Dreamhack Eizo Open, dag 2

Robot
Dreamhack Eizo Open, dag 2

Marcus ’Thorzain’ Eklöf spöade Sydkorea i Starcraft 2-turneringen inför 2000 jublande hemmafans. FZ var på plats, läs vår matchrapport.


Medlem
Dreamhack Eizo Open, dag 2

så han fick alltså 80 tusen för att vara skillad i starcraft O_O i wants skillz like that xD


signatur

always use the nubs for cover

Medlem

Ja, det ligger en jävla massa pengar i e-sport.

Medlem

Terran still on top!


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Grymt underhållande sc2 matcher på dh, riktigt kul att Thorzain tog hem segern, finalen var riktigt bra. Tzain hwaiting !

Medlem
Skrivet av Loxus:

Ja, det ligger en jävla massa pengar i e-sport.

"Jävla massa pengar" känns som en rejäl överdrift. Toppspelare som Thorzain kan leva på sitt spel, men det är knappast några jättepengar. Förra året spelade han in ungefär 230.000 kronor, som inte ens motsvarar en vanlig knegarlön. Utöver det han spelar in så har han väl förmodligen någon "grundinkomst" från sina sponsorer, men jag tvivlar på att han lever någon rockstjärnetillvaro. I bästa fall får han väl in 500.000 per år, vilket är löjeväckande om man jämför med en elitidrottare i världsklass.


signatur

???????????????

Medlem
Skrivet av aegd:
Skrivet av Loxus:

Ja, det ligger en jävla massa pengar i e-sport.

"Jävla massa pengar" känns som en rejäl överdrift. Toppspelare som Thorzain kan leva på sitt spel, men det är knappast några jättepengar. Förra året spelade han in ungefär 230.000 kronor, som inte ens motsvarar en vanlig knegarlön. Utöver det han spelar in så har han väl förmodligen någon "grundinkomst" från sina sponsorer, men jag tvivlar på att han lever någon rockstjärnetillvaro. I bästa fall får han väl in 500.000 per år, vilket är löjeväckande om man jämför med en elitidrottare i världsklass.

E-Sport är typ? 15 år gammal?
Top spelar i Starcraft 2 tjänar över 1 mile i sammanlagd inkomst per år.

Utveckling i rätt riktning!


signatur

“Too weird to live, too rare to die”

Medlem
Skrivet av aegd:
Skrivet av Loxus:

Ja, det ligger en jävla massa pengar i e-sport.

"Jävla massa pengar" känns som en rejäl överdrift. Toppspelare som Thorzain kan leva på sitt spel, men det är knappast några jättepengar. Förra året spelade han in ungefär 230.000 kronor, som inte ens motsvarar en vanlig knegarlön. Utöver det han spelar in så har han väl förmodligen någon "grundinkomst" från sina sponsorer, men jag tvivlar på att han lever någon rockstjärnetillvaro. I bästa fall får han väl in 500.000 per år, vilket är löjeväckande om man jämför med en elitidrottare i världsklass.

hahahaha va? nu får du ta och ge dig.

Medlem
Skrivet av painOplenty:
Skrivet av aegd:
Skrivet av Loxus:

Ja, det ligger en jävla massa pengar i e-sport.

"Jävla massa pengar" känns som en rejäl överdrift. Toppspelare som Thorzain kan leva på sitt spel, men det är knappast några jättepengar. Förra året spelade han in ungefär 230.000 kronor, som inte ens motsvarar en vanlig knegarlön. Utöver det han spelar in så har han väl förmodligen någon "grundinkomst" från sina sponsorer, men jag tvivlar på att han lever någon rockstjärnetillvaro. I bästa fall får han väl in 500.000 per år, vilket är löjeväckande om man jämför med en elitidrottare i världsklass.

hahahaha va? nu får du ta och ge dig.

Det är sanningsenligt. E-sport finns det otroligt lite pengar i. De som spelar gör det knappast för pengarna, och det är bara ett fåtal i den absoluta toppen som tjänar några pengar att tala om, och än färre som tjänar så mycket att de kan leva på det.

Om du jämför med hockey eller fotboll så tjänar folk i de lägre divisionerna mer pengar per år än vad de stora proffsen i e-sport kan drömma om att tjäna.

E-sport är fortfarande i sin linda, men att säga att det finns stora pengar att hämta är bara lögn. Det är däremot kul att folk kan leva på sitt intresse.

Finns ju också en anledning att det ploppar upp så kallade "gamer houses" lite här och där i både USA och Europa. Förutom att spelarna kan träna med varandra, så är det också ett billigt sätt att bo.


signatur

???????????????

