Guild Wars 2-betan – vad tycker du?

Medlem
Skrivet av mosoloa1:

Jag har varit spänd efter att höra vad folk kommer säga efter betan och nu får man ju veta. Låter som de flesta säger att det är en besvikelse? Synd.

Har väntat länge på detta spel. En beta är ju ändå ganska nära release också

Du behöver inte läsa här för att få reda på om spelet är bra eller inte! Kolla youtube osv så hittar du massor av smått och gott

Medlem

Ni som säger att spelet suger kan väl förklara värför också? Precis som man vill höra det positiva vill man även höra det negativa.

"Suger fan asmycket", "Skitspel, sämst", "tänker inte ens säga nåt 1/10" osv är ju jävligt intelligenta kommentarer.

Medlem

unable to complete operation :/

Inaktiv
Skrivet av mosoloa1:

Jag har varit spänd efter att höra vad folk kommer säga efter betan och nu får man ju veta. Låter som de flesta säger att det är en besvikelse? Synd.

Har väntat länge på detta spel. En beta är ju ändå ganska nära release också

Mycket av klagandet verkar dock vara över lagg och en dåligt optimerad grafikmotor. Måste vara svårt att avnjuta spelet med de problemen. Den delen av pressen som testat i tidigare betor och som verkar ha liknande spelsmak som mig, har i allmänhet gett GW2 goda omdömmen. Så jag är inte allt för orolig. Men man ska alltid avgöra själv i slutändan, då upplevelser alltid är subjektiva.

Medlem

Det suger.


signatur

Death is the servant of the righteous.

Medlem
Skrivet av Kerrai:

Saker som stör mig i GW2:

Avsaknaden av quests.
I princip enbart "event" quests. Vilket leder till att man i princip aldrig kan questa exakt när man själv vill. Vilket gör att man tappar kontrollen över när man vill göra vad vilket enligt mig är rätt dåligt.

Gear, gearen ser inget speciellt ut jämfört med en lvl 10 och lvl 80 (infon om lvl 80is tagen från youtube videos). Vilket också är jätte tråkigt. Har man nått högre level vill man se lite flashig ut. Inte som en lvl 10 med längre kjol..

Med tanke på att det inte är någon månadskostnad kommer de inte heller patcha in nya saker i spelet. Det kommer du få betala för, vilket i längden kan bli en del pengar det också.

Grafiken kan man inte direkt kommentera nu, men den grafik som är nu är riktigt undermålig och inte värt ett spel från 2012.

Du verkar inte vara helt insatt i allt vad du säger, men alla spel är inte för alla heller.

Medlem

Jag har spelat mycket gw1, rätt mycket wow och hyfsat mycket av de flesta gratis-mmorpgs som finns och jag och dessutom pumpat upp mig REJÄLT mycket för gw2. Trodde jag skulle bli besviken, men jag tror, efter att ha kört betan, att det kommer att överträffa mina förväntningar. Körde konstant från 07.00 till 17.00 idag och hade så fruktansvärt kul. Just nu har jag kört nån timme WvW och det är också grymt sköj. Så känner jag

Medlem
Skrivet av Hanga:
Skrivet av Kerrai:

Saker som stör mig i GW2:

Avsaknaden av quests.
I princip enbart "event" quests. Vilket leder till att man i princip aldrig kan questa exakt när man själv vill. Vilket gör att man tappar kontrollen över när man vill göra vad vilket enligt mig är rätt dåligt.

Gear, gearen ser inget speciellt ut jämfört med en lvl 10 och lvl 80 (infon om lvl 80is tagen från youtube videos). Vilket också är jätte tråkigt. Har man nått högre level vill man se lite flashig ut. Inte som en lvl 10 med längre kjol..

Med tanke på att det inte är någon månadskostnad kommer de inte heller patcha in nya saker i spelet. Det kommer du få betala för, vilket i längden kan bli en del pengar det också.

Grafiken kan man inte direkt kommentera nu, men den grafik som är nu är riktigt undermålig och inte värt ett spel från 2012.

Har spelat mig upp till level 25 och har hängt en del i PvP och WvW.

