Folk är falska och äckliga svin innerst inne... eller?

Medlem
Folk är falska och äckliga svin innerst inne... eller?

Kollade precis på Uppdrag Granskning på SVT. Telias kommunikationsdirektör som på slutet flyr från ansvaret och skyller ifrån sig när Janne pressar henne.

Är det inte så att folk som jobbar slänger ifrån sig allt vad etik, moral och personliga värderingar heter och blir, som det så fint heter, "professionella"? Att vara professionell innebär att sälja sig till företaget man arbetar på, sluta vara sig själv och istället ikläda sig rollen som anställd. Som anställd är du en välprogrammerad robot i företagets regi och vet att när du går emot deras "grundläggande värderingar" så får du sparken. Slut på pengar, slut på mat. Du dör.

Hur människor kan stå och försvara Telia Soneras agerande kan bara förklaras av denna filosofi. Privat tycker hon kanske det är hemskt innerst inne, men på jobbet får man inte ha privata värderingar eller moral. Det räcker med att man följer lagen som kan innehålla hur mycket kryphål som helst för att tjäna mer pengar. Detta gör att hon till slut övertalar sig själv att det hon jobbar med faktiskt är helt OK. Vem fan bryr sig om en random östeuropé blir misshandlad för att Telia Sonera förser diktatorerna med utrustning som gör det möjligt att spåra och leta upp oliktänkande?

Fast det är faktiskt inte bara yrken som det här berör. Ta Apple och deras produkter som exempel. I Kina där Apples produkter tillverkas får de fabriksanställda skriva på kontrakt om att de inte får ta självmord. Arbetsförhållandena är vidriga. Detta vet givetvis Apple om, men dom skiter i det. Det viktiga är att deras produkter kan tillverkas så billigt som möjligt för att dom ska tjäna så stora pengar som möjligt. Och Steve Jobs hyllas världen över som en hjälte, trots att har är högst delaktig i många kinesers död och lidande.

Folk känner till detta. Fabrikerna har vid ett flertal tillfällen varit i toppnyheterna. Ändå är det INGEN som bryr sig ett piss om kineserna. Det enda folk bryr sig om är att skaffa den senaste modellen av en Apple-produkt. Det kan till och med vara så sjukt att folk skänker pengar till bistånd av olika slag, och samtidigt köper Apple-produkter. Folk vill nämligen gärna ge sken utåt av att de är präktiga och ordentliga. När man hör nyheten om Apples fabriker kommenterar man "ja det är ju fruktansvärt, stackars dom", och sedan köper man en ny iPad. Precis så vidrigt hycklande är folk. Man gör det som passar sig själv för stunden. Inget annat. Och eftersom alla gör så ses det som helt OK, det är så det mänskliga samhället fungerar rent logiskt.

Men då är frågan: är jobbet skäl nog att sitta och snacka skit, skylla ifrån sig och hyckla till förbannelse, för att sedan till vänner och bekanta säga "jamen det är ju mitt jobb"? Kan man inte ha ett jävla ansvar som människa att stå för det man tror på? Eller är det så att vi alla innerst inne bara bryr sig om oss själva? Självbevarlsedriften. Men varför då ge falskt sken att man är emot diktatur, vidriga fabriksförhållanden osv när man inte gör ett jävla piss för att förhindra det trots att man som konsument har makt att välja mellan olika produkter? Varför är människor så jävla falska?

Bennet har slagit fast att det är han som bestämmer på FZ, och det är hans värderingar, definitioner och moral som alla andra ska följa. Det märktes tydligt i mina trådar där jag som är kritisk till den uppenbara bristen på yttrandefrihet får en storm av människor mot mig som inte gillar att man kritiserar forumets ledare. Kritiserar du ledaren kan du bli bannad. Därför gäller det att hålla sig på god hand med honom, oavsett om man gillar hans regi eller inte.

Sedan kommer hela FZ-redaktionen och spammar gilla-knappen och ger honom ryggdunkar - det är ju han som är deras chef och ser till att de får pengar varje månad.

