Är det värt att lägga energi åt vad som händer i världen?

Inaktiv
Är det värt att lägga energi åt vad som händer i världen?

Det känns som vad man än försöker följa i nyhetsväg, är halvt omöjligt då allt som skrivs är partiskt! PGA detta måste man läsa "alla" nyheter om något ämne, fast då måste man själv avgöra vad man kan tro på.

Det känns helt enkelt meningslöst att försöka följa något man själv inte är så insatt i, och jag känner att jag inte är så speciellt insatt i något alls!

Jag läser om patenterade genmodiferade fröer ena dagen, men nästa dag får jag känslan av att det jag läst var hyfsat vinklat. Men för att jag skall kunna få någon koll på det måste jag läsa hur mycket som helst! Det orkar jag inte!

Jag blir retsam och trött nu när pollena har hittat fram. Som resultat vill jag få något vettigt gjort, och jag fastnar lätt i att försöka sätta mig in i en massa nyheter. Men jag undrar om det verkligen är värt det egentligen.


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem

Du kan ju testa att hitta nån fin reddit-kanal som du fattat tycke för, där kan man alltid lära sig lite fakta om olika saker som inte påverkas av åsikter.

En annan sak man kan göra är att läsa wikipedia-sidor. Typ, en om dagen eller nåt. Man blir faktiskt lite mer allmänbildad om man lägger en 5-10 minuter på att läsa något helt orelevant men intressant!

Medlem

Ja, att sätta sig in i något på djupet tar tid och energi. Jag tor att det fungerar bäst om man genuint tycker det är intressant och stimulerande. Om det är värt det kan bara du svara på.

Ta en paus, gör något du tycker om. Sedan känns det säkert lättare.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Hehe, jag har ställt mig samma fråga ett antal gånger nu det senaste, fast av en annan anledning kanske.

När jag ser och hör hur oerhört korkade människor det finns i samhället gör det mig så jäkla rädd att jag bara vill låsa in mig och låtsas som att jag, eller samhället, inte finns. Det är så man tappar tron på mänskligheten..


signatur

"Totalt. Jävla. IG!"

Inaktiv

Skumläser på DN.se varje dag, det får räcka då det är som du säger. Det tar alldeles för mycket energi och tid att gå in på djupet.

När det kommer till allmänbildning så brukar jag titta på "BigThink" eller "TED" på youtube, så får man sig en tänkare av intellektuella människor värd sin tid.


signatur

The definition of insanity?

Inaktiv
Skrivet av Ariae:

Du kan ju testa att hitta nån fin reddit-kanal som du fattat tycke för, där kan man alltid lära sig lite fakta om olika saker som inte påverkas av åsikter.

Reddit verkar intressant, tack för tipset!

Tybalt, Bra sagt!


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

1
Skriv svar