Att avsaknaden av uppdrag skulle vara en dålig sak förstår jag inte för de har ersatt det med något så grymt mycket bättre! Det handlar inte om quest hubs utan om en värld som lever. Man tar på sig skorna och vandrar åt vilket håll man vill och man slängs in i episka scenarion, fakking grymt! Började med att jaga ner fiender som stal mat från en liten by och tre chains senare slogs jag mot en isdemon som det krävde 20-30 pers att få ner. Jag saknar inte Kill x questandet iaf.

Det syns att man har annat gear än många, dock så finner man det mesta "fina" gearet i dungeons som inte många hinner levla till tyvärr.

Jag antar att du inte spelat GW1; ArenaNet uppdaterar sina spel kontinuerligt och kommer ständigt med nyheter. Du röstades ner av mig just pga denna otroligt puckade kommentar.

Em snarare ser lvl 1-10 gearet ut som lvl 80 gear
och "lvl 80 gearet" man får i pvp är inte riktigt "lvl 80 gear" det är lvl 1 gear med bättre stats.


signatur

Rwa?

Medlem

Än så länge har jag skoj iallafall, även om alla events är lite röriga. Hoppas det blir bättre framöver dock. Mycket kvar att lära sig om spelet och har bara kört till max level 6 än.

Sen kan jag inte riktigt bestämma mig för vad för klass jag gillar bäst. Har iofs bara provat warrior, guardian, engineer och ranger än. Gillar inte riktigt den första biten av charr zonen (alltså den som kommer efter introt)

Medlem

Förstår inte vad folk menar... Det är helt sinnesjukt roligt! Fuck ordinary pve... ADVENTURE!


signatur

The spiders won,t find us here.

Medlem
Skrivet av Kerrai:

Saker som stör mig i GW2:

Avsaknaden av quests.
I princip enbart "event" quests. Vilket leder till att man i princip aldrig kan questa exakt när man själv vill. Vilket gör att man tappar kontrollen över när man vill göra vad vilket enligt mig är rätt dåligt.

Gear, gearen ser inget speciellt ut jämfört med en lvl 10 och lvl 80 (infon om lvl 80is tagen från youtube videos). Vilket också är jätte tråkigt. Har man nått högre level vill man se lite flashig ut. Inte som en lvl 10 med längre kjol..

Med tanke på att det inte är någon månadskostnad kommer de inte heller patcha in nya saker i spelet. Det kommer du få betala för, vilket i längden kan bli en del pengar det också.

Grafiken kan man inte direkt kommentera nu, men den grafik som är nu är riktigt undermålig och inte värt ett spel från 2012.

Jag föredrar nog mycket mer att centaurer anfaller byn och faktiskt är utom kontroll utan att jag kan säga till "Så, nu orkar jag göra något åt det." och sen går till ett stort fält där dem väntar snällt på mig.

Uppenbart att du inte orkade researcha lite till förutom att kolla på Youtube videon gjorda av människor som ofta har ännu mindre information så jag gjorde det åt dig. Här är en av bilderna för rustningar som kommer senare i spelet.
http://wiki.guildwars2.com/images/7/76/Light_armor_02_concept_art.jpg
Den lvl 80 gear du pratar om är standard utrustning för att bara börja spela PVP, vill du ha snyggare rustning får du spela och tjäna ihop till den.


signatur

Gammalt nick: General Hotshot
All makt åt John, vår befriare.

Medlem
Skrivet av UOme:

Hur e det jämfört med Guild Wars 1 e jag mest nyfiken på

Det är mycket friare OM du gillade Gw1 så tror jag Gw2 är något som du borde skaffa


signatur

"eyuup"

Medlem

Överlag mycket positivt första intryck.

En väl populerad värld som inte känns ödslig och många smarta lösningar i gameplay som tog en stund att fatta. Har aldrig fattat varför folk gnäller över att man inte kan hoppa i ettan men när man kan det i tvåan så förstår jag plötsligt. Det bidrar verkligen till känslan i spelet och även undervattensstriderna bådar gott inför framtiden.

Stridssystemet är mer interaktivt än i ettan och hela världen känns mer organisk tack vare att man frångått quest listan.

