plats på FZ skulle det här vara en mycket grå, tragisk plats att hänga på. Tycker jag.

Tack för feedback hur som helst.

KoP
Medlem

Wasteland pfff.. snackar vi postapokalypse skulle jag hellre se att dom gjorde en uppföljare till spelet Burntime. En bortglömd pärla. :/ Förövrigt.. bra skriven artikel!

http://www.abandonia.com/en/games/450/Burntime.html

12
Skriv svar