De flesta föräldrar bryr sig inte om åldersmärkningar

Medlem

Jag är iofs inte förälder, men så länge NHL-spelen har en 16-årsmärkning kommer jag aldrig att kunna ta någon sorts märkning seriöst. SEXTON ÅR, för att man kan slåss på isen. Jag tycker iofs själv att slagsmålen inte tillför ett jävla skit till spelen och lika gärna kunde plockas bort, men att sätta en 16-årsmärkning för några knytnävsslag är ändå helt absurt.
Rent allmänt så tror jag inte att barn tar någon som helst skada från våldsamma spel, baserat på egna erfarenheter och allmänt sunt förnuft. Det viktigaste tror jag är att de inte spelar spel som är för LÄSKIGA, säg Dead Space, medan CoD inte är något som helst problem ens för en 7-8-åring.

Inaktiv

föräldrarna borde straffas för barnens handlingar, så kommer saker som åldersmärkningar och barnuppfostran att tas på allvar.

Medlem

Jag skulle nog inte gå direkt efter rekommendationerna. Om jag får ett barn som är hockeyintresserad så kommer jag självklart låta barnet spela NHL 20**. Den åldersmärkning på 16 år är ju inte så.. smart om man säger så. Det är ju liksom hockey. Sen så lär jag ju kolla igenom vad spelen innehåller innan barnen får spela det. Hård men rättvis

Medlem

Det är en riktlinje, men föräldrar väljer ju själv.
Säg att jag har en 15 årig son, vem är ni till att döma om jag och han tycker det är okej för han att spela ett 18+ spel. Så trött på moraltanter, sköt er själva )(#&/((¤!!!!!!
Jag uppfostrar, vårdar, oroar, köper, älskar och ger ja allt för mitt barn, jag känner nog mitt barn bättre och kan säga vad han ska och inte ska bättre än någon annan. Därför ska allt sånt vara rekommendationer så att jag kan rekommendera ett "pang pang" spel till mina barn om jag så vill

Medlem
Skrivet av Qvisten:

Det är en riktlinje, men föräldrar väljer ju själv.
Säg att jag har en 15 årig son, vem är ni till att döma om jag och han tycker det är okej för han att spela ett 18+ spel. Så trött på moraltanter, sköt er själva )(#&/((¤!!!!!!
Jag uppfostrar, vårdar, oroar, köper, älskar och ger ja allt för mitt barn, jag känner nog mitt barn bättre och kan säga vad han ska och inte ska bättre än någon annan. Därför ska allt sånt vara rekommendationer så att jag kan rekommendera ett "pang pang" spel till mina barn om jag så vill

Som jag skrev i denna tråden :

Skrivet av conthox:

Jag hajjar inte riktigt vad all diskussion är om.

Alltså, det är ju märkningen av spel/film som skall "förvarna" om innehållet.

Om man inte tycker om våld, se inte filmer med våld i. Samma sak med spel, tycker man inte om svordomar eller våld, spela inte spelen med sådant i. Tycker man inte om spel med sexistiskt innehåll, spela inte sådana spel. Svårare än så borde det inte vara.

Sedan är det föräldrarnas sak att se till att barnen inte spelar spel som inte passar dom. Vilka spel som inte passar dom, ja, det är också upp till föräldrarna. Det är dom som har yttersta ansvaret.

Om man hela tiden skall förbjuda saker som det finns personer som tycker illa om/tar illa vid sig av, då får man snart förbjuda det mesta då det alltid kommer finnas någon som tar illa vid. Hur skulle det se ut? Eller skall man ka en kommité som avgör vad som är tillräckligt stötande för att förbjudas? Vilka skulle ingå i den kommitén?

