Världar byggs med Directx 11

Medlem

Just Cause 3?

Medlem

Sorry, men detta med "seamless flybys" till och från planetytor är så sjukt gammalt.

Infinity har varit under utveckling sedan senare delen av 2004.

Vad jag vet så har även det ovan nämnda Outerra varit i utveckling sedan 2008, vilket ju också är ett tag sedan.

Med andra ord: Old planetary flyby news is REALLY old.

SE

Medlem

Ser fint ut.


signatur

Miner, don´t shoot!

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Jävligt coolt. Jag hade tyckt att det hade varit intressent med äventyrsspel för singelplayer alt. co-op. Kan ju handla om allt ifrån en flygplanskrasch, post-apocalypsen, eller hitta en främmande världsdel/planet/osv. Det fräcka hade ju varit att det hade blivit olika för alla, där naturligtvis vissa världar kommer passa vissa spelare bättre.
Sen gäller det ju att kunna fylla de genererade världarna med någon form av story och innehåll. Åh, jag fick värsta drömmarna om ett BRA Stalker där varje nytt gejm inte liknar det andra.

Fick en trevlig rysning av din Stalker-idé.


signatur

Just an honest man in a leather mask

Medlem

Förstår inte den här nyheten?

Vad är det som är nytt?

Inget man inte sett förut. Tummen ned för artikeln

Medlem
Skrivet av Xzander:

Lätt att börja drömma om sådant, men en sak ställer ju till problem: Att fylla dessa världar med någorlunda innehåll skulle ta evigheter, och alla spel skulle ha undertiteln "Forever".
Det är ju egentligen inte en motor som kan rendera enorma spelvärldar som behövs, för det finns tillräckligt med motorer som är fullt kapabla att skapa världar som är stora så det räcker och blir över. Det som saknas är en AI som kan simulera LIV, och allt vad det innebär. Beteende, instinkter, vanor och ovanor, rutiner och etc- etc i oändlighet.

Väl talat och precis min poäng! Men det ger en hopp om framtiden! Jag vill, jag VILL, att det ska bli så.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Detta skulle vara perfekt för ett Star Wars spel, att kunna landa med sitt skepp vart man vill eller flyga nära ytan och skjuta fiender.

Medlem
Skrivet av Parzec:
Citat:

Vad för slags spel skulle ni vilja se med sådana här sömlösa "världsmotorer"?

En uppföljare i Elite-serien

Jag var inte ensam om att tänka "Elite" med andra ord.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Inaktiv

Det är så klart väldigt imponerande, men det enda som imponerade mig jämfört med andra lösningar var vattnet.

Är det bara höjdkartor behöver de köra filter på områden som inte är berg. Grottor och formationer med hålrum bör däremot vara en utmaning.


signatur

Floffe, stolt elitist och besserwisser. Han anser att företaget bör exproprieras då han är oroad över hur man väljer att begränsa yttrandefriheten.

Medlem

Alla möjliga spel skulle såklart kunna nytja detta. Sins of a solar empire, Civ, ArmA, X3, supreme commander och så vidare.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Inaktiv

Riktigt häftigt!

Medlem

Som många andra redan skrivit, inte direkt något speciellt, eller nyskapande. Enda är väl att det är lite mer högupplösta heightmaps som genereras och att de sen renderas med lite trevliga eftereffekter.
Tekniken kan inte ens ha några överhängande klippor, vilket känns ganska så tråkigt enligt mig.

Hade den, per automatik, kunnat rita upp skogar, vägar, städer/byar och andra detaljer, så hade det varit desto mer imponerande.

Medlem

Tänk er ett framtida Fps där man ska ta över världen! Man går med i klaner och försöker erövra så mycket man kan sen så finns det oändligt med klaner

Medlem

Okej, detta var ju sådär jämfört med vad denna killen håller på med:
http://procworld.blogspot.se/
helt stört!

Medlem
Skrivet av Jokkocze:

Som många andra redan skrivit, inte direkt något speciellt, eller nyskapande. Enda är väl att det är lite mer högupplösta heightmaps som genereras och att de sen renderas med lite trevliga eftereffekter.
Tekniken kan inte ens ha några överhängande klippor, vilket känns ganska så tråkigt enligt mig.

Hade den, per automatik, kunnat rita upp skogar, vägar, städer/byar och andra detaljer, så hade det varit desto mer imponerande.

Går garanterat att fixa algoritmer (nyckelord i datahanteringsprojekt på den här skalan) som kan "slumpmässigt" producera något sånär trovärdiga miljöer vad gäller land- och vattenmassor. Motorn är den "lätta" biten, precis som många skriver är det detaljerna som är det omständliga.

Texturer (vad gäller miljö - börjar man gå in på städer och konstruerade objekt blir det bra mycket värre) är egentligen inget problem eftersom de går att återanvända brutalt mycket (återigen med bra algoritmer som blandar ihop dessa till en trovärdig mesh som ser något sånär realistisk ut), att ha unika texturer är ganska opraktiskt på en (inter-)planetär skala, lär bli förbannade mängder data till slut.

Städer, skogar, miljöer, vägnät, infrastruktur etc. etc. går att göra matematiska algoritmer för så att de ser något sånär vettiga ut, och det bör inte ta en alltför stor mängd resurser. (Se stadsgenerering i vissa spel ex.)

AI är också bara en samling algoritmer, bedömningar som görs baserat på miljövariabler. Projekt på den här skalan kommer dock att ha en grotesk mängd variabler, så det lär bli en stor del.

Elite, Freelancer, Supreme Commander, X-COM, Civilization (+Alpha Centauri) etc. med detta upplägg? Ja, tack!


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

12
Skriv svar