Ännu en anledning att inte köpa genmodiferat!

Inaktiv
Ännu en anledning att inte köpa genmodiferat!

Terminator Gene.

""A gene that makes reproduction impossible. The first terminator gene was developed by the US department of Agriculture and major generic engineering firms for the purpose of "protecting intellectual property". Plants with a terminator gene inserted using methods such as gene recombination with simultaneous changes to the base of phospholipase D, a phospholipid-degrading enzyme, cannot germinated after the second generation. In other words, a person can buy seeds and cultivate a crop, but they cannot gather seeds from that crop and they must purchase the seed once more if they want to grow the same crop again. In this way, the creator of the intellectual property for the genetically-engineered plant would be able to obtain appropriate remuneration.

Technological development of this gene was put on hold due to criticisms raised regarding the possibility that should the gene find its way into the natural world, numerous plants would be rendered extinct. ""

http://www.zetatalk.com/food/tfoox127.htm


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem

Nu drar du mycket över en och samma kam. Genmodifierade spannmål osv har räddar miljontals människor från svält.

Inaktiv

Genmodiferade frön är sjukt bra, men patenten är ingen höjdare oftast brukar större företag främst i USA helt enkelt ta mindre bönder till rätten oavsett om deras frön är lagliga eller inte. Rättekostnaderna kommer istället att tippa omkull mindre bönder.

Så patent genmodiferat är enligt mig dåligt.

Skrivet av Pooslice:

Nu drar du mycket över en och samma kam. Genmodifierade spannmål osv har räddar miljontals människor från svält.

Ska rätta till lite

Genmodifierade spannmål osv har räddat miljarder människor från svält.


signatur

[Core i7 920 4,2ghz] [Rampage 2 Extreme][Gtx 295] [3x2gb ddr3 1600mhz] [3 x 24tum e2400hd]
http://www.youtube.com/user/Robbaz

Medlem

Självklart är all patent inom ett område som spannmålsproduktion något förkastligt. Däremot så tycker jag att det är livsviktigt att man inte slutar vara försiktig med genmodifiering, trots att jag absolut tycker och tror att det är något väldigt viktigt för att jordens försörjningskapacitet ska öka.

Bara kom ihåg exempelvis "Starlink corn" - skandalen.

Inaktiv
Skrivet av RobbazSweC:

Genmodiferade frön är sjukt bra, men patenten är ingen höjdare oftast brukar större företag främst i USA helt enkelt ta mindre bönder till rätten oavsett om deras frön är lagliga eller inte. Rättekostnaderna kommer istället att tippa omkull mindre bönder.

Så patent genmodiferat är enligt mig dåligt.

Skrivet av Pooslice:

Nu drar du mycket över en och samma kam. Genmodifierade spannmål osv har räddar miljontals människor från svält.

Ska rätta till lite

Genmodifierade spannmål osv har räddat miljarder människor från svält.

Det är just patenten på GM fröerna jag hatar. Det är både bra och dåligt med GM, men i överlag är det dåligt i längden då bonden blir mer och mer beroende av att köpa patenterade fröer och använda det. Terminator gene var droppen som fick bägaren att rinna över!


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem

I överlag så är det ju inte dåligt med GM när det räddat och kommer rädda miljarder liv, det behövs mer GM i världen inte mindre! U-länder måste öka sin spannmålstillverkning genom GM annars blir det beroende av spannmålsimport, det duger ej.

Däremot borde all patent gällande spannmålsproduktion förbjudas.

Medlem

Patentdiskussionen tänker jag inte ta del i just nu. Däremot...

Människor har "förädlat" växter och djur sedan tidernas begynnelse (så att säga). Det är överlag bra men visst finns det nackdelar och risker man måste vara medveten om.

Jag knaprar just nu på en orange morot. Ja, den är inte vit som originalet var en gång i tiden.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

jag är i grunden för det hela, så länge man gör saker rätt. Men det verkar svårare..


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Och TS vill diskutera....vaddå?
Ett länkinlägg känns som ett klent diskussionsunderlag.

Om en producent har en vara som inte motsvarar mina krav, så köper jag från en annan producent. Skitenkelt.


signatur

Dryg och bitter.

Inaktiv
Skrivet av Nestor:

Och TS vill diskutera....vaddå?

"Patent och GM:ade frön är fel!!"

Fast jag har ändrat min åsikt lite. Då det finns både bra och dåliga exempel på genmodiferat.

Men jag tycker dock att det är fel på patenterade fröer i huvudtaget!

Som det står i länken så hade en bonde som kört på sina egna fröer i över 40 år och fått in pollen från genmodiferade odlingar till sin odling, och på viss ovetande börjat använda patenterade fröer. Nästa år kom en gubbe stämnde honom för att odla patenterade fröer utan licens! Han blev saftigt stämd + att han förlorade 40 års arbete av egen förädling.


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem

"Tough luck" säger jag.

Imho överväger den stora nyttan den enskilde jordbrukarens nytta.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Pooslice:

Nu drar du mycket över en och samma kam. Genmodifierade spannmål osv har räddar miljontals människor från svält.

Mmm helt rätt......men...det här känns riktigt farligt, nu kör de in dna ifrån levande varelser som har liknande genetisk kod som vi människor och det handlar om mycket stora pengar.

Vad händer om 20-100 år? när grödan anpassat sig ännu mer och blivigt mer lika oss? Sjukdommar som vi inte ens kunde tänka oss fanns, för inget liknande har någonsin funnits i mänskligheten...


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem
Skrivet av Konfucius:
Skrivet av Pooslice:

Nu drar du mycket över en och samma kam. Genmodifierade spannmål osv har räddar miljontals människor från svält.

Mmm helt rätt......men...det här känns riktigt farligt, nu kör de in dna ifrån levande varelser som har liknande genetisk kod som vi människor och det handlar om mycket stora pengar.

Vad händer om 20-100 år? när grödan anpassat sig ännu mer och blivigt mer lika oss? Sjukdommar som vi inte ens kunde tänka oss fanns, för inget liknande har någonsin funnits i mänskligheten...

Och vilka arter är det man integrerat genetisk kod mellan?
Genmodifiering har vi alltid pysslat med.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Finns väl inga "varelser" som man för in genetisk kod från som på något sätt liknar oss? Det finns ingen varelse som egentligen liknar oss i genetisk kod, skillnader som kan verka små blir otroligt stora när det gäller sådant.

Medlem
Skrivet av Konfucius:
Skrivet av Pooslice:

Nu drar du mycket över en och samma kam. Genmodifierade spannmål osv har räddar miljontals människor från svält.

Mmm helt rätt......men...det här känns riktigt farligt, nu kör de in dna ifrån levande varelser som har liknande genetisk kod som vi människor och det handlar om mycket stora pengar.

Vad händer om 20-100 år? när grödan anpassat sig ännu mer och blivigt mer lika oss? Sjukdommar som vi inte ens kunde tänka oss fanns, för inget liknande har någonsin funnits i mänskligheten...

Tror du blandar ihop allt. Man kör inte in dna ifrån levande varelser. Visste du att människor och träd har i stort sätt samma DNA? Precis som allt annat på denna planeten. Bakterier och virus ändras hela tiden, så jag förstår inte riktigt varför du är så paranoid?

1
Skriv svar