Nej, låt utvecklare göra det spel som de vill göra. Sätt sedan märkning på spelen som talar om vad det är för spel. Då kan var och en avgöra vilka spel som han/hon vill spela och hålla sig borta från sådana spel som han/hon kan bli stött av. Simple as that.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av Qvisten:

Det är en riktlinje, men föräldrar väljer ju själv.
Säg att jag har en 15 årig son, vem är ni till att döma om jag och han tycker det är okej för han att spela ett 18+ spel. Så trött på moraltanter, sköt er själva )(#&/((¤!!!!!!
Jag uppfostrar, vårdar, oroar, köper, älskar och ger ja allt för mitt barn, jag känner nog mitt barn bättre och kan säga vad han ska och inte ska bättre än någon annan. Därför ska allt sånt vara rekommendationer så att jag kan rekommendera ett "pang pang" spel till mina barn om jag så vill

Som jag skrev i denna tråden :

Skrivet av conthox:

Jag hajjar inte riktigt vad all diskussion är om.

Alltså, det är ju märkningen av spel/film som skall "förvarna" om innehållet.

Om man inte tycker om våld, se inte filmer med våld i. Samma sak med spel, tycker man inte om svordomar eller våld, spela inte spelen med sådant i. Tycker man inte om spel med sexistiskt innehåll, spela inte sådana spel. Svårare än så borde det inte vara.

Sedan är det föräldrarnas sak att se till att barnen inte spelar spel som inte passar dom. Vilka spel som inte passar dom, ja, det är också upp till föräldrarna. Det är dom som har yttersta ansvaret.

Om man hela tiden skall förbjuda saker som det finns personer som tycker illa om/tar illa vid sig av, då får man snart förbjuda det mesta då det alltid kommer finnas någon som tar illa vid. Hur skulle det se ut? Eller skall man ka en kommité som avgör vad som är tillräckligt stötande för att förbjudas? Vilka skulle ingå i den kommitén?

Nej, låt utvecklare göra det spel som de vill göra. Sätt sedan märkning på spelen som talar om vad det är för spel. Då kan var och en avgöra vilka spel som han/hon vill spela och hålla sig borta från sådana spel som han/hon kan bli stött av. Simple as that.

Helt rätt

Medlem

då ska dom fan inte klaga på att spelen är våldsamma om dom inte kollar efter det

Medlem

Många av dagens föräldrar minns sin egen barndom och de spelade själv..o tog inte skada. Barn är inte så förbannad dumma att de inte kan skilja på fiktion och verklighet.

Medlem

Förälder: "Förstår du att spel inte är på riktigt och du kan inte göra något av det där?"
Barn: "Jo, det är väl klart?"
Förälder: "Bra, här har du ett som heter 'Painkiller' ha så skoj"

Har du inte lyckats klargöra det kort efteråt om barnet säger nått annat så har du misslyckats som förälder.

Medlem

håller helt och hållet med kantarell. jag är inte heller en förälder men jag är 100% säker på att barn inte tar skada av spel med våld i. (detta beror även på spelar iofs.) Jag själv är en YTTERST känslig person, men har aldrig tyckt att COD, BF3 och liknande är på någotvis råa.
COD MW1= PEGI 16
NHL 12= PEGI 16. Alltså båda klassas lika "skadliga". Men en förälder låter garanterat sitt barn börja spela NHL före COD. Detta är ju sjukt. Om båda klassas lika ska dom hållas lika.

Medlem

Vafalls? Anser de sig kunna göra egna bedömningar?

För två år sen stod jag på Burger King i Malmö och där hade de en TV som visade nån som åkte wakeboard och trixade. Under så rullade en text om att man inte skulle försöka sig på samma trix för han som gjorde dom var proffs. Visa inte filmen då om det är så jävla farligt. Annars tycker jag vi kan sättar varningstexter på allt så vi liksom står där och skakar av rädsla och inte kan ta för oss någonting. Då blir det bra.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem
Skrivet av Paddington:

Vafalls? Anser de sig kunna göra egna bedömningar?