En eloge också till utvecklarna som var snabbt ute på Twitter och kommunicerade angående de problem som var/är.

Jättenöjd med köpet och tror verkligen att detta kan bli riktigt bra, även om det ännu är lite oklart hur mini-transaktionerna är tänkta om de kommer få en avgörande taktisk betydelse eller rent kosmetiskt, som i ettan.

Ett klart annorlunda grepp på genren som samtidigt lyckas lösa en hel del saker på ett väldigt intiutivt sätt.

Testat samtliga tre raser upp till level 10, warrior necro och mesmer.


signatur

"They`ve made a what out of it!?"

Medlem
Skrivet av Hanga:
Skrivet av Kerrai:

Saker som stör mig i GW2:

Avsaknaden av quests.
I princip enbart "event" quests. Vilket leder till att man i princip aldrig kan questa exakt när man själv vill. Vilket gör att man tappar kontrollen över när man vill göra vad vilket enligt mig är rätt dåligt.

Gear, gearen ser inget speciellt ut jämfört med en lvl 10 och lvl 80 (infon om lvl 80is tagen från youtube videos). Vilket också är jätte tråkigt. Har man nått högre level vill man se lite flashig ut. Inte som en lvl 10 med längre kjol..

Med tanke på att det inte är någon månadskostnad kommer de inte heller patcha in nya saker i spelet. Det kommer du få betala för, vilket i längden kan bli en del pengar det också.

Grafiken kan man inte direkt kommentera nu, men den grafik som är nu är riktigt undermålig och inte värt ett spel från 2012.

Att avsaknaden av uppdrag skulle vara en dålig sak förstår jag inte för de har ersatt det med något så grymt mycket bättre! Det handlar inte om quest hubs utan om en värld som lever. Man tar på sig skorna och vandrar åt vilket håll man vill och man slängs in i episka scenarion, fakking grymt! Började med att jaga ner fiender som stal mat från en liten by och tre chains senare slogs jag mot en isdemon som det krävde 20-30 pers att få ner. Jag saknar inte Kill x questandet iaf.

Det här fick mig att småle. Du saknar inte Kill x questandet, men det är ju det dessa eventsen är. Det är bajs i en snygg kostym... men det är fortfarande bajs för det, eller?

"Protect X while it sets the bombs"
"Kill ghosts to prevent X from happening"
"Protect base against X"

Och en levande värld är enbart glitter på ord. Den världen lever inte mer än WoW eller något annat MMO. Statiska npcer och events som är förskönade quests. Ett system som de tagit rakt av från warhammer online och förfinat och satt 2-5 events i en for loop för att veta vilket man skall ladda in.

Men sedan är det svårt att argumentera med en riktigt fanboy. Fanboys har ofta svårt att se med kritiska ögon på deras ögonsten

Medlem
Skrivet av Keasar:

Uppenbart att du inte orkade researcha lite till förutom att kolla på Youtube videon gjorda av människor som ofta har ännu mindre information så jag gjorde det åt dig. Här är en av bilderna för rustningar som kommer senare i spelet.
http://wiki.guildwars2.com/images/7/76/Light_armor_02_concept_art.jpg
Den lvl 80 gear du pratar om är standard utrustning för att bara börja spela PVP, vill du ha snyggare rustning får du spela och tjäna ihop till den.

Har försökt göra min research och jag hoppades att jag hade fel om gearen.
För det vart en av sakerna jag verkligen avskydde i gw1

Medlem
Skrivet av Dralle:

Mitt stora problem är att kontrollerna är väldigt console inspirerade. Jag vet inte vad det är med spelet sen, det finns OTROLIGT mycket att göra, roliga quests osv ändå så känns spelet stelt.

console inspirerade? W00T? man kan ändra kontrollerna hur man vill på options och det funkar som i vilket annat spel som helst, har ingen aning om vad du snackar om

Medlem
Skrivet av mosoloa1:

Jag har varit spänd efter att höra vad folk kommer säga efter betan och nu får man ju veta. Låter som de flesta säger att det är en besvikelse? Synd.

