Legend Of Grimrock

Medlem
Legend Of Grimrock

Jag har inte sett en enda svensk spelsite/tidning som recenserat detta spel? Jag är i alla fall klar med det nu, det tog 10 timmar och 1 minut, och det var längesedan jag njöt såhär mycket av ett spel.

Dungeon Master 2012!


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

Jag såg TotalBiscuit's recension och blev rätt sugen på att handla det, verkar riktigt coolt


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem
Skrivet av Parzec:

Jag såg TotalBiscuit's recension och blev rätt sugen på att handla det, verkar riktigt coolt

Det är lätt värt sina småpengar som det kostar! Är man en hängiven gammal Dungeon Master/Eye of the beholder räv så är det ännu bättre!


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Jag vet inte om vi kommer att recensera det eller ej, men kan i alla fall säga att jag har haft ett öga på det här. Kanske blir ett köp någon gång i framtiden, även om jag helst hade sett att det hade varit turbaserat.

Medlem

Är 4 timmar in, tycker spelet är riktigt bra. Turnbaserat hade vart ett plus som du säger Sebastian.

Spelade också precis igenom Eschalon book 1 & 2. Också riktigt bra spel med oldschool feeling.

Medlem

Det är helt klart ett av dom bättre indiespelen på ett tag, även om det blir lite "same same" med att leta efter knappar som ser likadana ut våning efter våning (med lite variation beroende på "våningsstilen")

Medlem

Riktigt bra spel man njuter av varje minut, känns som man sitter med amigan på pojkrummet igen:)
Det har tydligen sålt bra så Almost human kommer säkert komma med en uppföljare. *HOPPAS*

Medlem
Skrivet av Steffe@Swec:

Det är helt klart ett av dom bättre indiespelen på ett tag, även om det blir lite "same same" med att leta efter knappar som ser likadana ut våning efter våning (med lite variation beroende på "våningsstilen")

Lite mer texturer och variation på knapparna till 2an kanske ? Kan jag hålla med om. Verkar ju lätt för dem att släppa "ny" dungeon. När man startar spelet så får man ju välja.

Medlem
Skrivet av Horniak:
Skrivet av Steffe@Swec:

Det är helt klart ett av dom bättre indiespelen på ett tag, även om det blir lite "same same" med att leta efter knappar som ser likadana ut våning efter våning (med lite variation beroende på "våningsstilen")

Lite mer texturer och variation på knapparna till 2an kanske ? Kan jag hålla med om. Verkar ju lätt för dem att släppa "ny" dungeon. När man startar spelet så får man ju välja.

Jo, sägs ju att det ska släppas en map editor, men inget sagt om när.

Är svårighetsgraden utmanande? eller finns det olika lägen.

Är riktigt sugen på ett hederligt dungeon- crawl utan all bullshit runt om (Looking at you dark souls!)


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Inaktiv

Mac-version plx?!

Medlem
Skrivet av Traveller in time:

Är svårighetsgraden utmanande? eller finns det olika lägen.

Är riktigt sugen på ett hederligt dungeon- crawl utan all bullshit runt om (Looking at you dark souls!)

Just fighterna är väl inte direkt utmanande, om du inte blir omringad förstås, då kan det skita sig snabbt ^^ Däremot kan en del pussel kräva lite tänkande ibland, vilket är den bit jag gillar mest

Finns olika svårighetsgrader, och möjlighet att köra utan automap så att du får rita dina egna kartor.

Trevligt. Jag tror jag skaffar spelet redan idag.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Inaktiv

De införde ju "pilarna" i spelet om man tex bara har en arm. Vilket ett fan frågade om.

Medlem

Riktigt nice spel. Fastnade direkt

Mycket som saknas, bättre strider, mer klasser och mindre ... dryga puzzel.

Men dock! älskar spelet. Mycket bra indie spel.
Svårt att sluta spela =D


signatur

Bara gör det.

Medlem

Spelet verkar underbart. Det här skall jag införskaffa!


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Jag var tveksam till det här spelet, men såg sen lite olika videos av det och köpte det och jag ångrar mig inte Mycket trevligt spel och jag blev överraskad att jag gillar det så mycket som jag gör för den enda erfarenhet jag hade av spel som jag tyckte liknade det här spelet var typ Wolfenstein och det gillade jag inte.
Men som sagt, mycket trevligt spel.

Medlem

Om det bara hade varit turbaserat. Det hade jag gillat ännu mer.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Inaktiv
Skrivet av Oddjob:

Jag var tveksam till det här spelet, men såg sen lite olika videos av det och köpte det och jag ångrar mig inte Mycket trevligt spel och jag blev överraskad att jag gillar det så mycket som jag gör för den enda erfarenhet jag hade av spel som jag tyckte liknade det här spelet var typ Wolfenstein och det gillade jag inte.
Men som sagt, mycket trevligt spel.

På vilket sätt är Legend of Grimrock likt Wolfenstein om jag får fråga? Förutom det uppenbara att det är förstapersonsvy i båda.

