Nvidia: mobilers grafikkort slår Xbox 360:n 2014

Robot
Nvidia: mobilers grafikkort slår Xbox 360:n 2014

Grafiken på moderna mobiltelefoner och plattor blir mer och mer lik den nuvarande konsolgenerationen. Nvidia förutspår att de kommer gå förbi Microsofts krysslåda runt år 2014.

#microsoft, #sony, #nvidia


Medlem
Nvidia: mobilers grafikkort slår Xbox 360:n 2014

Jaså, trodde dom redan nu gjorde det.

Medlem

Är den blå linjen samtliga konsoler eller Xbox 360 och PS3 eller bara Xbox 360? Nintendo borde ju ha en egen linje, skulle vara intressant att se hur den ser ut i jämförelse. Vad mäts styrkan i för enhet?

Medlem

"Intressant att notera att Xbox 360:ns grafikprestanda enligt Nvidia blev trumfat av pc:n inom ett år efter konsolens släpp."

Inget som borde förvåna någon utom ett inbitet konsol-fan.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Tybalt:

"Intressant att notera att Xbox 360:ns grafikprestanda enligt Nvidia blev trumfat av pc:n inom ett år efter konsolens släpp."

Inget som borde förvåna någon utom ett inbitet konsol-fan.

Tycker det är mer intressant att de påstår att konsollerna var bättre än PC när de lanserades.


signatur

Jag gillar att spela spel och snacka skit samtidigt: http://www.youtube.com/user/ManChildKart

Medlem
Skrivet av Tybalt:

"Intressant att notera att Xbox 360:ns grafikprestanda enligt Nvidia blev trumfat av pc:n inom ett år efter konsolens släpp."

Inget som borde förvåna någon utom ett inbitet konsol-fan.

Mycket sant. Samma logik som att, som exempel att AMD's 6970 blev trumfat av 7970 ett år efter sitt släpp. Hårdvara, konsol eller PC, håller i ca ett år innan det är "outdated", inte värdelöst, men ni fattar.

Inaktiv
Skrivet av Kartraith:
Skrivet av Tybalt:

"Intressant att notera att Xbox 360:ns grafikprestanda enligt Nvidia blev trumfat av pc:n inom ett år efter konsolens släpp."

Inget som borde förvåna någon utom ett inbitet konsol-fan.

Tycker det är mer intressant att de påstår att konsollerna var bättre än PC när de lanserades.

+1

Sen bör man väl kanske inflika att mobilernas stora problem, apropå tjusig grafik, är kylningen som är i princip obefintlig. Prova att spela vilket grafikkrävande spel som helst och se hur din mobil förvandlas till ett portabelt värmeaggregat som man knappt kan hålla i händerna.

Medlem
Skrivet av Kartraith:
Skrivet av Tybalt:

"Intressant att notera att Xbox 360:ns grafikprestanda enligt Nvidia blev trumfat av pc:n inom ett år efter konsolens släpp."

Inget som borde förvåna någon utom ett inbitet konsol-fan.

Tycker det är mer intressant att de påstår att konsollerna var bättre än PC när de lanserades.

This.

Medlem

kul att se en så snabb utvecklingkurva för telefoner!

Inaktiv

Får upp en bild när någon nörd har monterat vattenkylning till mobilen

Medlem

kom tillbaka när ni kan göra en kraftfull telefon med minst 2 dagars standby på batteriet istället.

Löjligt att jämnföra en 8 år gammal konsol med teknik 2014. Ingen hade förväntat sig något annat.

Medlem
Skrivet av anon_98854:

Sen bör man väl kanske inflika att mobilernas stora problem, apropå tjusig grafik, är kylningen som är i princip obefintlig. Prova att spela vilket grafikkrävande spel som helst och se hur din mobil förvandlas till ett portabelt värmeaggregat som man knappt kan hålla i händerna.

Ja fan, min telefon blir så varm att den knappt går att hålla i om jag spelar något grafikkrävande.

