Minecraft slår rekord på XBLA – och hamnar i blåsväder

Robot
Minecraft slår rekord på XBLA – och hamnar i blåsväder

Trials Evolution fick bara sitta på tronen i en månad. Den nya rekordinnehavaren heter Minecraft, som nu påstås få orättvisa fördelar.

#nyhetstips, #trials-evolution-1, #minecraft, #microsoft, #fez, #mojang-specifications


Medlem
Minecraft slår rekord på XBLA – och hamnar i blåsväder

Hoppas det inte blir något drama utanför det Microsoft har ställt till med. Måste filtrerar nog med skit med hela Machinima kontraktet.

Medlem

Microsoft är riktigt svåra att arbeta med ifall du inte är en väldigt erkänd utvecklare :/

Medlem

Microsoft såg ju kassakon och gav lite gratis uppdateringar, dock onödigt att skapa avundsjuka till andra utvecklare när att släppa en uppdate till sitt spel kostar nästan 40.000kr :/


signatur

Det är år 2012 nu, sluta upp med era ignoranta och idiotiska tankar.

Medlem

Notch "Ah, ok, the number of sales I got is based on leaderboard participation, so might be off.. But it seems it sold over 400k copies in 24h." 11 timmar sedan. ni är verkligen lite sega ibland FZ!

Medlem

Antar att spelet inte släpps till PS3? ^^

Medlem

Tycker folk det är skumt att stora titlar får fördelar? Det är så det funkar över allt.
Hoppas de patchar upp minecraft till boxen lite. Kan mycket väll tänka mig att sitta o köra med kompisarna men vill ju köra på standard servern i så fall.

Medlem

Jag tycker att stora titlar ska få betala.. Microsoft borde hjälpa de fattiga och mindre företagen som kanske inte har råd att stå och patcha sitt spel.

Släpper du ditt spel på tex Steam så får du patcha det bäst du vill, bättre användarvilkor på det sättet.
Dock är Steam väldigt dumma i huvudet och släpper inte bra indiegames för att de inte är tillräckligt kända

Inaktiv

Ms, notch, fez, alla får göra som de vill, var glad istället

Medlem

Notch brukar vara smart när det gäller att vända dålig PR, likt med Scrolls.
Skulle inte förvåna mig om han fick MS att ge Fez-gänget gratisuppdateringar eller ifrånsade sig sina egna gratisuppdateringar.

Medlem

Helt fel att behandla sina kunder olika beroende på hur mycket något har sålt. Se och lär av Kickstarter, på frågan om de som donerat till Kickstarter ville ha ett unikt uppdrag endast för de som hjälpt till var svaret nej, alla som köper spelet ska ha samma förutsättning att få ta del av allt som finns kring det. Det är detta som jag tror är kärnan i Kickstarters framgångar den senaste tiden, folk har tröttnat på hur de stora bolagen lockar folk till att förhandsboka ett spel eller köpa det från en viss butik.

Medlem

Jag fattar seriöst inte hur detta spel fortfarande kan sälja. Visst, det var "kul" nån vecka för ca 2år sen, men nu..? Nä, tack.. finns så mycket bättre spel där ute att lägga ner pengarna på idag.

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Jag fattar seriöst inte hur detta spel fortfarande kan sälja. Visst, det var "kul" nån vecka för ca 2år sen, men nu..? Nä, tack.. finns så mycket bättre spel där ute att lägga ner pengarna på idag.

Du kanske bara har kass fantasi?

Inaktiv

Tycker priset är rätt så hutlöst, ett indie spel som kostar 170 kronor på pc och Xbox, Minecraft kan ju knappast varit jobbigt och tidskrävande att färdigställa så sunkig grafiken är,

hade spelet haft någorlunda standard xbox grafik då hade det ju vart kul att bygga snygga hus, men som spelet är nu fattar man inte att folk orkar bygga i många timmar och så ser det ut som skit.


signatur

Lagom är aldrig för mycket eller för litet.

Medlem
Skrivet av Ztreek:

Jag tycker att stora titlar ska få betala.. Microsoft borde hjälpa de fattiga och mindre företagen som kanske inte har råd att stå och patcha sitt spel.