För så är det ju. Den som äger pengar, sajter och tv är den som äger yttrandefriheten. Är du bara en vanlig människa har du ingen yttrandefrihet utan tvingas förhålla dig i den lilla kub av definitioner som de med makt har skapat åt dig. Rör du dig utanför den kuben och tänker och definierar själv blir du inte accepterad. Du kan till och med bli kallad galen, eller på internetspråk: "troll". Du tänker inte som alla andra, jävla troll!

"Yttrandefriheten" ligger i händerna på ett fåtal toppar, vare sig det gäller spelsajter, politik, tv eller forum.

Medlem
Medlem

Huh.....

/care


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem

Så ser tyvärr verkligheten ut, dumheten, apatin och sociopatin regerar.

Medlem
Skrivet av Kouhei:

Bennet har slagit fast att det är han som bestämmer på FZ, och det är hans värderingar, definitioner och moral som alla andra ska följa. Det märktes tydligt i mina trådar där jag som är kritisk till den uppenbara bristen på yttrandefrihet får en storm av människor mot mig som inte gillar att man kritiserar forumets ledare. Kritiserar du ledaren kan du bli bannad. Därför gäller det att hålla sig på god hand med honom, oavsett om man gillar hans regi eller inte.

Det är FZ:s forum och de är fria att göra vad som helst med innehållet på sidan.

Medlem

Allvarligt talat... Läs igenom yttrandefrihetsgrundlagen en gång innan du gör bort dig. Det är det minsta du kan göra...

Skrivet av Yttrandefrihetsgrundlagen, 4 kap 3 §:

Utgivaren skall ha befogenhet att utöva tillsyn över framställningens offentliggörande och att bestämma över dess innehåll så att ingenting får införas i den mot hans vilja.


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Medlem

En av de "ryggdunkarna" var jag, då jag ansåg att det han sa faktiskt var logiskt.

Jag har kritiserat FZ's crew öppet flera gånger, och de har bara lyssnat, tagit åt sig och förbättrat varje gång. Jag är inte bannad, och jag har aldrig varit på dålig fot med någon i Crew. Feedback uppskattas om den ges på rätt sätt, och den tråd du hänvisar till diskuterade du faktiskt saker som kan definieras som näst intill olagligt..

(T.ex att öppet säga att du vill slå ihjäl folk med mera. Det leder till urspårade trådar och hets i nästan alla fall, speciellt på internet)

Edit: Det kännas faktiskt som att hela diskussionen du startar här bara är en ursäkt för att, återigen, få påpeka hur mycket du ogillar Bennets låsning av din tråd. Eller har jag fel? När du börjar i din paragraf om Bennet i din tråd tar du en rätt tvär vändning i ämne..


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Sådant är dagens individualiserade samhälle, alla skiter i alla. Vem fan bryr sig om den där hemlöse mannen som sover i din port? Troligtvis ingen. Frågan är väl om det är så jävla demokratiskt att en liten elit av överklasstyper kontrollerar stora delar av den "fria" marknaden, näringslivet och medieuppbådet. I en borgerlig diktatur som denna har man bara någon egentlig makt genom ägande. Men sådan är kapitalismen, såväl som liberalismen.

"Bestjäl oss och kalla det nationalekonomi.
Ljug för oss och kalla det ordets frihet.
Förtryck oss och kalla det demokrati."

Medlem

Det hela är mycket enkelt. FZ kan styra vilket innehåll som ska finnas på FZ. Vare sig man gillar det eller ej, finns inget brottsligt med det. Yttrandefriheten ger dig dock möjlighet att själv nå ut med dina budskap på eget initiativ.
Internet är en anarki fylld med diktaturer. Vill du se total yttrandefrihet finns alltid flashback som exempel. Men jag anser inte att FZ gör fel genom att ta bort material man inte vill se på sin hemsida.

*Troll-mode on*
@Hjelmern men din gamla hycklare. Du stödjer kapitalism genom att bara befinna dig här. Utan kapitalism och fri marknad hade vi varken haft internet, tv-spel eller FZ. Gå och läs några propagandaböcker nu. Glöm nu inte:
Stalin = Dum
Lenin = Dum
Fidel Castro = Dum.

