Fiber & Router Funkar?

Medlem
Fiber & Router Funkar?

Kan man koppla en router till fiber internet?

Medlem

japp


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

...men, det kan vara ganska omständigt har jag hört. Vad är det för hårdvara du ska använda?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Satt själv på Telia FiberLAN och det funkade utan problem att använda en router... Men det handlar ju alltid om hur ISPn i fråga använder för configurationer. Telia använder ju Dynamiskt på sitt så det var bara att plugga i routern och köra behövde inte göra något alls om man inte räknar med säkerheten på sitt eget WLAN osv. förstås

Medlem

En router brukar fungera utan problem att koppla in på alla anslutningar då den agerar mottagare av IP sedan ger din dator ett lokalt IP nummer istället. Men det man bör kolla upp om man sitter på en snabb fiber anslutning är att routern klarar skyffla trafik i hög hastighet mellan WAN(internet porten) och LAN delen. Denna hastighet kallas oftast throughput när du läser recensioner på routrar. De billigare routrarna kan om man ha otur komma upp i 12.-40Mbit och sitter man då på en 100Mbit fiber anslutning så kanske de känns lite surt om man inte kan utnyttja den bandbredden man betalar för. Så var noga med att kolla detta innan du köper en ny router så du inte köper fel.


signatur

"It aint about power, it's about balance!" InitialD

jag får mitt imorgon,och får då åka och köpa en router som klarar hastigheten..
jag vill ha en trådlös och gärna med 5gzh,några tips!

Medlem

Jag har haft 100Mbit i ett antal år (sedan -95?) och har aldrig upplevt något problem med att koppla in en router. Jag utnyttjar full kapacitet. Har typ alltid över 90Mbit när jag laddar ned från Steam t.ex. Hm, om jag missförstått något så ber jag om ursäkt, men det är bara att koppla in routern och det fungerar.

Däremot så kör jag inte trådlöst för jag tappar för mycket hastighet.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

1
Skriv svar