Medlem

Extremt bra skrivet <3
Är detta något ni tänkt att satsa på till bara Dreamhack eller planerar på att expandera till ex MLG Pro Circuit?

Medlem
Skrivet av Tobblish:

Extremt bra skrivet <3
Är detta något ni tänkt att satsa på till bara Dreamhack eller planerar på att expandera till ex MLG Pro Circuit?

Det har varit en del reportage i samband med större tävlingar tidigare också, fast det verkar lite oregelbundet.

De rapporteringar som FZ har haft ifrån de här tävlingarna tycker jag har varit riktigt bra, men det borde vara mer regelbundet, i varje fall när vi har svenskar spelare med i tävlingarna. För att E-sport ska växa så behöver det skrivas om det, spelare har e-sporten inga problem att värva, men en sport behöver också åskådare och fans. Det är det som genererar sponsorer, och då också pengar till de tävlande.


signatur

???????????????

Medlem
Skrivet av aegd:
Skrivet av Tobblish:

Extremt bra skrivet <3
Är detta något ni tänkt att satsa på till bara Dreamhack eller planerar på att expandera till ex MLG Pro Circuit?

Det har varit en del reportage i samband med större tävlingar tidigare också, fast det verkar lite oregelbundet.

De rapporteringar som FZ har haft ifrån de här tävlingarna tycker jag har varit riktigt bra, men det borde vara mer regelbundet, i varje fall när vi har svenskar spelare med i tävlingarna. För att E-sport ska växa så behöver det skrivas om det, spelare har e-sporten inga problem att värva, men en sport behöver också åskådare och fans. Det är det som genererar sponsorer, och då också pengar till de tävlande.

Glömde faktiskt helt bort deras MLG reportage!

Om jag inte missminner mig så började dom med att ha en reporter på plats @ MLG Raleigh och fortsatte sedan med det genom alla tävlingar. (inte att glömma deras Winter Champ för en dryg månad sedan, tänk vad trötthet kan göra..^^)

Detta var dock på en helt annan nivå, skrivandet är verkligen slående <3

Hoppas ni kan utöka till kanske GSL nu med Naniwa och kanske IPL eller NASL i framtiden

Medlem

För det mesta bra matcher, såg tyvärr inte alla finalomgångarna då mina ögon vill till sängs istället för att se resten.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Inaktiv

Det är tyvärr inte så jävla mycket pengar i e-sport, lite synd.

http://sc2earnings.com/

Medlem

Stort grattis, skit kul att Sverige äntligen vann

Medlem

Grymt, såg matchen. Väl spelat!!

Medlem

Kan man se dessa matcher med bra kommentatorer någonstans?

Medlem
Skrivet av MaXMC:

Kan man se dessa matcher med bra kommentatorer någonstans?

http://www.twitch.tv/dreamhacktv/b/315814339
Finalen börjar ca 7h 25m in.


signatur

The cake is a lie...

Medlem

Någon ser en stor summa på 80.000kr åh wow han är en rockstjärna :-).

Förvisso är det väl inte vuxna killar som lirar på dessa tävlingar?
Mamma betalar säker räkningarna.

Ett vanligt industri jobb utan utbildning ger ca 320.000kr per år.
Då behöver du inte vinna häller! Bara komma i tid :-).


signatur

Aeternitas vitae resonat tamquam imago

Inaktiv

Vill bara påpeka att SVT kommer visa på direktsent marksänd TV i sommar. Vilken utveckling. Under Dreamhack Summer 2012 kommer det alltså att gå Starcraft 2 matcher rätt in i Tv:n. Helt imba!!

Medlem
Skrivet av HarM:

Någon ser en stor summa på 80.000kr åh wow han är en rockstjärna :-).

Förvisso är det väl inte vuxna killar som lirar på dessa tävlingar?
Mamma betalar säker räkningarna.

Ett vanligt industri jobb utan utbildning ger ca 320.000kr per år.
Då behöver du inte vinna häller! Bara komma i tid :-).

Det är inga jättesummor, men när/om e-sport börjar sändas i SVT och tv4 (i en utopi) så kommer det finnas ett större intresse från sponsorer att lägga väldigt mycket mer pengar i det hela, så snart så ska du se att det lönar sig...

Inaktiv
Skrivet av painOplenty:
Skrivet av aegd:
Skrivet av Loxus:

Ja, det ligger en jävla massa pengar i e-sport.