Men kan du lägga ner? Det här är en spelsida, du har flashback som andra länkar till där du kan dela med dig av precis vad du vill. Jag personligen är trött på att se trådar om barn, rumpor, pedofiler och allt vad du nu har skapat. Det ger mig så vidriga vibbar att det inte är sant, och när jag går in på FZ vill jag inte ens behöva se något sådant, även om det bara är en rubrik man ser på höger sida.

Steve Jobs var/är för övrigt en hjälte för oss i IT-världen.


signatur

Out of everything I've lost, I miss my mind the most!

Medlem
Skrivet av TheShadyShader:

Men kan du lägga ner? Det här är en spelsida, du har flashback som andra länkar till där du kan dela med dig av precis vad du vill. Jag personligen är trött på att se trådar om barn, rumpor, pedofiler och allt vad du nu har skapat. Det ger mig så vidriga vibbar att det inte är sant, och när jag går in på FZ vill jag inte ens behöva se något sådant, även om det bara är en rubrik man ser på höger sida.

Steve Jobs var/är för övrigt en hjälte för oss i IT-världen.

Jag håller med till fullo! Visst är det här allmänt snack, men jag vill ändå inte se en massa trådar om de nämnda tingen på en spelsida...

Medlem

Det är inte alla gånger det är den stora massan som rör sig åt samma håll som har fel och fåtalet som envisas med att gå emot strömmen som har rätt. Jag har svårt att förstå varför du envisas med att ta upp de ämnen du gör på en site som har ett helt annat fokus än dina ämnen. Visst, de som handlade om censur i spel och dylikt var väl på rätt spår men politik och pedofili ? På site'n "FZ - Sveriges största spelsajt" ? Seriöst ?

Det har väl inget med yttrandefrihet att göra. Alla media som publicerar material, av den ena eller andra sorten, väljer det innehåll de vill ha som passar deras inriktning. Dina ämnen skär sig på den här site'n ungefär som att kasta in 30 minuter matlagningsprogram mitt i pågående kommenteringen av en fotbollsmatch. "Yttrandefriheten !", skriker matlagningsentusiasterna, "det är yttrandefrihet i Sverige !".

Vad det gäller Telia och Apple så är det vrålstora företag där en enskild person inte bara kan slänga om rodret och skicka det på ny kurs. Hoppas kan man att de börjar jobba för att få till det bättre för alla parter men att hoppas på att en person, högt uppsatt eller inte, bara kan fixa är nog att hoppas för mycket. Granskning och press från olika håll kan nog hjälpa till med det. Men tid lär det ta.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

Kapitalismen gör de flesta kineser rikare i en hastighet som aldrig tidigare skådats. Företag eftersträvar vinst, de har ingen moral. Det är statens uppgift att skydda sina medborgare med lagstiftning som reglerar och sätter upp ramar för företagandet..

Medlem

Kouhei, jag förstår din frustrationen. Och det är bra att den finns för det tyder på att du har rätt inställning och sunda värderingar. Det viktigaste du kan göra är att själv fortsätta agera på ett sätt som du tycker är rätt och riktigt och inte vika ner dig inför dom som sätter karriär och pengar framför viktiga etiska/moraliska priciper. Det finns mycket orättvisor men för att orka hålla en vettig linje själv under lång tid så kan man inte låta sig reta ihjäl sig på allt som är fel. För det orkar man inte i längden. Agera föredömligt själv och förhoppningsvis kommer andra se det och ta efter.

Jag vet att det är tungt att se skenheliga personer som tagit sig fram på ett fult sätt och sedan när de väl sitter på tronen börjar slå på stora etik-trumman eftersom dom ju "mognat" på ett så beundransvärt sätt. För hur ska man hantera sådana? Man kan ju inte härja med dom och fördöma dom hur länge som helst om de nu faktiskt beter sig bättre oavsett om det är uppriktigt eller bara råkar passa deras situation som de tagit sig till på ett fult sätt.

