Tips på spännande PC-spel?

Medlem
Tips på spännande PC-spel?

Min favoritgenre i spel är nog något i stil med thrillers/skräck-thrillers. Det är svårt att sätta en genre på dem men exempelvis System Shock 2, Clive Barkers Undying, Max Payne, Deus Ex, Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth, Scratches osv. Jag hoppas ni fattar vad jag är ute efter. Och ju mer mysterie desto bättre.

Jag hoppades att någon hade några tips på andra spel i samma stuk. Måste inte vara FPS bara för att jag räknat upp flest sådana. Det var dem som poppade upp i skallen just nu bara. Det behöver inte vara nya spel heller. Grafik är för folk utan fantasi.

Nämn bara inte Silent Hill eller Resident Evil eller andra korkade zombielir. Jag är ute efter något med en intressant story, inte bara hjärndöd survival horror. Spänning, mytologi, mysterier, mörker, konspirationer osv osv...

Några idéer?

Medlem

Har du testat Sherlock Holmes spelen? Jag testade The Awekening eller vad det hette (Cthulhu spelet) och även om jag inte spelade ut det så tyckte jag det var en intressant story som jag gärna skulle vilja ha spelat klart. Man får dock bortse att det ABSOLUT läskigaste i hela spelet är Watsson. Maken till läskigare sak får man leta efter!


signatur

Videomupp

Medlem

Jag förstår precis vad du menar, gillar din smak

Mina bästa förslag är S.T.A.L.K.E.R-serien, Metro 2033, Thief-serien, Planescape Torment och kanske V:tMB


signatur

Imperator

Medlem

Ingen dålig samling av spel du har där, Manqs. Alla spelen i den listan håller absolut toppklass.

Precis som i ovan post, kan jag också rekommendera thief-serien och planescape torment (finns på gog för en ytterst liten peng). Kan även rekommendera little big adventure spelen.

Gillar du mer sci-fi fps i modernare stuk (mellan 1999-2000), kan jag rekommendera star trek elite force I. Riktigt kul spel. Kan uppfattas lite linjärt, men bra mycket bättre än många av dagens shooters iaf. Ett annat alternativ är första unrealspelet som ligger mig varmt om hjärtat <3

Hoppas du hittar något du gillar!


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Stalker är ett helt underbart spel, baserat på de spel du nämt så kommer du nog gilla det skarpt!
Finns ett mod (stalker complete tror jag det heter) som uppdaterar grafiken och städar bort en del buggar och gör spelet allmänt mycket roligare att spela också

Amnesia är ett annat tips om du vågar spela skiten!

max payne-spelen är spelmässigt rätt simpel och linjär skjuta-döda-repetera men storyn är berättad på ett så underbart sätt att det är utan tvekan värt några kvällars spelande!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Alan Wake kanske? Har inte spelat själv, kanske är fel genre.

Medlem

Masssor med bra förslag. Synd bara att jag spelat de flesta. :S
Givetvis har jag alla Stalker-spelen även om 1an är klart bäst. Varför jag inte nämde dem fattar jag inte...
Metro 2003, Thief 1 o 2, Unreal och Vampire the Masquerade: Redemption samt Bloodlines har jag alla redan betat av tyvärr.

Planescape Torment har jag ju till och med men aldrig spelat. Dags att göra det tydligen.
Får kika på Sherlock Holmes och Amnesia också.

Är det verkligen bra story i Star Trek? Jag har intrycket av att generisk sci-fi och high fantasy sällan berättar historier av det mer intressanta slaget. Jag får kika på det också i alla fall för säkerhets skull.
Och missförstå mig inte heller, jag gillar Star Trek, det är bara inget man ser på för de vridna, intelligenta och djupa historierna bara.

Alan Wake kom till Pc för ett tag sen va? Eller är det fortfarande på gång? Nu har jag en liten hög spel att kika på i all fall.

Kommer ni på mer bra spel så fortsätt posta. Om inte annat kanske det är någon annan än jag också hittar något här i tråden. Och alla tips är grymt uppskattade!

Medlem

Alan Wake finns till PC ja, och den storyn drog in mig rejält måste jag säga. Rekomenderas!


signatur

Videomupp

F.E.A.R. / Dead Space


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Dead Space

Han sa "inga korkade zombielir" ;P


signatur

Imperator

Medlem
Skrivet av Manqs:

Masssor med bra förslag.

Är det verkligen bra story i Star Trek? Jag har intrycket av att generisk sci-fi och high fantasy sällan berättar historier av det mer intressanta slaget. Jag får kika på det också i alla fall för säkerhets skull. Och missförstå mig inte heller, jag gillar Star Trek, det är bara inget man ser på för de vridna, intelligenta och djupa historierna bara.

Tycker storyn är helt ok. Spelet känns kanske inte lika fräckt idag som när det släpptes, men rätt kul att spela. Håller med. Ja, prova på

Kom på två till (inte fps) som rekommenderas varmt:
Beyond good and evil (Riktigt bra äventyrsspel)
Neverwinter nights (rpg, stort spel och riktigt djup handling)


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Skrivet av Reize:
Skrivet av walter_iego:

Dead Space

Han sa "inga korkade zombielir" ;P

Jag tycker inte de är korkade, de är ju småmysiga, "lördagszombies"


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Deus EX HR har konspirationer.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Säger bara "Lone Survivor". Gå till http://www.lonesurvivor.co.uk/buy.html Köp det för tio dollar. Älska det. Tacka mig.


signatur

"Now you can see I've taken a hit to my head. It's nothing serious, but I am bleeding badly." -OFP2

1
Skriv svar