Släpper du ditt spel på tex Steam så får du patcha det bäst du vill, bättre användarvilkor på det sättet.
Dock är Steam väldigt dumma i huvudet och släpper inte bra indiegames för att de inte är tillräckligt kända

Microsoft är inte frälsningsarmén, utan ett företag som försöker tjäna pengar i en bransch med hård konkurens. Om Minecraft är en anledning att välja xbox före ps3 så är det värt lite fördelar till Mojang. Det är inte svårare än så.

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Jag fattar seriöst inte hur detta spel fortfarande kan sälja. Visst, det var "kul" nån vecka för ca 2år sen, men nu..? Nä, tack.. finns så mycket bättre spel där ute att lägga ner pengarna på idag.

Kanske inte alla som köpt den än, själv har jag inte skaffat det trots att jag varit ganska intresserad av det sedan jag fick höra av en om hur bra det var. Tror att många även köper det för att stödja en utvecklare som Notch, själv tänker jag skaffa det tack vare att han nog var den bidragande faktorn till att Takedown i slutet fick mängder med donationer efter att han (och även TB) twittrade om spelet. Jag ger nog hellre mina pengar till Notch än till en stor utgivare som EA.

Medlem
Skrivet av maucau:
Skrivet av Ztreek:

Jag tycker att stora titlar ska få betala.. Microsoft borde hjälpa de fattiga och mindre företagen som kanske inte har råd att stå och patcha sitt spel.

Släpper du ditt spel på tex Steam så får du patcha det bäst du vill, bättre användarvilkor på det sättet.
Dock är Steam väldigt dumma i huvudet och släpper inte bra indiegames för att de inte är tillräckligt kända

Microsoft är inte frälsningsarmén, utan ett företag som försöker tjäna pengar i en bransch med hård konkurens. Om Minecraft är en anledning att välja xbox före ps3 så är det värt lite fördelar till Mojang. Det är inte svårare än så.

Tänker långsiktigt nu...
Om de bjuder in folk på bättre deals så kommer folk vilja komma tillbaka senare när de har större spel. Notch kommer säkert göra ett nytt skitbra spel för eller senare, då kommer han tänka på hur schyssta MS var.

De som gjorde Trials känner sig lurade, de kommer antagligen försöka släppa deras spel till PC/PS3 ? who knows..

Det handlar inte bara om pengar, det handlar om hur väl man behandlar sina kunder. företag är ju korkade å glömmer bort det.. se WoW, CoD osv.

Medlem
Skrivet av StraxDax:

Tycker priset är rätt så hutlöst, ett indie spel som kostar 170 kronor på pc och Xbox, Minecraft kan ju knappast varit jobbigt och tidskrävande att färdigställa så sunkig grafiken är,

hade spelet haft någorlunda standard xbox grafik då hade det ju vart kul att bygga snygga hus, men som spelet är nu fattar man inte att folk orkar bygga i många timmar och så ser det ut som skit.

Tycker det är på tiden att folk förstår skillnaden mellan grafik och estetik. Minecraft må vara väldigt fult i mångas ögon men den grafiska biten passar utan tvekan ett spel som Minecraft. Hade spelet haft en mer "verklig" grafik så hade detta, i mina ögon, inneburit att spelet samtidigt haft dålig estetik.

Någon länkade för ett tag sedan denna video om just detta ämne och den förklarar bättre vad jag menar http://www.penny-arcade.com/patv/episode/graphics-vs.-aesthet...

När det kommer till priset så kan man ju tycka vad man vill om den saken men personligen ser jag inget fel i att ta vad de tar för ett spel som verkar erbjuda så många timmar av ren och skär spelglädje. Grafik är inte allt, personligen får jag ut mer av ett spel utan någon som helst grafik än många av dagens spel.

Medlem

Jag tycker MS ger ut en stark och klar bild till utvecklare att, spelet ska vara spelbart vid släpp och utvecklare blir straffade om de inte färdigställt sin produkt innan släpp.

Jag tycker det är en bra riktlinje för utvecklare. så trött på majoriteten spel som släpps som fortfarande är i Beta fas.

