Hittar inte DVD:n i BIOS men i Windows

Medlem
Hittar inte DVD:n i BIOS men i Windows

När jag höll på att ändra mina hårddiskar ifrån IDE till SATA i BIOS så hände nåt som gör att jag inte hittar DVD:n när jag försöker ändra boot priority. I Windows ser jag DVD:n konstigt nog så det måste vara nåt med mjukvaran. Vad kan vara fel? Min tanke var att datorn tror fortfarande att DVD:n är IDE när den egentligen är SATA... Nån som kan BIOS?

Medlem

Det finns ju mängder av olika BIOS så jag vet inte riktigt.. vilket har du ?

Men du säger att du ändrade från IDE till SATA i BIOS ? Det låter lite konstigt eftersom IDE och SATA har helt olika fysiska kontakter/sladdar.

Meckade du runt i datorn och bytte sladdar (en del hårddiskar/läsare har båda två) och sedan gick in i BIOS och pillade runt eller ändrade du bara någon inställning i BIOS ?

Min vilda gissning är i sådana fall att du ändrat en inställning utan att ha bytt kabeln, eller nå't.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Inaktiv

Tog bort detta inlägg.

Medlem

Vet inte exakt vad jag har för bios. Första spalten är nåt med tweaking och sen advanced cmos... Grejen var den att mina SATA-hårddiskar la sig som master och slave IDE men det kanske dom ska göra eller? Hur som helst när jag ändrade ifrån Type Native IDE till AHCI så försvann DVD:n som Boot Priority. Jag har kunnat Boota ifrån skivan förut men det är väl nåt som hänt när jag fifflade i bios. Mitt moderkort heter iaf Gigabyte 870A-UD3.

Medlem

Kanske är det jag som gör en höna av en fjäder men mina hårddiskar låg inte som IDE master och slave häromdan. Dom är ju inkopplade med SATA-kablar och inte IDE.

Edit: Dvd:n är också inkopplad med SATA-kablar.

Edit 2: Går att Boota ifrån Dvd:n genom f12(Boot menu) så det är väl inget jätte problem längre.

Medlem

Det är ju möjligt att ditt moderkort inte vill blanda ahci-enheter och de som kör vanligt ide ? Du kan ju testa o kika om det finns någon ny version av ditt bios och flash'a in en uppgradering. Annars kan du ju byta tillbaka till ide för hårddiskarna igen om du nu inte har ssd.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

Har nyligen inskaffat en SSD som jag nu kör Windows 7 på. Därav hela det här strulet. Ska kolla om jag hittar en ny version av bios även om jag är lite rädd för flashing. Tack för hjälpen.

Medlem

Enligt vad jag har läst så ska man göra en ny installation av Win7 om man byter till ahci för annars får man väldigt märklig prestanda.

Här har du en tråd hos sweclockers forum.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

Har precis gjort det men jag ändrade bara en grej och det var som jag skrev i ett tidigare inlägg: Type Native IDE till AHCI. Resten fick stå kvar som IDE. Vet inte om jag orkar göra fler ominstallationer. Har hållit på i snart 24 timmar och sugit på denna karamell.. Dags för D3 äntligen

1
Skriv svar