Personligen hittar jag ingenting som är likt.

Medlem
Skrivet av mordsint:
Skrivet av Oddjob:

Jag var tveksam till det här spelet, men såg sen lite olika videos av det och köpte det och jag ångrar mig inte Mycket trevligt spel och jag blev överraskad att jag gillar det så mycket som jag gör för den enda erfarenhet jag hade av spel som jag tyckte liknade det här spelet var typ Wolfenstein och det gillade jag inte.
Men som sagt, mycket trevligt spel.

På vilket sätt är Legend of Grimrock likt Wolfenstein om jag får fråga? Förutom det uppenbara att det är förstapersonsvy i båda.

Personligen hittar jag ingenting som är likt.

Jag menade innan jag hade sett så mycket av Grimrock tyckte jag det liknade spel som Wolfenstein med trånga gångar, förflytta sig på gridsystem, hitta nycklar och realtime combat. Nu kom jag ihåg fel att Wolfenstein hade gridsystem men iaf var det jag vad jag tänkte om Grimrock innan jag såg och läste mer om det.

Satt där sent på kvällen, klockan blev 22:30 så där oväntat fort det brukar bli när man slukas av ett spel. Jag hade en öppnad påse OLW skruvar, en påse salta pinnar och ett glas rött vin. Det var helg, det var lugn, det var MIN tid!

När facklan plötsligt slocknade och den mossiga och klaustrofobiska koridoren blev svartare än mörkret själv, samtidigt som en bils strålkastare svepte genom rummet och fick alla skuggor att växa och dansa som förhäxat runt mig och min skärm. En porslins älg, en present från min nu bortgågna farmor, fick i ljuset liv och sprang över tavelramar och försvan in i mörkret igen när bilen paserat.
Detta ögonblick Följdes av det bekanta ljudet av fladrande vingar, Kvar i den mörka korridoren stod mitt party med sinnena på spänn, var det framför oss eller kom det smygande bakifrån?! Jag samlade mina tankar och drog fram en ny fackla, i kanten av ljuset längre fram längs väggarna fick jag syn på den, och den på mig.

Med en rasande fart for den fram med ett skri, bara för att mötas av min magikers eld, ett välriktat spjutstöt från bakre ledet följdes av dolkstötar och en klyv attack från mina tugnt armerade frontmän. Med ett skri försvan monstret i ett moln av gnistror som föll ned på den kalla stenen och mellan dess sprickor.

Jag tog en sip av mitt vin och en näve skruvar, och jag märkte än en gång tonerna av Blue Öyster Cult som dovt svävade genom rummet. "The clock strikes twelve, the moondrops bursts, out at you from their hiding place..."

Det var i ärlighetens namn oräkneliga år sedan jag senast njutit så av ett spel som lyckat så väll med att fånga och framförallt bevarat den där kännslan som bara ett dungeon crawl kan förmedla. Att det är grunderna som spelar vikt och dagens osägande trender finnes inte att beskåda. Inga klumpiga Cinematics, inga urlöjliga FF inspirerade "kläder", No BULL!.

Detta är spelet som man skall låta en som är nyfiken på hur den där kännslan var när den förra generationen gamers som yngre satt med vänner i en källare och spelade D&D till småtimmarna på natten.

Fan vad jag är lycklig.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Inaktiv

TACK TRAVELER IN TIME..oj ursäkta caps.
det blir ett köp helt enkelt, snacka om säljande argument

Medlem

Lands of Lore var väl senast jag upplevde något som Traveller pratar om. (--för vanligt rollspel lägger man inte av med såklart)


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Som spelare av Dungeon Master (på Atari ST), Eye of the Beholder (på Amiga) och diverse liknande spel så kan jag bara ge spelet tummen upp. Det är en kul nostalgitripp men risken finns att dagens ungdom inte förstår nöjet med det hela..


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

Medlem
Skrivet av Fenix:

Som spelare av Dungeon Master (på Atari ST), Eye of the Beholder (på Amiga) och diverse liknande spel så kan jag bara ge spelet tummen upp. Det är en kul nostalgitripp men risken finns att dagens ungdom inte förstår nöjet med det hela..

Men är det enbart en nostalgitripp?


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av Fenix:

Som spelare av Dungeon Master (på Atari ST), Eye of the Beholder (på Amiga) och diverse liknande spel så kan jag bara ge spelet tummen upp. Det är en kul nostalgitripp men risken finns att dagens ungdom inte förstår nöjet med det hela..

Men är det enbart en nostalgitripp?

Nej, jag tycker det är mer än det


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

Medlem
Skrivet av Fenix:
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av Fenix:

Som spelare av Dungeon Master (på Atari ST), Eye of the Beholder (på Amiga) och diverse liknande spel så kan jag bara ge spelet tummen upp. Det är en kul nostalgitripp men risken finns att dagens ungdom inte förstår nöjet med det hela..

Men är det enbart en nostalgitripp?

Nej, jag tycker det är mer än det

Skönt att höra.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

1
Skriv svar