Medlem

superawesome! hur fett som helst, lös nu batteritiden å gör det lätt att koppla en ps3-dosa till telefonen + gör vettiga spel så behövs ingen tegelsten i vardagsrummet längre.


signatur

Styret upp och däcken ner

Medlem
Skrivet av Ellakk:

superawesome! hur fett som helst, lös nu batteritiden å gör det lätt att koppla en ps3-dosa till telefonen + gör vettiga spel så behövs ingen tegelsten i vardagsrummet längre.

Det är redan enkelt (om du har en android enhet dvs), https://play.google.com/store/apps/details?id=com.dancingpixe...

Medlem

Ingen direkt nyhet, egentligen.
Ger en liten inblick vad vi pc spelare har fått stå ut med pga utvecklingen stått stilla, i princip. Det ena konsolskadade spelet efter det andra. Hoppas utvecklingen får en vändning när de nya konsolerna lanseras.

Finns ju få undantag, dock: The witcher 2 och shogun 2.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Ish
Medlem

Med tanke på hur långt bakom konsoler ligger är det ju inte direkt någon bedrift.


signatur

"If the road ahead is long, don't turn back"

Inaktiv

Det viktigaste grejen är hur batterierna utvecklas. Dagens batterier i telefonerna är hemska. En Nokia 3310 kan vara igång i en månad medans dagens telefoner ständigt måste laddas. Har en laddare med mig överallt. Laddar precis överallt.

Det ska väl vara portabelt? Inte vill jag gå runt och vara beroende av ström.

Medlem
Skrivet av showerguy:

Det viktigaste grejen är hur batterierna utvecklas. Dagens batterier i telefonerna är hemska. En Nokia 3310 kan vara igång i en månad medans dagens telefoner ständigt måste laddas. Har en laddare med mig överallt. Laddar precis överallt.

Det ska väl vara portabelt? Inte vill jag gå runt och vara beroende av ström.

Största skillnaden är ju dock hur mycket mer du använder telefonen idag.
En Nokia 3310 ringde du med, that's it.

Idag kollar man mail, surfar, spelar etc.
Om du bara låter telefonen vara hela dagen förutom när du ringer eller svarar så skulle den räckar väldigt länge.

Har min Galaxy Tab 10.1 som jag inte laddat på 3 veckor, den har 70% batteri kvar, och då har jag kollat film i 2h och surfat lite.

Medlem
Skrivet av Hannu:
Skrivet av Kartraith:
Skrivet av Tybalt:

"Intressant att notera att Xbox 360:ns grafikprestanda enligt Nvidia blev trumfat av pc:n inom ett år efter konsolens släpp."

Inget som borde förvåna någon utom ett inbitet konsol-fan.

Tycker det är mer intressant att de påstår att konsollerna var bättre än PC när de lanserades.

This.

Absolut. Om något är förvånande så är det att de säger att konsol var bättre än PC några månader.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Gen
Medlem

Säger man verkligen "grafikkort"? Jag hade själv sagt "grafikchip" istället då det inte är ett fysiskt kort vi snackar om.

Medlem

[quote=Ichabod]

Skrivet av showerguy:

Det viktigaste grejen är hur batterierna utvecklas. Dagens batterier i telefonerna är hemska. En Nokia 3310 kan vara igång i en månad medans dagens telefoner ständigt måste laddas. Har en laddare med mig överallt. Laddar precis överallt.

Det ska väl vara portabelt? Inte vill jag gå runt och vara beroende av ström.

Största skillnaden är ju dock hur mycket mer du använder telefonen idag.
En Nokia 3310 ringde du med, that's it.

Idag kollar man mail, surfar, spelar etc.
Om du bara låter telefonen vara hela dagen förutom när du ringer eller svarar så skulle den räckar väldigt länge.

Har min Galaxy Tab 10.1 som jag inte laddat på 3 veckor, den har 70% batteri kvar, och då har jag kollat film i 2h och surfat lite.[/quote

En fördel med surfplattor är att de har samma prestanda som mobilerna men kan utrustas med ett betydligt större batteri. Så bortsett från den större skärmen har de alla förutsättningar för mångdubbel batteritid.

