Starbreeze köper Payday-studion Overkill

Robot
Starbreeze köper Payday-studion Overkill

Är Starbreeze en oberoende studio(dvs inte ägt av ett stort företag)?

OML
Medlem
Skrivet av eddie the eagle:

Är Starbreeze en oberoende studio(dvs inte ägt av ett stort företag)?

Ja det tror jag.

Inaktiv

Om man har aktier i Starbreeze vad händer med dom när två bolag blir ett?

Eddie: "Starbreeze är en av Sveriges största oberoende spelutvecklare. "
Pressmeddelande: http://www.starbreeze.com/media/16270/pressmeddelande_2012-04...

Medlem

Det är ju knappast en oberoende spelutvecklare om det är ett aktiebolag, dom svarar ju för aktieägarna.

Inaktiv

Nej givetvis är det få människor som överhuvudtaget är helt oberoende, även en samarit i en öken är beroende av att blixten inte slå ner i huvudet, men dom är iaf egna och ägs inte av EA, även om dom säkerligen hade massor, om inte allt att säga till om vid tillverkningen av det n ya Syndicate. Men oberoende i den formen att man inte är en del av ett större företag, som Bioware och EA, dom är ju verkligen inte oberoende.

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Det är ju knappast en oberoende spelutvecklare om det är ett aktiebolag, dom svarar ju för aktieägarna.

Nu är inte Starbreeze ett börsnoterat företag, sen avgör styrelsen hur aktier ska behandlas, i styrelsen sitter med stor sannolikhet ägaren och skapare av företaget.

Jag äger 100% av min aktier i mitt företag om jag säljer 51% av dom så är jag inte längre huvudinnehavare. Säljer jag däremot 49% och har kvar 51% så är det mitt ord som gäller.

Medlem
Skrivet av Seggallion:
Skrivet av Kazutoyo:

Det är ju knappast en oberoende spelutvecklare om det är ett aktiebolag, dom svarar ju för aktieägarna.

Nu är inte Starbreeze ett börsnoterat företag, sen avgör styrelsen hur aktier ska behandlas, i styrelsen sitter med stor sannolikhet ägaren och skapare av företaget.

Jag äger 100% av min aktier i mitt företag om jag säljer 51% av dom så är jag inte längre huvudinnehavare. Säljer jag däremot 49% och har kvar 51% så är det mitt ord som gäller.

Segallion, Starbreeze är ett börsnoterat företag och jag äger aktier i det företaget. Undrar vad som händer med aktierna vid förvärvet? Om Starbreeze tar över Overkills aktier borde väl jag bli nöjd med tanke på att Payday gick väl bättre än Syndicate om jag inte är helt ute o simmar?

Medlem

Det finns flera Starbreeze, bland annat Starbreeze AB där Nermark är VD sen har du Starbreeze Studios AB där Nermark sitter i styrelsen. Sen om köpet är bra eller inte vettesjutton, Soliditeten i Starbreeze har ju ökat men resultatet däremot har ju fallit som en sten de senaste åren. Sen är Overkill software (som ägs av S.L.G. Everscreen AB) lite luddigt, de har inte inkommit med ÅR för 2011 så det ser lite småroligt ut, omsättning 3 milj 2010 med 5 anställda. Skön ökning om det nu stämmer med 15milj som i pressmeddelandet.

Skrivet av blohm:

Det finns flera Starbreeze, bland annat Starbreeze AB där Nermark är VD sen har du Starbreeze Studios AB där Nermark sitter i styrelsen. Sen om köpet är bra eller inte vettesjutton, Soliditeten i Starbreeze har ju ökat men resultatet däremot har ju fallit som en sten de senaste åren. Sen är Overkill software (som ägs av S.L.G. Everscreen AB) lite luddigt, de har inte inkommit med ÅR för 2011 så det ser lite småroligt ut, omsättning 3 milj 2010 med 5 anställda. Skön ökning om det nu stämmer med 15milj som i pressmeddelandet.

Att krångla till det med flera olika bolag och namn på studion som egentligen bara är ett varumärke verkar vara praxis i spelbranschen. Det smidiga med aktiebolag är ju att man kan sätta dem i konkurs om de går back, och ägarna behöver inte ta personligt ekonomiskt ansvar för företagets skulder. När Grin gick under förutsätter jag att det enda bolag som sattes i konkurs var det som tog den ekonomiska risken att ha anställda....

Medlem

Fick de beröm för Syndicate? Det måste jag ha missat.

Overkill är verkligen en kompetent spelutvecklare vilket de visat med Payday. Väldigt bra support till sitt spel också med fixar och uppdateringar med jämna mellanrum. Får hoppas att Starbreeze förvaltar det här bra men jag är lite orolig.

1
Skriv svar