Al Lowe: Dagens spel är inte kul

Robot
Al Lowe: Dagens spel är inte kul

"När blev tänkande öveflödigt?", frågar Leisure Suit Larrys pappa och hoppas att Kickstarter får pendeln att svänga iväg från mainstream-spelen.

#monkey-island, #maniac-mansion, #space-quest, #sam-and-max-freelance-police, #day-of-the-tentacle, #adventure, #leisure-suit-larry-in-the-land-of-the-lounge-lizards


Medlem
Al Lowe: Dagens spel är inte kul

"När blev tänkande överflödigt?"

Håller med.

Medlem

Helt rätt. Den här killen vet vad han snackar om, inte för att det är egentligen fel att det finns spel som BF3 då allt går egentligen ut på att ha kul och action. Men, det finns alldeles för få spel där man verkligen måste tänka till.

Dom måste komma tillbaka, jag spelar själv inte cod osv, tycker det är sjukt tråkigt. Så jag tycker han är på helt rätt spår.

Medlem

Krystad förklaring. Är jag själv uppvuxen i tidevarvet med gamla meckiga datorer men har aldrig fastnat för något av alla dessa klicka-äventyrsspel. Linjära och med en i regel banal och ointressant story.

Skrivet av xector:

Helt rätt. Den här killen vet vad han snackar om, inte för att det är egentligen fel att det finns spel som BF3 då allt går egentligen ut på att ha kul och action. Men, det finns alldeles för få spel där man verkligen måste tänka till.

Dom måste komma tillbaka, jag spelar själv inte cod osv, tycker det är sjukt tråkigt. Så jag tycker han är på helt rätt spår.

Som om man inte skulle behöva tänka när man spelar BF3 online? En massa problemlösning fast på ett annat sätt.

Medlem

Jag saknar dom gamla "peka och klicka" spelen där man löste problem, och gamla äventyrsspel överhuvudtaget. Nu för tiden får man för mycket hjälp eller så är gåtorna i lågstadienivå.

Jag hoppas verkligen att detta kommer återuppliva genren.

Medlem

Konsollifieringen is the cancer

Medlem

Tänkande blev överflödigt när folk bara började bry sig om hur spel såg ut.


signatur

// Bacon <3

Medlem

De flesta spel utvecklas endast för att håva in en massa pengar, tyvärr.

Men det finns alltid bra spel ändå! Portal t.ex.

Medlem

Tycker det är helt rätt att man tappat något påvägen visst bf3 är kul och god action men stimulerar ju knappast samma tänkande och problemlösande. Saknar välgjorda "smarta" spel, men avkastningen på spel spelar väl enorm roll också därav få som satsar på den utvecklingen för CoD-lir säljer bättre

Medlem

Företag kör på säkra kort än att våga prova något nytt.
Tur att det finns indie utveklare som provar på något annat.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Redaktör
Skrivet av KatOne:

Konsollifieringen is the cancer

Bara för att motargumentera – vad i en pc gör äventyr och Larry-spel så mycket mer avancerade än om de hade släppts på konsol?

Jag tror inte det har ett dugg med just konsolerna att göra, snarare att tillverkare och utgivare insett att enklare spel (både användarvänlighet och hur svåra de är) uppskattas av fler, och därmed säljer bättre. Och driver man företag är det ganska märkligt att föredra 10 000 sålda ex framför 100 000.


signatur
Medlem

Jag vill se fler nischade spel. När spelen nådde en större publik så började "förenklingen" för att maximera antalet sålda spel.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av KatOne:

Konsollifieringen is the cancer

Bara för att motargumentera – vad i en pc gör äventyr och Larry-spel så mycket mer avancerade än om de hade släppts på konsol?

Jag tror inte det har ett dugg med just konsolerna att göra, snarare att tillverkare och utgivare insett att enklare spel (både användarvänlighet och hur svåra de är) uppskattas av fler, och därmed säljer bättre. Och driver man företag är det ganska märkligt att föredra 10 000 sålda ex framför 100 000.

Tror knappast han/hon menar Larry-spel eller äventyrspel, utan snarare hela industrin i sig.

Redaktör
Skrivet av Friberg:

Tror knappast han/hon menar Larry-spel eller äventyrspel, utan snarare hela industrin i sig.

Samma sak – jag tror inte det är konsolerna i sig som är huvudorsaken till att spelen blivit mindre utmanande.


signatur

Hahaha, wow, där kan man snäcka om att kasta sten i glashus, Leisure Suit Larry var väl om något inte ett spel som var vare sig klipskt eller skapade tänkande hos spelarna, toalett humor möjligen men verkligen inget mer rafinerat än så. snarare ett utspel där han säger vad han vet folk vill höra för att få like PR poäng utan att igentligen själv göra vad han säger bör göras.

Kickstarters är verkligen gravplatsen för gamla has beens som har misslyckats med att vara relevanta.

