De flesta föräldrar bryr sig inte om åldersmärkningar

Robot
De flesta föräldrar bryr sig inte om åldersmärkningar

En brittisk undersökning pekar mot att närmare två tredjedelar av föräldrarna inte bryr sig om åldersmärkningar för spel. Bryr du dig?


Medlem
De flesta föräldrar bryr sig inte om åldersmärkningar

Åter igen ett bevis på att de som sätter märkning och stiftar regler och lagar inte verkar ha någon förankring hos gemene man, vilket i detta fall är småbarnsföräldrarna som har en helt annan syn på saker och ting.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Den är alldeles för snedvriden, har sett "barnspel" (enligt mig) få åldern 15+, vilket är samma markering som för "nakenhet, våld, osv".


signatur

| PC | Xbox One | PS5 | Oculus Quest 1 & 2 |

Medlem

Problemet är ju uppenbarligen i den här hörnan, inte spelen i sig. Jag har ingen anledning att bry mig om vilken märkning spel har, men hade jag haft barn så hade jag tveklöst kollat upp det. Problemet är väl att det är populärare att kritisera företagen snarare än föräldrarna.

Medlem

Föräldrar som spelar kollar nog mer på vilken PEGI märkning spel har än föräldrar som inte spelar.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Jag undrar lite vad barnen på bilden spelar för spel där man ska hålla kontrollen på det sättet.

Medlem

Ålderskategorien spelar mindre roll än det egna omdömet. Men så spelar både jag och hustru en hel del spel och vet vad vi talar om.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Problemet är inte att stifta fler lagar och varningstexter utan att få föräldrarna förstå att åldersgränserna finns där av en anledning. Föräldrarna måste ta reda på hur spelen egentligen är för om dem inte förstår mediumet hur ska dem då kunna ta rätt beslut.

Historien bevisar att långa diskussioner här i forumet inte leder till något så korta svar får duga, sen lämnar jag tråden för vinden.

Ja det finns markanta skillnader mellan de två medierna emellan, både på likhet och olikheter, och alla minst lika viktiga. Och Ja åldersmärkningar och bättre program för ålderskontroll via digitala plattformar är en realistisk framtidsbild. Och Nej det fungerar inte att lägga allt ansvar på gemene man sett från mediets spektrum. (min då 11 år gamla bror köpte (Vice City) över disk hos Game).

Bryr sig inte om 18+ märkta spel men för 18+ märkta filmer, hycklare.

Red: GTA Vice City, inte San Andreas.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Det är väl ganska enkelt..
Film med 18+ innehåller kuk och fitta.
Spel med 18+ innehåller en hög med knark i bakgrunden till en cutscene.

Skulle dessa märkningar ens bli relevanta bör de nog följa ett gemensamt spår.


signatur

It's Nice To Be Important, But It's More Important To Be Nice

Medlem
Skrivet av Poison:

Det är väl ganska enkelt..
Film med 18+ innehåller kuk och fitta.
Spel med 18+ innehåller en hög med knark i bakgrunden till en cutscene.

Skulle dessa märkningar ens bli relevanta bör de nog följa ett gemensamt spår.

mhm, ganska länge nu som vi har förstått att folk, med folk menar jag minoriteten av folk men som skriker högst och mest, "accepterar" våld och etc, men naket då jävlar blir det "WHAT ABOUT THE KIDS?!?!"

Medlem

Jag tillåter Halo men inte exempelvis cs/cod, min grabb är 12. När han är 14-15 får han nog spela det mesta.

Medlem

Klart jag bryr mig om åldersmärkningen, i alla fall när det är till mig själv. För vem vill spela nåt spel som det står 3+ på


signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz Mobo: Asus Crosshair V Formula-Z GFX: Zotac GF560Ti 448 Core RAM: 8GB RAM HD: 1 x WD Black 500GB + 1 x WD Green 1TB

Medlem

Behövs det verkligen andra som tänker åt en vad man ska anse är passande för sina barn? Jag har inga problem med att man skjuter, slåss och så vidare i spel min 5åriga son spelar.. dock skulle jag inte tillåta att han spelade säg Shadows of the Damned eller liknande spel.

Nu är ju mina barn så pass små så att vi sitter ju oftast med och spelar tillsammans så man har ju full koll på vad spelen innehåller och om det skulle va att man slår folk så kan man ju förtydliga att det är ett spel man spelar och verkligheten inte ser likadan ut, plus att vafan.. man har ju själv varit liten en gång och sett våldsamma filmer o all möjlig skit, man förstår ju att det inte är "på riktigt" och inte blev man direkt mer våldsam.


signatur
Medlem
Skrivet av Redstar:

Jag tillåter Halo men inte exempelvis cs/cod, min grabb är 12. När han är 14-15 får han nog spela det mesta.