Har väntat länge på detta spel. En beta är ju ändå ganska nära release också

Du bör testa själv, och jag håller inte med om att "de flesta säger att det är en besvikelse". Snabbscannar man av tråden här så är det blandade intryck, men det intressanta är att de som ställer sig positiva till betan uteslutande verkar kunna argumentera för det. De som är negativa verkar mest dra en "it sucks", eller variant på "majorly overrated". Det är svårt att hitta negativ kritik i tråden som inte blivit motbevisad som rent papegojprat. Det skulle vara själva motorn då, som definitivt behöver optimeras innan släpp.

Hur som, försök ordna en möjlighet att testa själv.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Måste säga att Guild Wars 2 är fantastiskt vackert för att vara ett MMO. Lätt det MMO som imponerat på mig mest överlag, och då har jag spelat de flesta; wow, runes of magic, aion, allods you name it. Gillar man MMORPG är det ett givet köp. Stannar man kvar i Aion eller WOW, gör man det inte för att de är bättre spel än Gw2(de kan ju vem som helst som är seriös se och uppleva), utan för att man inte vill lämna sin community.


signatur

A punch like that is worth two in the bush

Medlem
Skrivet av Kerrai:

Det här fick mig att småle. Du saknar inte Kill x questandet, men det är ju det dessa eventsen är. Det är bajs i en snygg kostym... men det är fortfarande bajs för det, eller?
"Protect X while it sets the bombs"
"Kill ghosts to prevent X from happening"
"Protect base against X"

"Protect base against X by helping the guards fortify defence, set traps, motivate troops or kill enemies". Generellt finns det 2-4 sätt att klara av dessa på och blir ett sätt tråkigt kan du köra på det andra osv.

Skrivet av Kerrai:

Och en levande värld är enbart glitter på ord. Den världen lever inte mer än WoW eller något annat MMO. Statiska npcer och events som är förskönade quests. Ett system som de tagit rakt av från warhammer online och förfinat och satt 2-5 events i en for loop för att veta vilket man skall ladda in.

Jag sprang igenom ett 'keep' för att ta mig till ett heart event en bit längre bort. Det fanns lite NPC:s som vakter, någon som kunde reparera och ett par som sålde varor. När jag var klar med heart eventet dök det upp en npc som ville ha hjälp att skydda last på vägen det keep jag nämnde. Jag accepterade och tänkte något i stil "I wow är dessa sjukt enkla, zzz", Oj fick jag ångra detta. Killen hade tydligen en hel armada Sons of Jormag's (eller vad dom nu hette) efter sig så jag dog och misslyckades Respawnade en bit bort och undrade vad man skulle göra nu och valde att gå mot Keepet helt enkelt. Jag kom fram och såg att alla var döda.. tydligen hade Sons of (vad de nu heter) varit där och dödat alla. Fick upp ett nytt dynamic event att döda dem alla... tid för hämd!

Skrivet av Kerrai:

Men sedan är det svårt att argumentera med en riktigt fanboy. Fanboys har ofta svårt att se med kritiska ögon på deras ögonsten

Jag vill inte kalla mig fanboi. Jag gick in med lite 'meh' känsla och tänkte syna spelet ordentligt innan jag gav mitt utslag. Måste dock säga att det lever utan tvekan upp till all hype hittils! Det är nyskapande, striderna känns levande och. bäst av allt, fanbasen består inte att elitister eller 12 åringar Träffat många roliga människor och började skypa med en engelsman och en tysk.

Mycket givande spel detta!

Medlem

Hörde också att items droppar som de står på gå till CASH shop och köp en KEY för att kuna använda dom.. Nej tack. Har sagt lång tid till mina polar jag lirar med att de är för hypat... och kommer säkert att faila.

Medlem

Positiva intryck:
Grafiken är vacker och känns originell.
Schysst karaktärsskapande.
Förmågor påverkar varandra, och folk hjälper varandra. Ingen kan stjäla kills/items eftersom det är pågående gruppevents där alla arbetar mot samma mål.

Negativa intryck: All grafik och splash-effects har en tendens att göra striderna lite röriga. Ju fler som är inblandade ju svårare är det att få en överblick. Men nu är ju startområdena överbefolkade till bristningsgränsen så det blir förhoppningsvis bättre.

