Föräldrar stämmer Apple för mikrotransaktioner i appar

Robot
Föräldrar stämmer Apple för mikrotransaktioner i appar

Det är alldeles för lätt för barnen att orsaka stora räkningar snabbt "utan föräldrarnas tillåtelse", menar de.

#apple, #capcom


Medlem
Föräldrar stämmer Apple för mikrotransaktioner i appar

Lösenordet då? Det ger man bara ute sådär till barnen eller?


signatur

| i7 i3770 3.5GHz | Corsair 8GB CL7 | Asus P8P77-V Pro | GTX 670 2GB | Corsair Vertex 4 SSD | Samsung 275T+ 27" 5ms | G19 | G3 | PC-360 |

Medlem

Håller ändå lite med att de är otroligt o lätt... Men när föräldrarna kan stänga av det så vet jag inte riktigt vad jag ska säga

Medlem

Men låt inte ungarna sitta och fippla med era telefoner, så svårt var det att fixa...!

Medlem

@Jozo, tror nog inte ungarna sitter med föräldrarnas telefoner..

Men det är helt sant. Ofta räcker det med ett enda knapptryck så är du vidare. Behövs inga större bekräftelser eller liknande, utan går väldigt snabbt.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Hur vore det om ni idiotföräldrar gav fan i att ge era barn smartphones och surfplattor? Det är NI som har ansvaret för vad ERA barn gör och ingen annan. Bara en sån sak som att dom stämmer Apple och inte Capcom bevisar ju bara hur pantade dessa föräldrar är, men vad kan man förvänta sig av amerikaner?

Inaktiv

Var de inte nån amerikansk familj där barnen köpte upp semester kassan till något facebook spel?

Medlem

Varför envisas folk med att vägra ta ansvar för saker som inte är någon annans fel hur man än vänder och vrider på det?
Jag har själv fått mig en chock när jag öppnat räkningarna och sett hur mycket jag spenderat på ett spel under en månad, men inte fan står jag och försöker skylla på någon annan.
Håll koll på era kortuppgifter m.m. Kort och gott - Börja bete er som vuxna.

Inaktiv

Dels är det vidrigt att föräldrarna inte kan förstå sig på något dom själva köpt (syftar på telefonen då)

Dels är det lika vidrigt av Capcom att ta upp till 1000:- för några "bär" till ett smurf spel...

Medlem
Skrivet av Bojkott:

... men vad kan man förvänta sig av amerikaner?

För detta händer ju säkert bara i Amerika. Sluta kasta skit på Amerikaner. Har sett liknande debatter även i Sverige. Enda anledningen till att Amerikaner målas upp som idioter rakt igenom är för att media skriver fram just Amerikaner mer. Att säga att alla amerikaner är dumma är dummare gjort själv, och säger en hel del om ens helhetsbild.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

MFC
Medlem
Skrivet av Bojkott:

...men vad kan man förvänta sig av amerikaner?

Men vad kan man förvänta sig av svenskar


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Som vanligt blir man helt jävla förundrande över vad det egentligen finns för idioter i världen. Kan en förälder inte lära sitt barn/förklara för det/låsa köpfunktionen/inte låta barnet spela ett ruttet jävla smurfspel så tycker jag att det helt rätt att de ska böta för sin idioti.

Ju större summa desto bättre.

Medlem

Sen är det även oerhört lätt att helt enkelt bara stänga av möjligheten till "in-app purchase" i inställningarna. Då kan barnen ha hur många lösenord som helst utom det till själva föräldralåset och ändå inte kunna köpa ngt.


signatur

Förövrigt tycker jag att ocensurerat ska återföras!

Medlem

Många amerikaner är inte dumma dem är hjärntvättade. Visst finns det folk som kan tänka kritisk i usa men dem börjar bli ovanliga att hitta. Enligt mig är free to play helt gratis annars är det betala för att bli bra........... Har inte hittat ett enda free to play spel som har hållt mig intresserad en längre tid man brukar upptäcka som vanligt betala för att bli bra.


signatur

Visa lite respekt swordfish. Tråd rensad.

Medlem

Företag scammar och folk stämmer apple som för en gångs skull tycks vara tämligen oskyldiga (gör det bara enkelt att ha mikro-transaktioner). Apparna i sig är ju uppenbarligen scams och apple har ju lagt till funktioner för att blocka den typen av betalningar.

Medlem
Skrivet av MFC:
Skrivet av Bojkott:

...men vad kan man förvänta sig av amerikaner?

Men vad kan man förvänta sig av svenskar

Det är stor skillnad på att stämma ett företag för att man själv har begått ett misstag och i stort sätt har gett sitt barn sin plånbok, och att klaga på att det finns brister på App Store som gör det lätt för barn att köpa saker, som numera är åtgärdat då de nu krävs lösenord för att genomföra ett köp.

Medlem

Själv förbrukade jag $700 i Perfect World för drygt två år sen. Det är inte bara Smurf's Village man kan bli ruinerad av Jag försöker nu undvika spel som har en ingame rl cash shop.

Medlem
Skrivet av r3lev4nt:
Skrivet av Bojkott:

... men vad kan man förvänta sig av amerikaner?