Det är jobbigt att vara vuxen för man måste bete sig som en sådan. Annars finns det ingen räddning alls.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

Hm. Det är Sverige i ett nötskal Kouhei. Jag vet inte hur gammal du är men själv har man levt ett tag i det. Man kan inte dra alla över en kam men man kan säga att de flesta Svenskar söker sig bara efter pengar och bekvämlighet, och de får aldrig nog. När väl Birgitta sitter på sin post vare sig det är Skatteverket, Banken eller telia så är det bara ledighet och löning på huvudet. Det är mer bekvämligt och mindre ansträngt att bara utföra "jobbet" och inte tänka på nya banor.

Sedan måste man försvara lite grann också och påpeka att spela "anställd" är ett sätt som ibland, beroende på jobb är ett måste för att saker ska fungera. Du kan inte vara polis eller något liknande och ständigt ha moraliska och egna funderingar på vad som ska ske. Men däremot kan man vara medveten om detta som anställd vilket många inte är. Allt handlar bara om att försöka lära sig och se vilken person du har att handskas med. Är det en robot så får du vara robot tillbaks, det bästa du kan göra mot robotar är att försöka få ut dom ur deras rutinmässiga sfär och få dom att anstränga sig och tänka till, det gillar dom inte. Tyvärr så är det den filosofien man få har, jag har haft den hela mitt liv, att man får tänka åt andra och pusha andra att trycka ut den information man behöver.

Mycket du pratar om också pekar åt att du inte har så stor arbetslivserfarenhet tyvärr. Du är lite naiv också, du tänker inte in i andras personers situationer om hur dom måste handskas med saker och ting. Men du är på rätt väg, du måste bara lugna dig lite och tänka till några gånger extra innan du uttrycker dig

Medlem

Fy fan Nils det värmer mitt hjärta att få läsa den typ av inlägg som du precis skrev.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem
Skrivet av Fargo:

@Hjelmern men din gamla hycklare. Du stödjer kapitalism genom att bara befinna dig här. Utan kapitalism och fri marknad hade vi varken haft internet, tv-spel eller FZ. Gå och läs några propagandaböcker nu.

Jag förstår verkligen inte varför Internet, tv-spel och FZ bara skulle finnas i en kapitalistisk stat. Till exempel så finns det Internet på Kuba, såväl som i Nordkorea. Tetris i sin grundfrom kom ju till och med från Sovjetunionen. Och nu ska jag med nöje gå och läsa några propagandaböcker.

Skrivet av TheShadyShader:

Steve Jobs var/är för övrigt en hjälte för oss i IT-världen.

Får jag fråga vad Steve Jobs gjorde förutom att driva lågavlönade arbetare till deras död? Det var väl inte direkt så att han satt hemma i garaget och skruvade ihop den första Iphonen eller macintosh-datorn?

Medlem
Skrivet av Paddington:

Fy fan Nils det värmer mitt hjärta att få läsa den typ av inlägg som du precis skrev.

Tack! Ditt inlägg var också mycket bra!

Medlem

Seriöst börja blogga.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Hjelmern:
Skrivet av Fargo:

@Hjelmern men din gamla hycklare. Du stödjer kapitalism genom att bara befinna dig här. Utan kapitalism och fri marknad hade vi varken haft internet, tv-spel eller FZ. Gå och läs några propagandaböcker nu.

Jag förstår verkligen inte varför Internet, tv-spel och FZ bara skulle finnas i en kapitalistisk stat. Till exempel så finns det Internet på Kuba, såväl som i Nordkorea. Tetris i sin grundfrom kom ju till och med från Sovjetunionen. Och nu ska jag med nöje gå och läsa några propagandaböcker.

Skrivet av TheShadyShader:

Steve Jobs var/är för övrigt en hjälte för oss i IT-världen.

Får jag fråga vad Steve Jobs gjorde förutom att driva lågavlönade arbetare till deras död? Det var väl inte direkt så att han satt hemma i garaget och skruvade ihop den första Iphonen eller macintosh-datorn?

Hoppas du trollar...