För två år sen stod jag på Burger King i Malmö och där hade de en TV som visade nån som åkte wakeboard och trixade. Under så rullade en text om att man inte skulle försöka sig på samma trix för han som gjorde dom var proffs. Visa inte filmen då om det är så jävla farligt. Annars tycker jag vi kan sättar varningstexter på allt så vi liksom står där och skakar av rädsla och inte kan ta för oss någonting. Då blir det bra.

+1. Mythbusters som man förstår att man inte kan prova hemma innehåller INGA varnings texter överhuvudtaget. (iaf i alla jag sett) Men så en film om skejtare eller liknande innehåller flera meter text. Sjukt.

Medlem
Skrivet av TontteJooi:
Skrivet av Paddington:

Vafalls? Anser de sig kunna göra egna bedömningar?

För två år sen stod jag på Burger King i Malmö och där hade de en TV som visade nån som åkte wakeboard och trixade. Under så rullade en text om att man inte skulle försöka sig på samma trix för han som gjorde dom var proffs. Visa inte filmen då om det är så jävla farligt. Annars tycker jag vi kan sättar varningstexter på allt så vi liksom står där och skakar av rädsla och inte kan ta för oss någonting. Då blir det bra.

+1. Mythbusters som man förstår att man inte kan prova hemma innehåller INGA varnings texter överhuvudtaget. (iaf i alla jag sett) Men så en film om skejtare eller liknande innehåller flera meter text. Sjukt.

"Do not eat the wrapping" - Varningstext på inslaget amerikanskt godis. Har något inte varningstext så är det inte värt att göra/äta !

Medlem

Jag tror helt enkelt märkningarna är för dåliga. De är inte alls i närheten av vad jag skulle säga är "rätt" ålder - 16 år på spel där man dödar folk är ju faktiskt högre än vad det är på film, och det har ju faktiskt utförts studier som visar att spel inte får en att vilja mörda folk utan anledning. Ett spel är antagligen inte en lika bra representation av verkligheten som en film och jag tror därför inte det påverkar lika mycket. 18+ på spel som GTA tycker jag också är konstigt, en film där det skjuts poliser höger och vänster är ju (så vitt jag vet) fortfarande en 15+ film.

Sen är ju också faktumet så att även när det gäller film så brukar föräldrar se mer på hur mogen man är än på åldersgränsen, varken jag eller mina vänner behövde vänta tills vi var 15 för att våra föräldrar skulle låta oss se de filmerna - tror effekten är ännu värre när det gäller spel - främst eftersom att gränserna är så orimligt höga.

Jag inser dock att det kan vara svårt att åldersmärka spel eftersom barn kan vara väldigt olika i hur snabbt de mognar, de vill väl vara lite "failsafe" antar jag. Tycker hursomhelst det bästa vore om föräldrar visade ett intresse och själva avgjorde vad som är rätt för deras barn. 18+-taggen tycker jag de kan spara till spel med faktiska sexscener eller "sjukt" innehåll. För att jämföra med film igen så har ju t.ex Titanic en nakenscen, den är från 11 år. The Witcher 2 har 17/18 för att man får se lite tuttar - som dessutom är i cutscenes - så det är precis som att se på film och jag förstår inte skillnaden.

Medlem
Skrivet av TontteJooi:
Skrivet av Paddington:

Vafalls? Anser de sig kunna göra egna bedömningar?

För två år sen stod jag på Burger King i Malmö och där hade de en TV som visade nån som åkte wakeboard och trixade. Under så rullade en text om att man inte skulle försöka sig på samma trix för han som gjorde dom var proffs. Visa inte filmen då om det är så jävla farligt. Annars tycker jag vi kan sättar varningstexter på allt så vi liksom står där och skakar av rädsla och inte kan ta för oss någonting. Då blir det bra.

+1. Mythbusters som man förstår att man inte kan prova hemma innehåller INGA varnings texter överhuvudtaget. (iaf i alla jag sett) Men så en film om skejtare eller liknande innehåller flera meter text. Sjukt.