Att en mobil enhet har bättre grafik än en 8 år gammal konsol är naturligt. Handdatorerna hade bättre prestanda än 16-bit Nintendo även om de saknade färgskärm fram till några år senare. Till och med miniräknarna hade snabbare processorer. Ser vi bara till tillverkningsteknik så är tekniken i en xbox 360 130/90nm och mobilerna om några år 22nm. Du skulle teoretiskt sett kunna stoppa flera xbox 360 i en framtida mobil (även om det inte skulle praktiskt fungera).

Sen är jag motståndare till logaritmiska grafer. Ser ut som om att utvecklingen avstannar när den egentligen accelererar. Dessutom verkar skillnaderna bli mindre högre upp på grafen när de egentligen blir större.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av elmackonr1:

kul att se en så snabb utvecklingkurva för telefoner!

Javisst! Inte alltför länge sen man satt och spelade Snake och undrade var mobilspelandet skulle sluta.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Kul att de inte påpekar att mobilernas grafik blir bättre än ps3an då de själv utvecklade gpun för just den konsollen.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem
Skrivet av magma:

Ingen direkt nyhet, egentligen.
Ger en liten inblick vad vi pc spelare har fått stå ut med pga utvecklingen stått stilla, i princip. Det ena konsolskadade spelet efter det andra. Hoppas utvecklingen får en vändning när de nya konsolerna lanseras.

Finns ju få undantag, dock: The witcher 2 och shogun 2.

fan va tråkigt att spelen snart kommer vara telefonskadade isället=) måste ha pekskärm på datan för att kunna spela=)


signatur

Styret upp och däcken ner

Medlem
Skrivet av xermalk:
Skrivet av Ellakk:

superawesome! hur fett som helst, lös nu batteritiden å gör det lätt att koppla en ps3-dosa till telefonen + gör vettiga spel så behövs ingen tegelsten i vardagsrummet längre.

Det är redan enkelt (om du har en android enhet dvs), https://play.google.com/store/apps/details?id=com.dancingpixe...

*** Caution: This app is not for the faint-hearted!! ***
Please read all instructions carefully.
Not all devices are supported, therefore it is strongly recommended that you try the 'Sixaxis Compatibility Checker' (available for free in the Android Market) before purchasing this app

det här såg alldeles för jobbigt ut bara det. så nej tack=)


signatur

Styret upp och däcken ner

Medlem

Är det inte en helt fantastiskt skala dom har valt på bilden? 0.1, 1, 10, 100, 1000! Säger inte sådär jättemycket..

Medlem

Och Nintendo Wii kommer nästa år att vara bättre än Amiga 500...kanske...
Visst att telefoner är spelens framtid, vem vill egentligen sitta framför en dator och klicka på musen?
Men konsolerna har fortfarande kontrollen och känslan i spelen som varken PC eller iFån har...

Det är spelen som betyder något, vem som har störst penis spelar inte den minsta roll...
Det farliga med mobilerna är att "riktiga" spel kommer i skymundan, något som varken PC eller konsolspelare kommer att gynnas av. Inte speciellt stor målgrupp för 70-timmars spel när majoriteten kommer vilja ha Angry Words & Plants in Rio...

Medlem
Skrivet av Kartraith:
Skrivet av Tybalt:

"Intressant att notera att Xbox 360:ns grafikprestanda enligt Nvidia blev trumfat av pc:n inom ett år efter konsolens släpp."

Inget som borde förvåna någon utom ett inbitet konsol-fan.

Tycker det är mer intressant att de påstår att konsollerna var bättre än PC när de lanserades.

Jaså, så du menar att många satt på bättre saker än dualcore då Xbox 360 släpptes, och speciellt med tanke på att den populära Q6600 (quadcore) släpptes över ett år efter det att Xbox 360 släpptes? Xenos är dessutom en hybrid mellan R500 och R600 (HD2000-serien), som släpptes 1.5år efter 360n.

Så ja, konsolerna var ganska så mycket bättre än desktop-datorerna som fanns vid årsskiftet 05-06.

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Kartraith:
Skrivet av Tybalt:

"Intressant att notera att Xbox 360:ns grafikprestanda enligt Nvidia blev trumfat av pc:n inom ett år efter konsolens släpp."

Inget som borde förvåna någon utom ett inbitet konsol-fan.

