Uppdrag, ljud och föremål i Diablo III

Robot
Uppdrag, ljud och föremål i Diablo III

Blizzards upplåsningssajt har nått mitten, och detta innebar att BlizzCast 17 fick se dagens ljus och bjöd på utvecklarsnack om synnerligen viktiga saker. Förresten, vad tycker du om betan?

#diablo-iii, #blizzard


Medlem
Uppdrag, ljud och föremål i Diablo III

testade det, spelade 2an otroligt mycket de första åren när det var nytt. Diablo 3 är dock inte vidare kul, enligt mig.

Medlem

Som jag skrev i en annan tråd här... Jag tycker att spelet ibland ser fult och gammalt ut. Speciellt inomhusmiljöerna, t.ex. i Tristam. Tycker att hjältarnas rörelser ser stela ut och utseendemässigt ser de lite väl WoWiga ut. Ibland känns Titan Quest till och med fräschare! Sedan förstår jag inte vad de har gjort med skillsträdet. Det är ju helt låst vad jag förstår. Man får inte välja vad man vill satsa på själv, vilket ju är halva grejen i den här typen av spel. Och man kan inte påverka hjältens stats heller. Det som är bra är alla röstdialoger, vilket gör att man blir lite mer intresserad och det känns mer levande. Även själva gameplayet känns bra med förenklat lootande, häftiga fiender, enkla kontroller. Kanske känns det ibland lite väl förenklat. Titan Quest tillät betydligt mer skills samtidigt, det fanns en fiffig funktion för att sortera ens inventory som jag saknar i D3 och man behövde inte "identifiera" föremål. Varför behålla en sån grej liksom? Ah, jag är besviken. Hade hoppats på så mycket mer efter dessa 12 års väntan...

Medlem

Skulle vilja säga att dom har förstört Diablo med detta skitet till trea. Hoppas inte på mig för att jag inte tycker som er.. Jag tycker bara det är för olikt Diablo ett och två.. Jag blev ruskigt besviken..

Jag undrar egentligen vad alla oldschoolgamers som lirat igenom ettan och tvåan ett antal gånger tycker om förändringarna?

Medlem

Har spelat ettan och tvåan. Det var längesen, men jag tycker D3 är helt klart bäst i serien. Det känns såklart inte lika nytt och fräscht som när ettan kom.

Har hittils bara spelat igenom betan med Wizard och Witch Doctor. Än så länge är det 4/5 för mig. Bättre än väntat.

Medlem

Grymt besviken.

Medlem

Öhm... kan man inte välja skills i skill-trädet?

Hur som helst så låter det lovande med secret cow level även i detta spel.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Tybalt:

Öhm... kan man inte välja skills i skill-trädet?

Hur som helst så låter det lovande med secret cow level även i detta spel.

Nej, de verkar låsas upp i ordning automatiskt allt eftersom man levlar upp. Det är möjligt att det blir mer valfrihet när man når högre levlar. Men jag tycker det känns väldigt låst tyvärr...

Medlem

Det är ju runorna som gör attackerna unika, jag tänker inte klaga på skill-trädet förrän jag fått spela fullversion av spelet och kommit ifrån Tristram.

Jag tycker om att det är en aning mer strategiskt än vad tvåan var, plus att eventen man stöter på är en glad överraskning!

Medlem

Samma, fyfan det här var verkligen årtiondets antiklimax. Jag spelade både ettan och tvåan i flera år, jag spelade betan igår i fyra timmar och har ingen större lust att fortsätta. Spelade en genomkörare med tre andra hypade vänner också och man kunde känna besvikelsen i tystnaden som följde Skeleton Kings fall. Det kändes nästan som spiken i kistan för serien för min del.

Jag har verkligen varit laddad till tusen på det här släppet och är helt oförstående till hur de kunnat göra det sämre än föregångarna. Var är variationen? Varför låsa skills när man kunnat hotswitcha i tidigare spel? Skall det vara en feature att i princip vara låst till typ två attack skills? Hur kul blir pvp på då och hur kul blir det vanliga spelet då? Kan säga att jag i princip använde samma spells/skills på första moben jag mötte som på den sista.

Sedan det här med skills, i tvåan kunde man som exempel välja en Amazon och då välja att använda javelin, spear eller båge. Tre TOTALT olika spelstilar, var nästan som tre klasser i en. Man kunde mixa träd och det fanns variation inom träden. Det var kul att planera ens gubbe och göra den unik! Nu får alla till att börja med tillgång till samtliga spells/skills och samtliga runor gratis, sedan består "customization":en av att man klickar i en runa per skill? Jag skulle gärna vilja bli upplyst av någon att det dyker upp något magiskt skillträd efter en vissa level för det här var fan det sämsta systemet jag varit med om.