Analys: Ett givet köp för MMORPG fans. (Jo, i detta spel finns det faktiskt en del RPG-moment, vilket ju totalt saknas i alla andra stora MMORPG på marknaden (även om Rift, Old Republic och Tera har försökt lite grann).

Håller inte eller med föregående talare om att quests i stil med "Kill 10 XX" fungerar precis som vanligt fast iklädd en snyggare kostym. Visst, det finns sådana uppdrag där man skall döda ett antal av någon bestialisk fiende men då händer det utan att man måste trycka på massa knappar, du ser vad som händer och griper in och alla hjälps åt. Efteråt har världen i en del fall förändrats.

Så där har ni mina första tankar efter två dagars spelade( jag har inte haft några disconnects eller inloggningsproblem förrens nu).

Tack för mig.


signatur

A punch like that is worth two in the bush

Medlem

Älskar det, blir bara roligare efter man lär sig mer och mer vad man kan göra, I början var jag förvirrad (mycket pga extrem lagg) men sen när man börjar fatta vad som händer så är det riktigt skoj.

Medlem
Skrivet av Busko:

Hörde också att items droppar som de står på gå till CASH shop och köp en KEY för att kuna använda dom.. Nej tack. Har sagt lång tid till mina polar jag lirar med att de är för hypat... och kommer säkert att faila.

Här ska du få höra! Ur dessa små kistor som kräver en cash shop nyckel får man lite random items, t.ex andra cash shop grejer (+5% exp for 1 hour) och dylikt. Om det är så att man är som Busko, lite sur, ganska grinig och hatar att lätta ut pengar på digitala varor då kan man byta till sig nycklar med spelare som köpt dem, eller helt enkelt sälja kistan till högst bjudande! Du blir inte bättre av det som du kan hitta i kistan, men du kan bli snyggare! Kanske nått för dig Busko?

Medlem

Om folk inte tycker att spelet lever upp till sin hype, vad hadde ni egentligen förväntat er? O.o

Medlem
Skrivet av Jott:

Vad finns det att säga?

Jag hade väldigt höga förväntningar på spelet när jag förbokade det igår för att komma med i helgens beta event.

Jag satt och väntade på att servrarna skulle öppnas, till min förvåning så öppnades som en hel timme före beräknad tid. Jag loggade in och var över hypad, sjävla ar worken, designen såg helt underbar ut.

När jag väl hade skapat min karaktär lite snabbt för att bara testa hur spelet flöt på min dator så möttes jag en fet höger av FPS drop.

Jag tänkte "Vad är detta, jag har ju en hyffsad dator och ska klara detta spelet galant"

Jag hoppade runt lite i startzonen och kände mig besviken med tanke att jag låg på 20 FPS, jag hade dock i baktanken att det var en beta och det är sånt som jag får förvänta mig. Jag gjorde lite research på forum för att kolla om folk hade liknande problem som mig, och de hade dom vilket var en "lättnad" för mig.

Jag provade att tanka ner de nyaste beta drivrutninerna till mina grafikkort för att kolla om det skulle bidra med någon enstaka fps men när jag väl hade installerat dom så kunde jag inte logga in på cirka 2 timmar, när jag väl kom in så märkte jag att dessa drivrutiner inte gjorde någon skillnad vilket inte var så konstigt med tanke på att detta problem handlar om optimering.

Nu, när jag väl var inne så med stabila 20-50 fps spelade jag ett tag faktiskt och tyckte väl att spelet var sådär, servrarna laggade osv, men jag lyckades jag lirade till level 4 innan jag sedan begav mig till sängen.