Tycker det är mer intressant att de påstår att konsollerna var bättre än PC när de lanserades.

Jaså, så du menar att många satt på bättre saker än dualcore då Xbox 360 släpptes, och speciellt med tanke på att den populära Q6600 (quadcore) släpptes över ett år efter det att Xbox 360 släpptes? Xenos är dessutom en hybrid mellan R500 och R600 (HD2000-serien), som släpptes 1.5år efter 360n.

Så ja, konsolerna var ganska så mycket bättre än desktop-datorerna som fanns vid årsskiftet 05-06.

Detta är inget medelvärde på desktop utan ett högstavärde.

Kärnor är knappast allt. PowerPC brukar dessutom utföra mindre per mhz än x86. Sedan kanske visst 360:s grafikprocessor var snabb men den var inte snabbare än AMD:s toppmodell, nyare kanske men inte bättre. I alla fall slår den knappast ett SLI-/Crossfire-system.

Tror du seriöst att Microsoft satt ihop ett system bättre än den bästa desktop som fanns att finna (I alla fatt med rimlig kostnad under 25k), bygger den för ca 5000kr och säljer den för hälften?


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av Naraccas:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Kartraith:
Skrivet av Tybalt:

"Intressant att notera att Xbox 360:ns grafikprestanda enligt Nvidia blev trumfat av pc:n inom ett år efter konsolens släpp."

Inget som borde förvåna någon utom ett inbitet konsol-fan.

Tycker det är mer intressant att de påstår att konsollerna var bättre än PC när de lanserades.

Jaså, så du menar att många satt på bättre saker än dualcore då Xbox 360 släpptes, och speciellt med tanke på att den populära Q6600 (quadcore) släpptes över ett år efter det att Xbox 360 släpptes? Xenos är dessutom en hybrid mellan R500 och R600 (HD2000-serien), som släpptes 1.5år efter 360n.

Så ja, konsolerna var ganska så mycket bättre än desktop-datorerna som fanns vid årsskiftet 05-06.

Detta är inget medelvärde på desktop utan ett högstavärde.

Kärnor är knappast allt. PowerPC brukar dessutom utföra mindre per mhz än x86. Sedan kanske visst 360:s grafikprocessor var snabb men den var inte snabbare än AMD:s toppmodell, nyare kanske men inte bättre. I alla fall slår den knappast ett SLI-/Crossfire-system.

Tror du seriöst att Microsoft satt ihop ett system bättre än den bästa desktop som fanns att finna (I alla fatt med rimlig kostnad under 25k), bygger den för ca 5000kr och säljer den för hälften?

Bara så du vet så gick både MS och Sony jävligt mycket minus för varje såld enhet. Deras vinst låg helt och hållet i spelen. Du kanske inte vet det, men spelen på konsol är dyrare än PC-spel av en anledning.

Sen är PowerPC betydligt mer effektiv per mhz, eller var i alla fall då. Detta kunde man märka ganska så stort genom att jämföra en Power Mac och en PC. Trots att Mac hade lägre klockfrekvens så kunde den utföra uppgifter snabbare. Och SLI/CF på den tiden? Det var inte allt för ovanligt att du fick sämre prestanda när du körde flera grafikkort. Det var långt ifrån samma fröjd som det är idag.

Och om man nu ska räkna in multi-GPU och CPU så ser jag ingen anledning att inte göra detsamma med konsoler.

Här är ett exempel på 3st sammankopplade PS3or som renderar ray-tracing i realtid, något som fortfarande inte nått spelvärlden pga för klen hårdvara på desktop-marknaden.
http://www.youtube.com/watch?v=oLte5f34ya8

Det var heller inte så länge sen som US Air Force köpte 2000 PS3or för att koppla ihop och använda som en superdator.

Folk jämför automatiskt Xbox 360 och PS3 med dagens datorer, och glömmer helt och hållet bort vilken hårdvara som var aktuell för PC för över 6år sedan. Jag skulle vilja se den dator som 2005 klarade av att driva den här grafiken

Ja, både BF3 och Crysis är från Xbox 360.

Jag kan påminna alla att det här var tiden då ett typiskt PC-spel såg ut så här

12
Skriv svar