Titan Quest-skaparnas nya spel kickstartas

Robot
Titan Quest-skaparnas nya spel kickstartas

Utvecklarna av Titan Quest fick aldrig göra en uppföljare. Besvikna startade de en egen studio för att göra ett action-rpg med nytänkande. Nu söker de hjälp att finansiera sitt spel genom Kickstarter.

#nyhetstips, #crate-entertainment, #titan-quest, #iron-lore


Medlem
Titan Quest-skaparnas nya spel kickstartas

Ett sånt här spel till? Först tänkte jag klaga, sen kom jag på att konkurrens nog är ganska bra för utvecklingen av genren och för oss konsumenter.

Medlem

Börjar gå inflation i såna här Kickstarter-projekt. Undrar när det vänder och folk börjar tröttna på dom.

Medlem
Skrivet av Loxus:

Börjar gå inflation i såna här Kickstarter-projekt. Undrar när det vänder och folk börjar tröttna på dom.

Det är väl en positiv sak att så många vågar satsa på det? Jag ser detta som något av det bästa som hänt spel industrin på evigheter. Många spel som fansen velat ha men de stora företagen inte tyckt var lönt att satsa på kommer att få sin chans. Kanske vi får se fler små företag istället för stora onda a'la EA/Activision nu

Edit: Kanske vi slipper ursäkten till att ett spel blir gjort är "det spelet kommer aldrig sälja mer än en halv miljon exemplar så vi vill inte satsa på den" i fortsättningen. Jag ser hellre många små företag än ett par stora


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Inaktiv

Det här spelet är redan långt utvecklat och har färdig motor/designverktyg, så finansieringen de vill ha är för att kunna anställa ett par till och finpolera mer och göra klart det snabbare. Som det är nu så är de många som bara jobbar kvällstid på spelet och har ett annat dagjobb inom spelbranchen.

Det är bara att kolla på gameplay-videon FZ la upp.

Medlem
Skrivet av Loxus:

Börjar gå inflation i såna här Kickstarter-projekt. Undrar när det vänder och folk börjar tröttna på dom.

Tror snarare att folk tröttnat på hur de stora bolagen behandlar inte bara sin kunder utan även sina utvecklare. Jag gillar detta skarpt och skulle inte ha något emot ifall detta blev det nya sättet att utveckla spel på (fansen står för budgeten inte de stora utgivarna).

Än så länge har alla stora projekt klarat av sina mål, alldeles nyligen blev Wasteland 2 det tredje stora projektet på Kickstarter, nästa projekt kommer bli Banner Saga som slutar om tre dagar. Efter det har vi Shadowun (som även detta nått sitt mål) och efter det Larry som även det ser ut att klara målet.

Kollar man videon på projektets sida så ser man att de kommit en bra bit, de visar upp spelet och redan har de fått en hel del pengar så jag tror att detta kan komma att bli ytterligare ett Kickstarter projekt som når sitt mål. Helt klart i min smak men tyvärr har jag nog inte pengar till att bidra till det.

Medlem

Tänk igenom vad jag skrev och fundera på vad jag menar, sen kan ni svara igen

Medlem

PC-exklusivt?
Sign me the hell up!

Medlem
Skrivet av Loxus:

Tänk igenom vad jag skrev och fundera på vad jag menar, sen kan ni svara igen

Jag förstår vad du menar, dock tror jag du har fel, jag tror inte folk kommer tröttna på dom. Som sagt, jag tror folk däremot tröttnat på spel som är som alla andra, se bara på MW 3 som säljer sämre än Black Ops. Det är nog bara en tidsfråga innan CoD serien går samma väg som Tony Hawk och GH spelen gjorde innan. Kickstarter innebär spel utvecklade av utvecklaren utan någon som helst inblandning från en utgivare och detta är nog drömmen för många utvecklare, att ha fria händer och slippa bry sig om spelet säljer ex antal kopior.