Enda jag är glad över är all den tid man nu får tillbaka när man slipper spela det här spelet efter release

edit: Vill slänga in en edit här och säga att jag har gjort en helomvändning och blivit övertygad. Jag skyller på okunskap och en konservativ attityd. Efter ett par genomspelningar med olika karaktärer har jag sett ljuset. Det kommer bli ett självklart köp trots allt!

Medlem

Själv mäktigt imponerad och tillfredsställd, trots att det var en kort liten beta.

Edit: Då jag inte orkar skriva om allt så kopierar jag från tråden jag skrev på det officiella forumet. Ni får stå ut med att läsa på engelska.

Citat:

Instead of staying quiet about my experience, I feel that I should contribute with my experience through the Beta as a Monk. Both good and bad, for their reasons, but I'll go into detail to why that is. Not necessarily the game itself either.

Let's start at the very start of it - the character creation system. While the system works, and that it actually works pretty well, I still somewhat miss that style when your characters were lined up beside each other around a campfire, being select-able. Like I said, it's nothing necessary, but simply one of those things that I find would add a very nice feeling coming back to. (This is neither a complaint nor a praise! Just an observation sort of.) I'm going to skip stuff regarding gender-option and such, since there's not much to say about it rather than that's a good thing to have, but like I said, that's obvious.

Loading screen - ...okay let's not be this picky. It's a loading screen. Great work.

Now starting out, I don't have the faintest idea if this is actually how Diablo 3 will start out, but I felt a little bit underwhelmed actually. Not necessarily in a bad way, and perhaps it's because of my age today than when I was playing Diablo 1 or 2 for the first time. Perhaps it's the 3D graphics, perhaps it's the Beta(locatoin and such may differ). I don't know, but like I said, it wasn't necessarily a bad thing, just not anything special either. Working my way to the village was a cakewalk.

Once in the village I must say I'm pleased, very pleased! Sure, it's not a big village, New Tristram, but hell, it's interesting nonetheless. I like that the NPCs speak to each other and/or to you, it adds depth to it, something I felt lacking previously. To be able to enter buildings and actually feel like you were actually indoors was nice too. All in all, every change is a good change for me personally in this aspect. Especially the conversations with the NPCs, as in those you could click on and select dialogues. The voice acting for the female Monk feels a bit corny at times, but sometimes when roaming around dungeons it also feels very spot on for her.

I could go on about this, but I'll end that there. All in all - a good feeling overall. A very good one.

Now to the Combat then and whatnot. At first it was sort of, well, the typical hack and slash. Point, click, hold, bash their faces in. Actually, I could probably do this all along the Beta. I don't know about past King Leoric, but until that I could definitely just skip doing anything but using my Left and Right mouse button to smash my way to glory.

When I was getting a bit tired of doing so, I thought I can't really go picking on Blizzard for that fault, since that's my own choice. While there aren't many skills to unlock, there's enough to have a bit of fun. In the end, when mobs started to group up a bit I started trying to create my own fun. Herd them together, or simply do some "cool" runs. Dash(with the second skill) into a group of mobs, blind them, use the AoE-kick and Triple-hit(that splits in three) combination of autoattacks. Once in a while, I changed to another setup, and tried finding what I found most amusing to slay my enemies with.

This I found highly amusing! Looking back at Diablo 2, sorry for bringing it up, since I hate doing comparisons like that but I sort of have to in this case, I only remember doing precisely that. 1 or 2 skills, then using only them throughout the game. No really fun tactics whatsoever, but everything was pretty much straight forward and basic.

This time I could actually use my skills to have fun with it, and even if it's pretty pointless in matter of numbers and efficiency, I was having great fun with the at the time weak skills of mine. It made me look badass to dash around the hoards of mobs punching their faces in, destroying furniture and whatnot along with it. I liked it!

Now this was only the Monk of course. But to sum it up, it went from underwhelming or decent, to very impressive once I started using what was given to me. While not necessary in terms of successfully killing your enemies(for this difficulty or point), it made the experience a lot more fun for the moment being.

The runes, skill unlocks per level and such is all a very amusing thing to me now that I'm starting to actually use it rather than trying to ignore it.

I'm off to try the other classes as well, but now I'm quite positive to this! Ah yes, worth mentioning. Seeing the sign of Griswold's store was a special memory creeping up on me, as well as entering Adria's old hut.

Well done so far. May 15th couldn't come sooner!

