"Japanska spelutvecklare måste sluta ignorera multiplayer"

Robot
"Japanska spelutvecklare måste sluta ignorera multiplayer"

Epic Games Cliff Bleszinski tänker att spelutvecklare i landet i öst behöver tänka om för att nå ut på västerländska marknader.

#shadows-of-the-damned, #vanquish, #from-software, #demons-souls, #dark-souls


Medlem
"Japanska spelutvecklare måste sluta ignorera multiplayer"

Jag tycker att det han säger är resonabelt. MP behöver som sagt inte betyda en standard FPS-shooter. Bara en sådan liten detalj som att kunna lämna meddelanden till andra spelare är väldigt trevligt. Det finns t.ex. i Might and Magic Heroes VI.

Bra att han även säger "men med det sagt menar jag inte att de ska slänga på multiplayer på alla spel".

Om det här med MP är västerländskt eller inte kan jag däremot inte uttala mig om. Jag vet för lite om österlandet, förutom att Starcraft är populärt i korea.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Cliff är fail.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Finns det några tävlingsinriktade online flerspelar spel från japan? Jag kan inte direkt komma på någon jag kört, det enda jag vet som jag spelat flera spelar i som är från solens land är konsol spel på samma skärm, typ fightingspel och kanske något mario eller liknande.

Eller är det bara Deamon's Souls och Monster hunter?

Medlem

Är inte detta samma farbror som sade att dlc är ett måste? Eller är jag ute och cyklar

Medlem

Och när servrarna väl går ner så är MPn helt meningslös - finns inte någon expiration date på spelets beskrivning heller så är redan där legal ramifications.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem

Är knappt intresserade av några japanska spel dessa dagar, med några få undantag. Så för mig spelar det inte roll om spelen har multiplayer så länge de flesta av dem är fantasilösa, icke-kreativa grindspel.


signatur

Metal is best served heavy.

Inaktiv

Är inte många hästar i de där stallet som heter CliffyB.
Jädrar vad knäppa uttalanden han har.

Medlem

Bryr mig inte det minsta om MP spel så....!?
Vill hellre ha bra varianter av SP spel i alla dess former. FPS > Peka klicka osv. Saknar bra storys i spelen nuförtiden.... var är HL3 Valve??

Medlem

Ni

Inaktiv

Usch, behövs inte multiplayer så ska det inte tvingas med. Jag föredrar singleplayer spel och spelar bara multiplayer när det släpps något bra multiplayer spel. Varför kan inte ett bra singleplayer spel få vara ett bra singleplayer spel och ett bra multiplayer spel få vara ett bra multiplayer spel, dom behöver inte mixas.

Medlem

Han får det att låta som att mp är nåt man snyter ur näsan. Att säga att guldklimpen Vanquish skulle vara bättre med mp är som att gå till en vinnare och hävda att han kunde vunnit mera överlägset om han gjort annorlunda.

Vanquish behövde ingen mp. Det var faktiskt skönt att slippa rentav.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

Visst Japan kanske skippar MP där det hade passat, men på andra sidan så bankar resten av världen in MP i spel där det inte alls passar.

Och Vanquish var ett skitbra spel, hade de fokuserat på att lägga in MP i det så hade det säkert blivit en lidande SP kampanj. (som alltid)


signatur

// Bacon <3

Medlem

Vanquish kanske

Men inte Shadows of the Damned. Shadows of the Damned hade behövt en annan utgivare än EA. Fyfan, SotD var ett riktigt awesome spel, men det är så nerkortat att det inte är sant. Där är inte ens ett New Game+ men man märker på gameplayet att där är utrymme för just det.

Funny Note: Gameplayet i både Shadows of the Damned och Vanquish är designat av samma person, Shinj Mikami

Medlem

Spelutvecklare måste sluta tro att alla spel måste ha multiplayer för att lyckas.


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Skrivet av robineng:

Varför kan inte ett bra singleplayer spel få vara ett bra singleplayer spel och ett bra multiplayer spel få vara ett bra multiplayer spel, dom behöver inte mixas.