Är det för att det är på sätt och vis mer verkligt eftersom det är vapen baserade på IRL och/eller för att det är rött blod i dom spelen etc? Eller någon annan anledning?

Tror det första riktiga våldsamma spel jag lirade var när jag var ca 12 och det var soldier of fortune, spelade andra spel som kanske var ansedda våldsamma 1-2 år innan det, kan inte säga dock att det känns som att jag blivit negativt påverkad av något av dom spelen eller att det hade en negativ påverkan på mig under den tiden förutom lite verbal gamer rage då och då ^_^

Medlem

"Jag skiter i åldersmärkningen men går bärsärk när spelindustrin förstör vår ungdom med homoerotik i Mass Effect 3"
Folk... >_<

Medlem

Först så struntar de i åldersmärkningen, sen så klagar de på att barn spelar våldsamma spel.

Medlem

Åldersmärkningarna finns ju där av en anledning. Vare sig det är film eller spel så borde föräldrar ta sig en liten stund och fråga butiken eller leta upp produkten på nätet för att få en insikt. Tycker det är hemskt då i många fall barn under 10 spelar spel som CoD:BO.


signatur

Spaceships Are Magic

Medlem

Så länge barnet som spelar inte har något mentalt fel så spelar det ingen roll. Jag spela en massa våldsamma spel när jag var liten, och inte fan trodde jag att det var på riktigt eller blev våldsam för det, jag visste att det bara var datorspel och det gör nog alla andra barn.

Medlem

Inte riktigt akutellt för mig nu mera, men när vi var yngre så var mamma relativt noga med att inte köpa spel med just 18-årsgränser, men är aldrig något vi annars tänkt på. Köpye vi egna spel med 18-årsgränser så brydde hon sig inte direkt, och pappa brydde sig nog inte alls.

Idag är åldersgränser aldrig något jag ser på eller kontrollerar om jag köper ett spel, men om jag skulle se att ett spel är 18-årsgräns som jag ska köpa så är det möjligt att jag skulle fråga varför spelet har 18-årsgräns, mest för att det kan bero på att innehållet i spelet kanske inte intresserar mig helt enkelt. Men har aldrig personligen undvikit att köpa ett spel enbart pga åldersgränsen, den brukar oftast vara helt irrelevant om jag vill spela ett spel eller inte, och ärligt talat så har jag ingen aning om vad spelen jag spelat senaste åren har för åldersgränser. Och jag är ju trots allt 23 i sommar, så jag anser mig nog kunnig nog att kunna avgöra vad jag vill spela.

Intressantare dock att läsa hur folk med egna barn tänker, eller hur folk inom åldersgränserna tänker och resonerar, känns ju mer relevant, även om hela den här debatten oftast känns irrelevant. När jag var liten hade jag ju jämnåriga tjejkompisar som var rädda för Dark Wing Duck medan mitt favoritprogram var Arkiv X. Vi kan sätta upp hur många åldersgränser vi vill, men i slutändan kommer det alltid handla om vad individen tål och är intresserad av, eller inte intresserad av.

Medlem
Skrivet av Spennet:

Jag undrar lite vad barnen på bilden spelar för spel där man ska hålla kontrollen på det sättet.

Man får anta att de blir whopped av den skyhöga svårighetsgraden i Donkey Kong-arkadspelet i Donkey Kong 64. ;P

Medlem

Redan?


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem

så dom bryr sig inte om åldersgränsen på spel men snabba som fan på att klaga så fort nån unge gör nått korkat så har dom "fått det från våldspel" som dom inte borde spelat till å börja med? en stor del säger iaf att dom inte tror våldspel påverkar barn. vilken nog är sant till stor del. förutsatt att ungen inte jar mentala problem sen förut. fast då kan en bok film nyheter eller vad som heslt påverka ungen negativt.

Medlem

Har själv 2 barn, 10 och 5 år gamla och tycker att man som förälder bör känna sina barn och veta vad för spel dom "klarar" av. Ligger kanske en del på hur man är som förälder men båda mina grabbar vet definitivt skillnaden på spel och verklighet även om jag i och för sig inte slänger till dom tex Dead Island. Vissa andra klarar inte av det på samma sätt och då bör väl föräldrarna veta om det eller åtminstone märka om deras barn ändrar beteende.
En lite kul grej angående märkning på spel lite off-topic men ändå. Var inne med äldsta grabben på game för ett tag sedan och gick runt och kollade, hörde att han gick fram och frågade om något spel (jag stod bakom några hyllor och kollad spel under tiden) säljaren svarade att han var ändå för liten för att spela det spelet varpå grabben sa till honom att märkningen är ju bara en rekommendation. Jag tyckte det var ganska kul att se säljarens långa ansikte och av att han inte visste vad han skule svara på det, men samtidigt lite pinsamt då tanken kanske är att vi föräldrar inte ska lära barnen kanske just såna saker. Men kul var et iallafall

Medlem
Skrivet av swordy:

så dom bryr sig inte om åldersgränsen på spel men snabba som fan på att klaga så fort nån unge gör nått korkat så har dom "fått det från våldspel" som dom inte borde spelat till å börja med? en stor del säger iaf att dom inte tror våldspel påverkar barn. vilken nog är sant till stor del. förutsatt att ungen inte jar mentala problem sen förut. fast då kan en bok film nyheter eller vad som heslt påverka ungen negativt.