Medlem

Jag tycker betan är riktigt trevlig, även om den inte övertygar fullt ut. Bara att sätta sin tillit till den fullständiga versionen och hoppas på en hel del roliga multiplayertimmar med vännerna. Hittills har Blizzard inte gjort mig besviken, men vem vet...?


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Fan va nice spel! Komplett upplevelse med massa grädde på moset.

Medlem

Blizzard vet EXAKT vad dom gör. Dom ÄR perfektionisterna i spelbranschen!

Jag blev imponerad av betan. Besegrat Skeleton King med min barbar. Nu blir det en Demon hunter eller en Witch Doctor!


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem

Har nu spelat igenom betan två gånger, det är ruggigt bra. När man stänger ner så vill man bara gå tillbaka igen och kötta med en ny klass.

Det verkar som att de som inte gillar trean vill att det ska vara exakt som tvåan, vilket för mig inte är helt lätt att förstå. Det finns massor med sätt att customiza din gubbe på även om de har tagit bort skill points. Ni som klagar -- har ni inte ens spelat spelet eller?

Medlem
Skrivet av mill:

Har nu spelat igenom betan två gånger, det är ruggigt bra. När man stänger ner så vill man bara gå tillbaka igen och kötta med en ny klass.

Det verkar som att de som inte gillar trean vill att det ska vara exakt som tvåan, vilket för mig inte är helt lätt att förstå. Det finns massor med sätt att customiza din gubbe på även om de har tagit bort skill points. Ni som klagar -- har ni inte ens spelat spelet eller?

Ja vi har spelat spelet och precis som du säger har det för lite "Diablokänsla" för mig iallfall.. Hade dom bara lagt ner lite mer energi på att göra det som föregångarna med talent/stats/svårighetsgrad/mindre linjärt ect ect.. Det är helt enkelt för "låst" för att jag skulle fastna för det. Synd!

Medlem

Har bara kört igenom en gång som Barbarian än så länge, men...nja.

Det första som slog mig var hur WoW-likt det är...utseendet på karaktärerna, kanske animationerna framför allt (tror t.ex att Hearthstone animationen var i princip identisk?) vilket ju iofs kanske inte är så konstigt och ingenting dåligt i sig. Det är ju Blizzard trots allt.

Det andra var att det verkar helt omöjligt att dö? Dog inte en enda gång och var aldrig ärligt nervös eller orolig för att dö, inte ens i bossfighter. IMO så krävde D3 inget engagemang alls, ingen som helst skill och man kan i princip lira detta i sömnen, i alla fall som det är nu.

Nu är ju detta en "beta" (tyckte personligen det snarare kändes som ett renodlat demo), men mitt första intryck var att det är ett "WoW Light" eller en mer mindless "hack 'n slash" variant av WoW. Det är skönt på ett sätt, eftersom det inte kräver så mycket, men som de känns nu så verkar det lite trist och färglöst i längden IMO.

Konstigt nog, så gillade jag personligen Torchlight lite bättre, vilket ju är en mer eller mindre Diabolo inspirerad historia, men för mig har TL mer karaktär och charm på nåt sätt. Tror att TL2 kanske kommer tilltala mig mer än D3 med tillägget av coop o.s.v.

Allt detta är naturligtvis min rent subjektiva åsikt och man får inte glömma att det är en beta (eller ett demo, beroende på hur man ser det), men just nu känns det inte som att detta är något för mig...mer som något man lirar medans man snackar i telefon eller nåt man lirar om man verkligen inte har någonting annat att spela.

Känns som att detta är något för die hard Diablo hardcore fansen, d.v.s. de som lirat och investerat mycket tid i ettan och tvåan och kanske vill spela D3 av mer renodlade nostalgiskäl.

Mitt slutgiltiga personliga betyg baserat på en en genomkörning av D3 betan blir mer eller mindre ett "meh". Inte dåligt, men inte heller någonting speciellt IMO.

SE

Medlem
Skrivet av ShavedEwok:

Har bara kört igenom en gång som Barbarian än så länge, men...nja.

Det första som slog mig var hur WoW-likt det är...utseendet på karaktärerna, kanske animationerna framför allt (tror t.ex att Hearthstone animationen var i princip identisk?) vilket ju iofs kanske inte är så konstigt och ingenting dåligt i sig. Det är ju Blizzard trots allt.

Det andra var att det verkar helt omöjligt att dö? Dog inte en enda gång och var aldrig ens riktigt nervös eller orolig för att dö, inte ens i bossfighter. IMO så krävde D3 inget engagemang alls, ingen som helst skill och man kan i princip lira detta i sömnen, i alla fall som det är nu.

