Richard Dawkins och Wendy Wright

Medlem
Richard Dawkins och Wendy Wright

Utan att dra ett större föredrag om personerna som visas, så kan jag nämna att Richard Dawkins, född i Kenya, är en framstående etolog och biolog som har gjort betydande forskning inom evolutionen och är en populär författare. Wendy Wright är CEO för den politiska aktivistgruppen "Concerned Women for America" som är en kristen, konservativ grupp som bl.a. starkt motarbetar abort.

Intervjun, eller "debatten" (två monologer skulle man kunna säga) är i sju delar, där Dawkins försöker konfrontera Wendy och hennes tro.

#blogg

Richard Dawkins och Wendy Wright

Sett denna tidigare – den är helt fantastisk. Jag gillade framförallt hur Wendy Wright konstant skiter i att svara på vad herr Dawkins säger, samtidigt som hon anklagar honom för att vara "passive aggressive"...

Medlem

Det finns väldigt mycket att säga om intervjun. För det första tycker jag att Dawkins ger sig på fel person, han borde ha intervjuat någon som har goda kunskaper inom evolutionen, istället för att i varje videoklipp få kommentaren "if you had more evidence...". För det andra så, som du sa, lyssnar hon inte på Dawkins gällande Darwin och om hur DNA fungerar. Det finns också mycket Dawkins kunde ha svarat på hennes absurda påståenden, men han upprepade sig mycket också.

Hur som helst, en intressant intervju!

Inaktiv

Hon är precis som vilken kreationist som helst som jag har träffat hittills och som jag har orkat ha en diskussion med. Ingen av dom jag har träffat förstår evolutionsteorin ens på absolut lägsta basicnivån, vilket gör att diskussionen oftast blir totalt meningslös.

Men det skulle vara väldigt intressant att se en intervju med Dawkins vs en kreationist som faktiskt förstår och accepterar evolutionsteorin som fakta men som tror att gud skapade människan genom evolution.

Vet någon om det finns någon sån interjvu att se/läsa någonstans? Behöver ju inte vara Dawkins utan vem som helst.

Medlem

Hej och tack för din kommentar mordsint!

Dawkins nämner att han har träffat biskopar som accepterar evolutionen, men tror att gud är bakom den. Kanske finns något där? Står säkert i någon av hans böcker också.

Om du hittar något, så får du hemskt gärna tipsa!

Påtvingat leende *check*
Stel hållning *check*
Uppspärrade ögonlock *check*
Spänt käkparti *check*
Sporadiskt höjda ögonbryn *check*

Seems legit, denna ska jag se på direkten har inte sett mycket alls ifrån Dawkins sedan Youtube var färskt

Medlem

Grön, då har du mycket att se

Håhå hade glömt varför jag slutade kolla på hans klipp, han står liksom & försöker kasta boll med ett spinnande gyro. Att den mannen orkar hålla på som han gör är ett större mirakel än skivat bröd

Medlem
Skrivet av Grön:

Håhå hade glömt varför jag slutade kolla på hans klipp, han står liksom & försöker kasta boll med ett spinnande gyro. Att den mannen orkar hålla på som han gör är ett större mirakel än skivat bröd

Do explain

Skrivet av Grön:

Håhå hade glömt varför jag slutade kolla på hans klipp, han står liksom & försöker kasta boll med ett spinnande gyro. Att den mannen orkar hålla på som han gör är ett större mirakel än skivat bröd

Visst är det, men det förtjänar han all respekt för! Antalet virrpannor den mannen behövt debattera genom åren vore tillräckligt för att göra vem som helst galen. Jag beundrar verkligen Dawkins för hur välartikulerad och karismatisk han alltid framstår som. Det är sällan han lackar ur fastän han många gånger har goda skäl till det.

Medlem

Mycket intressant, fastnade och lyssnade igenom hela. Men diskussionen tog liksom aldrig fart, snacka om att försöka övertyga en hjärntvättad.

Det sorgliga i sammanhanget är ju att hon faktiskt verkar tämligen intelligent. Det krävs en del att hålla en diskussion igång i över en timme genom att dodga varje påstående och fråga.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Samma här, beundrar Dawkins för hans uthållighet att försöka väcka reson i sömngångare, synd att hans kompanjon Christopher Hitchens dog för ett tag sedan, dessa två var oslagbara, som tur är finns det fler som hyllar vetenskapen framför det uppdiktade.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Jo, Dawkins har ju varit på tapeten och kämpat för vetenskap och sunt förnuft i längre tid än jag levt, liksom. Det sätter saker och ting i perspektiv, i alla fall för mig. Världen skulle behöva fler som honom.

Skrivet av 73mpl4R:

Do explain

Sebastian förklarade det bra, att ständigt få sina argument upplösta av en riktig magiker i logiskt tänk skulle få vilken resonlig människa som helst att kasta alla papper rakt upp i luten. Fast han lyckas, inte hos motdebattören utan tittaren. Saken är dock att han säkert framstår lika okunnig för kreationister som hon framstår för oss icke troende. Jag tycker på så vis att hans föreläsningar är så mycket mer matnyttiga för oss tittare än hans intervjuer.

När Wendy inleder med att medvetet göra intervjuns utformning så stel som möjligt så tar hon direkt bort möjligheten för Dawkins att naturligt ifrågasätta hennes syn på saker utan att använda ståndpunktsfrågor på åsiktskollisioner som vi alla till varierande grad redan är medvetna om. Vilket är precis vad hon vill, att de båda ska trampa vatten tills tiden rinner ut.

Medlem

Aye, jag förstod direkt efter jag skrev det. Taktiskt

1
Skriv svar