Al Lowe: Dagens spel är inte kul

Medlem
Skrivet av Struggle:

Jag tror att alla människor älskar att utmanas, därför som spel blev stora i första hand. Men sedan älskar vi att vara lata och gör det när vi tillåts. Men jag tror innerligt att om du utmanar vem som helst, så har dom mer roligt än att bli skedmatade. Det roliga är att grunna och fundera på ett problem, för att sedan nå svaret.

Alltså, jag håller med. Men de som påstår att det bara är pusselspel som kräver tänkande har ju inte förstått mycket alls. Finns spel i många kategorier som kräver strategier och tänkande. Men de kräver att man SJÄLV har lite fantasi och VILL tänka, snarare än bara ser vad syns på ytan och tar den kortaste vägen.

De som tycker att spel med fixa lösningar på problem är det finaste, typ "Sätt smaragden i hålet så att dörren går att öppna", har en enligt mig väldigt ytlig uppfattning om tänkande och spelutmaningar.

Medlem

Timesplitters serien är kul!


signatur

Everybody needs help.

Medlem

Saknar spel som Simon the Sorcerer som inte underskattar ens intelligens. Förr spenderade jag otaliga timmar framför sega megadrive 16 bit och körde igenom alla sonic-spelen, zelda 64, zelda till NES och SNES.

Tycker marknaden har blivit så mainstream. "Bara" döda fiskar som flyter med strömmen...


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Neatherblade:

Företag kör på säkra kort än att våga prova något nytt.
Tur att det finns indie utveklare som provar på något annat.

Instämmer. Tyvärr verkar det vara många som gillar mainstream inom all typ av underhållning.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Tycker samma sak, vad hände med spel som Dungeon Master, där man väntas komma på vad som ska göras helt själv. Här fanns ingen tutorial som förklarade hur man skulle göra utan endast en manual som berättade hur man styrde spelet och hur magin fungerade (även med denna tog det ett litet tag för att förstå hur spelet hanterar magi). Jag har länge ansett att dagens spel är för lätta. Gears of War på insane var en stor besvikelse då jag väntat mig mycket svårare spel.

Kickstarter har fått mig att börja hoppas igen, att hoppas på att åter få se spel som de jag växte upp med som barn. Att känna pulsen öka för att man vet att nästa steg man gör kan innebära att man måste spela om allt eller iaf stora delar av spelet.

Medlem
Skrivet av Tybalt:

Jag vill se fler nischade spel. När spelen nådde en större publik så började "förenklingen" för att maximera antalet sålda spel.

Välkommen till indie!

Indiescenen påminner mig om kreativiteten och den unika känslan man upplevde i spel förr i världen. Det är, med få undantag, nästan enbart indietitlar som jag riktigt absorberas av numera.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av Tompa:

Jag tror inte det har ett dugg med just konsolerna att göra, snarare att tillverkare och utgivare insett att enklare spel (både användarvänlighet och hur svåra de är) uppskattas av fler, och därmed säljer bättre. Och driver man företag är det ganska märkligt att föredra 10 000 sålda ex framför 100 000.

Har själv sagt i många år att Utvecklarna utvecklar spelen och inte konsolerna. Men för det blir man ju dumförklarad, tydligen så sitter xboxen själv och kodar fram alla spel

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av "Friberg":

Tror knappast han/hon menar Larry-spel eller äventyrspel, utan snarare hela industrin i sig.

Samma sak – jag tror inte det är konsolerna i sig som är huvudorsaken till att spelen blivit mindre utmanande.

Precis. Ge lite credit till gamers som blivit latare, och den nya generationens gamers som vill att allt ska göras av sig själv.

Folk tycks även glömma att spelkonsoler fanns före PCn, och inte är något nyuppfunnet som kommit för att förstöra för PC

Inaktiv
Skrivet av Bronko den arga hästen:
Skrivet av "Neatherblade":

Företag kör på säkra kort än att våga prova något nytt.
Tur att det finns indie utveklare som provar på något annat.

Vadå skitsnack? Indie utvecklarna är väl de som provar på minst, därför de kastar ur sig ett ton med 2D "retro" platformer spel.

What?? Knappast...

Så minecraft är 2d plattform?
Legends of Grimrock med då kanske?

Ni som påstår att det är "tänkande" i spel som battlefield och cod, tillåt mig skratta

Ha....ha.....ha

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av "Friberg":

Tror knappast han/hon menar Larry-spel eller äventyrspel, utan snarare hela industrin i sig.

Samma sak – jag tror inte det är konsolerna i sig som är huvudorsaken till att spelen blivit mindre utmanande.

Precis. Ge lite credit till gamers som blivit latare, och den nya generationens gamers som vill att allt ska göras av sig själv.

Folk tycks även glömma att spelkonsoler fanns före PCn, och inte är något nyuppfunnet som kommit för att förstöra för PC

Oh nej, det har dom inte glömt! Nintendo 8-Bit är ett exemplariskt bevis på att svinsvåra spel som inte är fördummade säljer och är älskade.

Det är mer specifikt den nuvarande generationen av spelkonsoler som tagit förenkling/fördummning till en helt ny nivå. Det finns väldigt få utmanande spel därute nuförtiden, singleplayer dvs.


signatur

Nämen!

Skrivet av neonille:

What?? Knappast...

Så minecraft är 2d plattform?
Legends of Grimrock med då kanske?

Ni som påstår att det är "tänkande" i spel som battlefield och cod, tillåt mig skratta

Ha....ha.....ha

Jodå, och minecraft var verkligen inte nyskapande, inte legend of grimrock heller.

Inaktiv

"När blev tänkande överflödigt?"

- När spelen började designas för att nå ut till andra än datanördar, då datanördar var de enda som tänkte med sin hjärna och inte.. "andra" kroppsdelar hela tiden.


signatur

The Year was 2027..

12
Skriv svar