Nu är ju detta en "beta" (tyckte personligen det snarare kändes som ett renodlat demo), men mitt första intryck var att det är ett "WoW Light" eller en mer mindless "hack 'n slash" variant av WoW. Det är skönt på ett sätt, eftersom det inte kräver så mycket, men som de känns nu så verkar det lite trist och färglöst i längden IMO.

Konstigt nog, så gillade jag personligen Torchlight lite bättre, vilket ju är en mer eller mindre Diabolo inspirerad historia, men för mig har TL mer karaktär och charm på nåt sätt. Tror att TL2 kanske kommer tilltala mig mer än D3 med tillägget av coop o.s.v.

Allt detta är naturligtvis min rent subjektiva åsikt och man får inte glömma att det är en beta (eller ett demo, beroende på hur man ser det), men just nu känns det inte som att detta är något för mig...mer som något man lirar medans man snackar i telefon eller nåt man lirar om man verkligen inte har någonting annat att spela.

Känns som att detta är något för die hard Diablo hardcore fansen, d.v.s. de som lirat och investerat mycket tid i ettan och tvåan och kanske vill spela D3 av mer renodlade nostalgiskäl.

Mitt slutgiltiga personliga betyg baserat på en en genomkörning av D3 betan blir mer eller mindre ett "meh". Inte dåligt, men inte heller någonting speciellt IMO.

SE

Jag minns aldrig att jag var nervös eller nära på att dö i Diablo 2 heller innan Duriel i Act 2... Detta är liksom Tutorial-biten av en Beta...

Jag lyckades dock dö en gång som Wizard mot ett gäng mobs.

Medlem

Jag lyckades också dö. Laddade aldrig ner hela spelet, så det var stutter deluxe och lite lagg på det (laddar in content på något vis och då stannar spelet), rätt som det var när bilderna började rulla igen var jag död. Men idag fick jag ner hela spelet och nu verkar det flyta fint, på max med min gamla burk, och det är ju lite kul.

Men jag får hålla med om att jag saknar skill tree. Än så länge känns det inte som om det finns så mycket valmöjligheter, men det öppnas väl upp ju längre man kommer. Saknar lite incitament att levla. Men som sagt, jag hoppas det öppnar upp sig.

Medlem
Skrivet av Luciphear:
Skrivet av ShavedEwok:

Har bara kört igenom en gång som Barbarian än så länge, men...nja.

Det första som slog mig var hur WoW-likt det är...utseendet på karaktärerna, kanske animationerna framför allt (tror t.ex att Hearthstone animationen var i princip identisk?) vilket ju iofs kanske inte är så konstigt och ingenting dåligt i sig. Det är ju Blizzard trots allt.

Det andra var att det verkar helt omöjligt att dö? Dog inte en enda gång och var aldrig ens riktigt nervös eller orolig för att dö, inte ens i bossfighter. IMO så krävde D3 inget engagemang alls, ingen som helst skill och man kan i princip lira detta i sömnen, i alla fall som det är nu.

Nu är ju detta en "beta" (tyckte personligen det snarare kändes som ett renodlat demo), men mitt första intryck var att det är ett "WoW Light" eller en mer mindless "hack 'n slash" variant av WoW. Det är skönt på ett sätt, eftersom det inte kräver så mycket, men som de känns nu så verkar det lite trist och färglöst i längden IMO.

Konstigt nog, så gillade jag personligen Torchlight lite bättre, vilket ju är en mer eller mindre Diabolo inspirerad historia, men för mig har TL mer karaktär och charm på nåt sätt. Tror att TL2 kanske kommer tilltala mig mer än D3 med tillägget av coop o.s.v.

Allt detta är naturligtvis min rent subjektiva åsikt och man får inte glömma att det är en beta (eller ett demo, beroende på hur man ser det), men just nu känns det inte som att detta är något för mig...mer som något man lirar medans man snackar i telefon eller nåt man lirar om man verkligen inte har någonting annat att spela.

Känns som att detta är något för die hard Diablo hardcore fansen, d.v.s. de som lirat och investerat mycket tid i ettan och tvåan och kanske vill spela D3 av mer renodlade nostalgiskäl.

Mitt slutgiltiga personliga betyg baserat på en en genomkörning av D3 betan blir mer eller mindre ett "meh". Inte dåligt, men inte heller någonting speciellt IMO.

SE

Jag minns aldrig att jag var nervös eller nära på att dö i Diablo 2 heller innan Duriel i Act 2... Detta är liksom Tutorial-biten av en Beta...

Jag lyckades dock dö en gång som Wizard mot ett gäng mobs.