För detta händer ju säkert bara i Amerika. Sluta kasta skit på Amerikaner. Har sett liknande debatter även i Sverige. Enda anledningen till att Amerikaner målas upp som idioter rakt igenom är för att media skriver fram just Amerikaner mer. Att säga att alla amerikaner är dumma är dummare gjort själv, och säger en hel del om ens helhetsbild.

Jag må ha dragit alla över en kam, vilket var fel, och självklart finns det idioter även här i Sverige, men jag blir så less på att dom hela tiden ska stämma företag när dom själva begår misstag. Drick kaffe som är för varmt, stäm. Bli fet av skräpmat, stäm. Ge ditt barn en Ipad/Iphone som är knytet till ett kreditkort och som till följd handlar upp alla dina pengar, stäm.

Medlem

Jo det är helt sant. Det beror nog till stor på att möjligheten finns i större utsträckning där.

Det leder ju dock till mycket bra humor för oss svenskar, i form av helknäppa varningstexter. Utan stämnings-galenskapen hade vi aldrig haft den humorn i denna utsträckning! (Ex. skruvmejselpaket jag hittade i butik hos flickvännen i St. Louis: "Do not insert into penis")


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Vet inte varför, men jag kom osökt att tänka på denna

Känns som att vuxna nuförtiden antingen tillåter deras barn att göra alltför mycket, eller tar allt mindre ansvar för vad dom gör, eller både och. Problemet är kanske att många vuxna idag själva är mer barn än vuxna, i alla fall vad gäller ansvarskänsla.

Inaktiv

Detta är första och enda gången jag kan vara på apples sida. Har dom gjort att föräldrar kan stänga av det helaså bör inte stämningen få fortsätta. Då är det ju bara dom som är lata och inte kollar noga vad dom kan göra åt för att förhindra räkningarna. Eller har väl dom ett ansvar för sin unge med och kan säga att det där är strikt förbjudet att det kanske medför deras köraste mobil ryker om dom gör något

Medlem

Dock måste jag säga att jag anser att det är oetiskt att göra det så enkelt att genomföra sådana transaktioner i ett spel riktat till barn. Det finns säkert massor av finstilt om hur man behöver målsmans tillstånd för alla transaktioner, men speltillverkarna vet nog mycket väl att målgruppen är lättpåverkade småbarn med tillgång till mamma och pappas kreditkort.

Medlem

Ge fan i att ge var enda snorunge en iPhone som är kopplad till mamma/pappas kreditkort då... ägg.


signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

KoP
Medlem

Det är ALLTID föräldrarnas ansvar att ha koll på vad deras avkommor sysslar med i deras unga år.

Medlem

Antingen behöver du kreditkort eller ett refill kort. Refill kort är ganska lätta att kontrollera? Och om ungarna har kreditkort nu för tiden då vette fan alltså.

Inaktiv

Är det av eller på som default då?

Bojkott: Att man stämmer Apple i detta fall är troligen då dom styr sina telefoner och OS med järnhand, samt att det är dom som godkänner att man får göra såhär. Sen var det väl inte Capcom som ägde Smurfvillage från början, eller har jag fel?

Givetvis är det långt ifrån alla föräldrar som på riktigt tror att man kan handla med riktiga pengar i ett Smurfspel, och att dessa riktiga pengar snabbt kan bli tusenlappar, det är ju helt sjukt.

Kan själv sätta mig in i hur dom känner sig, själv gamer sedan -86 men har inga kids. Hade jag haft det hade jag givetvis gett dom möjlighet att spela på min telefon, köpt ett spel åt dom för ca 7kr eller vad det nu kostar. Därefter hade dom fått göra som dom vill, jag har aldrig i hela mitt liv, förrän Iphonen kom lirat ett enda spel som kräver riktiga pengar ingame, speciellt inte ett som är så diffust som i Smurfvillage.
Det här ju helt enkelt en scam, tro fan att man som förälder inte läser igenom alla avtal ellr kollar allt möjligt och omöjligt som kan kontrolleras? Tänk själv om varenda skott du pangar iväg i Battlefield 3 kostar pengar på riktigt? Men det stod ju i EULAT och den där OK rutan du bockade i precis när du skulle starta spelet...scam eller ditt fel? Om jag minns rätt är mikrotransaktioner på som default, iaf innan uppdateringen så givetvis ska dom få skit för detta.

Grymt oetiskt är det iaf!

Inaktiv

håll koll på skitungarna istället.

Medlem

För en gångs skull tycker jag en amerikansk stämmning är bra. In app purchases, framförallt av ingame valuta, är ett otyg som ska bekämpas med alla medel.

Medlem

Jag ser inte varför alla säger att det är ens eget fel.

Att göra ett spel för att endast lura små barn på pengar (som i dessa fall) är lika jävla oetiskt som att ge bort alkohol och cigaretter på småskolan och dagis!

Samma argument kan användas, "håll koll på era barn" och "är man dum får man skylla sig själv".

Enligt mig har apple gjort fel som inte ställer krav på vilka målgrupper man får rikta betalspel mot, och speltillverkarna har gjort fel som missbrukat detta hål för att lura småbarn på deras föräldrars pengar.

Inaktiv

Köpte GTA 3 på min Android Telefon när det kom. Än idag så är alla uppgifter sparade och behöver bara i princip trycka på "Köp" så går det igenom.

123
Skriv svar