Kickstarter är inte nytt, det har funnits ett bra tag men det är först nu som folk börjar få upp ögonen för det.

Medlem
Skrivet av Loxus:

Börjar gå inflation i såna här Kickstarter-projekt. Undrar när det vänder och folk börjar tröttna på dom.

Det är väl det bästa som skett inom spelbranschen, nu slipper vi giriga publicister som sitter och bestämmer över hur spelen skall utvecklas. Spelen ska idag vara så enkla som möjligt så att det tilltalar alla. Dom gamla goda spelen som hade lite djup bakom sig har ju försvunnit tack vara alla giriga publiceringsbolag så som tex. EA...

Hoppas starkt på att denna trend tar knäcken på storbolagen som bar förstör dagens spel. Se på Battlefield 3 tex...

Medlem

Vad är kickstarter?

Medlem

Som många har sagt tror jag att det är väldigt svårt att tävla i den har genren. Spelar ingen riktig roll när du kommer ut så länge som det är efter Diablo 3, folk kommer spela det spelet i år (speciellt om Blizzard är duktiga med extra content).

Men vi får se? Är det unikt nog att stå upp? Jag vette fan. Kanske. Jag är också nyfiken på vad som kommer hända med Kickstarter, jag tycker det är en fantastisk grej men någonstans känns det ju som att det måste ta stop?

Inaktiv
Skrivet av eine_petule:

Vad är kickstarter?

Det man startar gamla moppar med.

Skrivet av Loxus:

Börjar gå inflation i såna här Kickstarter-projekt. Undrar när det vänder och folk börjar tröttna på dom.

Jag ser det inte som ett problem, jag ser det som ett nytt sätt att finansiera sina spel på. Utvecklarna får mer frihet, du får ett spel och utgivarna har mindre att säga till om. Jag ser bara winwin med Kickstarter.

Bara för att många börjar använda sig av Kickstarter är det väl inget negativt?

Medlem

Diablo 3 hur kul kan det vara egentligen? Klick klick, loot loot... -_- Gäsp... Samma sak, om och om igen... Fattar inte grejen med spelet faktiskt.

Skrivet av Cliffie:

Som många har sagt tror jag att det är väldigt svårt att tävla i den har genren. Spelar ingen riktig roll när du kommer ut så länge som det är efter Diablo 3, folk kommer spela det spelet i år (speciellt om Blizzard är duktiga med extra content).

Men vi får se? Är det unikt nog att stå upp? Jag vette fan. Kanske. Jag är också nyfiken på vad som kommer hända med Kickstarter, jag tycker det är en fantastisk grej men någonstans känns det ju som att det måste ta stop?

Medlem
Skrivet av Cliffie:

jag tycker det är en fantastisk grej men någonstans känns det ju som att det måste ta stop?

Det enda stopp jag kan se är om folk inte längre har några pengar för suget verkar då inte ha svalnat om man läser folks kommentarer. Personligen lägger jag mycket hellre mina pengar på en utvecklare jag har förtroende för än på en utgivare som skiter blankt i sina anställda och sina kunder. Nej jag tror inte det här är en fluga, jag tror att detta på sikt kan bli ett stort hot mot dagens "giriga" utgivare och det är ta mig tusan på tiden att något börjar ske som får dessa att förstå att de är ingenting utan sina fans/kunder.

Medlem

Tycker omgivningen verkar lite tråkig men jag gillade verkligen Titan Quest så håller tummarna

Finfint med många rpgs, synd bara att dom kommer så nära varandra, hade varit nice om några hade kommit ut för nåt/några år sen

Medlem

Verkar pretty nice. Gillar att de redan har jobbat jättemycket med spelet, det gör en mer villig att faktiskt donera pengar.

Kickstarter behöver aldrig ta slut. Vill ni inte donera så är det ju ingen som tvingar er.