För att utvecklingen går frammåt? Själv hoppas jag på framtida single player spel som använder multiplayer i stor utsträckning för att skapa dynamik i upplevelsen. Tänk dig ett Skyrim där ena spelomgången så har en bondes fru ett uppdrag att mjölka en ko, medans nästa spelomgång du är där så valde spelare X i landet Y att i sin spelvärld dräpa bondens fru. Därför har nu bonden istället en quest till dig att hämnas och dräpa en avbild av denna spelares avatar i din spelvärld.

Fortfarande är det bara en avbild (AI kontrollerad) och inte en match mot denna spelare, men det är ett exempel på hur jag tycker man kan använda multiplayer i single player spel för att skapa stor dynamik. Självklart kan man alltid få valet hur mycket andra spelare kan påverka ens spelomgång, men jag hoppas att framtiden blir att multiplayern skapar stor dynamik åt single player upplevelsen.

ps. Mer coop åt folket!

Medlem

Äh skitsnack. MP i spel som Gears of War och liknande är nåt man spelar i ett par dagar innan man tröttnar. Samma sak hade säkert varit med Vanquish. Ska det vara MP ska det vara ett renodlat MP-spel.

Medlem
Skrivet av robineng:

... Varför kan inte ett bra singleplayer spel få vara ett bra singleplayer spel och ett bra multiplayer spel få vara ett bra multiplayer spel, dom behöver inte mixas.

Läste du följande:"...men med det sagt menar jag inte att de ska slänga på multiplayer på alla spel..."?


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Snubben har iaf garanterat rätt i det han säger om Vanquish. Det hade all potential i världen att bli ett både stiligt och röjjigt multiplayer, speciellt eftersom SP-kampanjen blåstes igenom på runt fyra timmar utan överdrift och det enda som fanns att återvända till sen var samma kampanj på svårare svårighetsgrad.

Medlem

Alla spel behöver inte multiplayer.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Inaktiv

Själv saknar man funktionen: LAN!

Medlem

Tycker hans eget företag borde sluta ignorera PC marknaden och göra något åt den saken innan han gnäller över andra speltillverkare.

Medlem
Skrivet av showerguy:

Själv saknar man funktionen: LAN!

Så här direkt kommer jag bara på ett modernt spel som stöder LAN och det är ArmA2.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Skyrim tyckte jag visade att MP inte är ett måste. Iof hade det varit trevligt att kunna lira det i coop.
Sanning är dock att många spel inte är ämnade för MP och skulle suga rätt hårt.
Det jag har problem med japanska spel är att det jämt är överdrivna färgsprakande strider, samt att jag inte alltid tycker att manga stilen funkar i spel.

Sen så har ju många av de senaste asiatiska företagen som Konami och Capcom mest pumpat ut smörja.

Medlem

Tycker att SP måste gynnas så varför ska det vara MP i allt bra som släpps?
MP marknaden har stagnerat enligt mig då det ska tryckas in överallt. Vissa spel ska bara vara SP. Ta tex Farcry det är bäst i SP. Deras MP är bara en crap cod variant.

Ge oss bra SP med spel känsla det kan inget MP ersätta!


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem
Skrivet av Duffelbag:

Snubben har iaf garanterat rätt i det han säger om Vanquish. Det hade all potential i världen att bli ett både stiligt och röjjigt multiplayer, speciellt eftersom SP-kampanjen blåstes igenom på runt fyra timmar utan överdrift och det enda som fanns att återvända till sen var samma kampanj på svårare svårighetsgrad.

Nej det stämmer inte, det finns challenges också. Och dom drar man inte igenom på en kvart.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Inaktiv

Kunde inte bry mig mindre om vad den där tribal-gaddade grobianen tycker. Kom tillbaka när du lyckats prestera något mer intressant än Kugghjul av krig-serien.

Medlem

Det som japanska spelutvecklare måste sluta med om de vill komma in på vår marknad är alla dessa konstiga manga/anime-spel där fysiken och rörelserna på brösten är viktigare än resten av spelet... den knäppa sexfixeringen de har i sina spel är inte något som tilltalar vår marknad, förutom en och annan kåt tonåring...

Inaktiv

Håller med, men det faktum att dom gör sina skräck spel till action spel är ännu värre.


signatur

Måndag gör jag ingenting, ingenting, ingenting, tisdag ser jag mig omkring, mig omkring, mig omkring!

Medlem

Åh, Vanquish. <3 Det utomordentliga spelet ingen spelade.

12
Skriv svar