Diablo III: Blizzard ber om ursäkt, försenar auktionshuset

Medlem

Hade ju varit fint med en save knapp eftersom man riskerar att bli utloggad eller liknande.

Bara 3 gånger i dag...

Medlem
Skrivet av Mawnster:
Skrivet av Fenix:
Skrivet av walter_iego:

Tänk om människor jobbade lika snabbt och effektivt att få slut på hungersnöden i världen, då hade vi verkligen fått slut på "djävulen"

Det där är moment 22 tyvärr..

Jag kan inte se moment 22:et i det hela.

Vi matar "alla" svältande barn.. sen växer de upp och knullar ut 10 nya barn var som vi skall mata. Sen när de växer upp knullar de ut ytterligare 10 barn vardera.
Hjälporganisationerna förstör mer än vad de gör nytta.. innan så dog 7 barn av 10 och på så sätt hölls befolkningen någorlunda begränsad.
Det kan tyckas väldigt cyniskt och grymt..


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

Medlem
Skrivet av Katana:
Skrivet av conthox:

Kanske den där legendariska myten om att Blizz alltid släpper så otroligt välputsade spel kan försvinna nu. Först alla inloggningsgrejjer, sedan att spelare blir utkastade, sedan att man inte kan lägga till vänner till listan och så vidare...

Spelet är välputsat så in i helvete, har inte stött på en enda bugg hittils. Vad har buggat för dig?

Precis det jag räknade upp. Dessutom har jag två gånger fått starta om ett par quester tidigare än var jag var när jag slutade. Trots att man gått genom flera savepoints osv på vägen.

// edit

Ta en titt på deras forum, så ser du att det inte är så problemfritt för alla som du verkar vilja ge sken av.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Fenix:
Skrivet av Mawnster:
Skrivet av Fenix:
Skrivet av walter_iego:

Tänk om människor jobbade lika snabbt och effektivt att få slut på hungersnöden i världen, då hade vi verkligen fått slut på "djävulen"

Det där är moment 22 tyvärr..

Jag kan inte se moment 22:et i det hela.

Vi matar "alla" svältande barn.. sen växer de upp och knullar ut 10 nya barn var som vi skall mata. Sen när de växer upp knullar de ut ytterligare 10 barn vardera.
Hjälporganisationerna förstör mer än vad de gör nytta.. innan så dog 7 barn av 10 och på så sätt hölls befolkningen någorlunda begränsad.
Det kan tyckas väldigt cyniskt och grymt..

Fan så har jag aldrig sett det, iofs har jag aldrig tänkte skänka pengar till den delen av världen, men ändå


signatur

| PC | Xbox One | PS5 | Oculus Quest 1 & 2 |

Fixa den där jävla auktionshelvetet, det tar ju förfan 20 minuter att hitta ett föremål.

Medlem

Tycker många av er här är barnsligt naiva - ni sågar spelet pga strul första dagen. Fattar ni inte varför problemen uppstår? Blizzard har x antal servrar som hanterar spelet, vissa hanterar inloggning, vissa hanterar AH, och vissa hanterar själva spelet (ja, quests osv streamas faktiskt från servrarna, de ligger inte lokalt på din hårddisk som ett traditionellt SP-spel). När sedan varje nisse med ett köpt ex ska logga in samtidigt så tro det att servrarna inte pallar med?

Nu kommer ni naivt säga "men det kunde de ha tänkt på"... fattar ni då inte heller hur mycket det kostar att köpa och driva en serverfarm som Blizzard har? De pysslar inte med välgörenhet vettu. De kan inte köpa in ett x antal servers som sedan står idle 100% av tiden för att den absoluta inloggningstoppen har jämnats ut. Efterhand som spelet kommit ut så kommer serverbelastningarna att jämna ut sig och då kan de i lugn och ro (!) balansera och bygga ut efterhand som flera spelare ansluter sig. Men att det skulle vara problem första dagen är väl inte konstigt om det är ett spel som är hårt knutet mot servrar och där spelet är ett hett efterlängtat spel. Vad var det, 3 miljoner förhandsbokningar? Alla dessa vill spela, så rätt som det är så är det en fasligt massa människor som skall in på samma servrar.

