Streama film till TV:n

Medlem
Streama film till TV:n

Jag har tröttnat på att sitta i datorstolen och kolla på film och tv-serier, och söker nu efter sätt att streama video från datorn till TV:n. Hur gör man detta på bästa sätt?

Jag har tittat lite på Apple TV, men insåg att den bara streamar från Itunes (alltså inte VLC som jag använder) och att den bara streamar video i MP4-format. Finns det någon liknande produkt som inte delar Apple's fetish för monopol på all teknologi i mitt hem?

Vet inte om modellen på TV:n och dennes funktioner också måste tas med i beräkningen, jag är ganska lost. Om någon vänlig själ kunde hjälpa mig hade det varit mycket uppskattat.


signatur

Imperator

Medlem

Tja, så längeTV:n har en HDMI så är det en ganska simpel sak.

Har för mig du är anti-konsol, men rent spontant så känns en PS3:a som ett bra val. Väldigt lätt att streama från, har aldrig stött på formatproblem eller behövt koda om (inte på senare tid iaf, var lite strul i början innan de patchade en del) samt att du får en Blurayspelare om du saknar sådan sedan tidigare.

Popcorn hour är annars populära streamare, men jag kan inget om dom för att veta vilka modeller som är bra.


signatur

Videomupp

Medlem
Skrivet av WildThing:

Tja, så längeTV:n har en HDMI så är det en ganska simpel sak.

Har för mig du är anti-konsol, men rent spontant så känns en PS3:a som ett bra val. Väldigt lätt att streama från, har aldrig stött på formatproblem eller behövt koda om (inte på senare tid iaf, var lite strul i början innan de patchade en del) samt att du får en Blurayspelare om du saknar sådan sedan tidigare.

Popcorn hour är annars populära streamare, men jag kan inget om dom för att veta vilka modeller som är bra.

Hur funkar en PS3:a att streama ifrån? Kan man synka med datorn och få tillgång till filerna på det viset, eller?

Jag antar att HDMI hade funkat. Min PC står visserligen på en annan våning, men jag har en Mac på kabelavstånd från TV:n. Låter HDMI-kabel dig använda TV:n som skärm då, med både audio och video?


signatur

Imperator

denna är sketa bra och ska fixa spotify också . har föregångaren
Streamar .mkv med bravur i 1080p och tom .ISO filer


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

denna är sketa bra och ska fixa spotify också . har föregångaren
Streamar .mkv med bravur i 1080p och tom .ISO filer

WD TV Live-boxen verkar ju toppen! Dock verkar mycket fokus ligga på online streaming, alltså prenumerationstjänster som erbjuder film på nätet. Detta är jag inte intresserad av överhuvudtaget då jag bara vill kunna komma åt mina egna filer.

Du känner inte till någon enklare produkt utan online streaming-funktionerna? Känns onödigt att betala för dessa funktioner om det finns en billigare produkt som ändå klarar av det jag vill ha den till.


signatur

Imperator

Medlem

Nu kanske en PS3 inte är så intressant men annars bör PS3 Media Server fungera bra.

Inaktiv
Skrivet av Reize:

Jag har tittat lite på Apple TV, men insåg att den bara streamar från Itunes (alltså inte VLC som jag använder) och att den bara streamar video i MP4-format. Finns det någon liknande produkt som inte delar Apple's fetish för monopol på all teknologi i mitt hem?

Såvida du inte är tekniskt inkompetent t så kan du ju alltid jailbreaka apple tvn.

Skrivet av Reize:
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

denna är sketa bra och ska fixa spotify också . har föregångaren
Streamar .mkv med bravur i 1080p och tom .ISO filer

WD TV Live-boxen verkar ju toppen! Dock verkar mycket fokus ligga på online streaming, alltså prenumerationstjänster som erbjuder film på nätet. Detta är jag inte intresserad av överhuvudtaget då jag bara vill kunna komma åt mina egna filer.

Du känner inte till någon enklare produkt utan online streaming-funktionerna? Känns onödigt att betala för dessa funktioner om det finns en billigare produkt som ändå klarar av det jag vill ha den till.

Njä ingen aning har faktiskt inte tänkt på att det kanske är det dom vill man ska ha den till. Har bara varigt inne en gång på nån konstig amerikansk sida men allt som fanns att streama därifrån va hopplöst segt o usel kvalité.
Kör bara filer från min dator i nätverket trådat men även hårddisk verkar funka prima


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Du kan alltid kolla efter en "media streamer/media extender", det är prylar som gör precis det du önskar och lite till.
Känner du dig mer hemma på Pc fronten kan du alltid bygga en HTPC, men det kräver lite mer kunskap och engagemang. Slutligen kan du alltid koppla datorn direkt till TVn, billigast men kanske inte det smidigaste.

Själv köpte jag en Xtreamer för ändamålet, en Sidewinder Mk1, men pga dålig firmware presterade den inte optimalt och klarade inte hela blu-ray filmer.
Jag köpte istället en Dune, och har aldrig haft några problem. Streamer fulla blu-ray (iso) med undertexter och allt utan lagg eller problem, klarar dvd, avi, mkv och en massa andra format, den är en av de få på marknaden som klarar just hela blu-ray med menyer.
En annan fördel är att de är små och nätta, inte större än en dvd (beroende på modell) och till skillnad från såväl Pc som Ps3, så är de helt ljudlösa. Min har en fläkt men inte ens när den varvar på max hörs en susning
Lägg till att man snyggt och smidigt kan anordna sina filmer i en "jukebox" med bilder och info från imdb/tmdb, så slipper man undra vad det nu var för film man hade. Om du ska köpa en media tsreamer, så köp en Dune, den rekommenderas varmt på ex. http://www.mpcclub.com, det närmsta du kommer ett "sweklockers" eller "Fz" för media streaming

Medlem
Skrivet av Reize:
Skrivet av WildThing:

Tja, så längeTV:n har en HDMI så är det en ganska simpel sak.