När jag sedan provade att logga in nästa morgon så kom jag in på första försöket vilket förmodligen betydde att servrarna inte var lika belastade längre, jag fortsatta och lira, men nu blev spelet helt annorlunda i mina ögon, nu när jag inte hade lika mycket lagg så blev spelet genast mycket roligare, jag lirade hela förmiddagen och sent in på eftermiddagen, nu sitter jag här och funderar på vad som är bra och vad som är "dåligt" med spelet och har kommit fram till följande:

Pros:

- Skön grafik
- Skön spelkänsla overall
- Grymt UI
- Grym musik
- Känns väldigt lovade med lite justeringar
- Går inte bara att "glida" igenom spelet, har faktiskt dött en hel del gånger om jag ska vara ärlig

Cons:

- Spelet känns väldigt dåligt optimerat vilket det förmodligen är
- Allt känns lite smått "delayat" det kan delvis bero på servarna, attackerna kommer liter "efter"
- Känns segt att vrida sin karaktär
- Kameran känns vädligt seg att vrida

Hörde ett "rykte" som förmodligen är fakta för det finns tydligen under deras Currently Known Issues i Guild Wars 2 forum, fast har inte kunnat kolla då forumen är nere också:

SLI är disableat än så länge tydligen, så har man det men låg FPS så har vi en liten förklaring där.

Även antalet kärnor/trådar som är aktivt är begränsat i betan. Så vi kan nog vänta oss en hel del optimering.

Jag håller med dig om den sega kameran - det verkar som att dom har en "stylad" delay på kameran så att den glider till den stannar, och inte direkt änr man panorerat klart. Ungefär som att det är meningen. Hoppas verkligen man kan slå av den effekten sedan i så fall! För det känns inte som någon form av lagg eller latency.

Men utöver det:

Jag har spelat på mellan låg och medium grafik settings, och det ser helt fantastiskt ut! I stan och ute på vidderna, särskilt vid sjöarna med perfekt spegling i vattnet... och vädret/molnen... träden... vackert, vackert imo.

Och till sist: jag har haft skitkul! Jag har inte tänkt på att det är questar ens, man bara liksom springer omkring och gör saker, ofta ihop med andra, och har skoj!

För dom som ändå vill ha lite styrning och en röd tråd - det har man ju också i personal storyn. Där är det uppdrag från A till B till C, ganska givande också, känns som karaktären planteras i världen.

Min hype är inte över, spelet motsvarar verkligen mina förväntningar!

PS. Även PvP:n är askul, WvWvW var lite rörigt och buggigt, men structured 5-manna påminde om Arathi Basin eller nåt fast bättre!

Medlem

Hanga ok som jag sa jag har hört bara såg någon säga de i Tera idag själv så spelar jag inte GW2.
Han sa specefict en item så jag antog att de var ett vapen eller armor.

Medlem

klockren beta.

Medlem
Medlem

Det finns brister, tex overflow-servrarna som är smartare än att bara köa men då man inte alltid hamnar på samma "version" som sitt party kan de vara riktigt jobbiga. Det roliga är ju dock eventsystemet. Visst, vissa är rätt sega (någon mer som gått runt i en halvtimme och sanerat graffiti och dödat råttor?) men ibland glänser det till ordentligt. Jag och min kompis hade tråkigt och stod och hoppade vid klostret i Queensdale så kom det helt plötsligt en karavan förbi. Vi följde den och skyddade den från centaurer. När vi sedan kom fram till målet anfölls gården där av andra centaurer som vi besegrade. Helt plötsligt hade vår tristess förvanlats till någonting roligt och väldigt intensivt. Ett annat exempel var när vi drev bort centaurerna frn omreådet helt, bara för att en halvtimme senare se dem på håll ta tillbaka landet bit för bit.

När det gäller grafiken är den kanske inte så teknisk avancerad men spelet är F*n vackert. De har verkligen lyckats få saker i bakgrunden att se nästan målade ut.

Medlem

Alltså ni som säger att detta spelet är snyggt, har ni inte sett eller spelat TERA? Seriöst det här ser ut som everquest fast "lite" mer uppdaterat.

Finns mycket smått som är nice i spelet dock, Mappen är ju underbar. Rörelserna är ett minus, så chunky. Jag är inget fanboy i något spel.

Det är ju beta men grafiken är inte alls snygg, känns som väldigt gamla lågupplösta texturer. Förväntade mig mer utav spelet på den fronten. De kanske har stängt av massa grafikinställningar i betan även om man väljer dem i options vad vet jag.

Skriv svar