Som sagt, ni är naiva. Problemen som fanns löstes väldigt snabbt av Blizzard (inom 24h) och nu är det bara buggar som ska lösas, och detta kommer de fixa i vanligt vis via patchar. Men spelet som sådant funkar och förutom lite mikrolagg osv (som de också kommer fixa via patchar och serverjusteringar) så har allt funkat bra nu. Blizzard har gjort ett oerhört bra jobb med lanseringen jämfört med många andra server-baserade spel som strulat i många dagar innan man fått en spelbar upplevelse. Och de har lyckats lansera ett spel med väldigt få påtagliga buggar - något som är väldigt sällsynt idag.

Men att såga spelet direkt bara för att de inte lyckades balansera upp servrarna så att den tålde den oerhört hårda processen av att hantera alla inloggningar är bara fjantigt. Visst, de skulle kunna ha köpt in flera servrar som pallade allt, men dessa hade sedan få stå sovandes då belastningen aldrig skulle bli så hög igen. Se bara hur det är med WoW - vid varje stort event eller lansering så är det ju väldigt hög belastning på vissa servrar, och låg på andra. Då servrarna inte allokerar om sig dynamiskt så kommer det medföra strul ja. Men det betyder inte att Blizzard ska överdriva med servrar som sedan står idle 100% av tiden. De pysslar inte med välgörenhet - de pysslar med business. De vill ha dina pengar så att de kan skapa fler spel och få mer pengar av dig. Ville de ge bort sina spel gratis så hade de aldrig tagit betalt för dem.

Så skärp er, stå ut och inse att det kommer ta en liten stund för Blizzard att kapa spikarna i systemet då detta är ett NYTT spel. Sedan kommer det inte vara större problem. Jag själv har inte märkt några problem sedan onsdags, kommer in varje gång jag vill spela. Många av er här skulle behöva lite insikt i verkligheten och förstå hur saker och ting funkar med pengar, satsningar, serverbalanseringar och spellanseringar. Världen är bra större än det ni ser hemma i pojkrummet efter att mamma köpt er ett onlinespel.

Medlem
Skrivet av Fenix:
Skrivet av Mawnster:
Skrivet av Fenix:
Skrivet av walter_iego:

Tänk om människor jobbade lika snabbt och effektivt att få slut på hungersnöden i världen, då hade vi verkligen fått slut på "djävulen"

Det där är moment 22 tyvärr..

Jag kan inte se moment 22:et i det hela.

Vi matar "alla" svältande barn.. sen växer de upp och knullar ut 10 nya barn var som vi skall mata. Sen när de växer upp knullar de ut ytterligare 10 barn vardera.
Hjälporganisationerna förstör mer än vad de gör nytta.. innan så dog 7 barn av 10 och på så sätt hölls befolkningen någorlunda begränsad.
Det kan tyckas väldigt cyniskt och grymt..

Jo, det var ju rätt cyniskt och grymt men också rätt naivt. Västerlänningar är således de enda som har rätt att leva tills de blir 80+ med den logiken. Lämnar diskussionen med de orden.

Skrivet av mrpijey:

Tycker många av er här är barnsligt naiva - ni sågar spelet pga strul första dagen. Fattar ni inte varför problemen uppstår? Blizzard har x antal servrar som hanterar spelet, vissa hanterar inloggning, vissa hanterar AH, och vissa hanterar själva spelet (ja, quests osv streamas faktiskt från servrarna, de ligger inte lokalt på din hårddisk som ett traditionellt SP-spel). När sedan varje nisse med ett köpt ex ska logga in samtidigt så tro det att servrarna inte pallar med?

Nu kommer ni naivt säga "men det kunde de ha tänkt på"... fattar ni då inte heller hur mycket det kostar att köpa och driva en serverfarm som Blizzard har? De pysslar inte med välgörenhet vettu. De kan inte köpa in ett x antal servers som sedan står idle 100% av tiden för att den absoluta inloggningstoppen har jämnats ut. Efterhand som spelet kommit ut så kommer serverbelastningarna att jämna ut sig och då kan de i lugn och ro (!) balansera och bygga ut efterhand som flera spelare ansluter sig. Men att det skulle vara problem första dagen är väl inte konstigt om det är ett spel som är hårt knutet mot servrar och där spelet är ett hett efterlängtat spel. Vad var det, 3 miljoner förhandsbokningar? Alla dessa vill spela, så rätt som det är så är det en fasligt massa människor som skall in på samma servrar.