"Jävla massa pengar" känns som en rejäl överdrift. Toppspelare som Thorzain kan leva på sitt spel, men det är knappast några jättepengar. Förra året spelade han in ungefär 230.000 kronor, som inte ens motsvarar en vanlig knegarlön. Utöver det han spelar in så har han väl förmodligen någon "grundinkomst" från sina sponsorer, men jag tvivlar på att han lever någon rockstjärnetillvaro. I bästa fall får han väl in 500.000 per år, vilket är löjeväckande om man jämför med en elitidrottare i världsklass.

hahahaha va? nu får du ta och ge dig.

Skulle 500 000 kr vara mycket? Lägg till två nollor på det så börjar du närma dig vad en elitidrottare tjänar om året. Finns dom som tjänar det dubbla också (+100 mille) men nu syftar jag på en duktig spelare i NHL, NFL eller NBA.

Till och med våra svenska spelare inom elitserien eller allsvenskan tjänar mer än vad ett proffs i SC2 gör.

Medlem
Skrivet av HarM:

Någon ser en stor summa på 80.000kr åh wow han är en rockstjärna :-).

Förvisso är det väl inte vuxna killar som lirar på dessa tävlingar?
Mamma betalar säker räkningarna.

Ett vanligt industri jobb utan utbildning ger ca 320.000kr per år.
Då behöver du inte vinna häller! Bara komma i tid :-).

En klar majoritet av de Europeiska proffsen är över 20 år. Thorzain är 19.
(Sen finns det spelare som får lön också, men som jag förstår det gäller det bara det absoluta toppskicktet.)

Redaktör
Skrivet av mordsint:
Skrivet av painOplenty:
Skrivet av aegd:
Skrivet av Loxus:

Ja, det ligger en jävla massa pengar i e-sport.

"Jävla massa pengar" känns som en rejäl överdrift. Toppspelare som Thorzain kan leva på sitt spel, men det är knappast några jättepengar. Förra året spelade han in ungefär 230.000 kronor, som inte ens motsvarar en vanlig knegarlön. Utöver det han spelar in så har han väl förmodligen någon "grundinkomst" från sina sponsorer, men jag tvivlar på att han lever någon rockstjärnetillvaro. I bästa fall får han väl in 500.000 per år, vilket är löjeväckande om man jämför med en elitidrottare i världsklass.

hahahaha va? nu får du ta och ge dig.

Skulle 500 000 kr vara mycket? Lägg till två nollor på det så börjar du närma dig vad en elitidrottare tjänar om året. Finns dom som tjänar det dubbla också (+100 mille) men nu syftar jag på en duktig spelare i NHL, NFL eller NBA.

Till och med våra svenska spelare inom elitserien eller allsvenskan tjänar mer än vad ett proffs i SC2 gör.

Alla elitidrottare tjänar ju inte storkovan. Jag kan tänka mig att åtskilliga skyttar, curlingspelare och långdistanslöpare jobbar vid sidan om för att få ekonomin att funka.


signatur
Medlem

Bara jag som tycker SC2 är sjukt låntråkigt att titta på?
Blir lack när det är SC2 events, finns så många bra e-sport spel som är sååå mycket roligare att titta på (IMO).
*MORR*

Medlem

Blir det skill level swede nu eller ?


signatur

"Med Gud och segrande vapen" Gustav II Adolf

Medlem
Skrivet av Gabe:
Skrivet av HarM:

Någon ser en stor summa på 80.000kr åh wow han är en rockstjärna :-).

Förvisso är det väl inte vuxna killar som lirar på dessa tävlingar?
Mamma betalar säker räkningarna.

Ett vanligt industri jobb utan utbildning ger ca 320.000kr per år.
Då behöver du inte vinna häller! Bara komma i tid :-).

En klar majoritet av de Europeiska proffsen är över 20 år. Thorzain är 19.
(Sen finns det spelare som får lön också, men som jag förstår det gäller det bara det absoluta toppskicktet.)

Det svåra är nog att göra en långvarig karriär av det, och verkligen leva på det.
Vad händer när det börjar gå dåligt och pengarna inte trillar in?

Hyran måste ju betalas och maten måste ju betalas, om man har barn tex vill man ha en säker framtid. Men det är klart, den absoluta toppen inom e-sport klarar säkert av det.


signatur

Aeternitas vitae resonat tamquam imago

Medlem
Skrivet av Kajlie:

Bara jag som tycker SC2 är sjukt låntråkigt att titta på?
Blir lack när det är SC2 events, finns så många bra e-sport spel som är sååå mycket roligare att titta på (IMO).
*MORR*

Asså? titta inte på det då? det finns väl ingen anledning för dig att bli lack eller? är det någon som tvingar dig att se på SC2? själv blir jag överlycklig när det drar ihop sig för MLG och Dreamhack.
Vad är det för bra spel inom e-sport som du rekommenderar?

12
Skriv svar