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Hjelmern:

Jag förstår verkligen inte varför Internet, tv-spel och FZ bara skulle finnas i en kapitalistisk stat. Till exempel så finns det Internet på Kuba, såväl som i Nordkorea. Tetris i sin grundfrom kom ju till och med från Sovjetunionen. Och nu ska jag med nöje gå och läsa några propagandaböcker.

Haha! Du är så jävla go ;). Nej du verkar tydligen inte förstå det. Givetvis är Internet helt fritt, ocensurerat och obegränsat i Nordkorea, Kuba och Kina.
Vet du ens hur Internet uppkom? Det var inte i en källare i Sovjet kan jag meddela dig om. Du kan tacka den härliga imperialistiska och kapitalistiska landet USA. :D. Samma land där man skapade dom första tv-spelen....
Nåja jag ska inte diskutera det vidare.

Medlem
Skrivet av Neatherblade:

Hoppas du trollar...

Och jag hoppas du trollar...

Skrivet av Fargo:

Haha! Du är så jävla go ;). Nej du verkar tydligen inte förstå det. Givetvis är Internet helt fritt, ocensurerat och obegränsat i Nordkorea, Kuba och Kina.
Vet du ens hur Internet uppkom? Det var inte i en källare i Sovjet kan jag meddela dig om. Du kan tacka den härliga imperialistiska och kapitalistiska landet USA. :D. Samma land där man skapade dom första tv-spelen....
Nåja jag ska inte diskutera det vidare.

Nåja, internet i Nordkorea och på Kuba må vara lite reglerat, men kanske till det bättre? Sedan är det ju givetvis så att Kim Il Sung uppfann internet :). Men skämt åsido, var inte Tetris ett av de första tv-spelen?

Medlem

Pong var det första spelet.

Medlem

Aha, då vet man det.

KoP
Medlem
Skrivet av Fargo:

Ping-Pong var det första spelet.

App app.. Spacewar anses av många som det första videospelet.

Och Kouhei.. som någon i tråden sa: Starta en blogg (här på FZ t.ex).

Medlem
Skrivet av KoP:
Skrivet av Fargo:

Ping-Pong var det första spelet.

App app.. Spacewar anses av många som det första videospelet.

Och Kouhei.. som någon i tråden sa: Starta en blogg (här på FZ t.ex).

Pong kom 1972-någonting. Till världens första konsol gjord av atari.
När kom space war?

Nåja, Pong är världskänt för att vara det första "tv-spelet". Spacewars var väl inget tv-spel där man satt med en konsol framför tv'n innan 1972?
Det beror som sagt på hur du definierar tv-spel.

Det första spelet där människor samlades framför tv'n i sitt vardagsrum var Pong.

KoP
Medlem
Skrivet av Fargo:
Skrivet av KoP:
Skrivet av Fargo:

Ping-Pong var det första spelet.

App app.. Spacewar anses av många som det första videospelet.

Och Kouhei.. som någon i tråden sa: Starta en blogg (här på FZ t.ex).

Pong kom 1972-någonting. Till världens första konsol gjord av atari.
När kom space war?

Nåja, Pong är världskänt för att vara det första "tv-spelet". Spacewars var väl inget tv-spel där man satt med en konsol framför tv'n innan 1972?
Det beror som sagt på hur du definierar tv-spel.

Det första spelet där människor samlades framför tv'n i sitt vardagsrum var Pong.

Så sant. Borde sagt Magnavoxen ifrån 1972 som var mer av ett riktigt tv-spel för hemmabruk. Plocka upp senaste numret (som är tillgängligt i sverige) av tidningen Retrogamer på din lokala pressbyrå (om du har en och om dom har tidningen i lager) eller beställ ifrån press stop om du vill läsa mer om denna mystiska maskin.

MFC
Medlem

Alltså.... WTF


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Vi har alla regler att följa, du, jag och FZ, det är en del av livet och något man måste acceptera om man vill vara del av ett samhälle eller ett community. Självfallet ska man kritisera något man anser vara felaktigt och den möjligheten ska man alltid ha, men som många påpekar. Kanske ska man göra det på rätt ställe, där någon "bry" sig på det sätt som är önskvärt för den person och filosofi.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

12
Skriv svar