Har för mig du är anti-konsol, men rent spontant så känns en PS3:a som ett bra val. Väldigt lätt att streama från, har aldrig stött på formatproblem eller behövt koda om (inte på senare tid iaf, var lite strul i början innan de patchade en del) samt att du får en Blurayspelare om du saknar sådan sedan tidigare.

Popcorn hour är annars populära streamare, men jag kan inget om dom för att veta vilka modeller som är bra.

Hur funkar en PS3:a att streama ifrån? Kan man synka med datorn och få tillgång till filerna på det viset, eller?

Jag antar att HDMI hade funkat. Min PC står visserligen på en annan våning, men jag har en Mac på kabelavstånd från TV:n. Låter HDMI-kabel dig använda TV:n som skärm då, med både audio och video?

PS3an streamar från datorn, man väljer typ en mapp man vill dela ut till den och öppnar den i PS3an.

När jag nämnde HDMI så syftade jag mer på att så länge din TV har det så kan du koppla in vad som helst Men du kan koppla in datorn rakt i TVn och använda den som skärm om du vill. HDMIkablar överför både ljud och video, men du kan behöva ändra någon inställning i datorn för att den ska skicka ljudet tror jag.


signatur

Videomupp

Testpilot

Jag kör med boxee box
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=732165

Funkar klockrent till de behov vi har hemma , dvs glo filmer och tvserier - den äter allt jag matat den med , .mkv , xvid .avi .iso t.o.m packade filer.
Funkar att streama direkt från dator eller stoppa in en usb disk , finns stöd för en massa annat också men vi använder den 99% till att glo film/tv med.

Superliten , tar ingen plats precis som de andra modeller som nämnts i tråden , också att nämna är att de uppdaterar firmware skapligt ofta så den blir inte omodern.

Hade en Netgear box innan som de helt slutade supporten med så den blev värdelös inom nåt år eftersom den inte stödde alla format på ljud/bild.

Medlem

Om du har en bärbar dator finns det ju absolut ingen anledning till att lägga extra pengar på mediaspelare. sätt i en hdmisladd (om nu datorn har det) mellan bärbar dator och tvn. då får du tvn som skärm enkelt och smidigt, och har du även en telefon eller nått kan du ju alltid ha den som fjärrkontroll, jag kör dock min datorskärm till film när jag ligger i sängen o kollar och då använder jag vlc remote - http://goo.gl/bBny5 går ju säkert fixa andra saker men kan tycka det räcker.


signatur
Medlem

Även jag slår ett slag för ps3. Kan streama allt, trådlöst via wifi eller med kabel. Trådlöst kan det bli problem med högupplöst material dock, så jag rekommenderar en nätverkskabel från ps3an till router.

Den är relativt billig också med tanke på att du får en blueray och en hyfsat kompetent spelmaskin på köpet.
Ser verkligen ingen anledning till att skaffa något annat, såvida man absolut aldrig någonsin kommer använda den till något annat än att streama, och letar efter ett billigare alternativ.

Medlem

Tack allihopa för era svar! Jag tror det blir den enkla vägen trots allt, med en HDMI-kabel från min andra dator som är i TV:ns närhet. En kabel på 3 meter skall nog räcka. Laddar nog över alla filer med Dropbox eller extern hårddisk.


signatur

Imperator

Medlem
Skrivet av Reize:

Tack allihopa för era svar! Jag tror det blir den enkla vägen trots allt, med en HDMI-kabel från min andra dator som är i TV:ns närhet. En kabel på 3 meter skall nog räcka. Laddar nog över alla filer med Dropbox eller extern hårddisk.

PS3:an klarar inte av alla format utan att behöva resampla vilket är väldigt meckigt. Absolut lättaste är att använda sig av XBMC på datorn, har du en klar filstruktur på alla dina filmer/tv-serier så hittar den och bygger ett bibliotek i programmet där du kan se trailers, läsa vad filmen handlar om och vad för betyg folk har gett den. Så ja, kör sladd direkt från datorn men tips är att använda XBMC.

Orkar du inte detta slår jag ett kraftigt slag för Media Player Classic: Home Cinema som slår VLC med hästlängder. Du får bättre kvalitet på filmerna samt bättre ljud.

http://mpc-hc.sourceforge.net/download-media-player-classic-h...
http://www.homecinema-hd.com/intro_en.html <-- guide för MPC, vad som behövs för att få bästa upplevelsen. Själv kör jag utan LAV splitter.

Damn BeeJac lugna ner dig vi fattar


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Fin bugg.. Nån moderator får gärna deleta de fyra senare kopiorna eftersom jag tydligen inte kan göra det själv.

Sen föreslår jag även att ni ber IT avdelningen kolla i event loggen och se vad som har hänt så detta inte upprepas

Medlem

Det händer då och då, rensat


signatur

Videomupp

1
Skriv svar