Medlem

Känns nästan bättre än D3 i videon, iaf vibben jag fick. Det låter riktigt intressant Kommer spela D3 och antagligen uppskatta det väldigt mycket, men efter att spelat betan rätt genomgående och varit med länge så... mjeh. Det är något som är ... off. Hoppas på slutprodukten blir bättre. Annars får man väl sätta vantarna på detta

Medlem
Skrivet av Gabe:

Ett sånt här spel till? Först tänkte jag klaga, sen kom jag på att konkurrens nog är ganska bra för utvecklingen av genren och för oss konsumenter.

Sant, dock har dessa utvecklad spelet i evigheter på deras fritid Jag ser grymt mkt fram emot detta spel faktiskt. I mina ögon bättre än D3

Moderator | Testpilot
Skrivet av Oddjob:

Tycker omgivningen verkar lite tråkig men jag gillade verkligen Titan Quest så håller tummarna

Finfint med många rpgs, synd bara att dom kommer så nära varandra, hade varit nice om några hade kommit ut för nåt/några år sen

Grim Damn kommer garanterat inte komma ut detta året så ingen fara.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av Oddjob:

Tycker omgivningen verkar lite tråkig men jag gillade verkligen Titan Quest så håller tummarna

Finfint med många rpgs, synd bara att dom kommer så nära varandra, hade varit nice om några hade kommit ut för nåt/några år sen

Grim Damn kommer garanterat inte komma ut detta året så ingen fara.

Antar att Oddjob menar de spel som kommer nästa år, som Banner Saga och Wasteland 2 och nu detta.

Medlem

Jag undrade precis när detta skulle komma upp som en nyhet. Har följt spelet nästintill ett år nu, och det ser definitivt lovande ut!

Medlem

kul. Har bara spelat första Titan Quest men det var rätt bra. Ska ta och spela expansionen någon dag.

Inaktiv
Skrivet av Loxus:

Börjar gå inflation i såna här Kickstarter-projekt. Undrar när det vänder och folk börjar tröttna på dom.

Inflation? Tycker jag inte alls. Enligt mig så är kickstarterprojekten det bästa som har hänt spelbranschen på väldigt länge. Inga korkade utgivare som styr och ställer utvecklingen och utvecklarna får köra på sin egen grej, efter sina egna riktlinjer och du som backer får en större insyn i utvecklingen av spelet samt blir mer delaktig och får komma med feedback till utvecklarna.

På vilket sätt skulle det vara dåligt eller "tröttsamt"?

Medlem

Hade varit häftigare om de hade fått göra ett Titan Quest 2.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Moderator | Testpilot
Skrivet av raefzm88:

kul. Har bara spelat första Titan Quest men det var rätt bra. Ska ta och spela expansionen någon dag.

Rekomenderar då att dra ett lan och ladda hem "Lilith mod" med eventuell "Class changer" som ja.. Gör precis som det låter. Kan också ändra svårigetsgrad så det passar dig. Antingen väldigt lätt eller OTROLIGT JÄVLA JOBBIGT OCH KUL <3<33<3


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Castor.T:

Hade varit häftigare om de hade fått göra ett Titan Quest 2.

Har för mig att det är THQ som äger den IP (än så länge) så det kan vi nog glömma.

Medlem
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av Oddjob:

Tycker omgivningen verkar lite tråkig men jag gillade verkligen Titan Quest så håller tummarna

Finfint med många rpgs, synd bara att dom kommer så nära varandra, hade varit nice om några hade kommit ut för nåt/några år sen

Grim Damn kommer garanterat inte komma ut detta året så ingen fara.

Antar att Oddjob menar de spel som kommer nästa år, som Banner Saga och Wasteland 2 och nu detta.

Mjo, men menade mer att inom loppet av ett år nu ungefär så kommer det enormt många som ser lovande ut medans senaste 6-7 åren har det inte kommit så värst många bra

MrX
Medlem

Mer Diablo liknande spel till folket, me love

12
Skriv svar