Ja, de bra peka/klicka-spelen är de bästa jag vet, men Larry-spelen tillhör knappast dem. De var väldigt mediokra.

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av &quot;Friberg&quot;:

Tror knappast han/hon menar Larry-spel eller äventyrspel, utan snarare hela industrin i sig.

Samma sak – jag tror inte det är konsolerna i sig som är huvudorsaken till att spelen blivit mindre utmanande.

Nja det är inte direkt konsolerna i sig utan det är konsolernas popularitet. De tidigare konsolerna hade många utmanande spel men då vart det inte lika populärt samt accepterat med spel.
Nu har i princip alla en konsol och de flesta spelar regelbundet något som inte alls vart självklart för 10 år sedan.

Inaktiv

Suit Larry kan väl knappast hyllas som något man vill ha tillbaks?

Bara för att det är peka och klicka betyder inte att det är bra, men jag uppskattar alla dessa kickstarters och önskar att det leder till att vi får riktigt bra spel.

Men missa inte alla de guldkorn som fortfarande finns även om det i viss mån var bättre förr, så är mycket riktigt jävla bra nu också.

Personligen tror jag att framtidens gaming består av både lätta och komplicerade spel, marknaden är riktigt stor och företagen har insett att jo man kan sälja spel som är avancerade, men också sälja spel som är jätteenkla, alla har olika smak precis som med film o musik.

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av KatOne:

Konsollifieringen is the cancer

Bara för att motargumentera – vad i en pc gör äventyr och Larry-spel så mycket mer avancerade än om de hade släppts på konsol?

Jag tror inte det har ett dugg med just konsolerna att göra, snarare att tillverkare och utgivare insett att enklare spel (både användarvänlighet och hur svåra de är) uppskattas av fler, och därmed säljer bättre. Och driver man företag är det ganska märkligt att föredra 10 000 sålda ex framför 100 000.

Jag kan inte säga att jag syftade på Larry-serien när jag kritiserade konsollifieringen. Jag refererade till spelen som görs i allmänhet, vilket också AL Lowe gjorde. Jag har inga direkta kommentarer till Larry-serien.

Skyrim är ett prima exempel på the ravages of the console on game design - hur bra spelet än må vara i övrigt. Inga attributer (bara 3 stats), ingen dynamisk persuasion, inga klasser, färre skills, världens mest cripplade menysystem... För annars blir det knepigt att lira med en handkontroll, eller för den delen med en barnahjärna. Eller Diablo 3 jämfört med Diablo 2. Eller Crysis 2 jämfört med Crysis. Etc ad naseum.

Vissa av de här designbesluten hade naturligtvis kunnat bli till utan konsoller (och har sina egna tankar bakom sig), men hur som helst är trenden med konsoller och simplifiering klar och tydlig. Har inget emot tillgänglighet alls - står inte ut med överkomplexa spel - jag ogillar bara att spelutvecklare tror att man VILL bli hållen i handen på ett tandlöst sätt från början till slut i spelet. Den mänskliga spelaren blir utmanad på samma nivå (not adjusted for species) som en orangutang som slickar på en knapp för att få jordnötter blir utmanad. The more quicktime events, the better!

Men men, jag behöver inte finna "källor" på ordet "konsollifiering". Det är en tillämpningsbar abstraktion och inget annat, och alla vet gott om fall där ordet passar in.

Konsollifiering kan också i min definition av ordet beskriva utvecklar- och utgivartrenden att hålla spelen mainstream, vilket naturligtvis är den största marknadsandelen. Ordet blir lämpligt som paraplyterm pga de flaskhalsar i grafik, omfattning, interaktion och funktion som uppstår i multi-platformspel av dagens föråldrade konsoller. Vilket i sin tur orsakar kreativ och teknologisk regression, samt spel som är inavelsprodukter av sina föregångare eftersom spelen hinner få tveksamma uppföljare på samma generation teknologi (Crysis 3? "Nya" CoD? etc).

Och vinstmotivet åsido (thougt crime!): I min värld är det ofattbart mycket bättre att ha gjort det nya VTMB och kanske bara sälja 75000 ex än att ha gjort Call of Derp och ha Bobby Kotick-certifikat på att man har världens bästa smak i spel! Den hypotetiska snubben som alla 12-åringar kan enas kring (i upphetsade målbrottsvrål) som världens coolaste snubbe, är inte cool. Tro't eller ej.

Medlem

Tycker att en stor anledning till detta inte är pga konsollifiering, snarare att dagens genomsnittliga spelare egentligen är jävligt dum. Spelet ska vara enkelt och linjärt för att spelaren ska klara det relativt snabbt, I dagens läge verkar inte ett spel få släppas med tanken att det ska vara svårt, bara med tanken att den genomsnittliga spelaren ska klara av det. Räcker ju bara hoppa tillbaka till när man var liten och spelade, sen tänker på hur många spel man faktiskt inte klarade.
Nu säger jag självklart inte att alla gör såhär, ta bara Demon och Dark souls, dessa återgick ju till "old-school" svårighetsgrad, som när man satt som liten knodd framför 8/16-bitarn.

