Jag vill köpa mer RAM!

Medlem
Jag vill köpa mer RAM!

Hej gott folk! Nu är det dags för mig att köpa nytt RAM-minne, eller i allafall utöka!
Jag sitter på ett Gigabyte P35-DS3L moderkort, och vet inte vilket RAM som är kompatibelt med det!

jag söker nu en vänlig själ som har lite koll på detta! Tro inte att jag har försökt! Kommer just från Komplett.se och deras "Crucial® Minneskonfigurator" men då får jag bara en lista med 1-2GB RAM. Jag har idag 4GB i två slottar med 2GB i varje. Hade väl tänkt köpa upp mig på 2x8GB i allafall.

Men är det så att mitt Moderkort är föråldrat?! (http://ee.gigabyte.com/products/page/mb/ga-p35-ds3l_20/)

Tack på förhand!


signatur

Niet.

nj
Medlem

DDR2 som ditt moderkort använder börjar bli lite gammalt, en snabbtittt på Prisjakt visar inga 8GB-stickor förutom ett ECC-minne som kostar över 6000kr/minne.
Gigabyte anger dessutom att moderkortet max klarar 8GB RAM totalt, se här.

Säkraste kortet är att du köper 2x2GB av samma märke/modell som sitter i moderkortet nu (jag har varit med om att en del moderkort är kinkiga med att blanda olika sorters RAM).
Vill du slippa riskera strul med 4 minneskretsar så kan du köpa 2x4GB PC6400 (800MHz)-minnen och ta ut dina gamla.
Gigabyte anger att moderkortet ska klara 1066MHz DDR2-minnen, dock så är det inte en fastställd standard utan minnen som är överklockade från tillverkaren och de kan kräva högre spänning än vad en del moderkort kan mata med (osäker på hur det är med just det där moderkortet). Därför är DDR2 800MHz ett "säkrare" köp då det är den snabbaste standarden för DDR2-minnen.

För tillverkare så har jag bra erfarenhet av Kingston och Corsair. Har även använt mig av A-DATA, dock inte i lika stor utsträckning som de andra tillverkarna, men har inte upplevt några problem med dom heller.

Medlem

Excellent svar utav nj, cudos.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem

Tack så mycket! Väldigt schysst av dig!

Jag har dock kommit fram till att jag köper nog ett nytt Moderkort, innan jag köper mer RAM-Minne!


signatur

Niet.

Medlem

Jaha... Då är man i träsket igen! Tanken var att jag skulle fixa mer RAM till min nuvarande uppsättning dator, men det fungerar inte så värst bra i min mening. Tycker det verkar allt för jobbigt! Så jag tänkte köpa: nytt moderkort, processor samt RAM! Det är tydligen mindre jobbigt, i min mening.

Detta är chassit jag har: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=338137#extra

Tänkte höra vad ni lite mer insatta tycker man bör titta på när det kommer till moderkort! Pengar är inget problem, men jag behöver inte det värsta!

Moderkortet får vara ATX. Och jag vill köra Intel socket! Processorn behöver inte heller vara den värsta, men lite krut i allafall! RAM vill jag nog i allafall köra 16GB! Vore härligt!

Hur brukar det funka med hårddiskar, och kompatibiliteten mellan moderkortet och andra enheter?

Vill bara återigen tacka nj för sin tid! Du hjälpte en okunnig pöjk! Tacksam!
Ska posta vad jag tror är bra för mig! Jag har mest svårt med att se om allt funkar ihop!

Och tack på förhand!


signatur

Niet.

1
Skriv svar