Är väl aftonbladet och inte föräldrar som klagar när det händer något...

Men pegis märkningar är ju idiotiska... Just nu ligger spel som mass effect i samma kategori som porrfilmer (18+). Hade mass effect varit en film hade den fått en 11års-gräns, eller möjligtvis en 15års-gräns pga att folk är rädda för 2000-talet (homoäktenskap). Tycker det är underbart att se att de flesta föräldrar inte bryr sig om vad märkningen säger och istället använder sunt förnuft.

Att ungar spelar GTA/COD/CS/AC/Halo/etc.... ser jag inget problem i. Tror det är mycket värre för ungar att spela Amnesia, Alan Wake eller liknande spel. I dessa fall så kanske man borde vänta tills ungen är 13-15år gammal.

Medlem

Åldersmärking är gjort av någon som inte är dig själv, därför bryr jag mig inte personligen.

Svårt att säga var jag står när det gäller ålder och spelkonsumption. Rent generellt är jag inte benägen att skylla på ett visst media då det gäller våldsbrott, inspiration osv, utan precis allt som finns på gjorden kan vara inspiration till detta. däremot är det väl så att det känns som om vissa typer av våldsspel är onödigt att låta ett barn spela då barn ofta inte direkt har det bästa konceptet när det gäller nyfikenhet utan empati, eller hur man ska uttrycka sig.

Däremot kan jag säga att jag tycker åldersmärkningar kan vara ganska dumt att stoltsera med eftersom spelet blir tuffare/mer förbjudet desto högre ålder det står på boxen i vissa kretsar. Det som brukar fungera bäst med barn och ungdomar är att avdramatisera ämnet på ett bra sätt. Vilket inte alltid är lätt, men...

Inaktiv

Som sagt, spel med 18+ är ett skämt, men det finns många filmer med en rating för 13 åringar som jag aldrig skulle visa mina barn.

Medlem

Läser jag inläggen här, blir det tydligt att fler än jag inte tar märkningen riktigt på allvar, därför att vi ser att den inte motsvarar de förväntningar vi har. Så länge den inte gör det, kommer icke insatta föräldrar aldrig att kunna använda den på ett vettigt sätt, utan endast de som själva spelar kommer att kunna avgöra vad som är lämpligt eller inte. Som någon skrev, nej man slänger inte till sin 10-åring Dead Island. Min 8-åring spelar mot mig i Civ V, och det har märkningen 12+ enligt PEGI. Nu hittar han kreativt på egna kortspel som han målar kort till och klipper ut, när han inte tjatar på mig att vi ska köpa brädspelet. Han har hittat komplexiteten och variationen när det gäller problemlösning som många ungar idag saknar för att så mycket är strömlinjeformat, och tyvärr är spelmediet inget undantag. Om han får välja mellan Civ och Lego Indiana Jones, väljer han Civ 10/10. Han ställer frågor om vem Washington var, sitter och läser på knackig engelska vad Gandhi har att säga, och förstår att forskning och utveckling av nya saker varit en nödvändig del av människans historia. Han spelar gärna över hela världskartan, eftersom han då, innan han avtäckt den, kan lista ut hur kartan ser ut genom att jämföra med den riktiga. Skulle jag förvägra honom detta för att PEG säger 12+? Nä tack. Då har jag inte ens nämnt vilka diskussioner som kommer upp vid middagsbordet. Summa summarum: PEGI-märkningarna är värdelösa och saknar förtroende så länge de inte skrivs av människor som själva spelar. Med tanke på hur illa de ibland stämmer med spelens innehåll, har jag mycket svårt att tro att det är så.


signatur

// P

Medlem

Lösningen borde ju vara enkel egentligen. Föräldrar borde engagera sig mer i sina barns intressen oavsett vad det är.. dvs även spel. Pegi märkning är väl riktlinjer men föräldrar måste tänka lite själva också.

Medlem

Så länge nakenhet och sex är klassat som farligare för barn än våld och död, så kommer jag som förälder så klart att helt strunta i alla sk ålders-klassificeringar, eftersom dessa uppenbarligen är helt snedvridna för att passa någon sjuk religiös agenda?

Det är inte friskt att anpassa sig till en i grunden sjuk värld...

12
Skriv svar