Medlem

Han kan till stor del ha rätt.
Minecraft visade att folk vill tänka, skapa och lösa problem i stället för att springa igenom en linjär bana med ett gevär i handen.

Sedan om peka och klicka-äventyr är svaret har jag ingen aning om men att folk blir mer sugna på att använda sin egna skalle i stället för att få allt serverat har ju bevisats.


signatur

Just an honest man in a leather mask

Medlem

Det handlar om pengar. Man har ju läst undersökningar som de speltillverkarna har gjort som visar på att väldigt få spelar igenom ett spel, och då har det varit för svårt.

Så nu gör man spelen enklare så fler känner sig nöjda/blir inte frustrerade. $$$

Medlem

Jag älskar äventyrsspel och har spelat de flesta klassiker inom den genren, dock tror jag att äventyrsspelen har en ganska stor nackdel: de har oftast noll återspelningssvärde. Har man klarat ett äventyrsspel så lockar det inte så värst mycket att spela det igen då man vet hur det slutar. En del äventyr har ju försökt med alternativa slut och liknande och det tror jag kan vara en morot att spela om spelet igen.


signatur

Hell Tengil, vår befriare!

Medlem

Tycker han har fel faktist, idag är utbudet av spel så otroligt stort att man kan få intrycket av att det bara är massa nerdummade spel men antalet spel som tilltalar intellektet görs det fortfarande gott om. Skillnaden idag från då är att det är fler aktörer och större marknad, större utbud helt enkelt.

Medlem

Japp. Förr älskade alla sitt spel, kunde alla banor, vapen, monster, ljud med mera utantill och verkligen längtade i timvis till att få komma hem och slå på datorn, höra hårddiskarna boota upp, logga in och starta sitt spel.

Medlem

Det finns ingenting att snacka om, han har helt rätt för sig denna mannen.

Inaktiv
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Friberg:

Tror knappast han/hon menar Larry-spel eller äventyrspel, utan snarare hela industrin i sig.

Samma sak – jag tror inte det är konsolerna i sig som är huvudorsaken till att spelen blivit mindre utmanande.

Spelen började lida av "hålla handen"-syndromet redan innan konsolerna blev stora. Det började snarare när spelandet blev större och nådde en större målgrupp än bara oss nördar.

Medlem

Bah, kommenteringen buggar ju utan dess like.

Jag tror att alla människor älskar att utmanas, därför som spel blev stora i första hand. Men sedan älskar vi att vara lata och gör det när vi tillåts. Men jag tror innerligt att om du utmanar vem som helst, så har dom mer roligt än att bli skedmatade. Det roliga är att grunna och fundera på ett problem, för att sedan nå svaret. Det tråkiga är att någon ställer dig en fråga, och innan du ens börjat tänka på det får du svaret.

Konsolerna förenklade allt, genom att de blivit menade att vara casual maskiner, och du ska slippa tänka. Sätt i en skiva, lägg dig i soffan och slö spela är mottot. Du behöver i princip inte vara vaken för att spelet sköter allt åt dig, ta det nya SSX, starta en bana hoppa från helikoptern eller starten, lägg ner kontrollen och rör den inte alls. Se dig själv åka i mål som 2:a eller 3:dje plats. Ta Mass Effect 3, Mr Maraduer Shields du får verkligen verkligen anstränga dig för att han ska ha ihjäl dig.

Varför är WoW´s Heroic Raider så populära? 1 misstag och du är körd i princip, de kräver ett vaket spelande, kordination etc. Är en jätte utmaning, och folk nöter och nöter i flera veckor med en och samma boss.

PC spel från förr är som smarta tänkvärda filmer som du får fokusera dig på för att hänga med i, Inception, Shutter Island, os.v

Konsol är mer som släng dig i soffan och kolla på feta explosioner, The Expendables, Die Hard, etc.

Det finns få exempel på moderna konsol spel som gör saker "bra" och de spelen är jäkligt älskade, ta Demon Souls?
Egentligen har det inte hänt direkt mycket inom spel sen efter Half-Life 2 kom ut, grafiken har blivit lite vassare, det är typ allt.


signatur

Nämen!

Skrivet av Neatherblade:

Företag kör på säkra kort än att våga prova något nytt.
Tur att det finns indie utveklare som provar på något annat.

Vadå skitsnack? Indie utvecklarna är väl de som provar på minst, därför de kastar ur sig ett ton med 2D "retro" platformer spel.

Skrivet av Parabellum87:

Det finns ingenting att snacka om, han har helt rätt för sig denna mannen.

Jasså? Hur var larry spelen tankeskapande? De klara svaret är att de var de inte, de var billig toalett humor, han säger vad han vet folk vill höra, men han kan inte prestera därefter själv.

12
Skriv svar