Som sagt, ni är naiva. Problemen som fanns löstes väldigt snabbt av Blizzard (inom 24h) och nu är det bara buggar som ska lösas, och detta kommer de fixa i vanligt vis via patchar. Men spelet som sådant funkar och förutom lite mikrolagg osv (som de också kommer fixa via patchar och serverjusteringar) så har allt funkat bra nu. Blizzard har gjort ett oerhört bra jobb med lanseringen jämfört med många andra server-baserade spel som strulat i många dagar innan man fått en spelbar upplevelse. Och de har lyckats lansera ett spel med väldigt få påtagliga buggar - något som är väldigt sällsynt idag.

Men att såga spelet direkt bara för att de inte lyckades balansera upp servrarna så att den tålde den oerhört hårda processen av att hantera alla inloggningar är bara fjantigt. Visst, de skulle kunna ha köpt in flera servrar som pallade allt, men dessa hade sedan få stå sovandes då belastningen aldrig skulle bli så hög igen. Se bara hur det är med WoW - vid varje stort event eller lansering så är det ju väldigt hög belastning på vissa servrar, och låg på andra. Då servrarna inte allokerar om sig dynamiskt så kommer det medföra strul ja. Men det betyder inte att Blizzard ska överdriva med servrar som sedan står idle 100% av tiden. De pysslar inte med välgörenhet - de pysslar med business. De vill ha dina pengar så att de kan skapa fler spel och få mer pengar av dig. Ville de ge bort sina spel gratis så hade de aldrig tagit betalt för dem.

Så skärp er, stå ut och inse att det kommer ta en liten stund för Blizzard att kapa spikarna i systemet då detta är ett NYTT spel. Sedan kommer det inte vara större problem. Jag själv har inte märkt några problem sedan onsdags, kommer in varje gång jag vill spela. Många av er här skulle behöva lite insikt i verkligheten och förstå hur saker och ting funkar med pengar, satsningar, serverbalanseringar och spellanseringar. Världen är bra större än det ni ser hemma i pojkrummet efter att mamma köpt er ett onlinespel.

Problemet är att folk känner sig lurade. De pumpar ut reklam och lovar det ena och det andra, och gamers betalar för att få återkomst dag 1, dvs. samma stund som de har installerat spelet, att sedan sitta med massor av problem direkt är inte OK. Det är inga dumbommar som sitter på Blizzard, deras "ursäkta för problemen"-brev var säkert skrivet lång i förväg, de visste att det skulle bli något strul.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Jag har aldrig sett någon reklam där Blizzard utlovar 100% funktionalitet direkt eller där de säger att det inte kommer bli några strul med lanseringen. Online-spel är inget nytt och de flesta idag borde veta att när man lanserar stora onlinespel så kommer det bli driftstörningar. Speciellt när det är ett så stort spel som Diablo 3.

Folk måste ha förståelse för Blizzard också och inte vara så egotrippade och tro att allt handlar om de själva. Sedan så är ju problemen inte så stora, och de största hände inom de första 24 timmarna. Hur många andra onlinespel brukar kunnat fixa det så snabbt?

Visst, jag vill också ha 100% problemfria lanseringar, 100% buggfria spel och en värld av 100% fred, allt gratis och allt det där. Men någon med lite insikt om verkligheten inser att världen inte ser ut så.

Så om folk känner sig lurade för att Blizzard hade belastningsstörningar FÖRSTA dagen så måste jag ärligt säga att folk är idioter och bör då betraktas som sådana. Irriterade kan de vara ja, inte är jag heller glad att försökt i 4 timmar att logga in när jag och en kompis planerat att spela, men jag känner mig inte lurad utan helt enkelt accepterar att väldigt många försökte logga in samtidigt och det pallade helt enkelt inte servrarna med. Och att det kommer fixas snarast.

Som jag alltid säger - folk är idioter tills motsatsen är bevisad.

Medlem
Skrivet av Katana:
Skrivet av cute_ninja:

så glad att jag inte köpt ett spel där man blir utkastad för att man förlorar internet när man kör sp =_=

Så glad att jag köpt ett spel där utvecklarna sett till att folk inte kan exploita och duplicera items å hålla på som de gjorde i diablo2

LOL och det tror du på???
Fuskare knäcker alla spel för eller senare blizzard kunde ju inte ens stoppa guld säljare i wow, de kunde göra reklam med mängder av level ett gubbar som dog i ogrimar som en reklam logga! Och alla konton som blivit hackade i wow, inte ens den dumme spelaren skall bli det!
Så tro inte att de kommer att lyckas till 100%
Cheaters ligger 5 steg före utvecklarna och kommer alltid att göra det!

12
Skriv svar