Nya Simcity – om vattenledningar & föroreningar

Robot
Nya Simcity – om vattenledningar & föroreningar

Den perfekta Simcity-staden kräver givetvis rikligt med gött vatten åt sina invånare, men vad händer när dina tunga industrier förorenar vattentornet?

#maxis, #simcity


Nya Simcity – om vattenledningar & föroreningar

Fina ansikten

Medlem

Faktiskt väldigt intressant, hoppas det blir lika bra som det börjar nu, fast... Ändå inte alledes för mycket påverkningar av miljö...tjafs, se bara på Socities.. .Fail.

MFC
Medlem

Jag är extremt nyfiken på hur ekonomin i spelet fungerar....


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av totte1015:

Faktiskt väldigt intressant, hoppas det blir lika bra som det börjar nu, fast... Ändå inte alledes för mycket påverkningar av miljö...tjafs, se bara på Socities.. .Fail.

Med tanke på att väldigt mycket idag handlar om att det ska vara miljövänligt osv. så skulle jag bara se det som ett bra element att ha med i spelet? Kan ju inte vara negativt att försöka bygga en grön stad eller?

Inaktiv

Här mina herrar, snackar vi riktiga spel. Inte något som spelas på dumburken med en kontroll med 2-3 knappar.

En seriös agent-baserad simulering av en stad, dvs mikro- istället för makromodeller, som förhoppningsvis om agenterna är tillräckligt många uppvisar ett trovärdigt beteende. Men hur ska de lyckas med prestandan? Tung CPU med 4+ kärnor låter som ett måste.


signatur

Floffe, stolt elitist och besserwisser. Han anser att företaget bör exproprieras då han är oroad över hur man väljer att begränsa yttrandefriheten.

Medlem

Fantastiskt! Det här gillar jag. Det börjar verkligen kännas mer som simulator än spel, till skillnad från vissa andra Sim-spel. Det tror jag att äldre PC-spelare uppskattar, de som var med under en tid när pc-spel varken var enkla att spela eller att ens få igång. Ett kompromisslöst, invecklat, avancerat, utmanande och realistiskt spel som inte gör avkall på något för att passa in. Sådana spel brukar vara rätt belönande när man väl behärskar dem.
Att vettentornet ser ut som något man skulle använt för många många år sedan och att vattnet i det blir brunt kan man ha överseende med. Det blir liksom lite överdrivet med brunt vatten. Riktigt vatten kan ju se ut som vanligt men ändå vara skitigt, menar jag, vore mer realistiskt. Men det blir mer pedagogiskt såhär. Kanske lika bra att kunna se direkt hur vattnets kvalité är istället för att öppna menyer och titta på grafer.

Blev så pepp att jag ska kolla in fler SimCityfilmer nu!

Floffe: Gliring mot konsolspel? "Mina herrar"? Hmmm...Två generaliseringar på samma rad där. Alla konsolspel är inte dumma, och alla som besöker den här sidan är inte herrar. Och är det inte _så_ trist att leva upp till stereotypen av FZ-användaren som gnällig konsologillare (hata är ett så starkt ord...)??

Medlem

En sak som hade varit kul vore om man hade kunnat se värden för olika saker, som kväveutsläpp, övergödsling, koldioxid med mera, och hur de påverkar miljön i spelet. Hade blivit mer avancerat och lärorikt då. Som det är nu så är det ju en anonym generell "förorening" som har samma effekt på allt i spelet. Tänk om olika industrier och trafikslag i spelet gav upphov till olika sorters utsläpp som man fick bekämpa på olika sätt? Kanske få ner CO2 genom att subventionera kollektivtrafiken och sänka biljettpriserna, eller bekämpa övergödslingen genom att besluta om subventioner av ekologiskt odlad mat... Olika industriformer som ger upphov till olika sorters utsläpp är en annan grej som man skulle kunna påverka indirekt genom att förenkla för de branscher man vill gynna (redan i SimCity 2000 fanns denna idé med på ett hörn - hög utbildning gav mer högteknologisk industri som gav mindre utsläpp - men det var fortfarande en sorts anonym "pollution").

Det blir för svårt för att nå en stor publik kanske, jag förstår att det blir trist att spela och kan ta kål på spelglädjen om man krånglar till det alldeles för mycket. Men det Sim City som jag redan kan behärskade jag för många år sedan. Så kanske inte i grundutförandet. Kanske som en expansion, mod eller som ett New Game+ för de som "klarat" spelet och vill ha ett SimCity med ännu fler möjligheter och utmaningar.

Det vore ju kanon om man vill bredda marknaden också. Ett enkelt SimCity för de som är nya till genren, ett ganska avancerat som passar de flesta och så monstervarianten med massor av olika inställningar och saker att ta med i beräkningen. Med tre (eller fler) olika svårighetsgrader så kan det kanske ordnas.

Medlem

Hoppas spelet är realistiskt nog att CO2 påverkar klimatet!

Alltså, att naturen blir friskare och mycket mer motståndskraftig - och producerar mer syre - ju mer det finns. Och att CO2'n följer temperaturen (och inte orsakar den), som i verkligheten.

KoP
Medlem

Man plasserar aldrig industrier, kärnkraftverk och flygplatser nära bostadsområden och liknande i Sim city. Det är sen gammalt.

Separat vattentillförsel till bostäder och industrier.

Medlem

Blir det zombies om vattnet blir förorenat? *hoppas* så man måste bygga barriär runt staden för att contain the virus och sen skicka in en tactical nuke för att purge the virus?


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

Men vattenledningarna då?

Medlem
Skrivet av Banjo:

text.

Jag håller med. Är oerhört intresserad av ekonomin och de mer "avancerade" aspekterna av sim city spelen. Det hade varit riktigt kul om utvecklarna faktiskt hade med en svårare version där man verkligen måste tänka på alla olika delar för att få sin stad att fungera ordentligt.

Minns när man satt och spelade dessa spel, då hade man den här lilla känslan i bakhuvet att "tänk hur kul det hade varit om man kunde bestämma lite mer komplexa saker som vad ens stad ska importera inom just merchandise, eller om man kunde bestämma exakt vad för sorts mat som man vill ge till folket." - Såna mer djupa grejer skulle iaf jag uppskatta

Medlem

"Hitta bästa pris på SimCity 2000 (PC-spel)" - Perfekt tolkning - tack, Prisjakt! (Förbankat att det inte fanns att köpa.)


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

1
Skriv svar