Visdomständerna kommer!!

Inaktiv
Visdomständerna kommer!!

Finns det flera på FZ som har haft erfarenhet av problem med visdomständerna?

Dom har börjat att växa ut och har enorma problem. Svullnader, värker, svårt att gapa och har kontaktat min tandläkare nu men får väl vänta över helgen på svar.

Vad kan jag göra och har någon av er någon erfarenhet av operationer och smärta, dylikt.

Medlem

Jag har inte haft problem med värk, men däremot så växte min ena tand in mot den som satt bredvid och fick därför opereras bort. Själva operationen gick bra, men när bedövningen släppte så trodde jag att huvudet skulle sprängas, men den smärtan gick över ganska så snabbt, redan på kvällen kändes det mycket bättre i både huvudet och käken.

Värk hör dock till vanligheten, och jag tror inte att dom kommer plocka bort den bara för att det värker, utan bara om det kommer påverka din hälsa på lång sikt då det precis som med alla operationer finns vissa risker och kan i värsta fall göra mer skada än nytta. Tandläkaren kommer se på röntgen huruvida det kommer påverka din framtid, men rör det sig om vanlig växtvärk så tror jag bara att dom kommer säga att du ska härda ut smärtan och återkomma om värken fortsätter.

Medlem

Jag kan bara berätta vad min egna tandläkare sa under mina operationer.
Kan inte riktigt komma ihåg hur det kändes när mina började växa ut men värk är nog något att räkna med, dock så växte ena bara ut halvvägs och som i Bojkotts fall växte den andra snett och tryckte mot nästa tand.
Händer det så måste du nog operera då det finns risk för infektion vilket jag fick i en tand, och det gör ont kan jag lova

Tyckte det var värst då bedövningen började släppa men blev bättre första dagen, enda tips jag kan ge efter eventuell operation är att ta ipren/treo eller liknande och ha en kylpåse redo. Det tog ca 2 veckor för det mesta att läka någorlunda och stygnen att lossna, så under den tiden är det viktigt att skölja munnen och se till att inga matrester fastnar.

Medlem

Jupp, hade stora problem för typ 7 år sedan, hade en visdomstand som sprack så jag fick lov att operera bort den.

Besöket skulle ta ca: 30-45 min. Det slutade på ~2 timmar efter komplikationer med rötterna som var spretiga och krävde att det sågades i käkbenet.

Efteråt hade jag kvar en liten benspets som nötte igenom tandköttet på "insidan", Tog bort den med lite DIY kirurgi (skruvmejsel, smälla till, *crunch*) men sen vart det bra.
Har fortfarande en grop i tandköttet där den satt, men inga problem i övrigt.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Mina har vuxit ut bra, men haft problem senaste året med visdomständerna i underkäken. Sönder spruckna och brutal värk. Drog ut dom förra månaden, var inga problem eftersom jag slapp operera. Snabbt och effektivt.

Medlem

Den enda av mina visdomständer som rört på sig var ju självklart tvungen att sikta in sig på att komma ut någonstans i gommen så den var det tvunget att operera bort =/

Själva operationen gjorde de på sjukhus och gjorde faktiskt inte ont. Förmodligen för att jag är spruträdd och blev panikslagen när jag såg den enorma spruta de hade till bedövningen. Jag hade inte problem med värk efteråt men det var jobbigt med stygnen som man var tvungen att tänka på varenda gång man stoppade något i munnen.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

Drog ut mina visdomständer inför en käkoperation, var rätt ömt dagarna efteråt men mycket glass som kylde ner gjorde susen

Medlem

Har två tänder längst bak som håller på att komma fram. Har haft så i över ett år men har inte haft några problem med dom. För några år sen fick jag operera bort en tand som hade växt snet in i gommen, slapp dock betala då det var tandläkaren som hade missat det.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Inaktiv
Skrivet av Oddjob:

Drog ut mina visdomständer inför en käkoperation, var rätt ömt dagarna efteråt men mycket glass som kylde ner gjorde susen

Tack alla för lite feedback och information. Tandläkaren ringde och ska kämpa över helgen så får vi se på måndag om jag får åka in på en koll.

Ska göra en eventuell käkoperation och få tandställning om något år. Ska in på avbildning om en månad. Då kanske dom drar ut mina visdomständer i samband med operationen.

Aja vi får se hur det går.

Citat:

Om du får ont hela helgen brukar kombinationen 1 st Alvedon och 1 st Ipren (eller Ibumetin) samtidigt vara en bra hjälp. Det ska då vara de receptfria styrkorna av dessa tabletter, dvs 500mg Alvedon och 400mg Ipren/Ibumetin.

Ingen medicinsk expert, men går det bra att blanda två smärtstillande och febernedsättande medel som det nämns i citatet? känns lite riskabelt. i dont know!

Inget fel om man inte vill att något skall hända Showerguy, eller någon annan heller.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Traveller in time:

Ingen medicinsk expert, men går det bra att blanda två smärtstillande och febernedsättande medel som det nämns i citatet? känns lite riskabelt. i dont know!

Inget fel om man inte vill att något skall hända Showerguy, eller någon annan heller.

Är så pass svaga värktabletter. Det enda som kan ta lite stryk är väl levern. Om du inte dricker alldeles för mycket alkohol eller mumsar i dig andra tabletter i övrigt är det absolut inga problem.

Medlem

Bästa rådet är att se på informationsbladet som kommer med tabletterna, om man är osäker efter det, ring VC eller 1177 om du det är bråttom fast inte akut. Har du redan knaprat dom och blir orolig, så är det 112 som gäller.

// edit

Det var ett svar på frågan ang att ta fler läkemedel samtidigt.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Inaktiv

brännvin funkar bättre än värktabletter. Och ger mindre leverskador.

Medlem
Skrivet av riktigninja:

brännvin funkar bättre än värktabletter. Och ger mindre leverskador.

Säker på det?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Inaktiv
Skrivet av conthox:
Skrivet av riktigninja:

brännvin funkar bättre än värktabletter. Och ger mindre leverskador.

Säker på det?

det är iaf roligare, förutom när man spyr ner badrummet nästa dag

1
Skriv svar