Medlem

Butthurt developers are butthurt


signatur

Welcome to the Manglerdome

Medlem
Skrivet av Ducci:

Jag tycker MS ger ut en stark och klar bild till utvecklare att, spelet ska vara spelbart vid släpp och utvecklare blir straffade om de inte färdigställt sin produkt innan släpp.

Jag tycker det är en bra riktlinje för utvecklare. så trött på majoriteten spel som släpps som fortfarande är i Beta fas.

Om detta är anledningen så ser jag inget fel i det men jag tror inte Microsoft bryr sig nämnvärt i om spelet är buggigt eller inte utan snarare tror jag det handlar om att de behandlar sina kunder olika.
Ifall det vore som du säger så verkar de inte förklarat det speciellt bra, kanske dags att de gör det i så fall.

Redaktör
Ponny
Skrivet av emil2796:

Notch "Ah, ok, the number of sales I got is based on leaderboard participation, so might be off.. But it seems it sold over 400k copies in 24h." 11 timmar sedan. ni är verkligen lite sega ibland FZ!

Tack för tipset, jag har lagt till infon i nyheten.


signatur

En Bamseponny av folket

KoP
Medlem

Äh, fördelar eller ej. Minecraft hade i vilket fall som helst sålt bättre än Fez.

Fez var imo kul i någon timme

Medlem
Skrivet av KoP:

Äh, fördelar eller ej. Minecraft hade i vilket fall som helst sålt bättre än Fez.

Fez var imo kul i någon timme

Så sant, tyckte det var lite roligare än så men håller med. Jag tror Fez tog 4 år av utveckling från start till färdig produkt, jag vet att jag hade inte väntat 4 år på att få spela färdigt spelet och det lider än idag av buggar.
Minecraft har idag inget slut till xbox360 men är inte den typen av story baserat spel som behöver ett slut.
Att Minecraft lyckats förhandla en bättre deal än Fez är inte så konstigt iomed att deras produkt skiljer sig så från de traditionella.

Jag gillar Fez & Minecraft men spelar ingen av dem längre.

Medlem
Skrivet av StraxDax:

Tycker priset är rätt så hutlöst, ett indie spel som kostar 170 kronor på pc och Xbox, Minecraft kan ju knappast varit jobbigt och tidskrävande att färdigställa så sunkig grafiken är,

hade spelet haft någorlunda standard xbox grafik då hade det ju vart kul att bygga snygga hus, men som spelet är nu fattar man inte att folk orkar bygga i många timmar och så ser det ut som skit.

I det här fallet handlar det inte om snygg grafik utan om spelglädjen och valmöjligheterna i spelet. Notch levererar byggstenarna för ett äventyr man själv får välja. Det är i min mening någ som verkligen slår dagens nya snygga spel

Medlem

Avundsjuka på hög nivå.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Jag är förvånad över att så många har köpt MC på konsol. Vad har dom för potatis till dator egentligen?

Medlem
Skrivet av StraxDax:

Tycker priset är rätt så hutlöst, ett indie spel som kostar 170 kronor på pc och Xbox, Minecraft kan ju knappast varit jobbigt och tidskrävande att färdigställa så sunkig grafiken är,

hade spelet haft någorlunda standard xbox grafik då hade det ju vart kul att bygga snygga hus, men som spelet är nu fattar man inte att folk orkar bygga i många timmar och så ser det ut som skit.

Frågan är ju om det verkligen finns folk som spelar utan Texture packs? Du kan välja från allt mellan Crysis grafik till en värld som ser ut som Nyan Cat... Så jag förstår inte varför någon överhuvudtaget kan ha problem med grafiken. Jag kör med Simple Craft


signatur

Hej! jag är ny här.

Medlem
Skrivet av Ankan:

Jag är förvånad över att så många har köpt MC på konsol. Vad har dom för potatis till dator egentligen?

Många vill väl chilla i soffan och lira, mer "familjevänligt" och lätt i multiplayer med split-screen med. Skulle kunna tänka mig att köpa MC till XBOX360 också, om jag hade haft konsollen.

Medlem

Det är klart att MS vill ha en del av kakan. Sedan finns det ju gränser av vad som är god affärspraxis eller ej som företag är väldigt kortsiktiga över ibland (eller för hoppfulla kanske?)... som Nintendo på mitten av 90talet för att ta ett exempel

12
Skriv svar