Grafikkortet hittar inte skärmen vid boot

Medlem
Grafikkortet hittar inte skärmen vid boot

Jag har ett Asus Geforce 560 Ti till en LG Flatron W2453TQ skärm och varje gång jag startar datorn så är skärmen svart. Efter att jag drar ut och sätter i skärmsladden till datorn några gånger så tänds går bilden igång.

Jag har testat med olika sladdar och skärm, skärmen jag har är testad med andra grafikkort och fungerar perfekt då. Mitt aggregat är på 750W så det borde inte vara några problem. Det är alltså heller inga problem efter att skärmen är igång, den slocknar aldrig eller så efteråt. Just bara när man startar.

Någon som har någon idé vad detta kan vara?

Medlem

Har du startat datorn som den är nu och fått det att funka förut?
Kan tänka mig att drivrutinerna krånglar om det är en nybyggd dator men konstigt att det inte funkar med vanliga dvi/vga kablar. Har ditt moderkort ett eget grafikchip? I så fall kan du testa att koppla in skärmen direkt till moderkortet istället och kolla drivrutinerna.

Medlem

Den har varit så sen början. Drivrutiner är uppdaterade och fixa flera gånger om.
Jag har väl alltid misstänkt att det är något hårdvarufel eller kompatibilitetsfel. En kollega som är rätt bra på elektronik snackade något om volt-fel osv. Jag hoppades lite på att det var ett enkelt fel att fixa.

Men nu har jag löst det genom att dra ut sladden vid boot och sen sätta i den igen när datorn är helt igång, då hittar den skärmen direkt.

Medlem

Har du haft mer än 1 skärm inkopplad någon gång? I så fall kan kanske windows leta på den andra kontakten först och inte ställa om sig förrän en skärm på den andra är inkopplad. Om du har två kontakter på grafikkortet, pröva med att sätta skärmen i andra kontakten och se om det gör någon skillnad.

Har du haft en annan anslutningstyp tidigare? Kontrollera då om det finns en HDMI/DVI-inställning eller liknande. Om du t ex hade DVI tidigare men ansluter med HDMI nu och skärmen inte känner av det automatiskt vid start, utan måste vänta på ett "inkopplings-event" från graffet innan den ställer om.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Har bara haft en skärm alltid. Testat de olika portarna men det är samma. Har alltid kört med DVI-anslutning. Jag har försökt kolla vilken port som är primär men jag tror att jag har rätt inkopplad, hittar iaf inget som säger att det vore annat.

1
Skriv svar