Hört flertal gånger att dom har sagt att man inte ska försöka återskapa det dom gör i Mythbuster, sen även (på Discovery channel) så har/hade dom en text innan programmet som det stod att man inte skulle återskapa något från programmet för det var gjort av experter.
Likaså om man kollar på BBC så har dom jämt varnings texter innan sina program men det är ju för dom har en annan lag där dom kan stämma ungefär som i USA.

Själv så är jag 15 (snart 16), jag och min kompisar satt och spela max payne kolla på skräckfilmer som dom flesta skulle tycka var äckligt men vi älska sånt. Har alltid älskat skräck sitter och skrattar ibland åt det för att det är absurd men skulle aldrig komma med iden att göra det mot någon annan.

Medlem
Skrivet av Kantarell:

Jag är iofs inte förälder, men så länge NHL-spelen har en 16-årsmärkning kommer jag aldrig att kunna ta någon sorts märkning seriöst. SEXTON ÅR, för att man kan slåss på isen. Jag tycker iofs själv att slagsmålen inte tillför ett jävla skit till spelen och lika gärna kunde plockas bort, men att sätta en 16-årsmärkning för några knytnävsslag är ändå helt absurt.
Rent allmänt så tror jag inte att barn tar någon som helst skada från våldsamma spel, baserat på egna erfarenheter och allmänt sunt förnuft. Det viktigaste tror jag är att de inte spelar spel som är för LÄSKIGA, säg Dead Space, medan CoD inte är något som helst problem ens för en 7-8-åring.

Håller tveklöst med dig ang NHL. Detsamma när det gäller skrämmande/skräckbetonade spel. Däremot tycker jag att det finns scener i t ex Black Ops som jag håller mina barn ifrån. De har inte förmåga att hantera eller förstå varför rollfigurerna agerar som de gör och det tillför dem inget att se en avrättning med kniv på nära håll. Jag tror att det bara skapar frågor som jag inte har rätt att lägga på dem. För att återknyta till den spelvåldsdebatt som rasade för ett tag sedan, så tror jag dock inte att barnen skulle bli mer aggressiva av det. Men, som sagt, de ska inte behöva brottas med frågorna det skapar när de inte är äldre.

Men, att vi båda spelar, och ändå tycker olika, visar hur lurig frågan är...


signatur

// P

Inaktiv
Skrivet av Svenpa:
Skrivet av TontteJooi:
Skrivet av Paddington:

Vafalls? Anser de sig kunna göra egna bedömningar?

För två år sen stod jag på Burger King i Malmö och där hade de en TV som visade nån som åkte wakeboard och trixade. Under så rullade en text om att man inte skulle försöka sig på samma trix för han som gjorde dom var proffs. Visa inte filmen då om det är så jävla farligt. Annars tycker jag vi kan sättar varningstexter på allt så vi liksom står där och skakar av rädsla och inte kan ta för oss någonting. Då blir det bra.

+1. Mythbusters som man förstår att man inte kan prova hemma innehåller INGA varnings texter överhuvudtaget. (iaf i alla jag sett) Men så en film om skejtare eller liknande innehåller flera meter text. Sjukt.

"Do not eat the wrapping" - Varningstext på inslaget amerikanskt godis. Har något inte varningstext så är det inte värt att göra/äta !

ah.. men annars kommer någon äta 500 godispapper och stämma företaget på flera miljoner dollar..

Medlem

Fast så länge åldersmärkningen ändå indirekt säger något om vad spelet innehåller och kan hjälpa föräldern till ett beslut, så fyller den ju ändå en funktion även om man inte håller med om åldersgränserna. Tvivlar på att särskilt många föräldrar håller stenhårt bokstavligt på 18+ märkningen t.ex, men de kan ju ändå ta ett beslut att spelet är lämpligt till sin 15-åring men inte sin 12-åring.

12
Skriv svar