Breivik "hade nytta" av Modern Warfare

Flakmonkey
Breivik "hade nytta" av Modern Warfare

Så har då Breivik fått tala om sitt datorspelande och hur det påverkade honom att spela Modern Warfare och World of Warcraft 16 timmar om dagen. Uppenbarligen så hjälpte klickandet och siktandet med musen i Modern Warfare honom när han utförda dåden på Utøya. Givetvis tas det genast upp av Aftonbladet, vilket man för övrigt inte kan beskylla dem för imo, och jag undrar hur reaktionen kommer bli. Kanske kommer det bara viftas bort som en galnings skitsnack eller så kan det ju ge vatten på kvarnen för de som hävdar att datorspelen gör oss alla aggresiva...

Citat:

Leende berättar Breivik att han under ett år spelade det våldsamma fantasi- och strategispelet World of Warcraft samt skjutspelet Modern Warfare 16 timmar varje dag i ett år.
Han pratar mycket om länge om det här året. Åklagaren frågar sedan om han hade stor nytta av det han lärt sig i spelet Modern warfare under terrordådet Utøya.
– Jag hade stor nytta av det, säger Breivik och tillägger att han övade mycket på siktessystem i spelet, vilket han alltså ”hade nytta av på Utøya”

Läs mer på Aftonbladet

#blogg

Medlem
Modern Warfare hjälpte Breivik

"dataspelen" gj AB.

Medlem

Jag hörde ett rykte som sade att numera ska hela värnplikten ske i Modern Warfare istället


signatur

Burn in the light.

Medlem

Det jag reagerade mest på var detta (blev riktigt irriterad)

" spelade det våldsamma fantasi- och strategispelet World of Warcraft "

våldsamma jisses liksom.


signatur

Min Dator Går På StjärnKraft !

Medlem
Skrivet av Sleazarn:

"dataspelen" gj AB.

"Dataspel" är också en korrekt term.

Medlem

World of Warcraft, strategispel ? Nae väl..

Vad gäller dataspel så är det väl, tycker jag, en korrekt/accepterad inkorrekt term. Man spelar tv-spel med en tv och datorspel med en dator. Dataspel skulle ju vara ett spel med data som tema, ungefär som bilspel har något med bilar att göra. (Jag vet att en dator kan kallas en data också men det låter bara fel särskilt när informationen lagrad på den är data.)


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem
Skrivet av Parzec:

World of Warcraft, strategispel ? Nae väl..

Vad gäller dataspel så är det väl, tycker jag, en korrekt/accepterad inkorrekt term. Man spelar tv-spel med en tv och datorspel med en dator. Dataspel skulle ju vara ett spel med data som tema, ungefär som bilspel har något med bilar att göra. (Jag vet att en dator kan kallas en data också men det låter bara fel särskilt när informationen lagrad på den är data.)

Tekniskt sett så är det ju rätt, spel innehåller data, dataspel. Lite långsökt, men det kan funka lika bra.

Det smärtar att man förstod denna galning så väll när han säger att han lärde sig sikta i MW. Vapen-porren i spelen stannar inte vid att korrekt namnge bössorna och tillbehören till nämnda bössor, Det återges hur man korrekt skall se ner för siktet. "Detta ser ju inte realistiskt ut har man fått höra gnäll om från spelare inte ett så fåtal gånger.

Tycker fortfarande att det är viktigt för utvecklare att hålla sig inom den "tecknade" förhållningen till grovt våld. Speciellt inom Fps.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:

Tekniskt sett så är det ju rätt, spel innehåller data, dataspel. Lite långsökt, men det kan funka lika bra.

Tekniskt sett innehåller alla spel data, i en form eller annan. Till och med ett gammalt hederligt monopol innehåller data.
Men det var ju inte det blogginlägget handlade om så jag nöjer med att vara oense (och möjligtvis ha fel) där så det inte blir mer off-topic än vad det är redan


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem
Skrivet av Parzec:
Skrivet av 73mpl4R:

Tekniskt sett så är det ju rätt, spel innehåller data, dataspel. Lite långsökt, men det kan funka lika bra.

Tekniskt sett innehåller alla spel data, i en form eller annan. Till och med ett gammalt hederligt monopol innehåller data.
Men det var ju inte det blogginlägget handlade om så jag nöjer med att vara oense (och möjligtvis ha fel) där så det inte blir mer off-topic än vad det är redan

Ja, vi lämnar det där

On-topic: Mer fel än så kan det nästan inte bli!

AW8
Medlem

Tränade i Call of Duty, ja inte blir det mindre löjligt för varje gång man läser det inte.

Och kom ihåg nu, Aftonbladet är som troll i det här sammanhanget. Mata dem inte!


signatur

PC gamer 'til I die.

Medlem

Tycker det är oerhört oansvarigt av dem att inte gå igenom vilken nytta Breivik hade av mat!

MW3 är lika realistiskt som tomtar på månen, men visst, om man vill hitta orsaker till hans "färdigheter" bör man nog titta på FPS-spelen i sitt rätta sammanhang.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Det måste kännas skönt för trädkramarna att äntligen få svart på vitt att *vålds*spel leder till äkta våld. Det handlar ju inte alls om vilket grundpsyke vi utgår ifrån menar jag.

Sen att det journalistiska underbarnet väljer att beskriva World of Warcraft som ett våldsamt spel... Det må vara en tidsslukare av rang, men ett våldsspel? Gisses...


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Jag läste på text-tv att brevik spelade det "Mycket våldsamma online-spelet World of Warcraft."

Våldsamt?
Wat?

Medlem

Sen är det humor att man kallar Modern warfare "KRIGS-SIMULATOR"!!

Det är samma människor som ropar "varg" nu som kallade Elvis för djävulsdyrkare och ville förbjuda skrattet en gång i tiden. Jag säger som Richard Dawkins, det går att skylla på vad som helst om man vill det. Hitler och Stalin hade båda mustasch, det måste vara därför som de var "onda".


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

1
Skriv svar