Jo, denna "easy mode" kanske är specifikt för just betan och jag kan förstå tanken bakom, men det kändes ändå för lätt IMO. Med tanke på att det enda du gör är köttar grejer och dessutom är i nån slags konstant "indestructible" läge, så blir hela upplevelsen rätt trist. Och ja, jag accepterade en companion och jag ägnade mig mycket åt crafting e.t.c., men slutkontentan var ändå att allt kändes mer eller mindre menlöst.

Tråkigt, då detta ju blivit upphajpat till skyarna, men om dom erbjuder nån form av mer engagerande och krävande framtida trial, så ger jag det naturligtvis en andra chans. Dock så är D3 i nuläget inte min kopp te.

SE

Medlem

Helt sjukt att någon röstar ned alla kommentarer som säger att de inte tycker att D3 är bra. Härligt att fler ser att spelet faktiskt är ganska tråkigt.

Medlem

Jag förstår inte hur vissa old school gamer kan säga att spelet är för lätt och gnäller på customization, för det första är det en beta och det finns bara en svårighetsgrad ( i hela spelet kommer det finnas flera svårighetsgrader och perma death) och för det andra runorna till abilities gör dem helt olika från vad dem var utan. Så jag förstår inte hur man kan döma ut ett spel efter 2 timmar. Är man så kortsynt att man inte ser genom skogen?

Peace

Medlem
Skrivet av ShavedEwok:

...

Det andra var att det verkar helt omöjligt att dö? Dog inte en enda gång och var aldrig ärligt nervös eller orolig för att dö, inte ens i bossfighter. IMO så krävde D3 inget engagemang alls, ingen som helst skill och man kan i princip lira detta i sömnen, i alla fall som det är nu.

Nu är ju detta en "beta" (tyckte personligen det snarare kändes som ett renodlat demo), men mitt första intryck var att det är ett "WoW Light" eller en mer mindless "hack 'n slash" variant av WoW. Det är skönt på ett sätt, eftersom det inte kräver så mycket, men som de känns nu så verkar det lite trist och färglöst i längden IMO.

...

Konstigt nog, så gillade jag personligen Torchlight lite bättre, vilket ju är en mer eller mindre Diabolo inspirerad historia, men för mig har TL mer karaktär och charm på nåt sätt. Tror att TL2 kanske kommer tilltala mig mer än D3 med tillägget av coop o.s.v.
...

Har inte heller lyckats döi detta. Enligt Blizzard så har de gjort början lättare än D2, och slutet svårare än D2. Mittemellan ska det vara samma. Får väl se om det stämmer..

Vet inte hur mkt av originalfolket av D1 som gjorde Torchlight, men det är ju inte så konstigt att TL påminner mkt om D1. Spelade nyss igenom TL i väntan på D3, och det var helt ok. Lite kasst slut kanske och lite enformigt, men många bra smådetaljer.

Medlem

Gubben blir ju inte unik förränns de högre levlarna gott folk!
Visst kan jag också tycka det är lite låst och hade föredragit ett skillträd men gubben kommer fortfarande kunna bli unik med tanke på att det finns många olika kombinationer med runor!

Medlem

Tacka vet jag Path of Exile.


signatur

iObject!

Medlem
Skrivet av ShavedEwok:

Det andra var att det verkar helt omöjligt att dö? Dog inte en enda gång och var aldrig ärligt nervös eller orolig för att dö, inte ens i bossfighter.

Dog inte heller när jag körde barbarian, men när jag testade Demon hunter blev jag inklämd bland massa mobs o dog...:P

Medlem

Jag gillar hur folk dömer ut den kommande fullversionen av ett spel, som de endast testat i en mycket begränsad beta ^^
Lite lätt fånigt

Medlem

Jag gillar hur folk hyllar den kommande fullversionen av ett spel, som de endast testat i en mycket begränsad beta ^^
Lite lätt fånigt

Medlem

Jag gillar hur folk dömer ut att folk dömer ut den kommande fullversionen av ett spel, som de endast testat i en mycket begränsad beta ^^
Lite lätt fånigt

Jag gillar hur folk dömer ut att folk hyllar den kommande fullversionen av ett spel, som de endast testat i en mycket begränsad beta ^^
Lite lätt fånigt

Jag gillar hur folk hyllar att folk dömer ut den kommande fullversionen av ett spel, som de endast testat i en mycket begränsad beta ^^
Lite lätt fånigt

Jag gillar hur folk hyllar att folk hyllar den kommande fullversionen av ett spel, som de endast testat i en mycket begränsad beta ^^
Lite lätt fånigt


signatur

By deciding what is right you ultimately end up blind.

Medlem

Kommentarer som dessa börjar bli...
Lite lätt fånigt

Skriv svar